Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Passer sedlen til hesten?? Computer tjek
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 18:33

Kære alle

Hvad er jeres svar på et spørgsmål: er du absolut sikker på, at din sadel passer til din hest og ikke gøre en skade??

Jeg har læst en del om de skader, en forkert sadel kan medføre på hestens krop og stiller mig lige præcis det samme spørgsmål...

Jeg overvejer at starte op med at tilbyde computer tjek af sadler - den nyeste teknologi tillader at måle helt præcis trykket, sadlen giver til hestens ryg mens man rider, men er der en efterspørgsel efter dette til en fornuftig pris???

Hvem af jer, for eksempel, ville tjekke jeres sadel for 700 kr.?

Hører gerne fra alle :)

På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 19:23

ved du hvad, det tror jeg helt bestemt der er! Der er mange sadelmagere i DK og de har alle forskellige meninger, så hvorfor skulle det her ikke være noget der kunne vinde indpas? jeg ville da gerne se på en computer hvordan trykket blir fordelt, det er helt sikkert, men det kræver selvfølgelig nok at du også lærer hvordan det kan gøres bedre. :-)

0
0
Svar på denne tråd

klart ja
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 19:26

Helt klart ja, hvis jeg samtidig får en udskrift, så jeg kan vise sadelmageren hvor det er galt.

0
0
Svar på denne tråd

Inklusiv udskrift
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 20:53

Her er et link, hvor systemet beskreves, hvis nogen har lyst til at læse mere om det:

www.dynamicsaddlefitting.com/ system.html

Jeg regner med, at følgende kunne indgå i denne tjek:

• undersøgelse i skridt-trav-galop- og evt.spring, ca. 45 min.
  • udskrift af tests og hvis der er behov for det, overførsel af testresultater til USB (USB er dog ikke med i prisen)

0
0
Svar på denne tråd

sadel passer
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 23:58

Det ville jeg godt give 700,- for! Uden tvivl!!!

Nu med Painters Aleks!

RIP

Another Decor

15/5-91 - 12/1-10

Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 07:35

Jeg synes det ser spændende ud. Hvis man skal investere 10+ tusind kr i en sadel er 700 kr ikke meget. Og sadelmageren kan være meget mere forberedt når man skal prøve sadler.

Mvh. Sanne

Golan - smuk, dejlig og blid oldenborger

Dolly - pensioneret meget RØD hoppe

0
0
Svar på denne tråd

ja helt
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 08:05

klart hvis det kan sikre bedre tilpasning af sadel

lisbet

0
0
Svar på denne tråd

det kunne være
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 08:22

et godt supplement ved en omstopning / fuldstopning tilpasning af ny sadel osv

Analysen bør dog også tage udgangspunkt i rytters opstilling...det er jo ikke nødvendigvis altid sadlen der er årsagen, men rytteren der ikke sidder helt lige og er årsagen til at der bliver skabt ulige trykfordeling af sadel.

mvh heidi

0
0
Svar på denne tråd

sadelmageriet.dk
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 08:36

ved Stine Julø (uddannet hos GHR, Jan guldborg) i Ishøj tilbyder allerede noget ligende (tror jeg), Pressure Pad. Jeg kan se, at du holder til i Haslev.

Så kan du jo tage det med i dine overvejelser..

God weekend...

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 09:11

Jeg ville klart overveje det, hvis jeg stod og skulle have tilpasset sadel. Jeg ville dog foretrække, at der var en form for sadelmager inde over processen - men så vil jeg også gerne betale mere.

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, str. 76 (36), farve navy, sælges

Part søges til opmærksom dressurhest lidt udenfor Randers SØ

Se mere på profil

0
0
Svar på denne tråd

Endelig en objektiv metode...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 10:49

Ligesom næsten alle andre ting i hestesporten, så bygger traditionel sadeltilpasning på en subjektiv vurdering af sadlens pasform på hesten. Dette betyder ofte, at der er lige så mange meninger om sadler, som der er hesteejere og sadelmagere. Og dette er jo lidt ærgeligt, for de har måske alle ret - eller måske har ingen ret - ja, det kan man jo ikke afgøre, fordi det er subjektivt.

Så derfor synes jeg det er et godt initiativ, at tilbyde en objektiv undersøgelse som slår fast om sadlen passer hesten eller ej.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 12:28

jeg har prøvet at ride med et pressure pad hvor jeg efterfølgende kunne se en animation af hvordan sadlen påvirkede hestens ryg, det er helt klart et godt redskab til at få sadlen tilpasset optimalt, her var det en sadelmager som har investeret i padden.

Men ja ville gerne betale for det.

Mvh Naja

Nu med ifolet hoppe:-)

Termin 2. juni 2013

0
0
Svar på denne tråd

det er der
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 17:27

Det er der jo allerede sadelmagere, der tilbyder.

Den ene var på sjælland, den anden i sønderjylland, sadelmageriet-dannebrog.dk

Jeg tror ikke, jeg ville købe ydelsen uden en sadelmager.

0
0
Svar på denne tråd

Rytter
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 17:36

Helt klart - derfor foretages denne test med rytteren på i alle gangarter

0
0
Svar på denne tråd

Pris for testen
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 17:41

Jeg er klar over det, og jeg har talt med hende i telefonen - men hendes pris er 1.500 kr. inkl. udskrift...

0
0
Svar på denne tråd

Ja tak
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 17:48

Gerne. Et godt supplement

0
0
Svar på denne tråd

Undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 18:26

Man vil på en video kunne se testresultatet sideløbende med ridningen, hvilket gemt på en USB nøgle vil kunne vises til ens egen sadelmager, fremfor at man vil være tvunget til at bruge en af de få sadelmagere, som har udstyret.

Jeg er åben for alle forslag, da dette er blot en undersøgelse af, om der er interesse for disse ydelser :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 19:15

Hvad koster sådan en "fætter"?

Mette

Højvangs Lumina

Elbækgaards A'moon

Elbækgaards Roma Nova TIL SALG!

Mor til Mie d. 9/3-2010

Mor til Ditte d. 15/9-2011

0
0
Svar på denne tråd

måske problemer
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 20:50
Jeg er lidt i tvivl om sadelmagerne vil tage positivt imod denne metode. De bliver jo lidt sat ud på et sidespor, da de jo også plejer at vurdere sadlen under rytter. Så noget af deres arbejde bliver taget fra dem.

Men hvis de er åbne for et samarbejde så helt klart et ja fra mig.

Hilsen Lene

Med hesten Lucifer-Sartor, født 1997, efter Lobster med Locarno som morfar og Flamingo, som mormors far.

0
0
Svar på denne tråd

Kundskaber er redskaber..
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 21:07

..der bruges til at omdanne lærdom til visdom..

Og jeg har lært at der findes uendelig meget fusk og hjemmebyg i hestesportsverdenen, og at man skal tage sig i agt..

Så afhængigt af hvad din "professionelle" baggrund er, ville jeg føle mig fristet til at benytte tilbuddet..

Og så igen, jeg har købt sadel igennem min sadelmager og den ligger som en drøm og hesten er tydeligt veltilpas - måske jeg ville benytte mig af muligheden når/hvis sadelmageren ikke længere kan se hvad der er galt, eller som hjælp til at aflaste et eksisterende problem?

Skulle jeg ringe efter to forskellige mennesker for at få et bud på en mulig løsning til min hest, ville jeg ikke ringe til ham/hende med trykmåleren, men stole på at den faguddannede sadelmager ved hvad han/hun laver..

Sadlen er som regel valgt på basis af at den skal passe til hestens ryg (med mindre man er fra den generation, hvor samme sadel bruges til alle heste man møder på sin vej), både i længde men også i bredde. Er sadelmageren dygtig nok, er disse ting på plads - og en tryktest virker overflødig? Sadelmageren kan som regel se hvis sadlen trykker/ligger forkert -> glider, bevæger sig eller tilter. Så må der en anden løsning til, enten kan det klares gennem omstopning, eller også skal der en anden sadel til, noget den dygtige sadelmager er uddannet til at have en mening om.

Men! Hvis du har en baggrund som fysioterapeut eller lignende bevælgelseskyndig/sadelmager indenfor hestebranchen og det er din bevæggrund, jamen så er snakken en anden. Man kunne sagtens forestille sig at kombinere fysioterapeutents og sadelmagerens kundskaber, i særtilfælde, men min egen konklusion må være at jeg ikke ville ringe efter trykmåleren alene..

Håber ovenstående gav mening.

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 22:13

Jeg ville sikkert gerne bruge de penge, men nok ikke på computeren alene din baggrund/uddannelse skulle også være relevant for at kunne råde mig ordentligt.

Hellere bruge 700 kr forebyggende og undgå at skulle bruge formuer på at fikse skader pga dårlige sadler

0
0
Svar på denne tråd

rene tal
Forfatter: 
Dato:  01-03-2013 22:54

Jeg kunne godt finde på det af nysgerrighed.

Men som andre også skriver, kan det ikke stå alene.

Jeg får en udskrift med nogle data, som er et teknisk sprog i et lukket univers. For at disse skal give mening for mig, og for at jeg kan omsætte de lukkede data til korrigerende handlinger og adfærdsændring, har jeg brug for, at de bliver fortolket meningsfuldt.

Sammenlign fx med en blodprøve. Den viser mig også en udskrift med en række objektive tal og værdier. Men hvad er normalen? Hvem fastsætter 'det gode tal'? Hvad er årsagen til, at en værdi svinger meget ud fra normalen? Og vigtigst af alt: skal jeg så give min hest en hest en jernkur eller en zinkkur? Her er det dyrlægen, som med en relativt lang og videnskabeligt baseret uddannelse kan fortolke data for mig.

Det er altså ét led i en længere kæde, hvor der både kommer led før og efter.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 09:30

Tusind tak til alle som har svaret på mit spørgsmål :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider