Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 ligament skade
Forfatter: 
Dato:  18-02-2013 16:36

Hej.

 

Vores skønne hyp står med en langvarig skade - dobbelt ligamentskade på det ene bagbens kode :(

 

Der er jo ikke så meget at "gøre" udover TID med ro og kontrolleret motion i form af små ture i skridt for hånd. Den del tager hun heldigvis i stiv hov - pyha.

 

Vi har lige været til første kontrol efter 9 ugers ro - og der er heldigvis en lille forbedring - så vi fortsætter - næste kontrol er om 6 uger.....

 

Men men er der noget tilskud der giver mening at give?

Hun er dækket ind med vitaminer og mineraler - og har faktisk fået taget en blodprøve i efteråret der viser at hun ligger hvor hun skal.

 

Hun står allerede med Back on Track staldgamasche.

 

Har prøvet at søge flere steder men det meste er omkring seneskader - der er ikke meget info om ligamentskader og heling...


Sorte søger part
-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskudsprodukter
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 15:12

 

Jeg er bange for, at den enste vej frem er masser af ro. Tror desværre ikke, at diverse tilskud virker mod den slags skader. Men har du spurgt din dyrlæge?

 

Der var en ældre hest i den stald hvor min hest stod sidste vinter, som havde en tilsvarende skade. Dyrlægen var meget pessimistisk i starten men efter 6-7 uger i en stor boks med egen lille paddock, så det straks lysere ud :-)

 

Så hvis du kunne tilbyde din hest noget i den stil, tror jeg det vil være bedste :-)

 

God bedring med hende!

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

 

Design for Pets

 

Lækkert udstyr til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge,

samt alt i tilbehør til katte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kisel, n-3 fedtsyrer
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 15:51

og måske lidt gurkemeje, ville jeg smide i den.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd
 
 msm.....
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 20:02

jeg tror jeg ville få taget en blodprøve for at tjekke at hun var dækket ind med alt.

 

Jeg tror også jeg ville give msm. De (heldigvis få) skader mine heste har haft (ledbånd på min gamle hoppe og menisken på pixi) synes jeg det har haft en god effekt på.


I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

0
0
Svar på denne tråd
 
 enigenig
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 21:13

Jeg tænkte også lige kiselgur og msm ...

 

- kisel, dvs. naturligt silicium, se evt 'Siliforce'

- MSM

- Evt. Vetrofen

- godt med omega-3 fedtsyrer i maden

 

Jeg ville også massere blidt og forsigtigt med fingerspidser med noget lotion, fx arnica, compagel eller blue lotion eller lign. rundt omkring stedet for at skabe cirkulation og så BOT bandager :-) I det hele taget vil massage og stræk-bøj ben skånsomt sikkert gøre godt, når nu den ikke må belaste benet ret meget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ligament skade
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 23:25

Min gamle Chanell stod med samme type skade på venstre bagben forrige år. Dyrlægen beordrede ro, ro og masser mere ro. Chanell kom i boks om natten(havde ellers lige sendt hende på sommergræs) og så fik hun en lille fold på 2x boksstørrelse til om dagen. Her stod hun alene(heste på fold lige ved siden af) med masser af wrap som beskæftigelse. Sådan forløb 3 måneder og det eneste gåtur hun fik var fra boksen til folden og tilbage igen - dyrlægens ordre. Efter de 3 måneder var hun til tjek hos dyrlægen og var fuldstændig rengående og har været det lige siden. Hun fik yderligere en måned med ro, dog kom hun på almindelig fold i den måned, men rent motionsmæssigt stod hun altså stille i ialt 4 måneder.

 

Jeg spurgte dyrlægen, som er ekspert i hesteben, om jeg skulle give hende staldbandager på, eller om der var noget tilskud, jeg kunne give hende og han sagde, at det var der IKKE og at det bare ville være spild af mine penge.

 

Selvsamme dyrlæge har lige beordret staldgamacher om natten her om vinteren og artroflex til Chanell, fordi hun har fået konstateret begyndende gigt i bagbenene(forventeligt med hendes alder - 25 år), så det er altså ikke fordi han ikke ordinerer det, hvis det er nødvendigt.

 

Pøj pøj med din hest, det er bare en rigtig træls skade


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 10:06

takker for input

 

Lise og Karina- ja massere af ro... vi ved godt at der ikke er meget andet end tid der heler en sådan skade.

Men nu har hun stået med stille siden start oktober - hvor vi har haft diverse dyrlæger på hende - og endelig dianostiseret slut november, så begynder efter hånden at blive mør i forhold til lige at prøve at "hælde ekstra" i dyret........

Hun så har haft fuldstændig ro - hun har en boks med tilhørende paddox - den er vel halvanden størrelse (længde) af boksen. Hun er blevet trukket 5 min hver dag hvilket er gået over al forventning - der har kun været enkelte gange hvor hun har "tabt hovedet".

 

Ane, Eva, Anne

Jeg vil kigge nærmere på det der Kisel, MSM og omega 3....

Det der kisel - hvor køber man det?

hvor meget gurkemeje skal man drysse i foderet? - virker det antiinflamatorisk eller?

 

Ane - vi har fået taget en udvidet blodprøve i oktober og der lå hun fint bortset fra at hun var lav i selen og E-vitamin. Her har hun så fået 2 kure. (hun havde let nyreslag oveni...hvorfor ikke være syg på 100 måder på samme tid så det er helt umuligt at gennemskue.....)

Magnesium lå lige på grænsen til lav - men her er giver vi jo allerede.

 

Hun er lige på en 10 dages kur med antiinflamatorisk.

 

Vi masserer hende på benet stort set hver dag - mest for at tømme lymferne for væske trods at hun står med BOT.

Pt har vi brugt mest Blue horse hot&cold - men jeg har da vidst en arnika salve?

 

Hun var som sagt til kontrol i sidste uge - den gode nyhed der var at de to forben nu er rengående - hun havde åbenbart gået og aflastet for bagbenet :( og at hendes hals er smidig igen - den var hun også meget låst i så vi har lavet massere af strækøvelser :)

Hun er langt fra helet op som jeg forstod på dyrlægen - men det så bedre ud på scanningen og mere homogent - hvilket er godt. Hun er dog stadig lige halt.

 

Vi prøver nu langsomt at øge motionen, hvis hun samarbejder, så vi går fra 5 min skridt for hånd dagligt mod 20 min over 3 uger...

lige nu er der så isgladt så det bliver ikke til så meget.....

og så skal hun scannes igen om 5 uger.


Sorte søger part
-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Laserstråler..
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 10:40

Jeg har kun positivt at sige om laserstråler :)

Min den ene hest, har lige stået med en træls ledbåndsskade..

Han har fået laser og stået med BOT, og det virker :)

Hestens sygdomsperiode blev næsten halvveret :)

God bedring til din hest :)

Mvh Ulla

0
0
Svar på denne tråd
 
 laserstråler
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 10:48

hej Ulla.

 

Det jeg har læst mig til er at laser er godt for seneskader med når det er ligamentskader så er det ikke en god ide - det er noget med at varmen ikke kan komme væk fra ligamenter pga den lave blodgennemstrømning i forhold til sener.

Så tør ikke rigtigt desværre...

 


Sorte søger part
-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider