Kære HN 
nu bliver i simpelhen nødt til at træde til med jeres bedste ideer og viden så vi kan komme videre mig og min hest 
For at I bedre kan give Jeres bedste råd er her lidt forhistorie på det sidste års tid. Det skal lige siges jeg som sådan aldrig har haft de store problemer med min hoppe og når der har været små eller store sygdomme er vi kommet over det uden det er kommet tilbage igen.
Men...... Jeg en DV hoppe som fylder 25 år i år. Hun holder sig super godt og bliver stadig redet på hyggeplan, men har her det sidste års tid haft en del småproblemer.
Vi flyttede til en ny stald, altså til den stald hvor hun står nu, d. 2. jan. 2012. Dvs. Hun nu har været der et års tid.
På det sidste år har jeg kæmpet meget med muk på benene (som der er styr på nu, mem det kommer hurtigt igen), svamp i halen (som der er ved at være styr på nu), orm som hun blev behandlet for i efteråret 2012 siden og nu igen orm som jeg behandler for, øjenbetændelse og her i vinter har hun svært ved at holde huld.
Hun er ikke tynd, men lige på kanten og når vi taler om en ældre hoppe må hun gerne være i god stand hele tiden og helst ikke svinge for meget. (det gælder selvfølgelig alle heste... men i ved hvad jeg mener
)
Hun har hele året været i nærmest konstant brunst pga. hun er meget glad for vallakker og den brunst frygter jeg godt nok giver flere og flere problemer.
Jeg føler at hendes immunforsvar bare ikke er stærkt nok mere og derfor vi har alle disse problemer. Hun tager simpelthen imod alt hvad der kommer til.
Hun fik i sommer lagt en sølvkugle op som skulle hjælpe på brunsten, men jeg tror den er faldet ud igen, den har i hvert fald ingen effekt.
Vi har også arbejdet med letterre halthed, men gennem fysioterapi fundet ud af at det hænger sammen med brunsten som gør hun spænder i lænden. Vi arbejder med øvelser og sørger for at holde hende jævnt igang og det har givet en glad og trivelig hest på det plan.
Pt. Klør hun meget bagi (har nu og har hele tiden haft dyrlæge med på sidelinjen) og jeg frygter hun har svamp eller lign. Hun klør sig så meget der kommer rifter og små sår ved skeden og skal hvis ormekuren ikke virker have taget yderligere prøver.
Jeg har skrevet til Askhim's urter og spurgt til råds om et eller flere urteprodukter kan hjælpe os på rette vej
Altså om urter kan hjælpe på at dæmpe brunsten og styrke immunforsvaret for at hjælpe en heling af alle de her problemer på vej - jeg har læst mig lidt frem til det på nettet.
Har også overvejet stroppy mare fra brogaarden.
Jeg har samtidig overvejet en kur med Skt. hippolyt microvital for at hun til at starte med optager urterne bedre, men er det uklogt/farligt at blande tingene.
Har I nogle gode råd til hvad jeg kan gøre. Jeg tror ikke det er orm der er problemet og på en eller anden måde irriterer det mig lidt at dyrlægen ikke undersøger hende rigigt. men jeg er selvfølgelig også godt klar over at vi er nødt til at tage en ting ad gangen for at finde den rette løsning. Men det skærer mig i hjertet når min hest ikke er i topform. Hun virker lidt irriteret på omverdenen og det plejer hun ikke. hun er ellers frisk nok.
På en eller anden måde er alle de her småproblemer lidt ved at slå mig ud og jeg mister helt lysten til at have hest. Da jeg bare er så frustreret over at dyrlægen bare kommer ud og siger nu prøver vi det og så betaler jeg regningen og så dyrlægen ud igen og så hele turen en gang til.
Jeg skal som sagt afvente ormekuren som hun fik idag og vente et par dage og klær hun stadig som jeg frygter hun gør kommer dyrlægen ud og tager en svaberprøve jeg har har tænkt mig at bede hende enten give hende en antibiotika kur eller tage en blodprøve så vi kan få testet om der er noget galt eller ej. Jeg ved ikke om i kender det men man kan mærke der er noget galt.
Men hvad siger I har i nogle råd eller ideer til hvordan jeg bedt kan hjælpe mig elskede hest. Jeg fortsætter selvfølgelig sammen med dyrlægen indtil vi er igennem alt det her. Men HN kom med Jeres bedste råd 
kram fra Jette