Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skab... på hesteben
Forfatter: 
Dato:  13-09-2001 09:20
Hej!

Vi har en arbejdshest, der lider af tilbagevendende skab på alle 4 ben. Vi kan ikke fjerne det helt, og indimellem blusser det op og bliver meget generende for hesten.

Vores dyrlæge har ordineret en masse forskelligt, men intet hjælper 100% og han siger at det er normalt at arbejdesheste har dette problem!

Findes der et godt råd "fra gamle dage" ligesom honning mod muk!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Skab... på hesteben
Forfatter: 
Dato:  13-09-2001 11:36
Hej

Min unghest har også haft det...

Jeg fik en recept på noget afsindigt giftigt stads jeg skulle vaske benene i 3 gange med 1 uges mellemrum. Det var noget med at 10 ml skulle blandes op med en halv spand vand pr. gang. Det stank så meget at tingene jeg havde brugt til vaskningen, blev jeg nødt til at smide ud. Man skulle også bruge handsker.

Benene skulle egentlig stå "i blød" i spanden, men min var en urolig 2-års, så jeg måtte nøjes med at vaske.

Det gik hurtigt væk under denne behandling :-), men naturmetode kan man ikke kalde det. Inden da havde jeg vasket benene med saltvand, hver dag i 3 uger - uden virkning.

Mh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2001 14:22
De svære heste med meget hovskæg er desværre tilbøjelige til at blive sure i benene. De jydefolk jeg kender, vasker jævnligt hestene med enten Sebacil (lugter af eddike og blandes i promille-dele) eller Virkon S (gør vandet lyserødt). Jeg tror, at du skal have det gennem dyrlægen.

Hos nogle heste hjælper det også at barbere hovskægget af om efteråret, og lade dem gå uden om vinteren, så der kommer noget luft til huden.

Men generelt anbefales det at gå efter de heste, der har mindst mulig behåring på benene (det er også værd at tænke på, hvordan hingsten ser ud på benene, hvis man skal have lagt føl i sin hoppe).

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-09-2001 14:50

Godt Sif :-)

Det var Sebacil det hed, det jeg brugte, med godt resultat.

KatrineH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-09-2001 01:08
Har selv brugt Sebasil og det virker HVER gang...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-09-2001 19:20
Sebacil virker også fortrinligt på mange unghestes problem = lus.

Desuden er Sebacil et produkt udviklet til svin.

Der er jo en gammel skrøne der siger, at hvad du kan bruge til svin kan du også bruge til heste!!!!!!!

rap-rap-rap
RikkeAnd......Horse Power Quality
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider