Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mystisk halt på bagben
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 13:05

Hej

Hoppe forbigående halt. Kan trave rent og pludselig "taber" hun højre bagben og er halt i nogle skridt, hvorefter hun atter er ren igen.

Kan tiltider trække benet stikkende til sig, når hun vender på staldgang eller boks...også forbigående.

Samme billede med el. uden rytter.

Ingen spat.

Ingen hævelser.

Kiro. har ikke hjulpet.

Læs nedenstående for detaljer.

Sensommer 2012 glider min hoppe med højre bagben, meget uheldigt på en bom. Højre bagben glider markant ind under venstre og splinter fra bommen fyger om ørene. Hoppen trækker mildt på bagben herefter.

Ved tjek::ingen hævelser og hoppen er hurtigt rengåenden igen...

Noget tid senere... måske 1 mdr måske 2...svært at huske... finder jeg hoppen nærmest springhalt på højre bagben. Stadig ingen synlige hævelser. Men hoppen ønsker ikke at træde ballen ned, men går på spidsen og trækker benet hurtigt til sig ved forsøg på at gå...AV

Dog klør det på patterne i venstre side, og her har hoppen INGEN problermer med at ligge al vægt på højre ben og løfte hele venstre side fra jorden får at klø....hmmm???

Dyrelæge kommer, og hovbyld bliver dommen...uden dog at finde noget.

Dag 2 er hoppen svagt halt og dag 3 ingen synlig halthed.

Starter ridning igen.

nogle uger senere opdager jeg hun i uopvarmet tilstand trækker på højre bagben...SPAT??

Hoppen kommer i røngten og alt ser fint ud...Ingen spat...hmmmm???

Ser tiden an, og syntes til dags dato, at det bliver værre og værre.

Det mystiske idet er, at på et ridt kan hoppen give en fin ren trav, og så pludselig kraftig halt... som om hun taber højre side...igen et par skridt, og ren igen...hmmmm???

Hoppen er 90% af tiden ren i skridt... det er MEGET forbigående... men tydelig halt i trav og galop..KOLD.

Pressede hende lidt løs på bane, og efter god opvarmning blev hoppen rengående efter en galop.

Hoppen har haft kiro. på uden virkning.

Skal siges at hoppen har grundt umuligt ridevejr stået stille i en god rum tid (meget foldtid). Syntes forværringen er kommet her.

Hoppen skal naturligvis undersøges igen, men måske andre har en erfaring med noget lign.

Min teori er noget nerveskade i hofte, eller skade i selve hoven. Men igen... jeg ved det simpelthen ikke, og kan ikke finde lign. på youtupe af sådanne haltheder. Jeg skal optage det idag, og ligger det på denne tråd.

TAK;-)

0
0
Svar på denne tråd

gætterier
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 19:40

Ja at få undersøgt hoppen mere i dybden er naturligvis alfa og omega.

Når det så er sagt, så skriver du, den er blevet røntgenundersøgt og fundet ren. Det indikerer så bløddele, altså alt det, du ikke kan se på røntgen. Fx dybe bøjesene, hovseneben, gaffelbånd, ledbånd i hasen, ledbånd i knæet mv.

Du skriver så, at der ikke har været eller er hævelse eller varme, hvilket indikerer, det ikke er akut.

Halthedsbilledet du beskriver, hvor hesten kan trave ligeud fint og så pludselig gå i halt - hvis det virkelig er sådan det er - så indikerer det noget længere oppe i mekanikken, altså ryg/hofte/korsled. Også sammenholdt med, du ikke kan se noget hævelse på benet.

Spat burde vel kunne erkendes ved røntgen. Men det kunne meget vel også være problemer i haseleddet et sted.

Jeg er IKKE dyrlæge, blot en sølle amateur, men min hest har dog haft et halthedsbillede, der ligner dette, og det skyldtes meget tætsiddende torntappe i lænden, der var på vej til sammenvoksning.

Jeg ville, hvis jeg var dig, få taget grundig røntgen af overlinjen på hesten, få ultralydsscannet knæled og sener. Alt efter hvor man starter, kan man udelukke flere ting. Dyrlægen vil jo selvfølige ud fra halthedsudredning have en idé om, hvilket sted man starter.

Jeg vil også sige: vær kritisk. Min erfarne hestedyrlæge med speciale i heste, fandt IKKE rygproblemet ved min hest, men blev ved at fastholde, den havde en mild kodeledsforvridning. Jeg fik ny dyrlæge på med speciale i ryglidelser hos heste, som fandt det, og det var tydeligt! Find en dygtig hestedyrlæge/hospital.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 07:32

Du skriver det blir bedre når hesten er varmet op efter en god galop, heste der har problemer med lænden vil ofte heller galoppere end trave. At den ikke er halt hele tiden tyder på at det ikke sidder i benet. At den ikke vil træde ned på ballen kan være mange ting, den kan ha ondt i ballen og vil derfor ikke lægge vægt på. Men det kan også ha noget at gøre med en sene som lige nu kan strække eller bøje den del af benet, men det kan også ha noget at gøre med den musklel der har med de sener at gøre. At det er blevet værre her når hesten ikke har været redet så meget, heste som har problemer med at de låser i et led eller er skæve af andre grunde har som regel ikke så godt af at stå stille da de skal bruge musklerne til at holde skelettet lige. At hesten lige pludselig taber et bagben, det kender jeg fra mig selv, jeg kan gå helt normalt og pludselig gøre det helt vildt ondt i det ene ben og jeg kan ikke lægge vægt på det. Når jeg får det sådan har jeg ofte også andre symptomer på iskiasnerven. Kim Westergård fra Aktiv Form, som behandler min ryg, siger at problemer med iskias hænger sammen med lændehvirvlerne, kan ikke huske om det er nr 3 eller 4. At problemerne kommer efter hesten er gledet på en bom med bagbenet, får mig til at tænke som Anne Charlotte at det er noget der har med lænd eller korsled at gøre. Det kan også være en fibersprængning i nogle af de muskler der har med bagbenet at gøre. At kiro ikke hjælper, enten kan det være hesten skal ha mere end en behandling eller også er det noget som kiro ikke kan gøre noget ved. Hvad mente vedkommende der var galt?

Jeg er heller ikke dyrlæge men har en hest som har fået en del kiropraktor behandlinger efter hun har gledet på folden eller snubler på trailerrampen. Jeg har en halv hestemassøruddannelse og kunne se på min egen hest hvordan tingene hang sammen. Hun er nu efter mange forskellige tiltag både ridemæssigt og fodermæssigt helt fin og lige og kan tåle at glide på folden uden at skulle til kiropraktor bagefter.

Håber du finder ud af hvad der er galt med din hest.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

Halt på bagben
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 13:48

Tak;-)

Kiro. kunne mærke hoppen var låst i korsbånd samt lidt skæv i lænd(som jeg husker det) og rettede dette. Han gav anden behandling og ytrede, at det ikke var faldet tilbage og derfor ok. Mente ikke hoppen behøvede flere behandlinger pt.

Jeg mistænker ligeledes lænd og omr. der. Håber virkelig ikke det er for tæt siddende torntappe.

Hoppen er snart 18 år, og har aldrig fejlet noget med bagparten.

Hoppen bruges som skovturs hest.

Røgten viste ingen tegn på spat. men det var kun det jeg fik undersøgt.

Hoppen har for 2 dage siden (fredag), spurtet og bukket på folden. Her var meldingen at hoppen ikke viste halthed...var der ikke selv.

Da jeg lukkede ind senere den dag, var hoppen nærmest springhalt;-(

Lørdag morgen lukker jeg ud, og hoppen går fint i skridt igen. Ville dog helt sikkert være halt i traven.

Hun ryger på klinik asap. Håber det kan lade sig gøre i kommende uge.

Skal tage rådet til mig, vedr. den kritiske indstilning...tak:-)

Hun kommer ikke derfra, før de har fundet "fejlen"

Skriver gerne hvad udfaldet bliver...håber GODT;-)

Tak igen;-))

0
0
Svar på denne tråd

eksperter
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 14:20

Ja du må meget gerne skrive, hvad udfaldet bliver, så vi andre også kan blive klogere :-)

Jeg vil lige supplere med, at min første hestedyrlæge også er uddannet hestekiropraktor og har mange års erfaring med haltheder osv., men blev ved at fastholde, min hest IKKE havde rygproblemer, selv om jeg spurgte gentagne gange. Ryggen var fin, blev der sagt.

Jeg fik så den anden hestedyrlæge på, som mærkede hesten på en anden måde (tilsyneladende) og var helt overbevist om lændeproblem. Det viste en grundig røntgenundersøgelse så også.

Samtidig fik jeg også en hestefysioterapeut på, som også fik smertereaktioner fra lændeområdet.

0
0
Svar på denne tråd

enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 18:58

Jeg melder mig samstemmende i koret. Min hoppe var også sporadisk halt, blev rettet ud i lænden og efter nogle behandlinger dømt ok der. Sendt i tilridning (hos kiropraktor), som ikke mærkede noget ud over, at hun lige rettede hende i lænden igen.

Da jeg fik hende hjem begyndte hun at tabe indv. bagben på venstre volte. Ville hellere galopere når hun var fri end trave.

Fik taget røntgen af ryggen og her fandt man KS tre steder i ryggen og et sted i lænden. Min hoppe var så bare 5 og ikke 18 :(

Håber på det bedste!

0
0
Svar på denne tråd

Kodeledsbetændelse
Forfatter: 
Dato:  07-03-2013 07:36

Hej alle

Blokade viste straks resultat ved koden. Her blev hoppen rengående.

Røgten og scanning viste FLOTTE BEN ;-) Ergo ingen synlige skader.

Dyrelæge udtalte hun havde ben som en tre årig...altså hesten... ha ha.

Konklusion, der var en betændelsestilstand som ikke havde fået ro.

Helt sikkert tilbage fra hun gled på bommen...

Behandling: pt. 3 ugers sygefold, IRAP. behandling 3 gange med en uges mellemrum (IRAP en behandling med hestens eget blod...noget med dyrkning af proteinerne osv) samt smertebehandling i 6 dage.

O.i.a. skulle hoppen gerne komme sig helt...det satser jeg på.

Har nogen erfaringer med kodeledsbetændelse, må i rigtig gerne kommentere...;-)

tak derude;-)

0
0
Svar på denne tråd

kodeledsbetændelse
Forfatter: 
Dato:  07-03-2013 13:16

er noget rigtigt skidt, idet leddet kan være meget dårligt uden at der er noget at se på røngten eller scanning - dette skyldes at det er et led med meget bevægelse, så der skal ikke så meget til før det kan blive en kroniskt tilstand.

Jeg ville give hesten rigtigt meget ro, læææænge.

Og så ville jeg skridte fast bund, i to til tre månder mindst! blød ridehusbund, mudrede folde og deslige er NO GO!

IRAP er sikkert en del bedre en cortisonbehabdlinger, men når din hest har gået så længe med det, ville jeg afstætte en tilsvarende lang ophelingstid!

0
0
Svar på denne tråd

bagben
Forfatter: 
Dato:  08-03-2013 15:29

Tak for opdatering. Lærerigt.

Du har sikkert læst det, men her står lidt om kronisk kodeledsbetændelse:

www.netdyredoktor.dk/hest/ sygdomsleksikon/k/kronisk- kodeledsbetaendelse.aspx

Det, der undrer mig lidt, er, at der ikke kan ses noget som helst på røntgen. Hesten har stået med kodeledsbetændelsen i ca. 6 måneder, og dermed må den vel betegnes over i kronisk? Dermed mener jeg også, man burde kunne erkende fx forsnævring af leddet eller lysfarvning/mørkfarvning eller andet på røntgen? Nyddannelser tager nok lidt længere tid, men de vil vel også altid komme før eller senere i kroniske ledtilstande?

En anden ting, der undrer lidt, er, at du skrev, at hesten havde stået stille pga umuligt vejr i en god rum tid, og at det her var blevet værre. En betændelsestilstand burde vel være blevet bedre af ro.

Men selvfølgelig ved dyrlægen, hvad hun gør. Du har nok bare ikke skrevet det hele ud i detaljer lige her :-)

Jeg synes bare, at netop halthedsudredninger er noget, vi godt kunne blive skarpere på - dels fordi det er svært, og dels fordi jeg ofte synes, der rammes forkert. Endelig kan der jo også opstå følgeskader i hesten, fordi den har kompenseret over længere tid.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider