Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gode råd søges.....
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 21:26
Hejsa

Jeg har fået mig en Lånehest, som jeg har brug for lidt hjælp til! Håber nogen kan svare....

Hun er den "gamle" udgave af en fjordhest, hun er kraftig bygget, med en tyk pels!
Om vinteren er hun utrolig langhåret, og det er så her jeg har et spørgsmål.....!

Skal jeg evt. barbere hende?

Hendes pels er i forvejen meget kraftig, og da jeg hentede hende for snart 3 uger siden, svedte hun så det dryppede af hende, efter 35 min. kørsel!

Hvis jeg nu skal barbere hende, hvor lidt og hvor meget skal jeg klippe af? Og hvordan?
Hvis nogen har et par billeder, at barberede heste, må i meget gerne ligge et par billeder ind til mig. Så jeg evt. kan se hvordan det måske skal se ud!

Ellers er hun 18 år, ikke blevet brugt i minimum de sidste 2 år, hun er derfor utrolig stiv i hele kroppen, og det er meget slemt i benene! Derfor har jeg ikke redet hende, kun skridtet på hende en gang. Jeg tror ikke hun har spat, men tror det handler om, hvor længe hun bare har stået, på en flad mark, uden terræn eller anden mulighed for at vedligeholde sin balance og krop!

Nogle gode råd omkring genoptræning?

Trækker ture med hende, og forsøger at strække hende ud, ved hjælp at øvelser! (Nu kan vi gå 1½ km, da hun kom, var 200 m, nærmest for emget!)

Vil det være godt at træne over bomme?

Hun har svært ved at løfte især bagbenene op, slæber derfor tit hoven!
Det skal også siges, at hun er meget doven (forståeligt nok, hun er jo ikke vant til at lave noget), når hun bliver ivrig kanhun godt gå ordentlig!

Skal jeg prese hende lidt mere op i tempo?
(fremfor hendes hygge-slowmotion-jeg-gider-ikke-gang!)

Håber nogen kan råde mig, da jeg gerne vil have hesten i god form, uden at skade hesten!

Kh Heidi

Clairvoyant Rådgivning tilbydes til mennesker og dyr!

;-)Se hjemmeside ;-)

Tilmeld dig nyhedsbrev, send mail til; heidi-bundgaard@mail-online.dk

Fjordhoppe søger rytter, se profil på min præ.
0
0
Svar på denne tråd

lællælææææ
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 21:48
fortsæt det gode arbejde, med de mange gå ture.

Lav dem senere hen om til lange skridtture - du må godt ende med at skridte hende halvanden time om en måneds tid.. Hvis hun vel og mærke ikke virker træt, ked eller som om hun har ondt.

Du skal tænke på, at det er en gammel hest, som du har fået dig.

Hun kan sagtens være plaget ad noget gigt mm, der gør at hun slæber benene.

Giv hende en masse glucosamin..

og ret vigtigt - er den overvægtig ? For det hjælper heller ikke på det.

Hvis du alligevel kun skal bruge hende til små hygge skov / skridtture, ville jeg ikke begynde at barbere hende
0
0
Svar på denne tråd

du kan
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 21:55
evt klippe den på undersiden af halsen og på bringen. Så behøver du ikke putte dækken på, men det giver faktisk en del på "minus sved kontoen"

Hvis du klipper mere, vil den sansynligvis skulle stå med dækken. Jeg synes normalt det er en god ide, at lade bagparten og det øverste af halsen (Ca fra midt på skulderen til midt på ganachen)være ubarberet (medmindre man skal starte stævner) så behøver man ikke fedte rundt med tæpper og ridedækkener, men den bør dog mindst have regndækken på på fold.

Når hun nu er lidt ældre, og ikke har været redet så længe, skal du være meget omhyggelig med genoptræningen, for at undgå skader
Masser af skridt i starten (måske op til en hel måned) er helt rigtigt. Øg langsomt op til 1-1½time og derefter kan du langsomt begynde at putte små trav intervaller (1-2min) ind. når hun kan trave ca 4-5 min uden at blive alt for forpustet, kan du begynde at lægge små galop intervaller ind.
Forresten. Når hun skridter, skal hun gå fremad i jævn fart - altså ikke noget dovneri...

Du skal være meget opmærksom på om hendes slæben med fødderne fortager sig, for det kan godt være et symptom på alderdom og fx gigt...

held og lykke med genoptræningen :)

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

Stübben kombi sadel sælges. tjek min præs. for information.

Hingsteføl sælges (1'er pony)
Se min præs...
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm??
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 21:57
Hvis hendes pels er så lang nu, så kan jeg ikke lade være med at spegulere på, om hun er blevet fodret rigtigt?? Heste der er "fejlfodret" har nemlig ofte en lidt lang/uldet pels.
0
0
Svar på denne tråd

Genoptræningsprogram.......
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 22:00
Her er lige et link til et godt genoptræningsprogram, som har fungeret godt for mig.
Genoptræning

Når man skridter skal man passe meget på, at det ikke er hestens som ender med at bestemme, at små-nulre-lalle-derudaf. Nej den skal skridte frisk fremad.
I starten vil den måske kun skridte frisk fremad 1-2-3 skridt, og så må man drive den igen. Men hurtigt lære de, at de altså ikke "få fred", hvis ikke de går friskt fremad.

At hun slæber beghovene kan udemærket stamme fra et sløvt tempo og en dårlig fysik. Men det tager også tid og tålmodighed at genoptræne en hest.
Især balancetræning tager lang tid. Personligt tog det 7 måneder førend jeg syntes at Medoc havde fået en rimelig balance ude på ujævnt terræn - og han blev trænet både i dressur, til distance og over cavalettier - og alligevel tog det så lang tid.

Om det vil være bedst at klippe hende er svært at sige. For hun har jo haft rigtig god grund til at sved op i traileren - så det er jo ikke sikkert at hun vil være så slem til vinter.
Og det kommer jo også an hvad du vil bruge hende til, og hvor meget du vil træne hende.
Man kan klippe heste, så de har en smule hår tilbage i sadellejet, altså efterlad en slag pad af hår.
Men du kan også klippe hende sådan, at du laver et slag dækkenklip. Her klipper du hesten på halsen og under maven, men efterlader pels under salde og hen af ryg og bagdel - ligesom om den gik med et tæppe på.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 22:03
Der bør nok foretages en gødnings prøve og lægges en fornuftig foderplan, så burde den ikke have behov at blive klippet:
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Mit besyv.
Forfatter: 
Dato:  22-08-2004 23:13
Hej heidi.

Som du ved har jeg lige haft min Bella til hingst.
Der havde også et par andre hopper ( til bedækning) som var utrolig langhårede, som om de ikke havde smidt vinter pelsen.

Jeg fortalte så, at det kunne være fordi de ikke havde fået ormekur..
Det har de så givet dem og nu en uge efter er de begyndt at smide pelsen.
Så det kan være det, det kan også være forkert fodring, som giver homonforstyrrelser og = tyk pels..

Krumme min fjorhest er også utrolig langsom og kan ligefrem snuple over hans egen fødder, men det er ren og skær dovenskab har jeg fundet ud af.

Når jeg træner fra jord, slutter jeg altid af med at strække hans ben, plejer at starte med forbene og så rundt og tage bagbene til sidst, husk du må ikke trykke ned på knæene, men bare blidt strække benene ud.
Jeg slutter af med at strække halen, det løsner også godt op og han nyder det.
Jeg står bag ham og løfter halenbenet og bevæger det så blidt op og ned og til siderne...
Som en af de andre skriver, så er glukosamin rigtig godt evt. sammen med MSM pulver, hvis du har mistanke om gigt..Det genopbygger brusken i ledene og minsker evt. smerter..
Held og lukke med genoptræningen.
Start med at træne i kort tid evt 3 gange om ugen og øg så tid og dage lidt efter lidt..

Anne

;-)Stald Sørig ;-)Ryttere søges til 2 dejlige heste.som trænger til lidt motion.
0
0
Svar på denne tråd

Allerede en masse svar....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2004 09:25
Skønt... Jeg gik i seng efter at have skrevet det første indlæg, og her til morgen ligger der allerede en masse svar til mig! Tak! ;-)
Derfor elsker jeg HN... Altid søde mennesker klar med svar! :-D

Jeg har kigget godt efter i hendes afføring, og den er der ikke noget at se i, så jeg tror ikke det er orm, alligevel vil jg lige overveje at ta' en hilsen med til min dyrlæge! ;-)

Men omkring fodring ved jeg, at hun ikke er blevet fodret rigtigt! Hun har f.eks. kun fået græs, nogen gange brød og kun i vinterhalvåret fået noget havre (eller noget i den stil). Ikke engang en slikkesten med mineraler har hun haft! Det har hun nu, og den er hun blevet glad for!
Ved selvfølgelig godt, at mange heste sagtens kan nøjes med græs i sommermånederne, men i det her tilfælde er det tydeligt at hesten har manglet vitaminer m.m.
Hos mig får hun lidt fiberblanding og lidt fuldfoder, samt hø!

Og ja, hun er lidt overvægtig, og det gør det jo slet ikke bedre! Men hun har allerede tabt sig hos mig!
Hun er den type, der er meget kraftig bygget, og man kan tydeeligt se, at alle hendes muskler "hænger og dalre" ;-) Så jeg er klar over, at hun når hun er trænet godt op igen, vil komme til at se rigtig muskuløs ud!

Jeg vil meget gerne have hende i god form, har sagt til ejeren at den ikke kommer hjem før, og ej heller før, at jeg ved hun vil bruge den regelmæssigt! (Hvilket jeg desværre ikke helt tror på nogensinde bliver) Nu har hesten stået her i 3 uger, og stadig har hun kun været her en gang! Hun forventer derimod at genoptræningen kan ske på urealistisk kort tid!

F.eks. kan hun ikke forstå at hesten ikke kan trave, og at jeg ikke bare rider den på tur! :-( Det kan hesten jo slet ikke....! Men det har hun lidt svært ved at forstå! Kæmper lidt en kamp, da hun er familie og jeg er meget sammen med hende. Det er lidt en ballance! 8-)

Mht. at klippe hende, ved jeg, at hendes form er meget dårlig, og hun meget nemt sveder! Så det overvejer jeg stadig. Dog er det igen en klemme at stå i, for ejeren har ingen penge til hverken dækken eller andet, og jeg ved ikke helt om min egen økonomi skan og skal bære det.... (tænke tænke tænke)

Glukosamin, det havde jeg ikke tænkt på.... Straks drøner jeg ned og køber noget.... (er næsten på vej ud af døren) ;-) For fodring skal ejeren jo betale, uanset hvad!

Takker for linket, har printet den ud, og vil vise den til ejeren næste gang hun ellers har tænkt sig at komme ;-)

Hvis nogen har flere gode råd eller suplerende oplysninger, modtager jeg dem gerne....!

Mange tak til alle dem som allerede har kommet med gode konstruktive ting at arbejde ud fra!

Jeg vil give mig god tid, og gerne 8 måneder, hvis det er det der skal til!

;-)Se hjemmeside ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Lige et billede....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2004 09:46
Af hesten.....

Billedet er taget i weekenden, så i kan se, hvordan hendes pels er....

Hendes pandelok er der ikke meget af, og den vil ikke rigtigt vokse, så mon ikke det er dårlig fodring!

;-)Se hjemmeside ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Hun er godt nok...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2004 13:07
... langhåret. Jeg tror at du har ret i, at hendes fodring ikke har været optimal. Det er i øvrigt ikke sikkert, at hendes vinterpels bliver ret meget længere, når du nu fodrer hende rigtigt.

Min venindes fjordhest, som sveder enormt meget om vinteren (under ridning naturligvis) bliver klippet på undersiden af halsen og foran på bringen. Det svarer faktisk til belly- and neck clip her: om klipning

Klipningen gør, at hun kommer af med den værste varme når hun rides, og hun kan alligevel gå ude i alle de lyse timer uden dækken, og uden at fryse.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider