Det er også allergitid, og mange heste reagerer på pollen præcis som mennesker. Det er også en ting, der kan udvikle sig selvom hesten måske ikke før har vist tegn på allergi, eller måske kun små ubetydelige tegn.
Så jeg ville også holde øje med, om den hæver op ved ganachen - det kan godt være bare lige en lille smule - og om den begynder at trække vejret mere anstrengt (kan være meget svært at få øje på), den behøver ikke engang hoste.
Har man alligevel dyrlægen ude i anden forbindelse er det imidlertid meget nemt for dem lige at lytte på den og tjekke åndedrættet, om den er i orden.
De dyrlæger, jeg har forhørt mig hos, har altid været beroligende, sagt ingen grund til at bekymre sig etc, og det gik faktisk først op for mig, at det kunne blive alvorligt, den dag jeg stod med en hest, som hev efter vejret og skulle have dyrlæge NU.
Det skal måske bemærkes, at overgangen fra "hævet i ganascherne og hoster lidt af og til" til "behandling NU" skete i løbet af en ½ dag på folden. Det havde ikke engang været specielt slemt de foregående dage inden anfaldet.
Jeg har set en del heste med præcis samme lette symptomer, som min havde i mange år, inden det blev helt slemt.
Jeg har i år fået udleveret en kur, der afslapper noget bronkier/ bronkioler/noget-i-den-retning ved dyrlægen.