Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Priser på kolikbehandling
Forfatter: 
Dato:  15-03-2013 22:51

I de 9 år jeg har haft hest har jeg nu for første gang stået med en hest der havde kolik :(

Det skete natten til torsdag og dyrlægen kom ud kl 1.40 om natten, en time efter jeg havde ringet.
Men min lille hest blev behandlet med div. stærke smertestillene og olie.

Dyrlægen mistænker at det er fordi at han simpelthen ikke har drukket nok, så nu bliver han et par gange i døgnet tilbudt lunkent vand med en smule Irish mash så han synes det smager godt :)

Han virker heldigvis allerede helt frisk igen, og er den vågne unge dreng som han plejer at være :D

Mit spørgsmål er, hvad har i måtte give for sådan et dyrlæge besøg sent om aften/natten?

Og hvis der er nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg får ekstra væske i ham, tager jeg gerne i mod med kyshånd :)

Hilsen Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

kolik..
Forfatter: 
Dato:  15-03-2013 23:57

Jeg har prøvet på samme tidspunkt på dagen, det var bare søndag nat. Det kostede 4000,- for samme behandling som din. Det var en vagt dyrlæge, som jeg bagefter har fået at vide, er dyr i forvejen.

Har prøvet at stå med en hest med vindkolik omkring kl 20 hverdags aftener 2 gange hvor den kun fik smertestillende, havde en anden dyrlæge ude end den først nævnte, det kostede ca 1800,-

Hilsen

Lonni

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot

www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Altså -
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 07:13

to gange kolik-besøg over en weekend til en shetlænder på Lolland med noget der ligner 30km hver vej i køretid for dyrlægen - ca 5300,-

God og varig bedring til den lille hest (y)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

Hvilken del af landet
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 08:00

Når man spørger om priser, så er det altid en god ide at skrive hvor i landet det er, for der er kæmpe stor forskel på priser mellem København/Sjælland og Jylland.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

dyrt med nat dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 10:01

Stod i november med en kolikhest med samme problem, det kostede mig dog 3 dyrlæge besøg! kl 20, kl 4 og kl 10 pris for kl 20 og kl 4 tilsammen 6000 kr! i nordsjælland og kl 10 kostede det 1900 kr

så det var en dyr fornøjelse!

Ang. mere væske, så putter jeg 1½ liter vand i min hest mad så det bliver meget vandet men så den stadigvæk skal tygge sin mad også har jeg været ude og købe noget fugtigt/stærkt wrap. hun spiste førhen meget tør wrap og blev ved med at have hård mave, men det her hjalp!

0
0
Svar på denne tråd

pris i storkbh
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 12:01

Jeg havde en dyrlæge til samme omgang som din i efteråret, dyrlægen kom ved 20 tiden og var i stalden et par timer, incl kørsel og medicin blev det 3800 kr.

Hilsen Maria.

0
0
Svar på denne tråd

nordjylland
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 12:21

Nå ja, jeg bor i Vesthimmerland.

Hilsen

Lonni

The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now

Med hestene

Claire e. Churchill

Landianos-ø e. Tailormade Lancelot

www.EnggaardenMorum.dk

0
0
Svar på denne tråd

Storkøbenhavn
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 12:29

undskylder jeg ikke skrev område, men det er i greve hesten står opstaldet :)

Og tak for svarene indtil videre :)

Og jeg kan i øvrigt fortælle at min lille dreng allerede virker frisk igen, selvom det er meget tørre pærer der kommer ud når han gøder.

Hilsen Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Væske...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 15:04

Min "kolikhest" får mash og våde roepiller dagligt, og der kan man jo mere eller mindre komme så meget vand i man ønsker.

Prisen på kolikbehandling har jeg fortrængt...men det er heldigvis også et par år siden hun har været behandlet sidst

Hvis din hest har drikkekop i boksen kan du måske overveje at hænge en vandspand op også, vi har i hvert fald et par heste i stalden der foretrækker det.

0
0
Svar på denne tråd

nytårs morgen
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 15:06

fik vores ponyhoppe kolik.

Vi fik vagtdyrlæge som var der 1,5 time. hun var igennem hele møllen med olie, smertestillende, kalkdrop osv osv.

Samlet regning ca. 4000 hvoraf der var 100% på konsultationen og ca 900 kr i transport.

pony står i Fredensborg. vagtlægen holder til i Lyngby, men kom kørende fra en anden kolik på Amager.

ang. tilførsel af ekstra væske så tilbyder vi hende altid lunken (her om vinteren) vand af spand. hun kan godt lide at søbe i sit vand. derudover får hun lidt mash og lidt alm salt i foderet.

God bedring

stine

0
0
Svar på denne tråd

Væske.
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 18:08

For at sikre de får væske så er mash med rigeligt vand godt.

Mange heste drikker mere hvis de får vand i en spand tilsat æblejuice, bruges meget til stævneheste om sommeren, men mon ikke det også virker på denne tid af året?

Hvis der er vandkop i boksen så tjeck den giver nok vand. Er trykket meget lav, får hesten ikke nok vand, da heste ikke gider stå og drikke i en evighed hvis der kun kommer lidt ad gangen.

Sørg for den har adgang til en saltsten.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-03-2013 23:59

Mange tak for alle svarene indtil videre :)

Jeg tilbyder ham i forvejen lunkent vand, men det er desværre sjældent han gider at drikke medmindre der er proppet noget mash eller melasse i.

Stine: Jeg vil overveje det med roepiller, det eneste jeg tænker er om fiberpiller kunne have lige så god effekt?

Hilsen Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Kolik..
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 09:10

Jeg prøvede det samme sidste år med en hest, der ikke havde drukket nok og jeg havde heller aldrig haft en kolik hest før, så det var et stor chok.

Jeg måtte kalde dyrlægen fredag aften kl. 20, hvor min hest fik både vand og olie i sonde, samt smertestillende og tarmafslappende, kort sagt alt det dyrlægen kunne give ham.

Lørdag var det ikke blevet bedre, og måtte kalde dyrlægen igen ved middagstid og han fik samme tur som fredag aften, og det hjalp, hesten kom sig der.

Samlet regning lød på 5800,-, og det er på vestsjælland.

Jeg har ihvertfald lært at være meget obs på vand når det er meget koldt, og jeg tilbyder nu lunken vand flere gange om dagen når det er meget koldt, og jeg kan tydelig se hestene drikker mere når vandet ikke er iskoldt.

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

0
0
Svar på denne tråd

Kolikbehandling
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 13:48

Da min ponyhoppe for år tilbage havde kolik, blev hun behanddlet medicinsk med smertestillende og muskelafslappende og hun kom sig fuldstændigt og har ikke haft kolik siden.

I forbindelse med hendes kolikanfald nåde jeg at kalde dyrlæge inden for normal arbejdstid og derfor kom jeg kun af med

1 kolikbahndling = 530 kr incl. moms ex kørsel (dyrlægen gav kørslen i rabat)

2 kolikbehandling = 430 kr. incl. moms ex kørsel(dyrlægen gav igen kørslsen.)

Ja jeg slap billigt,men det var også kun fordi min dyrlæge kender mig godt og at jeg bruger hende fast = det giver rabatter.

Det skal siges at jeg har kendt min dyrlæge fra barnsben, min forældre har brugt i hende i nu 30 år.

Vi er i øverigt Vejen sydjylland

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 15:28

Jeg har lige været samme tur igennem. Min gamle pony får desværre jævnligt kolik, og jeg var da lige ved at få et anfald også, da jeg fik den seneste regning. 2500 kr. for vagtbesøg + 1500 kr. for besøg indenfor alm åbningstid. @!#$ hvor sådan en forstoppelse så er dyr! Det er standardpris her i området (fyn) kan jeg regne ud efter at have kontaktet flere dyrlæger. Jeg er klar over, at medicinen koster lidt, men jeg får altså ikke en timeløn på 4000 kr. selvom jeg har ligeså lang uddannelse som dyrlægerne... Her er det smertestillende og vand+olie i sonde, det er det eneste, der dur.

Min får en stor portion mash med fiberpiller hver dag, samt vandet hø og lidt wrap, og olie fra blue hors. Det er kun et problem her om vinteren, nok pga. det kolde vand, at der ikke er noget græs at nippe til, og nok fordi hestene ikke laver så meget i kulden. Jeg gør hvad jeg kan, men kan trods alt ikke stå og glo på hesten hele dagen. Så nu håber jeg, at vi kan holde kolikken fra døren resten af sæsonnen.

0
0
Svar på denne tråd

kolik....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2013 12:19

for første gang fik min gamle dreng på 22 år kolik her i går lørdag eftermiddag. vagtdyrlægen ud, men da hun kom så han allerede bedre ud så han fik "bare" tarmafslappende og smertestillende. trak den ellers så længe jeg kunne, så ringede ikke bare straks- men det blev ikke bedre.

har ikke fået regning endnu, den kommer på mail. men håber da ikke den ryger meget over 2000 kr (dyrlægen bor 10-14 km væk)

jeg aner ikke hvorfor han fik kolik, hun mente det var det kolde vejr og han ikke har fået drukket nok. de havde været ude til mange med dette problem denne vinter. ja det burde jo være forår nu, men det er svært at få øje på.

mine går i løsdrift, og har altid adgang til hø. de får wrap og opblødt fiberpiller/roepiller om aftenen. PLUS 1-2 KG gulerødder.

de har vand i en spand, som jo bliver koldt, indimellem med is. selv om jeg forsøger at holde det lunt med varmt vand.

måske jeg skulle købe lidt mash og give dem sådan en potion også.

0
0
Svar på denne tråd

kolik...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 12:46

kolik behandling lørdag eftermiddag: smertestillende og tarmafslappende, dyrlægen var her måske 15 min da han allerede havde det bedre.

regning var lige på den anden side af 1300 kr (880 kr i konsultation, dobbelt op)

det syntes jeg er billigt sluppet, selv om jeg selvfølgelig helst havde undværet det.

det er på lolland.

jeg havde også en voldsomt kolik for et par år siden på min unghest. husker ikke hvad jeg gav for det, men det var nok næsten det dobbelte. han fik dog også sonde med rent vand (ja alle har undret sig over metoden, også dyrlæger) dette var en kvægdyrlæge der havde vagten.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 15:26

det er dyrt at ha' hest. Endnu dyrere når de tillader sig at blive syge (sjovt nok sker det altid om natten, 2. juledag eller nytårsaften).

En sygeforsikring er en rigtig god ting at ha' i baghånden når det sker.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 23:04

Anette: Jeg har skam også en sygeforsikring og livsforsikring på ham :)

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 23:15

Min var på et tidspunkt samme tur igennem. Aftenvagt en lørdag.

Gav 3.800 kr kontant.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

jeg har lykkelig
Forfatter: 
Dato:  29-03-2013 09:51

fortrængt hvad jeg har betalt for dyrlægebesøg til kolikker. heldigvis er det 4 år siden sidst. og før det var der os nogle år imellem.

men kender da en som fik lov at betale 17.000!kr for en kolik, fordi hesten endte med at måtte køres til landbohøjskolen. den var selvsagt os ret dårlig. Overlevede mirakuløst.

Når det er sagt.. køkkensalt i foderet hjælper til at hesten drikker mere vand:)

Og roepiller og mash som også bliver nævnt af andre er også godt. roepiller ligeledes fordi de består af fibre, som jo bekendt os giver hestemaven noget at arbejde med .

Go bedring med hesten:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider