Hej
Hoppe forbigående halt. Kan trave rent og pludselig "taber" hun højre bagben og er halt i nogle skridt, hvorefter hun atter er ren igen.
Kan tiltider trække benet stikkende til sig, når hun vender på staldgang eller boks...også forbigående.
Samme billede med el. uden rytter.
Ingen spat.
Ingen hævelser.
Kiro. har ikke hjulpet.
Læs nedenstående for detaljer.
Sensommer 2012 glider min hoppe med højre bagben, meget uheldigt på en bom. Højre bagben glider markant ind under venstre og splinter fra bommen fyger om ørene. Hoppen trækker mildt på bagben herefter.
Ved tjek::ingen hævelser og hoppen er hurtigt rengåenden igen...
Noget tid senere... måske 1 mdr måske 2...svært at huske... finder jeg hoppen nærmest springhalt på højre bagben. Stadig ingen synlige hævelser. Men hoppen ønsker ikke at træde ballen ned, men går på spidsen og trækker benet hurtigt til sig ved forsøg på at gå...AV
Dog klør det på patterne i venstre side, og her har hoppen INGEN problermer med at ligge al vægt på højre ben og løfte hele venstre side fra jorden får at klø....hmmm???
Dyrelæge kommer, og hovbyld bliver dommen...uden dog at finde noget.
Dag 2 er hoppen svagt halt og dag 3 ingen synlig halthed.
Starter ridning igen.
nogle uger senere opdager jeg hun i uopvarmet tilstand trækker på højre bagben...SPAT??
Hoppen kommer i røngten og alt ser fint ud...Ingen spat...hmmmm???
Ser tiden an, og syntes til dags dato, at det bliver værre og værre.
Det mystiske idet er, at på et ridt kan hoppen give en fin ren trav, og så pludselig kraftig halt... som om hun taber højre side...igen et par skridt, og ren igen...hmmmm???
Hoppen er 90% af tiden ren i skridt... det er MEGET forbigående... men tydelig halt i trav og galop..KOLD.
Pressede hende lidt løs på bane, og efter god opvarmning blev hoppen rengående efter en galop.
Hoppen har haft kiro. på uden virkning.
Skal siges at hoppen har grundt umuligt ridevejr stået stille i en god rum tid (meget foldtid). Syntes forværringen er kommet her.
Hoppen skal naturligvis undersøges igen, men måske andre har en erfaring med noget lign.
Min teori er noget nerveskade i hofte, eller skade i selve hoven. Men igen... jeg ved det simpelthen ikke, og kan ikke finde lign. på youtupe af sådanne haltheder. Jeg skal optage det idag, og ligger det på denne tråd.
TAK;-)