Ja det er jo prøblemet, når vi "voksne" vil ride ponyer og kortryggede heste
Man kan snildt finde en sadel der passer i længden til hesteryggen, men rytterens røv er for stor 
Jo de fleste friesere er korte i ryggen, hvilket ofte er et problem.... W's er er sadelpuderne vist trukket lidt tilbage på, så den er blevet lidt kortere end en normal 17", hvis jeg husker rigtigt.
Men jeg vil da bare mene at en bomløssadel heller ikke må være for lang. Ved godt mange fabrikanter siger det ikke betyder noget, jeg er bare ikke helt enig der... Er det bare mi, der er tosset?
Ja nogle heste kan tolerere mere end andre før de siger fra. W siger lynhurtigt fra - super nemt! Giant siger ikke fra, men derfor mener jeg den skal ligge rigtigt alligevel, derfor er den lige blevet omstoppet af Hubertus. Han har tabt mange muskler efter at have været syg, sadlen lå derfor til i forvægt. Selvom han ikke virker øm eller generet, så kan jeg jo aldrig vide 100 % hvad han føler...
Hesten er ikke bygget til at bære os, derfor må vi sikre den optimale betingelser, bomløs eller ikke bomløs
Og helt enig, særligt under tilridningen, det er her tilliden skal skabes, det bliver den nemme med en aflagt dårligt tilpasset sadel, om så den er med eller uden bom 