|
|
| Opstaldning og opstrøning. |
|
|
Foranlediget af en anden tråd vedr selv- eller fuldpas kom jeg lige til at tænke på..... Jeg ved jo godt, at fuldpas er "FULD pasning" hvilket vel vil sige ind- og udlukning, fodring, udmugning osv. Og at selvpas er SELV pasning men sommetider med fodring hvis fodret er sat frem eller udluk om morgenen osv. Men er der ikke en middelvej? Da jeg havde en enkelt opstaldning, passede jeg hesten hvis vedkommende ikke kom den dag men ellers passede man selv sin box....fodring, ud- og indlukning klarede jeg. Eller vi deltes, så den der kom først tog hestene ind fx men det overordnede ansvar var mit og kom ejeren ikke, var det mig, der skulle gøre det hele. Men hvordan er det i fx mindre stalde med fx 3-5 opstaldninger? Aftalen er fx incl foder, wrap og strøelse. Ejeren fodre 3 x dagligt og lukker ud/ind. Men jeg skal selv muge ud. Men måske kan jeg ikke komme i stalden HVER dag......ikke fast hver onsdag men sommetider skal jeg noget andet. Strøer ejeren så op (hvis det er halm) eller fjerner klatter eller.....? Hvordan er det i din stald? Maria
Super sød welsh-blanding udlånes. Vallak, 6 år, 122 cm i stg. Kan rides i alle tre gangarter men er utrænet. Super nem at håndtere, helt trafiksikker, og rigtig samarbejdsvillig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mellemvej |
|
|
I min stald kan vi tilkøbe forskellige ordninger.. Inkl i prisen for opstaldning er ind/ud luk alle dage.. Halm til boksen og fodring 2 gange om dagen... Man kan købe stedets hø eller man kan lave høposer med sit eget og de giver hø de dage man ikke selv gør det.. de giver feks altid morgenhø og når hestene bliver lukket ind får de eftermiddagshø... Man skal selv lave madspande og stille klar til fodring.. Som udgangspunkt strøer og muger man selv. Det er ligegyldigt om det er hver dag eller en gang i ugen.. men det bliver påtalt hvis det ikke er ofte nok og hesten står i for meget @!#$ og for lidt halm.. men strøer selv i passende mængde i boksen.. af tilkøb: strøning i hverdagene strøning i weekend udmugning hverdage udmugning weekend fodring 3 gange om dagen dækken af/på hjælp til dyrlæge/smed osv Så her er der faktisk rigtig god mulighed for at få tilpasset til sine behov, hvad end de så må være 
Alle heste er heste, men ikke alle ryttere er ryttere! Er den glade låner af Fanfare <3 en bl. af araber, holstener, dv og fuldblod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Delvis selvpasser stald |
|
|
Der hvor jeg står er det en mellemting af hvad du skriver. ind- og udlukning er med i prisen, samt fodring 2 gange dagligt, støelse, morgen og aften hø. Man kan også have eget hø med.. man sørger selv for at muge ud og skal som hovedregel sætte foder frem til egen hest, men ellers har vi hver en tavle hvor der står hvor meget ens hest skal have og hvilken slags foder det er, så hvis man har glemt at sætte spande frem så bliver det gjort af dem der lukker ind. hvis hesten skal have eftermiddagshø skal man give lidt ekstra hver måned.. Vi har så på skift staldvagter, hvor vi lukker ud/ind. Og når man har luk ind vagt skal vi også fodrer og give hø og selvf. Ordne staldgangen og evt andre små ting såsom at feje i saddelrummet osv. Staldvagterne bliver givet således at du så vidt muligt får de dage hvor det passer dig bedst. Med staldvagterne "sørger vi for" at alle kommer med jævne mellemrum, så der ikke er nogen heste der bliver "forsømt".. Og hvis der er en dag man ikke kan, så er de andre rigtig gode til at hjælpe og så bytter man bare vagter:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min stald |
|
|
Hej.
Jeg har selv lejere hos mig 5 stk. Her hos mig sørger jeg for at morgen fodre og give lidt wrap inden udlukning KL 7 om morgenen. Gælder også weekend. Jeg ordner alle boksene og sørger for der er frøgræs og wrap til de kommer ind KL 18. Så aften fodre. Jeg tager klatter igen og giver wrap til natten. Alt er med i prisen. Dog ikke krybbe foder som man selv blander i spande og sætter frem. Vi hjælpes ad med at tage heste ind hvis der er nogen der og så sørger man selv for sin vandbalje på folden her om vinteren når det er frost. Om sommeren er vi fældes om at sørge for vand. De fleste heste står på træpiller, og der er Max 2 sække pr uge. Pris 1200 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fuldpas her |
|
|
Her hos os er det selvpas, hvor jeg klare alt. Hestene kommer på fold om morgenen, hvor jeg derefter ordner stald - strø op, fylder automaterne, giver wrap ( både i stalden og på folden ) giver vand på folden. Hestene står på dybstrøelse og vi muger med maskine ca. 8 uge. Så ordner jeg hallen/ ridebanen, hvis det trænger. Om aftenen kommer hesten ind igen, grimerne kommer af og jeg "lukker" stalden til nat. Så alt hvad vores pensionære skal gøre, er ridning og hygge om deres hest. Selvom det ikke lyder af meget arbejde, så tager det faktisk en del timer i løbet af dagen. Jeg nyder meget at gå i stalden, men det er næsten, som et deltidsjob  Vi forventer dog at pensionærene hjælper til, hvis hestene skulle løbe tør for vand eller wrap, samt at hjælpe med at tage ind, hvis de er i stalden, når jeg gør det.
Smuk,velgående LA/M vallak til både dressur, spring og evt. military sælges! Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup. Ledige bokse pr. 1 Maj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| både og |
|
|
vi har både en fuldpas ordning og en selvpas ordning med mulighed for tilkøb af diverse service ydelser. Fuldpas: siger sig selv eller det burde det: vi sørger for alt vedr. hesten: foder, fodring, ud og indluk, mugning, hø-wrap også på folden, vand kommer smeden er vi der, det samme med dyrlægen vi har smedeordning og der er vi selvfølgelig tilrådighed. vi skifter dækken, skyller ben osv. vi strigler som også hvis ejer ikke kommer så tit selvpas: vi fodre hesten alt andet står ejer for - de fleste der vælger selvpas ønsker jo i bund og grund selv at passe deres hest. vi har lavet nogle tilkøbs muligheder fx: udluk - morgen hjælp ved smed, dyrlæge osv. vi sælger wrap per kg - foder og stråelse men der er ikke krav om at man skal bruge det vi har - det er frit valg. selvpas ejer laver selv turnusordninger (det blander jeg mig ikke i) men i bund og grund mener jeg jo at kan man ikke komme til sin hest hverdag, så kan man ikke have selvpas.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstaldning |
|
|
Altså de gange jeg har haft opstaldere, har jeg altid hjulpet til mht. boksen, såfremt folk skulle på ferie eller var syge. Kunne aldrig drømme om at lade deres heste stå uden hø/wrap eller dengang halm (hvis de var opstaldet på det). Jeg har tilgængæld aldrig haft problemer med at få hjælp til mine heste, mens jeg var gravid eller såfremt jeg skulle nogle steder. Folk har stået med delvis selvpas hos mig. Jeg har fodret, lukket ind/ud alle dage (hvis man vil have dem ind før, har man selv måtte sørge for dette). Syntes det må være træls hvis man som udlejer/lejer ikke kan hjælpe hinanden i en lille stald:-)
Hilsner Lina SÆLGES: 2 stk. efter Casir Ask/Willemoes Duchesse: BRDH hoppe fra 09-Bedste hoppeføl v/BH Følcamp. 2009 Desiré: RDH hoppe fra 08-Udtaget til eliteaukt. i 2008 - se nærmer info på præsent.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuld/selv |
|
|
Min hest står på en lille gård i Farum med pt. 6 heste. Vi har delvist fuldpas/selvpas.  I prisen indgår: - Udlukning og indlukning alle hverdage - Fodring 3 x dagligt - 2 kg wrap til fold pr. hest - 8 kg wrap til boks pr. hest - 1 pk. tørv eller spåner om ugen Vi skal selv: - Muge - Fylde hønet med de 8 kg wrap - Lukke ind eller ud 1 weekenddag - Selv sprede strøelse - Selv købe foder eller betale for at være med på gårdejernes Det er muligt for os at tilkøbe fuldpas, og det eneste man så skal, er at tage en weekendvagt, hvor man fodrer og lukker enten ud eller ind.  Pt. får jeg nedsat boksleje for at være "fuldpasser" for 3 bokse udover min egen.  Derudover har vi selvfølgelig mulighed for at købe ekstra wrap og strøelse, hvis der er behov for det. 
Mange hilsner Josephine Mit ét og alt - min soulmate, Maphard <3 *R.I.P. Sølvpil - savnet og højt elsket sjæleven*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mellemveje |
|
|
Der er mange mellemveje. Det er vel et spørgsmål om at aftale det, der passer både for stalden og for en selv. Vi står nu i fuldpas, det fungerer fint, at jeg ikke SKAL ud og muge/fodre/lukkeud og ind. Og selvfølgelig giver vi en hånd ind imellem.
Mvh. Sanne Golan - smuk, dejlig og blid oldenborger Dolly - pensioneret meget RØD hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstaldning |
|
|
selvfølgelige hjælper man hinanden, det er vel helt normalt, men en selvpas boks hos os er en selvpas boks og det betyder at man passer sin hest selv. bliver man syg, ringer man selvfølgelig og giver besked om at man ikke kan komme til sin hest og heller ikke kan finde nogen andre der kan tage den ind (det sker aldrig) og så tager vi selvfølgelig hest ind og muger, samt sørger for hø og wrap der hvor den smutter, det er der hvor de andre altid står med en specielt hest og skal passe den fordi ejer ikke kommer eller melder sig syg, bare bliver væk osv. Her overtager vi og sender en regning på fuldpas, sådan er reglerne hos os, det kan og skal ikke komme an på andres velvilje at ens hest bliver passet. Jeg synes vi som staldejer har et stor ansvar, og det påtager jeg mig gerne, men har man selvpas så følger der også ansvar og pligter med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit opstaldningssted |
|
|
der hvor jeg står fungere det således: jeg sætter foder frem i spande hænger wrap op i poser giver halm og muger selv. og så har vi 1 staldvagt pr mdr. hvor vi er 2 om det. der er 16 heste og så ved akut sygdom hos udlejer træder vi osse til. udlejer står for: ind/udlukning fodring og give det ophængte grovfoder give halm hvis jeg ikke lige kommer en dag, hvilket er sjældent. og derudover står udlejer for alt vedlighold af stald, ridehus og folde. jeg køber selv foder og wrap. jeg giver 1100 kr for en boks med halm, ridehus og foldordning. der kan ikke købes tillægs ydelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjfkfkfk |
|
|
Der er vist ingen facitliste for hvad, der betegnes som selvpas, delvis selvpas, delvis fuldpas eller fuldpas, jeg synes, det er lidt forskelligt, hvad der indgår. Mange reklamerer med fuldpas, hvor man selv skal muge ud - det er i min terminologi delvis fuldpas. Hvis du spørger fordi du er ude og kigge efter opstaldning, så ville jeg råde dig til at spørge meget ind til, hvad der er inkluderet og hvad man forventes at gøre selv. Hvor jeg står er ud-og indluk i hverdagene staldejers job, så jeg blev mildest talt temmelig forbavset, da jeg fik besked på selv at græsse min hest ind - så kan man lige bruge 14 dages ferie på det, eller en masse krudt på koordinering med staldkammerater i samme båd. De steder med fuldpas, jeg kender, skal man også selv sørge for at hesten kommer ind til smed eller dyrlæge, og dækkenskift, pålægning af klokker mv. er typisk ydelser, som man skal betale ekstra for. De eneste undtagelser er nok de mere eksklusive steder, hvor staldlejen er oppe i 4-5000 kr om måneden - men så er der jo også råd til at betale for staldpersonale, som kan sørge for den slags.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mellemvej mulig |
|
|
Der hvor vi stod før var det "Mellemvejen": Staldejer sørger for fodring morgen og aften, give aftenhø, samt lukke ud efter morgen-fodringen. De 5 opstaldede har så på skift en fast strø og lukke ind dag om ugen, staldejer klarer strøning i weekenderne. Og man skal selv muge sin boks minimum hver 14/dg
Hilsen fra Strit 77 Er naboens græsplæne begyndt at virke grønnere, så plej din egen! Ledelse: Fortælle sine medarbejdere hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til selv at flytte det ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klare regler |
|
|
Jeg tror og ved at det er utroligt vigtigt med klare regler, der hvor jeg fornemmer at det går i hårknude, er når reglerne er lidt løse og vi plejer at gøre osv. jeg har valgt at have 2 løsninger en fuldstændig fuldpas (som beskrevet ovenfor) og en selvpas løsning med mulighed for tilkøb. og det er bestemt selvpas reglerne der fylder mest, for du er som udlejer nødt til at tage højde for utrolig meget. vi har haft en ordning hvor jeg lavde turnus planer, det endte med at jeg mere eller mindre stod for udluk - min egen utilstrækkeligehed og venligehed - så helt min egen skyld - det er ændre til at det er selvpasserne der selv sørger for at lave turnusordning - vi har haft en ordning hvor jeg tog hesten ind og så kom ejer selv og ordnede boks senere (specielt vinter) det synes jeg jo er helt ok, fordi det kan være svært at nå at tage sin hest ind inden mørket - det stoppede da specielt en opstalder havde svært ved at forstå at hun skulle ordne boksen hver dag/aften og ikke kun når hun gad kommer. nu har vi samme ordning, men der følger mugning med - så hvis man ikke kan kommer og tage sin hest ind, følger der mugning med i prisen. Det er egentlige ikke for at være strid, men fordi jeg ikke selv bryder mig om at sætte en hest ind i en boks med gammel l..t - Jeg har fuld forståelse for at man gerne vil spare lidt (vores pris for fuldpas er altså ikke 4000.- ) ved at have selvpas, men så mener jeg som staldejer at så må man også gøre arbejde selv - der bliver iøvrigt, givet wrap og fodret hver eneste dag af os det er klart at det koster mere at få hesten lukke ud, lukket ind, muget for hver eneste dag, skiftet dækken osv. selv om jeg er stald ejer og elsker heste og nyder at have opstalderer så vil jeg gerne kunne tjene bare en lille smule for min service. jeg kan oplyse at jeg tager kr. 10.- per dag for at lukke ud og med den nye ordning kr. 20.- for at lukke ind og muge per dag i hverdagene jeg ved ikke lige hvor mange der vil gøre det for den pris? jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|