Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Grønpiller :)
Forfatter: 
Dato:  23-03-2013 17:50

Hej derude.

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på :)

Er der B-vitamin i grønpiller ?

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

Næppe meget...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2013 22:45

...da grønpiller ikke er tilsat konserveringsmidler (antioxidanter) og B-vitaminer der ikke er coatede/konserverede kun har en levetid på få måneder. Grønpiller der sælges nu er jo fra slet der er taget sidste år.

De fleste B-vitaminer er desuden ret varmefølsomme, så en hel del går tabt allerede ved pelleteringen, hvor temperatur kommer op på ca. 90 grader.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 13:57

Okay tak for svaret :)

Har nemlig fået at vide af dyrelægen, at min hest på 20 år højst sandsynligt har b-vitamin mangel pga. nogle symptomer. Så hun anbefalede nemlig grønpiller. Men så er det måske bedst bare at købe noget b-vitamin tilskud så?

0
0
Svar på denne tråd

jamen...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 15:09

Jamen B vitaminer laver hesten jo selv i maven, når den spiser.

Grunden til, din dyrlæge anbefaler grønpiller er, at der er fibre i, som hesten udnytter på denne vis.

"Det er ikke nødvendigt at give ekstra B-vitamin i fældningssæsonen, hvis hestens foder ellers er i orden. Sådan siger Anna Jansson, som er agronom og forsker i hestens ernæring ved Svensk Landbrugs Universitet.

Hesten kan danne sit eget B-vitamin i stortarmen, hvis man fodrer den med tilstrækkeligt grovfoder af god kvalitet. Den kan altså selv dække sig ind - også mens den fælder, påstår Anna Jansson, og tilføjer, at man faktisk slet ikke ved ret meget om hvordan hestens ernæringsbehov eventuelt ændrer sig, når den sætter ny sommer- eller vinterpels.

Forsøg har vist, at kun omkring én procent af det tildelte B-vitamin kommer hele vejen fra krybben ud i kroppen."

www.heste-nettet.dk/nyheder/1598/

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hesten mangler....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 15:26

...er et koncentreret tilskud langt det bedste til at løse problemet her og nu (det tager nogle få uger).

Hvis hesten får nok hø/wrap af god kvalitet er det ikke nødvendigt med grønpiller. Grønpiller og hø/wrap af god kvalitet er rige på letfordøjelige fibre (hemicellulose). Disse fibre er nødvendige som næringsstoffer til bakterier der producerer bl.a. B-vitaminer i stortarmen. Under optimale forhold er heste derfor selvforsynende med B-vitaminer. Desværre kan flere forhold have en negativ effekt på produktionen, såsom for lidt/for ringe grovfoder, hård træning, stress, meget ung/meget høj alder, antibiotikabehandling, o.lign. Alle disse forhold kan skabe en ubalance i bakteriefloraen med fald i vitaminproduktionen til følge.

Rigtig mange heste mangler lidt B-vitamin her sidst på vinteren. Det skyldes faldende kvalitet på grovfoder pga. lagring. For at gøre det hele værre falder tidspunktet ofte sammen med at hesten skifter pels, som også kræver lidt ekstra B-vitaminer. De fleste heste kan derfor sagtens bruge et tilskud nu.

Med den høje alder på din hest kan det være nødvendigt med tiltag på den lange bane også. Som opfølgning på en kur kan man derfor give tørgær som er rig på alle B-vitaminer. Levende gærceller er også en mulighed, da det forbedrer den ældre hests fibrefordøjelse .

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 18:19

Tusind tak for svarene :)

Men er grønpiller ikke rigt på proteiner. Det har jeg i hvert fald læst.

Jeg gider også min hest roepiller da det jo er rigt på fibre. Køber en sæk der har et meget lavt indhold af sukker.

Så umiddelbart ville jeg da mene han får fibre nok. Og så får han også brogaardens senior diet + olie og masser af hø selvfølgelig.

Og jeg rider heller ikke mere end en gang om ugen på ham :) Men det skyldes nu også mest vejret. (vi har ikke en ridebane).

Men det kunne da være jeg skulle prøve det der tørgær :)

0
0
Svar på denne tråd

Grønpiller....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 19:10

...indeholder ganske meget protein i forhold til hø/wrap. Det skyldes at tørrestationerne forlanger et højt proteindhold, da langt de fleste grønpiller anvendes til kreaturer. Man bruger derfor ofte græsser m/kløver og slår det inden strået bliver for langt. Man skal derfor være lidt varsom med mængden af grønpiller, især til ældre eller proteinfølsomme heste.

Det lader ikke til at din hest mangler fibre, idet fibrene fra roepiller (pektin) også er letfordøjelige, så en enkelt koncentreret B-vitaminkur og lidt tørgær/ølgær løbende er sikkert tilstrækkeligt .

0
0
Svar på denne tråd

prikPrik
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 19:55

Super tak, det vil jeg prøve så :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider