Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad kan jeg gøre? "Vommet"
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 10:37

Jeg var egentlig nået til det punkt hvor jeg tænkte at sådan måtte han bare se ud, men syntes egentlig det er ret frustrerende??

Hesten går på jordfold, og får omkring de 3-4 kg wrap

Får anbefalet dosis af Equigard

Og har fået Ølgær over i samt gulerødder

De får strøet med halm i løsdriften,men de står 4-5 ponyer der, så der er ikke meget de kan spise, men er det virkelig nok til at kunne give dette udfald? Eller kan han være i mangel af noget??

Han er jo som i kan se tynd på hals og bagpart

Billede

Billede

Hvad dælen er der galt?

Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred Nobi, 1999-2008

www.facebook.com/VitoSaelberck

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 10:56

Har du fået tjekket for bændelorm?

Hilsen

CJ

CK Ranch - Horses for life

Vær altid god og venlig når det er muligt.

Det er altid muligt.

Dalai Lama

0
0
Svar på denne tråd

nej det...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 11:20

Nej det har jeg ikke... Men burde han så ikke have nogle af symptomerne på det?? Kan godt læse de blevet mærkelige i facon, runde ved maven og det, men burde han ikke blive sløj/kolik tilfælde eller lign??

For han er slet ikke sløj eller nogett? Og spiser lystigt?

Sagde Maya

0
0
Svar på denne tråd

Vommethed.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:04

Jeg mindes, at havde hørt, at det kan være proteinmangel.

Men det må den nøjsom race som ham ikke få ret meget af, så det skal afvejes.

Venlig hilsen Camilla

Optimalsadel

Salg af bomløse kvalitetssadler og tilbehør

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:29

Ville også få ham tjekket for bændelorm.

Max give 3 kg wrap - gerne hø i stedet for wrap.

Og hvis han æder meget halm kan det sagtens give mave og forstoppelse i tarmen.

Jeg har også hørt at de kan blive vommet af proteinmangel. Hvad med at prøve at tildele ham lidt lucerne i sit foder? Evt med olie. Kan anbefale dig den fra GLS. Den fodrer jeg selv med - også min venindes shetter får denne i sit foder :)

Og hun er faktisk pt lidt til den tynde side og hun er nu sat total op i foder.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Vommet hest
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:31

Er ofte tegn på orm hvis det ikke er halm.

så jeg ville da få ham tjekket.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

ville det være..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:39

Sandra:

jeg er mest af alt bange for at han tager på hvis jeg tildeler ham ting som olie og lucerne??

Men problemet er at det KAN godt være halm, men aner jo ikke i hvad mængder han får? Jeg ved ikke hvad de andre i løsdriften tildeler dernede... Super frustrerende, og fortryder SÅ meget vi valgte halm som bund i år....

Men hvad ligger prisen for en blodprøve på??
Ville da være super rart hvis det hele ville forsvinde hvis det "bare" er orm...

Sagde Maya

0
0
Svar på denne tråd

jeg tænker..
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 12:40

Jeg tænker dog; hvad får de bændelorm af?? Jeg tænker mere i forhold til hvis de andre heste har, "smitter" det???

Øv et møg tidspunkt lige når man er igang med flytning

Sagde Maya

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 13:26

Jeg tror nu mere på fejlgæring... Alternativt orm, og det er et super fint tidspunkt nu at få smidt et par prøver afsted til tjek og larvedyrkning...

Det kan godt være han ikke må blive tyk, og derfor ikke får ret meget grovfoder, men det giver så ofte udslag i fejlgæring, da han unægteligt vil spise halm når grovfoderet er væk og ellers er maven tom, og det er jo ikke just med til optimal fordøjelse...

*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

bændelorm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 13:50

Bændelorm OG alm. orm kan ikke altid ses "udefra", altså hesten kan se tip top ud og i godt (normalt) huld, og være smækfuld af bændelorm!!

Så du kan KUN vide det ved blodprøve. Equilab ville jeg ikke anbefale, hvis man virkelig har mistanken, da bændelorm udstødes meget i interval, så selv om den har, bliver det nok ikke opdaget.

Ellers kunne du få taget alm. ormeprøve, og sige til dyrlægen, om du må få en kur, der dræber alle orm, da du også har mistanke om bændelorm?

Bændelorm dør først efter 2-3 år, hvis der ingen heste har været på marken i de år. Og de vandrer (altså deres pansermider) fra en fold til nabo folden! www.netdyredoktor.dk/hest/ny-viden- om/baendelorm.aspx

Men tror nu ikke, det er bændelorm. Halm kunne være en mulighed, så vil den være lidt forstoppet i tarmen, og ligge og fylde op. Så ville jeg bruge loppefrø, til at udrense maven/få gang i maven.

Men nogle heste kan leve på en sten, sådan er det bare!

0
0
Svar på denne tråd

brændelorm
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 17:54

hej jeg ville få ham tjekket for bændelorm, bare ring til dyrlægen og fortæl det du har fortalt her, så kommer de sikkert forbi og så kan det være de har noget med så I kan se om det har effekt i løbet af ca 5 dage. Og så få taget gødningsprøver fra midt i april og frem til maj, så de ikke kommer på græs inden de har fået evt behandling for orm.

Vi har lige haft en med bændelorm, og vi fik en gang ormekur og da det hjalp gør vi ikke mere før vi tag gødningsprøver fra.

Der er flere jeg har snakket med den senest uge som har haft problemer med bændelorm her i vinter. ved ikke hvorfor, men det er nok fordi man lægger mærke til det når ens egene har haft det:-)

0
0
Svar på denne tråd

fejlgæring
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 17:59

Jeg tænker også fejlgæring.

En slowfeeder med groft, kaloriefattigt wrap, så han ikke spiser så meget halm og ej heller propper sig ved "måltiderne", kan gøre meget.

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 22:24

Du ringer bare til doktor dyr og siger at du gerne vil have taget en blodprøve mod bændelorm. Så kommer han ud, hapser prøven og sender den ind. Der går en uges tid før du har resultatet.

Jeg gav 1.200 kr for det + ormekuren (min hest havde nemlig bændelorm)

Hvis du nøjes med en lille håndfuld lucerne m. olie så feder det ikke.

Der udover tror jeg godt din pony kan tåle det. Så meget fedt er der trods alt ikke i. :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

jeg er så...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 11:07

Jeg er så meget i tvivl omkring det med fejlgæring, fordi de står 3 små (på nogenlunde samme størrelse) og får mad, og de går fra maden uden at have spist færdigt, og kommer så tilbage og spiser igen... ?

Og tror desværre måske han får mere halm end jeg først antog, kan det godt give det udfald?? Jeg har selvfølgelig mine egne tanker, men det rart at på bekræftet dem...

Og så tænker jeg, vil dyrelægen udstede ormekur mod alt orm, uden at have taget prøve?

Men det med loppefrøskaller tror jeg at jeg vil kigge på

Sagde Maya

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld mit..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 11:57

sure opstød..

Men selvfølgelig vil dyrlægen ikke udstede en ormekur uden prøve.. Har du hørt om resistens.? Det er ikke for sjovt at man udtager prøver inden man giver ormekur..

Du har spurgt flere gange til din vommede pony og har ændret lidt, men fælles for alle gangene er at du er blevet advaret mod halm og fejlgæring.. Du får nu samme svar og stiller sikkert spørgsmålet igen til næste år.!

Har du ikke råd til at fodre din pony korrekt, give den optimal opstaldning og sørger for den fornødne dyrlæge, skal du ikke have ponyen.!

(Og jeg kryber nu i kjul for alle Mayas fans, der vil stene mig til døde )..

Godt enghø i småballer sælges i Horsens og omegn.!

Skriv for nærmere info..

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 14:10

Som Annemette også skriver; Så skal den halm altså væk. Halm skal kun gives i meget, meget små mængder for at hesten får lidt træstof, intet andet. Det er jo ikke foder - det stopper tyktarmen og giver øv mave :(

Udover det ville jeg nok overveje en helt anden foderplan. Jeg synes nemlig din pony ser tynd ud (de forkerte steder) dvs - den ser ikke pænt slanket ud, den mangler muskler og den er som du selv skriver - utrolig vommet.

Ville nok starte fra et sted til det andet:

Ormeprøve (den alm)

Blodprøve - for at tjekke for bændelorm. Men du kan også få den tjekket for vitamin balance. Nej, ingen ormekur uden prøve først.

Halm - væk med det

Wrap - smid den på hø i stedet for. Sæt den på MAX 3 kg

Ny foderplan

Jeg kan anbefale dig det vi pt giver min venindes medium shetter. Hun har været for fed, men er pt i rigtig pænt huld. Dog har hun også muskler og laver noget hver dag. Men uden det rigtige foder, sætter hesten jo netop ikke muskler og jeg synes også før du har klaget over den ikke vil sætte muskler.

Hun får;

400 gram Saracen Fibre Pencils

100 gram lucerne m. olie fra GLS

100 gram Equsana perfom vitaminer

Salt

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Sandra.....
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 14:31

....det er så lidt ude af konteks mit spørgsmål, men så alligevel ikke.

Hvordan vil du fordele 3 kg. hø på en hel dag, uden ponyen kommer til at stå uden noget som helst at tygge i i mange, mange timer af gangen? Selv i et hønet rækker det ikke langt.

Lad os sige den får 1 kg morgen, middag og aften/nat. Det er en meget lang nat med kun 1 kg. hø og intet andet (den gik på jordfold, så vidt, jeg kunne forstå)

Jeg er enig med dig i, at halm ikke er den bedste hestemad, men med easykeepers er det en meget svær balance gang. Jeg kender det fra min egen. Han kan spise 3-4 kg. wrap igennem et fintmasket hønet på 1 time! Han står på tørv. Hvad skal han spise fra kl. 20/21 stykker til kl. 7.30 næste morgen? (Nu får de så noget slankehø, så han får ikke wrap mere, og får mere end 3-4 kg)

Men det er da ikke forsvarligt, at en hest eller pony skal stå så mange timer uden noget. Min er ikke ret vild med halm, så det er ikke fordi, vi har et problem der, men jeg ville gerne kunne tilbyde ham noget strå, han gad æde, men som han ikke tog ret meget på af.

Og hvad alternativer har man der?

Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd

annemette..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 16:58

Ja der gir jeg dig aldeles ret i at det var noget af et surt opstød jeg på ingen måde kunne få noget ud af ak....

Men prøver da at svare alligevel!

Først mht. til ormekur, så skriver en
"Ellers kunne du få taget alm. ormeprøve, og sige til dyrlægen, om du må få en kur, der dræber alle orm, da du også har mistanke om bændelorm?" som gør at jeg stiller spørgsmåltegn ved dette, da jeg netop selv ikke kender til det. Og altid får taget prøver inden. bum bum

Jeg har spurgt før, men på forskellige års tidspunkter, med forskellige baggrunde, og nej han har ikke været konstant vommet...

Billede

Her er han i perfekt huld, for under et år siden. Og han bliver aldrig varmblodsslank, her var der faktisk shetlænder avler der sagde jeg skulle passe på han ikke blev tyndere

Så blev det sommer, og han skulle på græs som han havde været i alle de 5 år jeg har haft ham, og der kom det næsten fra den ene dag til den anden, han kunne ikke tåle græsset mere, og blevet taget af det, og der så han således ud

Billede

Han blev så slanket og fik afmålt foder

Billede

Og så kom vinteren og folk begyndte at smide meget halm ned i løsdriften, og så fik vi som jeg viste i starten

Billede

Jeg gør ALT jeg kan for den skid. Jeg foder med Equigaard i den nye pilleform, selvom jeg kunne vælge det der hører med på gården, og jeg har prøvet både at give mere/mindre i mad, og givet frøgræs som hesten ikke vil spise. Og pt. er kæresten igang med at prøve at bygge en slowfeeder. Problemet er, jeg kan ikke sætte hønet eller lign, fordi hestene glædeligt skifter plads ved fodring.

Så at sige jeg ikke har råd til at fodre korrekt er til at lukke op og ..... NEJ jeg har IKKE råd til at betale kassen for at få de perfekte forhold til hesten, købe speciel krybbefoder, købe hø selvom jeg har wrap med i prisen og stå og hyrer en til at håndfodre ham så jeg ved hvad han får... Nej det har jeg så ikke, jeg burde skamme mig

Jeg ved ikke hvad du forvente af mig Annemette....

Halmen kan IKKE komme væk pt, vi valgte desværre dette valg som strøelse i år, og kan ikke tages væk før det stiger i grader, da de står på madras af halm. Og jeg er desværre ikke den eneste i løsdriften.... Det er virkelig SURT og jeg HADER det som pesten, men kan intet stille op

Det er altså IKKE nemt!! Men jeg gør mit bedste ....

Og grunden til han nok ser tynd ud, er muskler. Han har ikke nogle muskler som sådan, og sådan er det nu egentlig bare. Jeg træner ham så meget jeg kan, og håber på snart at få en vogn igen...

Ak... jeg ved ikke hvad jeg skal stille op.... Jeg syntes bestemt ikke jeg bør skifte fra Equigaard, da det simpelthen har udviklet mirakler for min hest Er villig til at prøve ting jeg har mulighed for at prøve, men pt er der IKKE mulighed for at fjerne halmen, udover at give dem så lidt som muligt....

Og jeg vil undersøge hvornår vi får taget ormekur, for at bedømme og jeg skal tage sagen i egen hånd...

Sagde Maya

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 17:21

bestemt ikke fordi jeg er den store foderekspert( er nogle gange ved at rykke håret ud af hovedet i fortvivelse over at mine heste ikke taber sig)

men vores gamle toér pony som er pensionist var blevet meget rund om maven-så jeg forsøgte med at sætte et finmasket hønet op i boksen, som jeg fylder med 1½ kg hø og ca 2kg frøgræs-og faktisk ser det ud til, at han er blevet meget mindre rund på maven, og før pruttede han meget, det er også næsten forsvundet. udover hvad der i hønettet får han 1½ kg hø-står på træpiller, men i hønettet er der som regel noget frøgræs tilbage i om morgenen. der udover får de frøgræs på fold i dagtimer. Ingen halm. Og så får han Equigard men kun en trediedel af anbefaldet dosis (ellers tager han på) supleret med vitaminer+ YSY og loppefrø.

Ellers vil som andre få tjekket for orm-men tror godt halmen kan være "synderen"-og jeg ved du træner fligtigt med ham, så nogle muskler må han jo have-den kære Vito

Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Hey Maya.
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 01:39

Jeg synes bestemt, at du har gjort det helt rigtige, ved at give ham Equigard pellets.

Equigard er totalt kornfrit og derfor det perfekte foder, til de kære easykeepers.

Samtidig sørger det for et stabilt glucose og insulin niveau og en jævn ph værdi i tarmen, som svarer til hvis man fodrer med hø.

Dette skyldes en stivelses % på 7 og en sukker % på 6.

Hvis du for eksempel sammenligner med Saracen Super Fibre Pencils ligger de med en stivelses % på 11,2 og en sukker % på 3,9.

Man må aldrig sulte en hest til vægttab (ikke møntet på dig), da der så går op til 6 mdr. før hesten faktisk begynder at tabe sig.

Samtidig risikerer man, at hesten får nedsat organfunktion og tab af muskelmasse til følge.

Hvis du gerne vil give ham lidt mere krybbefoder at tygge på, samt lidt mere protein, vil jeg klart anbefale Pre Alpin Aspero fra St. Hippolyt som har lavt indhold af stivelse og sukker.

Hvis du vil gøre noget for at give ham en bedre insulinfunktion, dvs. øge hans stofskifte en smule, kan du med fordel give Glucogard fra St. Hippolyt.

Fordelen ved Glucogard er, at den samtidig er forebyggende mod forfangenhed.

At nogen foreslår hø frem for wrap har jeg svært ved at forstå, med mindre det er meget våd wrap der fodres med. Der er færre Fe pr. kg wrap end der er pr. kg. hø og tørstofværdien i wrap er lavere end hø - derfor anbefaler man MINIMUM 1,5 kg. hø eller 2 kg. wrap pr. 100 kg. hest.

Hesten skal have stråfoder, for at dens tarmsystem virker.

Og nej - halm er ikke god hestemad, men det er ikke noget de dør af.

Min store DV bliver MEGET vommet af, at spise halm.

Men hellere end halm-vommet hest, end en hest der står uden stråfoder mere end 4 timer.

Har du spørgsmål til ovenstående er du velkommen til, at skrive en pb.

Hilsen den hovedrystende Faglærte Landmand/Agrarøkonom/Fodersælger.

Team Mo Chuisle

Det er mig, med det store brune monster.

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 11:03

Jeg synes så ikke han ser vommet ud.

Shetlændere er dybere end mange andre heste og ponyracer.
Så i mine øjne er det genetisk og ikke fodringsrelateret. Det kan godt være i alle synes jeg er gal på den.

Jeg avler miniature heste og de er jo meget slanke i det. Hvis de bliver vommede er der noget galt. Men vores shetlændervallak er jo bare rund, det kan ikke ikke ændres med noget fodring.

hest.webgallerier.dk/galleri/404/ 628/471/2018130-anden-saerlig-race- luffe
Linket ovenfor viser vores shetlænder for vogn, og vores miniature hingst med som håndhest. Der ses tydeligt forskellen på typerne.

Jeg synes din dreng ser en anelese tynd ud. Men ikke noget kritisk.
Måske du skulle give ham lidt roepiller. De feder mindre end de fylder.
Tyggetid er det der gør en hest mæt, ikke mængden af foder. Så hvis du nu kunne give ham mere at tygge i andet end halmen, ville det hjælpe lidt. Men "vommet" vil han nok altid være, i en hvis grad.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 13:40

Hadde det samme problem med min pony. Halvt shetlænder, halvt islænder. Hun var meget tyk og vommet, og jeg brugte lige 2.5 år inden hun begyndte at komme ned i den riktige størrelse. Hun er en av dem der kan slikke en sten og bli tyk.

Jeg har købt et megalille hønet, der er lige plads til 1kg, så er det også helt fyldt op. Så i steden for at hun bruger 10 min på at sluge 1 kg hø, bruger hun nu nesten 45 min. Hun prutter meget mindre, er mindre vommet og gladere.

Det samme med foderet. Har en lille bøtte med et lille hul, så hun bruger tid på at æde det. Selv om hun kun får 200gr ponymuesli pr gang to gange om dagen. Det er speicelt lavet for ponyer der nemt bliver tykke, med vitaminer og mineraler allerede blandet ind i det.

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Staldplads til de to samt lejlighed til mig i Århus omegn søges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider