Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hø eller ikke hø??
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 19:41

Jeg har tre meget nøjsomme heste, de går i løsdrift og har deres vinterfold at gå på, men der er faktisk kommet en del mere græs på den end jeg havde regnet med, men efter som det er kommet samtidig med at heste jo gik på folden, så de holder det meget godt nede..

men spørgsmålet er så om de overhovedet behøves hø to gange om dagen, for syntes at de små bliver noget runde og min fjordhest er begyndt at få fedtkam og det ville jeg jo helst ikke have..

 

Hvad siger i der har nøjsommeheste??

De får equigard som fuldfoder og så er jeg lige startet en kur med glucogard.. Ingen af dem har været forfangene før..

 

har en fold ved siden af hvor der er lavfuktangræs på, så har jeg tænkt at stribe græs den et lille stykke hver dag indtil de har hele den fold også og så droppe høet helt og så de har halm hele tiden..

Ville det være helt hen i vejret??



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 vent med græs !!
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 23:42

Hejsa !!

 

Er selv ejer af 2 meget nøjsomme typer, en hest og en pony.

Ponyen blev desværre forfangen for knap 3 uger siden, men er i dag erklæret rask af både dyrlæge og smed !!! Jubiii !!!

Altså rask af forfangenheden, skal stadig tabe sig, og må ikke "trigges" med græs eller sukker !!

 

Så mit bedste råd til dig, vil være giv fortsat afvejet hø på folden, gerne mange små måltider over døgnet, kør på med Glucogard og Equigard, og først når de har tabt hvad de skal, kan du begynde og græsse langsomt - og så er græsset heller ikke så farligt mere...

Det gror jo helt sindsygt nu !!!

 

Det ville være dumt og "trigge" med med sukkerholdigt græs og samtidig betale dyre penge for både Equigard og især Glucogard - jeg ved hvad det koster !!!!

 

Så slank dem først, og forsigt opgræsning senere på sommeren - så er du og hestene bedret sikret mod den frygtelige forfangenhed....

 

Har selv lavfruktangræs, men som det vokser i øjeblikket, tror jeg ikke på "lavt sukker" nogetsteds !!!

 

Pøj pøj med slankekuren - er der p.t., og ved det er hårdt !!

 

Hilsen Tina

 


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 09:09

Som jeg forstår det får de allerede græs nu på vinterfolden. Hvis de bliver for fede af det og hø, så ville jeg skære i høet og tildele noget godt halm.

 

Stribegræsningen af den anden fold ville jeg så udsætte til der ikke er så meget krudt i græsset.

 

Mine to nøjsomme går i øjeblikket på vores vinterfold, hvor der er en del græs. De får wrap, fordi der er et par stykker i flokken, som ikke må tabe sig. Så snart de tynde ryger over på vores sommerfold, stopper jeg med wrappen, og kun hvis de begynder at tabe sig, får de lidt hø.

 


Mvh

Mette

 

 

Billig opstaldning tilbydes mod hjælp med staldvagter

 www.lille-hovgaard.dk

 

 

 


 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 20:41

Er nok sådan jeg skal gøre, min den store går sammen med dem og han er da også lidt rund, men han får lidt hø og det gør de små også, men så skal jeg måske lade vær at give de små noget.?

 

har lige i dag fået fat i noget tørt tørt hø som er meget kedeligt uden energi, de små gider slet ikke æde det, men det giver jeg de små når den store får sit og så må de spise eller lade vær.. Så håber jeg at de taber sig lidt.. For det er helt galt med de to små

 



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 græsfold
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 14:36

mine går på døgnfold på den ene af vores helårsfolde, og det eneste tidspunkt de har lidt hø at gumle i er når de er i stalden, ellers er det blot græsset de må leve af.

 

Min den ene er en smule rund allerede, men han har så gået alene på den anden helårsfold indtil nu da han først lige er blevet kastreret for en måned siden, men jeg håber da at han nu de er lukket sammen vil kunne tabe sig en smule i leg med hans to afkom.

Hoppen er lige tilpas og det på trods af at hun har et 2½ md føl ved siden, havde regnet med jeg fortsat skulel fodre hårdt på hende i krybben, men som det er nu får hun blot et tilskud af vitaminer og mineraler, ligesom plagen på 1½ år gør.

 

Så jeg tror at jeg i dit tilfælde ville fjerne høet og se hvordan det går.

 

mvh

Mie


Med de fire skønne arabermuler <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 en hest..
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 21:43

En hest får jo ikke noget "mad" af små spirer, så hvis du tager høet væk, så vil du jo bare sulte dem, og man kan aldrig sulte en hest tynd... Har faktisk ofte oplevet at hvis den lille ikke taber sig, så skal jeg sætte ham op i mad for at få tarmen ordentlig igang


Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

 

 

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred Nobi, 1999-2008

 

www.facebook.com/VitoSaelberck

1
0
Svar på denne tråd
 
 Åh altså
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 08:37

Syntes altså at det er så svært hvad jeg skal gøre.. Syntes at den ene af de små har meget fedt kam så nu er jeg faktisk der at jeg tænker at lukke til vinter folden om dagen og så må de æde tørt og kedeligt hø samt halm hele dagen og så blive lukket på vinter folden om natten og op igen om morgenen når de får deres krybbefoder.. Der er nemlig en del ef folden omkring deres løsdrift som er jordfold..

Men er græsset mindst farlig om natten??



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 spækkam
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 14:25

Kammen kan også sagtens være reaktion på fruktanen fra de små spirer.

 

Det mest sikre er at lukke for græsset pt. og så give hø i fx. slowfeedere i stedet.

De får masser af sukker og kalorier af de små spirer, men ikke meget at arbejde med for maven.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det tror jeg at
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 15:08

Jeg gør og så kommer de kun på græs om natten og så hø og halm i deres slowfeeder om dagen på jordfold, så kommer der også lidt mere græs end bare spire når det får ro om dagen..



Høppner


Fjordheste er en fantastisk pony


0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Rosenholm
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 00:28

Luk for græsset - i hvert fald til det er vokset op i en ordentlig højde (ca. 20 cm), og gik hø og halm på jordfold.

Så kan du græsse op senere, og så er der heller ikke så meget "krudt" i græsset....

 

Pas godt på - små spirer er de farligste - kombinationen er dem og en wrap med sølle 3% mere sukker end vinterwrappen, gjorde min pony forfangen for ca. 1 måned side.....

 

Så vil du være på den sikre side, skal de heller ikke græsse om natten - de har jo ikke meget glæde af små spirer, som ikke fylder noget i maven, men "kun" giver sukker !!

 

Held og lykke med de små !!

 

Hilsen Tina


Ejer af Cisco Joy og Sofus !!


En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider