Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

DV hoppe 25 år - diverse små sygdomme.
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 19:05

Kære HN

nu bliver i simpelhen nødt til at træde til med jeres bedste ideer og viden så vi kan komme videre mig og min hest

For at I bedre kan give Jeres bedste råd er her lidt forhistorie på det sidste års tid. Det skal lige siges jeg som sådan aldrig har haft de store problemer med min hoppe og når der har været små eller store sygdomme er vi kommet over det uden det er kommet tilbage igen.

Men...... Jeg en DV hoppe som fylder 25 år i år. Hun holder sig super godt og bliver stadig redet på hyggeplan, men har her det sidste års tid haft en del småproblemer.

Vi flyttede til en ny stald, altså til den stald hvor hun står nu, d. 2. jan. 2012. Dvs. Hun nu har været der et års tid.

På det sidste år har jeg kæmpet meget med muk på benene (som der er styr på nu, mem det kommer hurtigt igen), svamp i halen (som der er ved at være styr på nu), orm som hun blev behandlet for i efteråret 2012 siden og nu igen orm som jeg behandler for, øjenbetændelse og her i vinter har hun svært ved at holde huld.

Hun er ikke tynd, men lige på kanten og når vi taler om en ældre hoppe må hun gerne være i god stand hele tiden og helst ikke svinge for meget. (det gælder selvfølgelig alle heste... men i ved hvad jeg mener )

Hun har hele året været i nærmest konstant brunst pga. hun er meget glad for vallakker og den brunst frygter jeg godt nok giver flere og flere problemer.

Jeg føler at hendes immunforsvar bare ikke er stærkt nok mere og derfor vi har alle disse problemer. Hun tager simpelthen imod alt hvad der kommer til.

Hun fik i sommer lagt en sølvkugle op som skulle hjælpe på brunsten, men jeg tror den er faldet ud igen, den har i hvert fald ingen effekt.

Vi har også arbejdet med letterre halthed, men gennem fysioterapi fundet ud af at det hænger sammen med brunsten som gør hun spænder i lænden. Vi arbejder med øvelser og sørger for at holde hende jævnt igang og det har givet en glad og trivelig hest på det plan.

Pt. Klør hun meget bagi (har nu og har hele tiden haft dyrlæge med på sidelinjen) og jeg frygter hun har svamp eller lign. Hun klør sig så meget der kommer rifter og små sår ved skeden og skal hvis ormekuren ikke virker have taget yderligere prøver.

Jeg har skrevet til Askhim's urter og spurgt til råds om et eller flere urteprodukter kan hjælpe os på rette vej

Altså om urter kan hjælpe på at dæmpe brunsten og styrke immunforsvaret for at hjælpe en heling af alle de her problemer på vej - jeg har læst mig lidt frem til det på nettet.

Har også overvejet stroppy mare fra brogaarden.

Jeg har samtidig overvejet en kur med Skt. hippolyt microvital for at hun til at starte med optager urterne bedre, men er det uklogt/farligt at blande tingene.

Har I nogle gode råd til hvad jeg kan gøre. Jeg tror ikke det er orm der er problemet og på en eller anden måde irriterer det mig lidt at dyrlægen ikke undersøger hende rigigt. men jeg er selvfølgelig også godt klar over at vi er nødt til at tage en ting ad gangen for at finde den rette løsning. Men det skærer mig i hjertet når min hest ikke er i topform. Hun virker lidt irriteret på omverdenen og det plejer hun ikke. hun er ellers frisk nok.

På en eller anden måde er alle de her småproblemer lidt ved at slå mig ud og jeg mister helt lysten til at have hest. Da jeg bare er så frustreret over at dyrlægen bare kommer ud og siger nu prøver vi det og så betaler jeg regningen og så dyrlægen ud igen og så hele turen en gang til.

Jeg skal som sagt afvente ormekuren som hun fik idag og vente et par dage og klær hun stadig som jeg frygter hun gør kommer dyrlægen ud og tager en svaberprøve jeg har har tænkt mig at bede hende enten give hende en antibiotika kur eller tage en blodprøve så vi kan få testet om der er noget galt eller ej. Jeg ved ikke om i kender det men man kan mærke der er noget galt.

Men hvad siger I har i nogle råd eller ideer til hvordan jeg bedt kan hjælpe mig elskede hest. Jeg fortsætter selvfølgelig sammen med dyrlægen indtil vi er igennem alt det her. Men HN kom med Jeres bedste råd

kram fra Jette

0
0
Svar på denne tråd

management
Forfatter: 
Dato:  09-02-2013 21:11

Du skriver om mange forskellige ting, men jeg synes, du bør gå lidt tilbage til de basale ting. Det har du måske allerede gjort, men bare ikke skrevet det.

- Fodring. Hvordan og med hvad fodres din hest. Er det godt nok? Din hest er for tynd, så muligvis ikke. Overvej om den kan have mavesår, alt efter hvordan den fodres og hvis den er svær at få huld på. Den får muk og svamp, skriver du, og det kan måske tyde på dårligt immunforsvar.

- Få lavet en udvidet blodprøve.

- Foldforhold og flokforhold. Stress?

- Skift dyrlæge. Lav noget research og find frem til en dygtig hestedyrlæge, som vil tage problemerne alvorligt.

- Hvornår har du sidst fået taget røntgenbilleder af hestens ryg og ben? Er hesten 'lidt halt' det meste af tiden, som du er inde på, kan det stamme fra ryggen eller fra benene.

Hvis din hest har ondt i ryggen eller har slidgigt i ben, er det ikke underligt, hvis den er blevet mere sur med tiden. Det er fordi, det gør ondt. Hesten er 25, og det er derfor i min verden vigtigt at have status på hestens indre (blodprøve og røngenbilleder minimum), hvis man agter at sætte sig op på den og belaste den med vægt.

Det var et par umiddelbare tanker og idéer.

0
0
Svar på denne tråd

svar på tråden
Forfatter: 
Dato:  10-02-2013 18:05

Jeg har fået af vide af andre veje at min tekst og min tråd kan tolkes negativt/misforståes og jeg vil derfor først lige slå fast.

Jeg elsker at være i den stald jeg er nu .

Min hest trives og er glad og så er jeg også glad.

Der er en fantastisk stemning i stalden og alle har en super god kommunikation .

Staldejer som hjælper mig meget efter alle kunstens regler har intet og kan ikke have skyld i det der sker med min hoppe pt.

Foder er der 100% styr på og foderplanen er lagt og bliver løbende gennemgået med mig. Jeg er helt enig i foderplanen og ønsker ikke at ændre denne. Min hoppe får wrap ad libitum.

Det skal lige nævnes at vi kender grunden til hun har tabt sig og det er pga. En dårlig tandbehandling fra en dyrlæge. Som nu er ved at blive rettet af en udd. Hestetandlæge. Det er desværre min fejl at jeg har troet at den dyrlæge var kompentent nok til at ordne en ældre en hests tænder.

Så derfor er der ikke noget i vejen med foderet da hun inden forkert tandslibningen ikke havde problemer med at holde huld.

Jeg beklager jeg ikke fik den oplysning med.

Muk har tidligere også været et problem og ikke kun det sidste år, men er som sagt en af de ting jeg har kæmpet lidt med.

Min intension med tråden er at få ideer og råd til hvad jeg kan gøre ekstra. Som sagt har jeg en dyrlæge med inde over og vi er nødt til at tage en ting ad gangen.

Med ideer og råd mener jeg om jeg kan give urter eller tilskud som kan fremme processen og støtte min ældre hoppe.

Dvs. alle de ting Anne Charlotte (Jylland) skriver er der heldigvis 100 % styr på). Men tusind tak for svar.

Foder er 100 % i orden.

Stress og fold forhold er i tip top. Det var grundet til jeg flyttede til det nuværende sted. Da der var rutine, heste hele tiden (min hoppe kan ikke være alene og det var den nogle gange det gamle sted). Hun er 100 % tryg og hun trives.

Med hensyn til hun er halt er hun ikke dette mere efter jeg har haft hestefys og holder hende igang. Så jeg tænker ikke at jeg vil gøre mere så længe der ikke er problemer.

Jeg ønsker derfor tråden fokuseret på hvad jeg kan gøre ekstra, når nu alle forhold er i orden. Her tænker jeg igen tilskud mv .

Jeg vil gerne hører folks erfaringer med hvad der kan være skyld i kløe bagtil ud over orm.

Grunden til jeg har nævnt alle andre symptomer som jeg jeg også nævner jeg har styr på var som baggrundsviden for de råd og ideer I har.

Hesten har været inde i en periode med mange ting også derfor mit indlæg. Småproblemerne tolker jeg som følge af alder og ikke forkerte forhold. Hun er jo 25 år holder sig pænt (får ros af dyrlæger, smede og hestefys) og rides stadig.

Endnu en gang tusind tak for svar til Anne Charlotte (Jylland).

Med venlig hilsen

jette

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 08:26

Hej,

Først og fremmest er det dejligt at høre, at du tager din ældre hest så alvorligt og ikke bare undkylder dens problemer med, at den er blevet gammel - det ville mange nok ellers gøre!

Dernæst vil jeg give andre ret i, at du måske skulle overveje at få checket din foderplan igen. Nu ved jeg jo ikke, hvem der har lagt din foderplan og hvordan, men ældre heste har jo særlige behov, og efter en flytning til andre forhold kan din hests balance jo være blevet rykket en anelse i den ene eller anden retning. Det kan være indholdet i grovfoderet f.eks. Min egen hest er meget følsom overfor protein og får knopper og muk ved overforsyning. Ældre heste kan have problemer med omsætning af protein, så det kunne jo evt. være en af årsagerne til din hests problemer.

Derudover kan jeg anbefale dig at finde frem til noget, der hjælper på din hests immunforsvar. Jeg har selv været turen igennem med manglende trivsel, svamp og også lus, før min hest igen fik banket immunforsvaret op. Jeg brugte en kur fra Hippolyt, men i år er jeg startet på æbleeddike, Omega 3-6-9 olie og hybenpulver, og indtil nu (7-9-13) kører det rigtig godt. Wrap med lavt proteinindhold og kombinationen af tilskud holder hende fit for fight. Jeg har haft ca. 14 dage med en lille bitte smule muk i det ene bagben, ellers har hun ikke fejlet en døjt - på trods af meget våde, mudrede folde og en hel del udskiftninger blandt hestene i stalden. Vi har haft luseinfektion i stalden, hvor flere heste, der ikke har gået på fold med de ponier der medbragte lusene, har masser af lus. Min går på fold med en af ponierne men har ikke haft lus overhovedet (men bliver behandlet for en sikkerheds skyld samtidigt med de øvrige). Det mener jeg selv beviser, at nu har vi langt om længe fået styr på immunforsvaret.

Jeg mener dog ikke, at et tilskud kan stå helt alene, så jeg har også ændret i foderplanen efterhånden, og nu fremstår min hest som energisk, flot slank (vigtigt p.g.a. tendens til forfangenhed), blank, glad og velfungerende (på trods af en masse lig i lasten). Så jeg er helt klart tilhænger af at se hesten som en helhed! Jeg har fået utroligt god vejledning af min hovtrimmer, som går meget op i den slags. Uden hendes hjælp havde jeg nok måttet prøve mig frem. Derfor vil jeg anbefale dig at rådspørge nogen med særlig viden på området :-)

God bedring til din hest!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

ældre heste
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 12:19

er i stor risiko for at udvikle sygdommen cushings som netop går ud over muskelmassen, immunforsvaret og hormonbalancen. Læs en rimelig opdateret artikel her på dansk: www.netdyredoktor.dk/hest/ sygdomsleksikon/c/cushings- syndrom.aspx

Ved søgninger på nettet kan du finde meget mere. Tal med din dyrlæge og hvis vedkommende ikke er up to date på cushings så bed vedkommende om at læse op på emnet.

Management kan gøre en del, men ofte skal de medicineres også. Og jo tidligere man fanger det, jo bedre er prognosen.

Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-02-2013 15:48

Dejligt at du tager din hest ve og vel så alvorligt.

Men jeg tror naturen er ved tager over, hesten er ved at nå en alder hvor den skal takke af. Med alle de små symptoner samtidelig med at den bliver passet i hoved og rø. tyder på den er på vej til de evige jagtmarker. Hvilket vel er ok, når den er 25 år.

MVH Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 07:35

Hej med Jer.

Tusind tak for svar.

Jeg suger til mig

Jette (Forrest Fern): Tusind tak for dit svar. Ja, jeg giver ikke så let op, så hesten og stalden må nogle gange stå model til lidt af hvert .

Jeg ved at hendes foderplan er i orden da hun som sagt inden tandraspning var rigtig fin. Jeg er simpelthen nødt til at vente til tænderne er groet så hestetandlægen kan rette dem ordentligt til. Men det er ikke ensbetydende med at vi bare lader stå til. Foderplanen bliver løbende rettet til, til trods for hun er dækket helt ind hele vejen rundt. Bla. har vi talt om linamix. Så vi giver ikke så let op. Det heldige for mig er at der hvor vi står går de meget op i foder og ved meget om det (jeg selv som synes jeg er ok med på fodersiden er noget bagefter her). Det er mere de her små infektioner jeg er træt af men jeg kan forstå at du også har arbejdet på det, så du kender det.

Keppie: Tusind tak for svar. Cushings har vi faktisk talt om før. Stalden har erfaring med sygdommen som er et plus for mig. Min hest er for år tilbage testet negativ for det (altså hun ikke havde det) og jeg talte med en dyrlæge i sommers som sagde at hvis hun egentlig trivedes så var der ingen grund til at få testet det og heller ikke ud fra at vi havde det i baghovedet. Jeg tror dog alligevel jeg vil vende det igen med dyrlægen og måske få det testet så vi har den rette viden (overvejer en anden dyrlæge jeg har hørt og læst godt om).

HanneHolt: Tusind tak for svar. Du rammer jo det ømme punkt nok alle hesteejere frygter. Og tanken har skam været ger mange gange. Det skal lige nævnes at hun stadig er en glad frisk hest. Hun ser pæn ud og elsker stadig en galop og vi har en ting hvor vi leger fange nogle gange og så længe hun kan galoppere rundt med halen lige i vejret, lave fis med sin ejer være frisk glad og holder sig pænt, så er vi ikke nået dertil endnu. Men tro mig jeg har den i baghovedet.

Jeg talte med Askhims igår og det lød slet ikke så tosset endda. Så er ved pt. at undersøge om og hvad jeg kan supplere med hvis det er det der skal til. Tror dog at jeg skal have den dyrlæge ud jeg har overvejet før jeg gør noget .

Endnu en gang tusind tak for Jeres svar .

Med venlig hilsen

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Brunst
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 09:26

Du skriver at hun har være mere eller mindre konstant i brunst i en periode. Er hun blevet udersøgt for, om hun måske har et æg siddende der ikke kan løsne sig af sig selv? Det kan give hormonelle problemer. Hun skal scannes for at man kan se dette. Jeg har erfaring for at dette kan give de problemer du nævner. Også at hun klør/presser sig op mod ting.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

har selv en
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 11:31

Hej

Har selv en gammel dame, der bliver 26 d. 11/4, jeg syntes sidste år hun var begyndt at se lidt trist ud, lidt for dårlig huld og ikke helt den samme gnist som hun før har haft, så prøvede jeg Eggersmann senior foder og det har simpelthen sådan hjulpet, har en hest i dejlig huld og i kanon god humør, der er nogle ting gamle heste har behov for i det foder, gamle heste har sværere ved at udnytte nogle ting og skal også have mere af noget andet og det syntes jeg er dejligt der er i det her foder, man skal ikke til at købe flere forskellige tilskud som linamix for eks. de skal heller ikke have så stor mængde af dette som af de konkurrende mærker.

Det er forøvrigt billigt at få det leveret direkte fra Tyskland lige ved døren.

www.pferdefuttershop.de/ index.php?cat=Eggersma...=520070006

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider