Hvis en hest går kortere på f.eks højre bagben, er det så ikke venstre bagben den er galt med.
Jeg tænker på at hesten hurtigst som muligt vil lægge vægten på det raske ben igen og derfor går kortere med det raske, men at det umiddelbart vil se ud som om den er halt på det højre netop fordi den går kortere.
"Når hesten er halt på et bagben vil den ligeledes forsøge at bære så meget som muligt af sin vægt på det raske ben, og den vil typisk tage lange skridt med det syge ben og korte skridt med det raske ben. Den nemmeste måde at se dette på er at stå bag ved hesten. Her vil du kunne se, at mens hestens raske ben er i jorden så synker dens bækken ned i den side hvor det syge ben er. Og at hesten hviler i længere tid på det raske ben. Når hesten er halt på et bagben vil man i mange tilfælde også kunne se at hesten "nikker ned" på det diagonale forben. Det skyldes at hesten søger at lægge så meget som muligt af vægten frem mod forparten. Men det betyder også, at en bagbenshalthed mange gange forveksles med en forbenshalthed."
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?