Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Flytte på sommergræs???
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 09:54

Jeg overvejer at flytte min kære hest på sommergræs, men er rigtig meget i tvivl, så tænkte det måske kunne hjælpe at høre andres meninger og erfaringer.

Hesten går nu i ActiveHorse løsdrift, hvor han egentlig er faldet rigtigt godt til i flokken og har ladet til virkelig at trives.

Der har dog været problemer i forhold til foder og hø, da han langt fra får spist det han skal. Der har så været en periode, hvor foder stationerne ikke har virket og der så blev lagt hø ud på folden i stedet, hvilket gjorde at han fik spist det han skulle, dog med dage, hvor han ikke fik spist fuld ration kraftfoder.

Stationerne virker igen nu, men han får stadig langt fra spist det han skal, har tabt sig meget og må IKKE tabe sig mere nu!!

Han har ellers fungeret godt i flokken, ingen skader, men de er så begyndt at komme nu. Startede med en flænge på baglåret, et par dage efter nogle lidt grimme skrammer på kode og knæ og så igår var ballen på bagben trådt op. Ret dybt desværre....

Der er fuldt hus i løsdriften, så der skal kæmpes lidt for at komme i stationerne og det gør han bare ikke rigtigt. Han er måske begyndt på det nu og derfor skrammerne kommer, men han får bare stadig langt fra det han skal.

Jeg fodrer selv ved siden af, men det hjælper jo ikke på, at han slet ikke får den mængde grovfoder han skal have.

Jeg har talt med stedet om det igen og han vil nu blive hjulpet ind i stationerne i løbet af dagen, plus jeg også selv hjælper ham ind, men problemerne har bare stået på så længe nu, at jeg begynder at tvivle på, at han lærer at gå nok ind og spise.

Jeg har været så glad for stedet, da jeg er gået fra, at have en hest med alt for meget energi, til at have en super rolig og medgørlig hest, hvilket jeg troede var fordi han virkelig trivedes og fik brugt energien på folden, men tænker nu om det er fordi han ikke får mad nok og derfor simpelthen ikke har ret meget energi???

Jeg har mulighed for at flytte ham på sommergræs et rigtigt lækkert sted med kæmpe folde, men det betyder jo også, at han IGEN skal flyttes :( Han tager det som regel meget afslappet, at blive flyttet, men jeg er, som udgangspunkt, meget imod at flytte hesten. Det er måske muligt, at han kan blive på sommergræs stedet vinteren over også, men det ved jeg ikke med sikkerhed endnu.

Hvad mener i andre? Flytter i jeres heste på sommergræs og så tilbage til efteråret? Hvordan tager hesten det?

0
0
Svar på denne tråd

Sommergræs
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 10:22

Nu har vi vores heste hjemme, så vi har ikke helt den slags spekulationer. Dog havde vi vores unghingste på sommergræs fra start maj til start november.

Men jeg synes ikke det lyder som om din hest trives med det koncept. Så jeg ville sætte den på sommergræs, og så bruge sommeren på at finde et sted der opfylder hans behov om boks (= madro) kombineret med meget foldtid.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 10:48

Jeg ville også flytte hesten på græs, så kan han få spise den mad han har brug for

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd

fkgjkfjgkfjg
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 12:53

Hvis stedet hvor han står nu, ikke kan lave det sådan, at han får det han skal have uden og skulle kæmpe for det, så ville jeg straks flytte ham.

Det kunne godt lyde som om, der er for mange heste på stedet til, at foldsystemet kan bære det?

Det er vigtigt, at der er plads til, at alle kan få det de har behov for - også dem nederst i hiarkiet.

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 22:50

Er det i Hvejsel han står?

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

sommergræs
Forfatter: 
Dato:  26-04-2013 08:36

Hej

Før i tiden stod min hest på ridecenter om vinteren med 4-5 timers daglig foldtid og blev så flyttet på sommergræs fra juni til september.

Det var de samme 2 steder vi vekslede imellem (beholdt boksen på ridecentret) og der var ingen problemer med at flytte ham.

Hvis din hest ligefrem skal kæmpe for sin mad synes jeg at du skal finde et andet sted til ham, hvis han taber sig så trives han tydeligvis ikke i systemet.

Hilsen Anne

Sød voksen skovtursrytter fundet

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 09:57

Tusind tak for jeres svar!!

Jeg har ikke skrevet hvor det er han står, da jeg ikke ønsker at "hænge stedet ud", men har sendt en PB til dig Jeanette.

Jeg talte igen-igen med stedet i torsdags og de lovede så at være obs på det. Næste døgn var han så rigtig godt med i stationerne, staldpigen havde ham inde løbende og jeg fik igen håb om, at det nu ville begynde at fungere.

Men fra fredag kl 22 og til lørdag kl 19.30, har han så kun været inde og spise hø i en halv time. Det var lørdag formiddag, hvor en af de andre opstaldere havde hjulpet ham ind. Jeg troede staldpigen var der og hjalp ham ind i løbet af dagen, men hun havde fri.

Må indrømme, at jeg var fuldstændig grædefærdig, da jeg opdagede det!! Han er ikke den hurtigste spiser, så tror ikke han får spist mere end maks 2 kg på en halv time, hvis han overhovedet får spist så meget. Jeg tog ham ind for at give ham noget mad og der stod så en trillebør med hø, som han simpelthen kastede sig over og var ikke til at få væk igen, virkede godt nok sulten....

Jeg er nu ret besluttet på at flytte ham, selvom jeg er rigtig træt af det. Jeg er selv rigtig glad for stedet, men det vigtigste er jo at hesten trives og det gør han bestemt ikke, som det er nu.

0
0
Svar på denne tråd

Nogen gange....
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 08:54

Nogen gange er det som lyder korrekt og godt, desværre ikke det rette for ens hest.

Hø/wrap ad lib er jo "god latin" for mange, og jeg har selv en slank DV, som ville trives glimrende med fri adgang til grovfoder.

Til gengæld har jeg også en easykeeper-keeper af en oldenborgblanding, og han er jo på konstant "slankekur", forstået på den måde, at jeg vejer al hans grovfoder nøje af. Og jeg kan se forskel på om han får fx et kg mere dagligt. Sådan en rund fætter ville jo blive kraftig overvægtig af at stå og æde konstant, så han ville ikke trives fysisk med hø/wrap ad lib.

Det samme gælder løsdrift/hit aktiv system, som også lyder meget tiltalende, men som kræver at hesten kan håndterer og trives med det.

Jeg har løsdrift hjemme, men lader mine heste komme på boks hver nat. For ham som er nederst i hieraki ligger ikke ned, hvis ikke han er i sin boks. Chefen på folden kan fint finde på at stå og "sparke/puffe" til den underdanige, hvis han forsøger at ligge ned. Så derfor kommer de på boks dagligt, så alle kan få sovet og hvilet i fred, og dem som skal have mere foder end andre, får det så i bokstiden.

Så jeg synes det lyder rigtig fornuftig, at du flytter din hest.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 22:02

prøvet at stå i et lignende system og der kunne min hest i perioder også ikke spise nok. Synes nogle heste bare falder ind med det samme og trives og spiser nok, mens andre aldrig rigtig kommer til at fungerer optimalt. Se på din hest, hvis den ikke trives så flyt den og find et andet sted til efteråret, der kan opfylde alle dine behov.

Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider