|
|
| Store huldproblemer |
|
|
Jeg har en dejlig DV bl. vallak på 5 år, og jeg kan bare ikke få ham i ordentlig huld. Da jeg købte ham som 2,5 års var han meget tynd, og siden har jeg kæmpet med at få ham i ordentlig huld. Det skal lige siges, at han har vokset fra 165 cm til 173 mens jeg har ejet ham, så han har brugt en hel del energi på at vokse. Jeg har prøvet: Equisana: -Compeet og Breeder i ca. 3 år med ganske lille virkning, men ikke nok til at arbejde ham ordentlig op i huld. -Selv blande foder med havre, valset byg, lucerne, sojaskrå osv. -Brogaardens Build Up i ca. 2 måneder uden effekt. Nu prøver jeg med Equisana Body Booster med ris klid, han hader det, men spiser det dog hvis han får lang tid nok. Det bliver blandet op med valset havre, vitaminer og olie. Han har altid fået, og får stadig, ca. 0,5 L olie om dagen i sit foder! Jeg fodrer max af hvad jeg kan se er tilrådeligt på fodersækkene. Gode råd modtages med kyshånd  Jeg søger råd fra folk som ved noget om dette problem, IKKE fra folk som har en hest der er nem at holde huld på og bare vil deltage i debatten fordi de keder sig.
Med venlig hilsen Maria Lund SR Balagur & Commander
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte lige... |
|
|
Hesten er (efter jeg købte ham) selvfølgelig blevet passet med vaccinationer, ormekur, tandeftersyn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
du skal få lavet en ordentlige foderplan til din hest, samt droppe alt den olie 0,5 liter er alt for meget. Jeg vil ikke sidde her og gøre mig klog på din hest, men jeg er helt sikker på at det ikke kun er foderrelateret, men at den er i ubalance, det skal du selvfølgelig først have stabiliseret. det jeg ser ud fra dine oplysninger er at du famler i blinde, så jeg synes du skal få en person ud der kan vejlede dig ordentligt. og så skal du selvfølgelig sørge for at din hest har adgang til god wrap ad libitum. HN er god til indspark, men en fuld og dækkende foderplan der passer din hest perfekt skal du have proff hjælp til og ikke bare indspark for andre hnér der selv har haft heste der er svære at holde huld på
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
01-03-2013 09:25 |
|
Hej. Altså mit forslag er: En alm god foderblanding, som din hest kan lide, feks. Naturmüsli, Eguisana cool performance, eller andet som har et godt rygte. Forudsat at du tilføjer nedestående. Lucerne m olie oven i måltiderne(3 måltider per dag), fri wrap/hø (gerne begge dele), tag havren fra(gammelt heste rim -Af havre bliver de magre...Min erfaring med fiberpiller er ikke så stor men har læst flere tråde hvor folk er glade for disse, så det er et alternativ til havren. En god mash 3 gange om ugen. Det kan godt tage et stykke tid før den tager på, så du må lige give det en chance for at virke. Nu ved jeg ikke hvor intensivt du rider, men sørg for at holde hesten i gang men ikke hårdt arb før den har taget på. Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kig på dit grovfoder |
|
|
fremfor dit krybbe foder. Find et 1. slet højkvalitets grovfoder og lad hesten æde alt det den kan. En god lucerne med olie i krybben, jeg bruger alfa omega. Og så vælg derefter et krybbefoder, udfra hestens behov. Nogle tynde heste, der går fra 10 kg mellemgodt wrap til 20 kg wrap med flere FE i, de bliver pludselig runde og skal have mindre krybbefoder end de nogensinde har fået før.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spillers senior conditioner mix |
|
|
min hoppe er også extrem svær at holde huld på, hun tabte sig voldsomt på et tidspunkt (sikkert pga. forkert foder og flytning) og der var intet der kunne få hende til at at tage på.. hun er også passet med alt og på den front intet galt med hende. jeg fik anbefalet spillers senior conditioner mix, som jeg prøvede og fik endelig min hoppe til at tage på. nu er hun i normalt huld og jeg kunne vedligeholde hende med det samme foder, men det er jo lidt dyrt,derfor har jeg valgt at holde hendes huld med en god musli og tilsætte linamix (har aldrig haft mere velfungernde hest) jeg skal ikke kunne sige hvad der virker for din hest, og der er sikkert også mange andre produkter på markedet du kan bruge, men dette virker for mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skift... |
|
|
Skift havren ud med noget andet.... Hvis det fortsat skal være korn, så ville jeg skifte til byg.... Ellers noget andet foder med tilsvarende eller højere FE. Kig på indholdsfortegnelsen på foderet. Der findes nogle fodere med op til 10-12 % råfedt. Vælg et foder med højt fedtindhold. Og så skal du ikke lade dig forblænde af vejledningerne på fodersækkene.... Når de forskellige produkter puttes ind i et foderprogram, er hestene langt fra dækket ind i langt de fleste tilfælde ud fra vejledende mængde.... Ligesom de fleste vejledninger tager udgangspunkt i en gennemsnitlig hest. Vi har gode erfaringer med at supplere med betfor. Ikke fordi det indeholder nogen væsentlig foderværdi, men det at de får ekstra væske gør i mange tilfælde at de optager foderet bedre. Og ja, så wrap/hø ad lib. Når det er sagt, så er det faktisk en god ide at få udarbejdet en foderplan til netop din hest. Det kan spare dig for en del penge på sigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
Jeg ville bestemt ikke anbefale at fede op med et tilskuds- eller fuldfoder. Breeder og build-up. Det får de ikke nok FE på til opfedning. Der skal noget udover det. Brug fiberpiller, kan også fåes ved equsana. 1 kg eller mere, så skal det bare opblødes. Grønpiller har også en del FE, jeg ville anbefale ½ kg. Det kan blandes i tilskudsfoderet, ellers skal det opblødes. Roepiller er også ok, men det er de ikke vilde med. Lucerne eller lucerpiller (piller er billigere, ca. halv pris, og når det kun er for FE, ville jeg vælge dem), op til 1-2 kg. Der er også grass oil fra equsana. Jeg har selv fedet heste op på den vis. Korn stresset k´roppen, så de ikke optager næringen. Korn er ok, MEN det skal være: Helst majs, eller byg, og skal være varmebehandlet/mikroniseret, ellers får de ikke næringen ud af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Som de andre siger, så skift din havre ud med en bedre energikilde. Havren svarer til at vi mennesker lever af hvidt toastbrød, så let tilgængelig er energien i havre. Det har hesten ikke godt af. Vi har også bedst af at få fibre gennem kosten samt spise mange frugter og grøntsager. Hesten er desginet til at spise langsomt nedbrydeligt forder. Derfor vil jeg skifte havren ud med lucerne - det giver væsentligt længere tyggetid og det har en bedre energi fordeling. Derudover så ville jeg putte fiberpiller i den. De indeholder mange FE - og de fleste heste kan godt lide dem. Afhængigt af mærket varierer det hvor meget du kan give upblødt, men de fleste heste vil gerne have opblødte fiberpiller. Roepiller er lidt det samme. Det feder en hel del, og har ca. samme energi indhold som havre. De skal dog opblødes. De fleste heste spiser fint roepiller, men vil hellere have fiberpiller. Jeg bruger 50:50 så går det fin her. Du kan også få lucerne som lucerne piller, og så skal disse også opblødes - og så har de en helt anden pris. Men det der virker allerbedst er at give den fri adgang til stråfoder. Så meget som den overhovedet kan spise. Vi har haft flere heste, der har været svære at holde ved huld. Når de fik 15 kg wrap om dagen (ponyhingste), så var der ingen problemer. Vi har lige nu en springhest der får godt 20 kg stråfoder i døgnet fordi han uden problemer konsumerer så meget. Hvis du ikke har mulighed for ad lib. på opstaldningssted, så tilkøb mere. De fleste heste skal have ca. 2% i kropsvægt i strå optimalt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange gode råd |
|
|
du får mange gode råd her i tråden, men jeg vil nu holde med Jette, væk med al den olie, hesten kan slet ikke optage så store mængder. godt med grovfoder af god kvalitet er vigtigt som det første. Derefter så kan man overfodre hesten så den forbliver tynd, jep det lærte jeg på den hårde måde  nu ved jeg ikke lige hvor i landet du kommer fra og hvilke fodertyper du kan få lettest, men horselux og st. hippolyt får varme anbefalinger herfra, evt. tilsat equi jewel intil du opnår det huld som du ønsker. På begge fodertyper kan du få skræddersyet en præcis foderplan som passer til din hest og som der kan ændres i løbende uden at det koster dig, således at den altid passer din hest. på min meget slanke varmblods herre brugte vi en god lucerne med olie og melasse, salvana vitaminer og mineraler i perioder linamix/equi jewel samt godt med grovfoder, han konsumerede gerne 12 kilo i løbet af en nat, og fik også på fold i vinteren og så ellers et godt dækken så han ikke skulle bruge for meget energi på at holde varmen. Jeg kan desværre ikke huske mængderne, da det er et par år siden jeg solgte ham, men få lavet en foderplan så du er sikker på din hest er dækket ind med alt. mvh Mie
Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forventet ankomst medio marts  Wrap fra 2 slet 2012 sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak :-) |
|
|
Mange tak for de gode råd  Jeg tror jeg vil have lavet en fornuftig foderplan baseret på "bland selv" princippet. Jeg har tidligere fodret med roepiller og grønpiller, og det var ikke et problem at få hesten til at spise det. Men jeg syntes bare ikke rigtig han tog på af det. Men på den igen  Er der nogen af jer der kan anbefale en der laver foderplaner? Jeg syntes ikke det er de bedste foderplaner man får lavet gennem div. foderfirmaer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det alt for godt... |
|
|
Hej Jeg er den heldig ejer af et styk fuldblod som også er ret svær at hold huld på, min gamle fuldblod var også svær men samtidig kræsen.... Det jeg har lært gennem min tid med de to racere er følgende. 1) Giv wrap og ikke hø. Wrap indeholder flere kalorier end hø. Køb 1 slet, det er der mere i også. Tit kan man købe wrap i små baller og dette er ofte 1 slet. Jeg har fundet en fin lille landmand nær roskilde som laver rigtig god kvalitet. Det skal helst ikke være for vådt, for så kan de få dårlig mave ved for mange kg. Hesten skal have alt det den gider at æde. DOG kan nogle heste gå fra det, hvis de fodres med for store mængder ad gangen. 2) Det er yderst vigtigt at din hest er dækket ind med vitaminer, her hellere lidt for meget end lidt for lidt. Ved kræsne heste, er min erfaring at pillefoder virker bedst, ellers bruger de meget tid på at sortere og mister ædelysten. 3) ALTID lidt lucerne ved hver krybbemåltid bare lidt, da det gør at hesten bedre optager måltidet. 4) Jeg har haft god effekt af følgende fodertyper med mange foderenheder i eller kalorier om du vil. Brogårdens Trotting cubes. Duvil basic i mix med Balios musli. Trottingcubes har store mængde foderenheder pr kg og det virkede på min gamle hest, der ikke gad at æde store mængder. Lige nu har jeg gennem et år fodret med duvil og det har virkelig rykket på mit cyklestativ. Foderplanen er som følger: 5 liter basic duvil piller, hvis du vil have mere kaloier i kan man vælge pace, den indeholder mere, jeg har fravalgt den grundet havre. Jeg har rigeligt at ride på:) For at give lidt ekstra huld er jeg gået på kompromis med pillerne og giver jeg to liter Balios sunrice. Derudover får hesten mellem 10 og 15 kg 1 slet wrap. Alt det den gider at æde. Jeg fik en prøve pose af Linamix og har i en periode med meget ridning givet 500 g. dagligt. Jeg må tilstå at linamixen giver det ekstra men kun i mix af ovenstående. Min gamle hest gad ikke linamixen, derfor fik den ikke det. Jeg har tidl. givet så meget olie som du men efter at jeg er holdt op spiser min hest gerne et kg piller mere og spiser op. Så jeg ville også hellere give mere foder end olie, min erfaring er at det ikke hjælper det store. det stopper tit hesten i at spise noget med mere guf i. Jeg har i perioder med meget jagtridning med den gamle givet mash dagligt, for at få et ekstra måltid ned, men lige nu er det slet ikke nødvendigt. Jeg synes at Duvilfoderet er af god kvalitet og det er altid frisklavet og har ikke stået på lager i halve år som man nigle gange oplever med meget andet synes jeg. Det er desuden heller ikke mega dyrt:) Hvis du vil have mere info skriv pb:) Jeg ved at andre heste som er svære at holde huld på også køre ret godt på ovenstående.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu har jeg selv haft 2 fuldblods der forbrændte det de spiste, næsten før krybben var tom, da jeg fik dem, men det var ikke svært at finde noget de kunne holde huld på  Korn er no go, som flere skriver... Jeg ville anbefale at bruge Horselux Easy med deres Fiberpiller, eller Hippolyt NaturMineral sammen med deres AlpenGrun Mash og en god lucerne med olie uden sukker  0.5 L olie om dagen er alt for meget! Og er ret sikker på din hest er i underskud af E vitamin pga dette, så drop olien... Går ud fra hesten får alt det grovfoder den kan spise hele dagen, det er nu engang den vej du bedst feder en hest op, med godt grovfoder i rigelige rå mængder 
*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bozxbcfapihzbfvp |
|
|
Mit "cykkelstativ" er en halv DV (Efter Bror Bally) og kvart Fuldblod samt kvart Trakehner, så han er en frisk herre Han er dog ikke krudtet at ride selv om han får korn, men han er super aktiv på folden, og det er her han forbrænder en masse energi. Han står i en forholdsvis "åben" boks, hvor han kan nå alt det prima hø han overhovedet kan få ned. Jeg ved godt, at wrap er bedre end hø, men kvaliteten er bare så svingende, ellers har jeg bare været uheldig. Hesten er dækket ind med vitaminer, han får vitaminer fra Equisana Perform, der er til ungheste samt heste i hård træning. Min hest er ikke i hård træning og han er 5 år. Men jeg føler mig tryg ved at vide, at han er dækket ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan. |
|
|
www.staldrohan.com/foderplaner.html Hun laver foderplaner som jeg har hørt godt. Selv har jeg en hest der blev tynd efter stress pga sygdom. Dette skyldes at blodorm gik voldsomt i udbryd. Så han fik ormekur, fik alt det hø/wrap han kunne spise. Fik lavet foderplan med: 1kg Fiberpiller (horselux) 1kg musli (equisana super plus) som har vitaminerne. 4dl olie (det billige fra supermarkederne rapsolie)+ E-vitamin da de ellers ikke optager så meget. Dyrlægen siger op til 8dl dagligt. 600g linamix. (ved godt det ikke er så godt med olie oveni, men jeg gjorde det.) Min hest spiste nok 12-15kg hø/wrap og er en stor oldenborger. Som tabte 100+- på under en mdr. Dyrlæge var inde over. Og han har siden været svære at fodre på, men hvis jeg giver wrap oveni så hjælper det gevaldigt. Husk hø og vand på fold. Det kan jo også være mavesår din har også er det rigtig vigtigt. Evt få dyrlægen ind over for at være sikker!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest får |
|
|
det du skriver ts, er som at beskrive min hest. jeg købte min hest som 4 års 173. da han så blev sat i ridning voksede og voksede han og er nu endt på knapt 182. han hr været umulig at holde huld. jeg har prøvet div foderblandninger uden held, fået lagt foderplaner flere forskellige steder og lige meget hjalp det. jeg har altid fodret mine heste stivelsesfrit og håbede at kunne fortsætte med ham her, men da alt andet ikke lykkes så hans plan således ud: 18-20 kg god wrap. det var hvad han kunne spise pr dag. 1 kg valset havre 1 kg valset byg 1,5 kg fiberpiller 300 g lucerne med olie 200 g vitaminbl. 400g majs. 2 dl olie den blev lød i mine øre vanvittig men da jeg havde prøvet alt andet, var jeg villig til hvad som helst. nu her efter et halvt år på denne foderplan, er han nu blevet flot faktisk til den tykke side, så jeg nu har kunne fjerne kornet og majsen og han holder vægten. jeg har både prøvet linamix dobbelt dosis efter aftale med producenten , build up, fase 3, div fra pavo, hippelyt og equisana. intet virkede. min lykke blev fiperpiller fra nag. hans foderplan ser nu sådan ud: 800 g fiberpiller 400 g equisana græs 10 kg wrap 4 kg lucerne wrap 250 g equisana perform caps vitamin han er stadig til den runde side nu og bare han holde sig sådan, er det perfekt. det skal lige nævnes at han er i middel træning. bliver redet 5-6 gange om ugen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grovfoder... |
|
|
Grovfoder, grovfoder og atter grovfoeder - for at stemme i med koret;) Krybbefoderet skal fylde så lidt som muligt, så der er plads i hestens mave til det der virkelig batter: hø/ wrap af god kvalitet... Jo mere du kan få hesten til at spise af hø, jo bedre. Hvis du blot har en hest at fodre på, så er det jo ikke prisen på krybbefoderet der gør den store forskel. Jeg vil derfor anbefale dig at ringe til en af konsulenterne fra St. Hippolyt og få hjælp til hvad du skal give. Lad være med "selv at lege" med din hests helbred medmindre du ved rigtig meget om fodring selv - bare et godt råd:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Risklid. |
|
|
Jeg kan klart aller bedst anbefale Risklidpiller fra Muhldofer. De er enda også billigere end Brogårdens som koster ca. 500kr. for en sæk. Det er super godt. Jeg har også fuldblod og den sidste fik jeg så det råd at jeg skulle prøve med dem og jeg skal love for at der skete noget på enligt meget hurtig tid. Hun gik enda hen og blev lidt småfed, så måtte sætte hende lidt ned igen. Har aldrig set en småfed fuldblod med mindre den var ifol. Så det kan varmt anbefales. Og ja så hvis du kunne få fat i noget wrap i stedet så ville det være bedst. Kalvevalse er også en mulighed som indeholder varmebehandlet byg som er utrolig godt til opfedning el. poppet byg. Og ellers er der jo linamix el. varmebehandlet majs. Men som sagt var det ikke der gjorde udslaget her. Der var det Risklidpiller. 
Fuldblod, Fjordheste og Paint er de bedste. Men elsker nu alle heste. En dejlig varm mulige er det bedste. R.I.P. Evidence XX / Elegant Spotlight XX. Nu med stor dejlig fold og løsdrift. Hvor fedt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et bud kunne være |
|
|
at se efter hvor du får flest fodenheder på så lidt foder som muligt. hvordan du kan begrænse stivelsen og samtidig give mange foderenheder. Jeg ville kigge på horslux senior, 2 kg. om dagen. (lidt lavere protein indhold, kan være en god plan når de skal have meget øvrigt foder) Fiber piller fra samme produkcent. 2-3 kg pr dag (skal opblødes hvis du kommer over 500 gram pr fodring) Lucerne alfa gold. 2-3 kg om dagen. så der altid ligger noget i krybben. og sidst men ikke mindst ALT det hø den kan æde. Giver dette ikke nok så kan enten euijewvel eller muhldorfer risklid være et super produkt for at tage på. og så kan et tilskud af GODE olier være et godt bud. men det SKAL enten være Linamix, eller en god koldpresset "hesteolie" være en bud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille foderandel. |
|
|
Der er risklid nemlig supert samt varmebehandlet byg. Der skal du ikke bruge særlig meget af det før det virker. Så du skal ikke op og give kæmpemængder af foder. Men kan faktisk se at der er varmebehandlet byg i Horselux Sport feks.
Fuldblod, Fjordheste og Paint er de bedste. Men elsker nu alle heste. En dejlig varm mulige er det bedste. R.I.P. Evidence XX / Elegant Spotlight XX. Nu med stor dejlig fold og løsdrift. Hvor fedt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Jeg har haft store problemer med min fudblod. Især om vinteren hvor der bliver brugt energi på at holde varmen. Jeg har prøvet (synes jeg snart) alt hvad folk kan anbefale til heste der har svært ved at holde huld. Kommer så i kontakt med en konsulent fra Equisana, der tog det som en udfordring Jeg har vinteren igennem fodret med en kombination af Active og cool performance + lucerne med olie + yea sacc + hø og wrap. Ændret lidt på mængden i forhold til behovet for energi (vejret + træning) Og det har virket!!! Har faktisk en hest der har taget på vinteren over. Den er pæn i pels + hove. Den er i dejligt humør og har passende energi. Er tilhænger af at man "fodre med øjnene", det vil sige at anbefalingerne på poserne kun er anbefalinger. Og min hyp har faktisk fået lidt under det der er anbefalet af cool performance. Hvor jeg på div andre produkter har skullet fodre over det anbefalede. Slutbemærkning: Den har også kunnet få lavet de "rigtige" muskler på dette foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min herre |
|
|
jeg har selv en 4 års der simpelthen ligner løgn.. ranglet og muskelfattig. Han må gerne tage 50 kg på og jeg har aldrig før haft sådan en at fodre på.. Jeg har kunne få ham til at tage på ved hjælp af hø af ædelyst. Roepiller, soyaskrå, olie, lucerne også vitaminer. Jeg har fået lavet foderplan hos Horseconsult. Det der rent faktisk kom bag på mig, var at han skulle have så mange proteiner. Men ved at opsætte mængden af soyaskrå har han pludselig fået mere fylde og også noget på sidebenene. han ligner stadig noget der er løgn efter min mening. Men har nu fået af vide at han er slank ja, men det er muskler der skal på nu.. og ja han er jo 173 cm i stang, så det må jeg forvente tager noget tid. har fået af vide jeg skal lukke øjnene indtil han er omkring de 6 år gammel  Men jeg må nok forvente at have en hest der skal fodres dagligt til sommer trods sommergræs æv.. Nårh ja han tabte sig også da han gik med min pony, der absolut ikke måtte gå på højt græs. Så ved at fjerne hende og skifte fold ofte tog han på igen..
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder beskrivelser vejledning |
| Forfatter:  |
gartnerpigen |
| Dato:  |
05-03-2013 01:37 |
|
Salt og vitaminers yderst vigtigt uden det kan du fodre herfra og til h.... Uden at hesten kan optage foderet Lidt om forskelligt roepiller er fyld, giver tyggetid og mæthed (ingen hul ) grøntpiller er godt helt opblødt majs og soja skrå giver huld byg valset ( gerne kogt giver mere foderværdi )af byg bliver de tyg. hvede i små mængder eller hvedeklid ( gerne kogt giver mere foderværdi ) af hvede bliver de fede. Havre er sukkerrigt og giver energi ( gerne kogt giver mere foderværdi ) af havre bliver de magre, men havre er også godt, der er også sort havre som er knap så sukkerrigt lucerne er rigt på vitaminer, energi og mange super gode ting. olie er også godt men ville anbefale max 1dl ikke 0,5 liter. Vitaminer grøn salvamin er super godt syntes jeg. en salt og mineral sten er nødvendig. wrap/hø alibitum giver mine 1-1,1/2 skive fra minibig hverdag + halm. smid et dækken på ham, så han ikke bruger for meget energi, huld og foder på at holde varmen.. få chekket hans tænder og indsend en gødningsprøve....de fleste ungheste har spolorm ( ligner små spagetti og kan ses med det blotte øje )spolorm slanker meget voldsomt  noget af det vigtigste i fodersammensætningen er grøntpiller, lucerne, majs, soja, vitaminer, mineraler og salt. Korn bør ikke være det primære da det indeholder meget stivelse. Din hest bør have minimum 3-4kg dagligt, start stille op. Og igen alibitum at hø/Wrap. Pas på med vådt Wrap (Kowrap ) mange heste kan ikke tåle ensilagen, de for slået maven i stykker og for dirrea. Det slanker også meget.. Yse hjælper ved dirrea håber det kunne hjælpe lidt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Lucerne er en super foderkilde, høj på fibre, god energi og protein, lysin (vigtigt for en und hest).Men lucerne også høj på calcium så hvis ikke du opvejer dette et andet sted i foderplanen er hesten i ubalance i fosfor-calcium. Giv din hest en masse god wrap 15-20 kg, hvis du vil give et par kg lucerne kan du skabe balance ved f.eks. at give hvedeklid som mash. Du kan læse på poserne hvor meget C og fos der er i henholdsvis lucernene og hvedeklid forholdet skal være 1:2 c-fos. Hvedeklid er rig på fibre unden stivelse og giver en god fordøjelse til hestens andet foder. Naturligvis gode vitaminer og evt. olie max 3 dl. Husk saltsten. Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hmm... enig med en del af de andre: Drop stivelsen, på med noget mere grovfoder og sæt mængden ned og FE op... Det skal jo helst ikke være sådan at din forbrænder mere ved at æde end den får ind - så kan du fodre herfra og ud i evigheden uden det nytter en dyt! Og væk med al det olie! Han kan slet slet ikke optage mere end MAX 3 dl pr døgn (og det er stadig i overkanten). Tilmed er der efterhånden SÅ mange gode færdigblandinger at der slet slet ikke er nogen grund til at begynde et eksperiment med sit eget foder 
Og hestene er sg ligeglade med om det er musli eller piller de får - det er ejerne der "ser" foderet. Selv har vi brugt Naturmusli til vores (en dv og en pinto) men da vores wrap er så godt er de kommet til at være en kende for trivelige og får derfor KUN wrap og salvana miniraler (nej jeg er ikke en af dem der "keder sig" ) - heller ikke mht mineraler er der grund til at "overfodre". De tager det de skal bruge og skyller resten ud. Det eneste du risikerer er en tom pengepung og en skævvridning af div. forhold. Og det samme hvis du selv begynder at sammensætte  Summasummarum (ment som et godt råd herfra): 1 grovfoder (evt wrappet lucerne) og 1 tilskudsfoder der gerne er sammensat så du ikke behøver tilsætte mineraler/vitaminer. Jeg ved at Hippolyt har noget godt så tjek evt deres hjemmeside. Da vi brugte Naturmuslien kostede det os max 5kr/dag/hest så det er IKKE fordi de er dyre - tværtimod er de nogle af de billigste på markedet  Håber du får en dejlig trivelig og tilpas bassemand  Vh Bettina
Mor til to skønne prinsesser: Lærke 070106 og Cecilie 300512 Hoba's Civita (R.I.P) Stendalen's Haida Og Mazurs Anabell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
|
|
gartnerpigen.. at roepiller ikke giver huld er jeg absolut ikke enig i.. jeg har netop en trivelig dame jeg måtte fjerne roepiller fra da hun ganske enkelt blev fed af dem. Men der må ikke gives for mange, da de giver en mæthedsfornemmelse også.. min store slanke herre har jeg måtte afstemme hvor meget han kan tage uden at gå fra foderet og vi har fundet et leje nu på ca. 500 g (i tørvægt) og så de andre ting.. jeg er ikke i tvivl om at soyaskråene og olien har været med til at fede op og bygge på.. For herren er endelig ved at se "fornuftig" ud og nu mangler der blot muskler.. men de må vente til vi for alvor kan komme igang med at ride igen.. og ikke den frost hele tiden..
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For store portioner? |
|
|
Jeg havde en DV på 180, som også altid var en udfordring at holde huld på. Men.. problemet var også, at mange opstaldningssteder ikke tog hensyn til hans størrelse, når de gav stråfoder - og så så jeg mig nødsaget til at køre på med div. opfedende sager, blandinger, olie, alt-muligt! Men.. man kan jo også komme til at hælde så meget kraftfoder i dyret at man 'fodrer den tynd'. Både pga. stivelsesindholdet og for store portioner, hvor det meste bare ryger lige igennem uden at hesten når at udnytte det. Det kan man bl.a. vurdere ud fra, hvor meget korn der kommer med ud i den anden ende. Min hest blev for første gang tyk, da han i 8 mdr. stod i løsdrift med hø/græs ad lib. -Og holdt huldet, da han efterfølgende kom i stald med foderautomater (8xdag) og 2 skiver god kvalitetswrap dagligt. Nu skriver du selvfølgelig, at den har adgang til alt det hø, den gider æde og at kvaliteten er fin. Wrap er jo en mulighed der kunne give lidt. Hvor længe er den på fold - og kan den også spise hø dér? Jeg har nu en unghest, som var for tynd da han ankom, men da han samtidig også var under tilridning, var jeg lidt nervøs for at få for meget krudt i ham - så jeg startede ud med fiberpiller som supplement til hans øvrige foder (müsliblanding u stivelse + hø på fold og 2x wrap). Nu er det meget muligt, at jeg ikke kunne komme til at udfodre NOK fiberpiller pr. dag (har kun en fodring at give dem på) - men 2½ måned med fiberpiller gav ikke rigtig noget. Nu er han så røget på en extra-fodring bestående hovedsageligt af snittet lucerne og lidt saracen show-improver mix og det giver resultater i løbet af få uger. Og her vil jeg altså tro, det er lucernen der gør udslaget, for jeg blander nok 5 dele lucerne og en del saracen - og portionen er ikke vanvittig stor. Og jeg er nok blevet meget obs på to ting i forbindelse med mine foderproblemer - dels stråfoder, som jeg aldrig sparer på - og dels at portionerne skal være passende. Hvis jeg ikke kan få timet min egen ekstrafodring minimum 1 time forskudt fra det alm. foder - så får han ikke noget, for jeg tror ikke på at hans mave kan rumme det. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep..... |
|
|
Jo flere fodringere jo bedre. Du giver som sådan ikke mere fodere, men de udnytter det bedre i stedet for kun at få foder 2 evt. 3 gange om dagen. Derfor er fodere automater guld værd. De skal æde 22-23 timer i døgnet ud af 24 timer. Og det er de aller færste der gør det idag og ja dem i løsdrift er faktisk dem der har bedst betingelser som regl. Er glad for at jeg nu har muligheden for at have mine hjemme. De har pt. hele tiden noget at tykke på. Er så også heldig at folden ikke har været brugt længe, så der er en del på den selvom det er vintere og så får de 3-4 skiver tørt wrap hver dag til en shetter, en fjordhest, en paint og en fuldblod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm... |
|
|
Jeg har ikke nærlæst hele tråden, så undskylder hvis jeg gentager andre  Er hesten tjekket for bændelorm? Jeg synes at jeg støder ind i flere tilfælde, hvor ejerne har svært ved at holde huld på hesten, og det efterfølgende viser sig at den har haft bændelorm. De fleste almindelige ormekure tager ikke bændelorm, der skal man have en speciel (equimax) for at være sikker. Synes det lyder helt vildt så meget foder flere hælder på deres heste, men er der en bændelorm fodrer man jo bare den og ikke hesten  Jeg ville være sten sikker på at den er ormefri, før man begynder med alverdens foderplaner og produkter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|