Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

en lille bandit !!!
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 09:24

Jeg har købt en lille selvskabshest til min store hest, han er en 11 måneder gammel welch hingst. Han er faktisk rigtig sød men han var meget nervøs for os i lige da vi fik ham, det er en måned siden nu, og der kunne man ikke kæle ham overhovedet nu kan vi kæle ham stort set over det hele og at trække med ham er også blevet noget nemmere. Men han vil gerne nappe bide og når man går ind til ham og kæler for ham er han også hurtig til at ligge øre også hvis det er noget der ikke lige passer ham så ligger han øre ( fx strigle ) Er den negative opførsel noget der lige så stille nok skal forsvinde jo mere vi kæler for ham strigler ham og ja bare håndtere ham eller skal der mere specifik træning til at få ham til at stoppe med at bide og blive sur ?

Det andet problem med ham er at min store hest går med dækken og han bider i det og han stejler op af ham og jeg har to gange set at han har fået benene i bagstropperne heldigt for ham og mig har min store hest stået stille indtil at han har fået benene til sig igen.Men jeg er vildt bange for at den store ikke hver gang står stille og hvis den begynder og gå eller løbe ja så frygter jeg da brækket ben ved den lille. Men jeg kunne godt tage bestropperne af men eg synes det er træls hvis dækkenet så kommer til at hænge helt ned på den ene side når den lille bider og hiver i det :S Jeg ville ønske at den store sagde fra men det er han bare ikke god til overhovedet. Jeg ved godt at plage har godt af at gå med nogen på samme alder men ja det er altså desværre ikke en mulighed.

eg vil være ked af at kastere ham da han stadig er nem at håndtere. Men ville det hjælpe med at have en lege bold eller hvad skal jeg gøre ? Han er i hænder hver dag, lille gå tur omkring på gården og han strigles og får løftet hove når han kommer på boks og ja så bliver han trukket fra og til fold.

Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 09:59

Min pre-plag på 10 mdr. bliver kastreret hurtigst muligt. Han er også nem i håndtering, men driller min pony meget groft, og er lidt for interesseret i min hoppe.

Han er også begyndt at nappe lidt engang imellem. Jeg giver ham en på lampen og skælder højlydt ud. Han er så ikke sky på nogen måde, men meget menneskeglad og kærlig.

Jeg ved ikke med din, når I nu lige har vundet dens tillid. På den anden side har de færreste heste taget skade af tydelige grænser.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 13:50

ja du har ret i at han har bedst af at gå med jævnaldrene derfor er det også et lovkrav....

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

wdfrwerwer
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 13:53

Er det et lov krav at en plag ikke kun må gå med en hest på 10 år ? Kan du linke til ngoet med det for det aner jeg slet ikke noget om og har aldrig hørt om det ?

0
0
Svar på denne tråd

Lovkrav
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 14:34

Jeg har nu heller ikke hørt om det lovkrav.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

lovkrav
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 14:53

Er kravet ikke blot at en hest under 2 år IKKE må gå alene, men alderen af makkeren er ligegyldig?

Det er sådan jeg har forstået det.

0
0
Svar på denne tråd

defrerers
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 16:40

Altså som jeg lige har siddet og læst ( og som jeg altid har forstået det) så må en plag ( hest under 2 år IKKE gå alene) Der står intet om at det skal være jævnaldrende , at det er bedst er jeg godt klar over men det har jeg som sagt ikke mulighed for, jeg har min store på 10 år og jeg skal ikke have flere lige pt.

0
0
Svar på denne tråd

sdfrsdfsdf
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 18:57

Er der ikke sådan lige noget at gøre ud over at kasterer ham?

Nu har jeg hentet en stor lege bold ( sådan en gymnastik bold) og noget bid stop til den stores dækken.

Men hvis der er nogen der har nogle forslag så vil jeg meget gerne høre :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 21:23

Køb et Amigo dækken til den store, de har ikke bagbensstropper ;)

Derudover kan du ikke gøre så meget andet end at lade ham lege med den anden... Og få ham kasteret inden foråret kommer, absolut ingen grund til at lade ham gå som hingst længere end højst nødvendigt... God ide med en bold osv, det gælder om at få ham aktiveret så vidt muligt, nu du ikke kan give ham det optimale med en jævnaldrende...

Og det er IKKE et lovkrav at dem under 2 år skal gå med en jævnaldrende, men ganske rigtigt et lovkrav at de skal gå med en artsfælle... :)

*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

msdfksjdf
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 21:57

Jamen tanken er at han slet ikke skal kasteres , med mindre han ter sig helt tosset over for den anden jo ældre han bliver. :) Min søster har en hoppe hun gerne vil have bedækket ved ham når han har alderen til det, han har faktisk fine papire og en god kåring :)

Men ja hvis han bliver for strid overfor den anden så ja så er det måske den eneste udvej.

Men ja nu prøver jeg og så om han kan få noget sjov ud af den store bold og så noget bid stop på dækkenet og stejler han stadig op af den store så må jeg prøve at se om det går uden bagstropper på dæknet.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 22:14

Ahh der var en mening med han skulle være hingst... Jamen, så er det jo bare med at sætte grænserne NU og aldrig tvivle på dig selv og dine signaler, og så længe den store gider lege med ham, har han en chance for at blive en afbalanceret hingst :)

*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 23:09

Ja det er rigtigt det er ikke et krav den skal være på samme alder jeg huskede forkert.

Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Usikker
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 14:40

Hej,

Når plagen lægger ørerne under f.eks. striglning, kan det så ikke være et udtryk for usikkerhed? Det lyder jo til, at der er sket rigtig meget for ham siden han kom - han er blevet tillidsfuld på kort tid, men måske er det stadig lidt for meget for ham at blive striglet. Prøv at nøjes med at strigle ham, hvor det er dejligt (f.eks. skulderen/manken) i en periode og udvid så området lidt igen.

Men ellers vil jeg give ovenstående ret i, at tidlig konsekvent opdragelse er den bedste basis for en velfungerende hest senere hen - hingst eller ikke hingst. Bare sørg for at gå frem i et tempo, han kan følge med til. Prioriter det du vil have, at han lærer og tag det så små bidder.

At han er meget legesyg er vel bare et sundhedstegn ved sådan en ung fyr, så jeg ville prøve at fjerne stropperne fra dækkenet på forsøgsbasis og se, om det går.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider