|
|
| Meget tynd unghest |
|
|
Jeg har en 3-års hest på ca 170, der er virkelig tynd. Den er et sted mellem 2-3 på huldskalaen, på trods af at den får meget foder. Den får pt. 2,5 kg fase 2 fra brogaarden, 800 g linamix, 500 g roepiller, wrap og hø ad libitum, ca 15 kg får den spist. Den er ikke i ridning. Den er undersøgt på kryds og tværs med orm, mavesår osv, og fejler tilsyneladende ikke noget. Har I fodernørder en god ide til, hvad man mere kan give for at fede sådan en hest op? På forhånd tak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
hvor mange måltider er maden delt ud på?
Lækker stor 3 års irish cob vallak på 3 år og 157 cm sælges. Skriv privat for mere info, sælges billigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodringer |
|
|
Den bliver fodret 3 gange om dagen og har godt med hø til aften/natten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvordan er den ellers i hverdagen? Trives den? Pæn pels og gode hove osv? Har du ikke et billede af den fra nu her? 
*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg synes generelt at den trives. Den har dog haft lidt småkolik i efteråret, men det var pga bændelorm (der er fikset ifølge blodprøver). Den har fine hove, glimt i øjet, men har et meget sensibelt temperatment. Jeg tænker dog, at det skyldes det hollandske blod i årerne ... Det eneste problem er at den er hulens tynd. Vægtmålebåndet siger 470 kg :-/ Jeg er ved at blive sindssyg, for føler virkelig at jeg gør ALT for at fede den op.. Tænker at den er i vækst, men hvad kan man så gøre for at fede den op, også under vækst? Her er et dårligt billde, og den ser endda tykkere ud her, end den reelt er..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min 3 års.... |
|
|
Min 3 års DV'er med masser af xx-blod har altid lignet en mager mynde. Her et billed af ham som 3 års i "sommerhuld" med fuldfoder og døgngræs. Jeg kunne kun lige holde ham mager/slank om vinteren, for han kunne ikke æde mere wrap/hø. Op til han skulle tilrides som 4 års fik han Spillers bodybuilder, og tog pænt på. Og sådan så en "fed" 4 års ud...
Her i vinters røg han ud hjemmefra og i opstaldning et sted med ridehus, og kun 4 timers fold i stedet for normalt 10-12 timers vinterfold. Og med dækken og godt med foder og wrap, samt altså mindre tid på fold, ja så fik han sul på sidebenene. Musklerne er så også kommet,og nu er han en flot herre på 5 år.
Han bliver aldrig fed, for han er en vågen og aktiv herre, og forbrænder fedt så jeg bliver helt misundelig. Men han er sådan en hest, som kun ser pæn ud med muskler. Så godt med foder, gerne ad lib wrap/hø/græs. Og så få lagt muskler på den, når den en gang bliver ridehest. mvh charlotte- hvis anden unghest er en oldenborgblanding med lige det modsatte huld-problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hmmm... Har han fået et tilskud efter bændelorms angrebet? Hans pels ser lidt "kedelig" ud på billedet, men det kan snyde? Umiddebart ser han ikke tynd-tynd ud, men muskelfattig, og er han i vækst, så kan det være svært at give dem nok FE til at følge med... Hvordan er hans klatter? Fine, faste pærer og en god farve? Ikke mørke-sorte vel? Jeg er ikke den store fan af flere kg foder i en krybbe om dagen, heller ikke når de skal tage på, jeg ville nok råde dig i en anden retning end Brogaarden og Linamix, men det er kun ud fra min egen erfaring med slanke fuldblods og 1 stk underernæret føl jeg fik hjem sidste efterår, jeg baserer dette på 
*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er huld |
|
|
Det er huld 4, den er i. Hvis den var i huld 3, skal man kunne se ribbene og kunne tælle dem, hele tiden. Og den vender sig endda til den side, hvor man på billedet skulle se ribbenene tydeligt, hvis de var der. Det hedder slank, i andre huld vurderinger hedder det "knap så tynd". Jeg er helt med på, den sikkert stadig har vinterpels, måske har tabt sig mere. Jeg ser heste i alle typer huld, og selvom din er huld 4, er det ikke vildt. Den vokser jo stadig! Og græsset er kommet. Især når den ikke rides, er det okay.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke så slem |
|
|
din hest ser nu ikke så værst ud, men jeg forstår dig godt de har intet i den alder mange gange, men vores var heller ikke helt som vi ville ha ham da han kom hertil, og vi startede så med at give ham majs flager oven i al hans andet mad og da det var lige lidt nok fik han også en god slat olie oveni, og det var altså en god blanding for hans huld kom da hurtigt i gang. håber du kan bruge dette til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak |
|
|
Tusind tak for alle jeres gode råd. Og jeg er super glad for, at I ikke synes han er så tynd igen. Man bliver jo altid så bekymret for dem, for man vil jo sin hest alt det bedste hans pærer ser ok ud, men hvilket tilskud tænkes der specifikt på efter bændelormangreb?? morgan, hvor er den blevet fin, der er håb for min endnu så  har i dag målt ham igen, og efter målebåndet har han taget 10 kg på siden sidst, og det er jo en god start 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det |
|
|
fortsætter næste år, så giv den godt med tøj på. Tilføj ekstra protein og e vitamin. Udfodre roepiller, som gør at mave/tarm virker bedre og dermed optager hestene bedre deres foder. Og så husk at de ikke kan optage mere end 2 kg per fodring. Er du ikke stivelses forskrækket, så er bio majs flager også godt, det har højre energi indhold en havre pr kg, og feder. evt kalve kraft, er ret godt til fuldblods heste, som oftes har en meget høj forbrænding. Har også hørt at kalve mælke erstatning skulle være godt til at fede heste op med, men har ikke selv erfaring hermed. Syntes dog ikke den er for tynd, og så længe den stadig er i vækst, er det bedre den er lidt for tynd end for tyk, så den ikke vokser hurtigere end dens led stadig kan følge med, og der med ikke er tilbøjelig til dannelse af OCD m.v.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Keep five yards from a carriage, ten yards from a horse and a hundred yards from an elephant. But the distance one should keep from a wicked man cannot be measured .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der er mange, men jeg er selv blevet anbefalet Lamin Forte fra Hippolyt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da |
|
|
op han ligner godt nok min ranglede unghest. Man kan ikke se ribben men ryggen er meget muskelfattig. jeg har haft adskillige til at kigge.. og får samme svar.. han er ikke tynd, men det gør ikke noget han tager 50 kg på.. ryggen mangler muskler og det er kun træning og ridning der kan gøre det.. så jeg skal altså bare lukke øjnene, sikre mig han ikke taber sig og glæde mig til at han bliver 6 år og smuk.. han er i dag 174 cm i stang og storebroderen var lige så grim. Han er i dag 8 år og ligner en million og også en stor herre på de 173 cm i stang.. Min er bare en klovn til at spise.. han kan ikke koncentere sig hvis der sker noget.. så der skal være RO i stalden når han er inde og spise.. tror bare der er nogle af de store ranglede heste, der bare ikke helt kan følge med det tempo de gror i, sammenholdt med deres type..
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equi jewel... |
|
|
Har haft samme problem med en hest der bare ikke ville tage på... Den fodres nu med 700g Equi jewel, 1200g fiberpiller, 300g lucerne, vit./min. 150g og 2dl olie. Ca. 15kg wrap/hø Før fik den 700g Linamix i stedet for Equi jewel og ellers det samme, bare 14 dage efter jeg skiftede kunne jeg se en kæmpe forskel! Så kan kun anbefale det produkt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|