Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bomløs, erfaring, tilridning mm.
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 21:40

Hej,

Jeg har lige købt mig en Barefoot London, eller dvs. jeg får den i morgen.

Hvad er jeres ridemæssige erfaringer med den? Og hvordan synes I sædet er i størrelsen? Har engang haft Cheyenne-modellen, og jeg syntes at den var lidt stor i det?

Har en plag på 2 år, som skal tilrides engang om et par år. Ville hun ikke kunne bruge den som en tilridningssadel også?

Vil gerne se billeder af jeres smukke heste, med sådan en sadel også :)

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 22:11

Jeg har ingen erfaring med den type sadel. Men jeg har jo haft et hav af sadler på W, bl.a. en med læderbom og en anden bomløs, som jeg ikke husker navnet på. Hvis sadlen ligger korrekt, kan den vel fint bruges til tilridning.

Jeg mener dog, at selvom sadlen er bomløs, skal den stadig passe hesten 100 %, ligge i balance, give frihed osv. Og passe rytteren, lige så vigtigt!Er sadlen for lille/stor har det også indflydelse på hesten.

Min spanske læderbomssadel og den bomløse sadel kom aldrig til at passe W 100 %, ligesom 100 andre sadler heller ikke gjorde.

Jeg investerede i en CSH sadel, Christoph Hubertus egen sadel, som er tilpasset 100 % til W og mig. Aldrig har jeg oplevet hende så fri, glad og samarbejdsvillig. Som var hun nøgen! ;-)

Hellere en god tilpasset bomsadel, end en dårlig tilpasset bomløs sadel :-)

0
0
Svar på denne tråd

1234568
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 23:11

Sadlen er jo egentlig købt til Masca. Og han er simpelthen så urimeligt kort i ryggen, at intet vil ligge på ham, andet end at det næsten kun er en ponypude :P

Den sadel han har nu, er en ganske almindelig no name, bom sadel 16,5". Og helt ærligt. Spørger du en sadelmager passer den ham ikke. Men han er tjekket igennem af kiropraktor, og han har ingen gener af nogen art, kiropraktoren var faktisk imponeret over, at der ikke var nogle anmærkninger på ham overhovedet. Synes dog nu at den glider frem på ham, og da jeg ikke ved hvordan og hvorledes han udvikler sig mht. vægt og muskelmasse, har jeg valgt at gå bomløs igen.

Jackie tror jeg heller ikke bliver lang i ryggen. Er friesere jo egentlig ikke, så vidt jeg kan se. Så længden kommer til at passe vil jeg tro. Vil dog hellere tilride hende i en bomløs sadel, der tilpasser sig hendes anatomi i takt med at hun udvikler sig muskelmæssigt, end som jeg ser mange gøre, bruge en aflagt bomsadel, som muligvis er både skæv for bred bom og for kort sæde.

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

bomløs til tilridning
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 06:45

du kan sagtens bruge en bomløs til tilridning, men nøgagtig det samme gælder for bomløse som alm. sadler - de skal passe hesten.

når du tilrider i bomløs er det endnu mere vigtigt at du har en god balance og er bekendt med tilridningen og de "hop" det kan give.

god fornøjelse

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

jeg har...
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 11:24

Jeg har en london, som jeg har købt til min ældste oldenborger. Pga ingen andre sadler kan passe ham uden de bliver stoppet hver 3mdr og det er altså for dyrt. Og londonen den passer og han er gået igennem med kiro og han er fin med den sadel. :)

Jeg bruger lige pt også londonen til min unghest som er tilredet med den. Der ligger den også fint og han er redet med den på tur osv med den. Men dog skal jeg have tilpasset min kieffer til ham, da det ikke er nemt at ride på to heste med en sadel på samme tid....

Sædet i sadlen er en tilvænnings sag, jeg elsker min London, og vil aldrig af med den. Hestene elsker den også og har aldrig haft problemer med at de reagere på den. Jeg rider letridning, let sæde mm i den uden problemer. Bare der er trygfordelende underlag under!

Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 20:12

Ja det er jo prøblemet, når vi "voksne" vil ride ponyer og kortryggede heste ;-) Man kan snildt finde en sadel der passer i længden til hesteryggen, men rytterens røv er for stor ;-)

Jo de fleste friesere er korte i ryggen, hvilket ofte er et problem.... W's er er sadelpuderne vist trukket lidt tilbage på, så den er blevet lidt kortere end en normal 17", hvis jeg husker rigtigt.

Men jeg vil da bare mene at en bomløssadel heller ikke må være for lang. Ved godt mange fabrikanter siger det ikke betyder noget, jeg er bare ikke helt enig der... Er det bare mi, der er tosset?

Ja nogle heste kan tolerere mere end andre før de siger fra. W siger lynhurtigt fra - super nemt! Giant siger ikke fra, men derfor mener jeg den skal ligge rigtigt alligevel, derfor er den lige blevet omstoppet af Hubertus. Han har tabt mange muskler efter at have været syg, sadlen lå derfor til i forvægt. Selvom han ikke virker øm eller generet, så kan jeg jo aldrig vide 100 % hvad han føler...

Hesten er ikke bygget til at bære os, derfor må vi sikre den optimale betingelser, bomløs eller ikke bomløs :-) Og helt enig, særligt under tilridningen, det er her tilliden skal skabes, det bliver den nemme med en aflagt dårligt tilpasset sadel, om så den er med eller uden bom :-)

0
0
Svar på denne tråd

barefoot london
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 10:16

jeg har lige skiftet min cheyenne str 1 ud med en london str 0 og hold nu op det er en god sadel!! Min hest er kort som en schæfer hund, og den ligger rigtig fint på ham. Jeg startede ud med at bruge et fleksibelt kopfjern, men jeg synes sadlen klasker lidt sammen for til, så nu er det byttet ud med det af -ja hva fa`en er det egentligt lavet af?-det er ihvertfald hårdere og kan ikke give sig i samme grad.

Jeg er meget glad for min sadel, den er fleksibel og blød og giver min islænder frihed til at bevæge sig (næsten) frit

Han er redet et år nu, og har altid brugt bomløs, du slipper for at skulle skifte sadel når hesten vokser, tager på, taber sig mm. Jeg har kun godt at sige om den sadel

SHETLÆNDER SØGES TIL LÅNS SOMMEREN OVER TIL SELSKAB FOR ISLÆNDER I LØSDRIFT - NORDSJÆLLAND

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs lang
Forfatter: 
Dato:  04-05-2013 22:23

Med en bomløs er længden lidt mere ligegyldig efter min mening. Det vigtige er, hvor din røv lægger vægten - så at sige.

Da der ikke er nogen bom i den - vil presset på hestens ryg jo sådan set kun blive lagt dér, hvor din numse er - og selvfølgelig hvor stigrems-ophænget er.

Derfor betyder længde (uden vægt) knap så meget som i en bomsadel.

Har selv erfaring i en Cheyenne. Der er fordele - og der er ulemper. Som med næsten alle sadler. Letridning er ikke det bedste i en bomløs, synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider