|
|
| Ny hest med dårligt hud/pels |
|
|
Jeg har købt en ny hest, en 4 års islænder, for en måned siden. Den har ret dårlig pels og hud, den klør sig og skæller. Jeg ved at den hos avler ikke er blevet fodret optimal (så har jeg ikke sagt for meget og jeg ved heller ikke mere). Selve pelsen ser også lidt pudsig ud. Min sælger har haft hesten i ca 3-4 måned og i den periode er den blevet fodret ordentligt. Dvs. at islænderen er blevet fodret med grønpiller, roepiller, lucerne og vita/minel. hø og wrap de sidste 4-5 måned. Det er en foderplan jeg ikke viger fra! Burde den så ikke ha fået en bedre hud/pels på nuværende tidspunkt? Jeg tænker at den måske har behov for en større udrensning. Men hvad skal jeg give den? Jeg er ikke specielt meget til dyre mærkevarer, men nok mere over i det alternative. Der ud over er hesten fin. OK med energi, nåede lige at blive for tyk da jeg fik den, ellers helt igennem fin, så jeg tror ikke olie i maden er nogen god ide. Nogen gode forslag?
- Hilsen Micro - For things to get better, you have to get better. Luksus løsdrift tilbydes til heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring og tid |
|
|
Hej, Det kan tage nogen tid at opveje for tidligere tiders mangler, så jeg ville måske se tiden lidt an, til hesten har fældet vinterpelsen og du kan se, hvordan sommerpelsen ser ud. Dog kan et tilskud af B-vitamin måske hjælpe her i fældningstiden, ligesom du kunne prøve at give den Omega 3-6-9 olie - denne olie skal de kun have en meget, meget lille mængde af, så den spiller ikke den store rolle m.h.t. kalorier i foderplanen. Vær dog også opmærksom på, at for megen protein kan give problemer med huden. Og kig også hesten efter for lus. MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig pels og hud |
|
|
Jeg har ikke helt vildt meget forstand på foder, men min hest døjer også med dårlig pels og hud (og har gjort længe - ingen dyrlæger ved hvad det er)
Men nu prøver jeg med zink-kur som skulle være rigtig godt til pels og hud. Dog skal man læse nøje og se hvor meget zink hesten får i gennem sit foder osv da jeg har ladet mig fortælle at de godt kan få FOR meget zink.
Den jeg bruger er St. hippolyts hesta plus og du kan evt. læse om den.
Jeg synes allerede min hests hud er blevet bedre da han har døjet med knopper på den ene side længe og som sagt har vi ikke kunne finde grunden.
- Josefine, Miré & Fox Trot
Horses are not our whole lives, but they make our lives whole
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pøj pøj |
|
|
Jeg ville gi den en kur på en månede med mikrovital fra hippolyt der er et helt kanon produkt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Jeg takker for forslagene og dit link, Jette.
Jeg mener jeg har noget B-vitamin stående, så kan jeg prøve med det i første omgang og en lille sjat olie måske. Så håber jeg det hjælper.
- Hilsen Micro - For things to get better, you have to get better. Luksus løsdrift tilbydes til heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fylde op |
|
|
Det lyder som en fin fodring til en normal hest, der bare skal undgå at komme i underskud (afhængig af hvilke vitaminer du bruger?) Til en hest der ER i underskud ville jeg dog gå mere drastisk til værks - depoterne skal fyldes op. F.eks. en intens kur som microvital. Og så ville jeg sørge for at bruge et vitaminprodukt der dækker rigtig godt ind og efter danske forhold. Omega 3-6-9 fedtsyrer er også vigtigt for hud og hår, så giv endelig en god hesteolie. Det samme er zink - og biotin og B-vitamin. Så jeg ville finde et produkt der havde nok zink (og kobber - så du ikke forrykker balancen). Overvej også lucernen - kan det være, den får for meget protein - hvis du ikke kender indholdet i stråfodert kan det sagtens være - det kan også påvirke huden. I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omega olie |
|
|
Så skal der svovl/MSM og omega 3-6-9 til. Begge vigtige ved skæl/klø. en vis antiinflammatorisk effekt ved tildeling af en omega 3 fedtsyreholdig olie. Tildelingen viste dermed en støtte af hestens generelle sundhed (McCann and Carrick, 1998). Specielt forsøg ifbm. hyper-allergiske reaktioner på mitte/fluebid og luftvejsforstyrrelser har vist positive resultater. Hvis foderplanen er optimeret mht. flerumættede fedtsyrer, omega 3,6 og 9 - så har eksemhesten meget lettere ved at hele sine sår og hudens modstandskraft er stærkere. Sportshesten opnår et øget energiniveau, muskelarbejde og en bedre restitutionsevne. Omega fedtsyrerne Alfa-linolsyre (Omega 3) og Linolsyre (Omega 6) indgår i produktionen af kønshormoner, cellemembraner, hud, pels og hove. equidan.dk/DK/PRODUKTER/ Dyrl%C3%A6gen/ Produkter%20til%20heste/ EquiOil%20Omega%203(x20x)6(x20x) 9%20olie.aspx
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dum di da dej |
|
|
...jeg er med på MicroVital kuren, meen jeg har en plag på snart 2 år, som har/havde den tykkeste og mest mærkelige pels - ligesom du beskriver - og jeg oprettede også et indlæg herinde, og jeg skal love for folk kunne fortælle mig om alle de ting den stakkels hest manglede (i en god mening selvfølgelig). Jeg har selv avlet ham, og ved han er dækket ind med mineraler og vit., din hests situation er selvfølgelig en helt anden. Men da MicroVital var udsolgt sidst vi var i Tyskland har han stadig ikke fået den, så vores redning blev en jernstrigle/kostrigle. Vi bruger den ca. 4 gange om ugen, og det er som om, det har sat gang i blodcirkulationen og nu er sår, skæl m.m. væk. Og så vil jeg anbefale at få den tjekket for bændelorm (blodprøve). Hilsen Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MicroVital |
|
|
Og husk når man giver en kur med MicroVital, så skal de have 100 gram pr. dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx |
|
|
det giver godt menig at en hest i underskud skal "fyldes" op, men da han er blevet fodret ordentlig i 4-5 måneder, burde det vel ikke stadig være et problem? Hvis B-vitamin ikke virker, må jeg prøve microvital. Det lyder som noget folk kan anbefale 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god mening |
|
|
Jo, det giver god mening, for du giver vitaminer til alm. vedligehold/Træning, går jeg ud fra og altså ikke til opfyldning af gamle mangler  Microvital er genialt, men derudover, så skulle du måske overveje at skifte vitaminer/mineraler derefter hvis ikke de har haft nogen særlig indflydelse på din hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korrektion |
|
|
Det jeg prøver at sige. Efter en evt. Microvital-kur, skulle du måske overveje et andet mærke af dagligdags-vitaminer, da det ikke virker som om de nuværende vitaminer har haft nogen særlig effekt på din hest? Jeg har selv en teori om at veksle imellem vitaminer/mineraler, inden for de gode mærker naturligvis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|