Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 varm hov
Forfatter: 
Dato:  06-02-2013 20:23

ok normalt ringer jeg jo efter dyrlægen hvis jeg føler der er noget galt, men nu står jeg i en situation hvor jeg faktisk ikke rigtig ved om jeg skal ringe efter dyrlægen eller hovsmeden.

 

min smukke drægtige hoppe står med en varm baghov, benet er ikke varmt eller hævet og hun er ikke halt, men kan det være en hovbyld? jeg har aldrig haft en hest med en hovbyld, så aner ikke om det er smed eller dyrlæge jeg skal have fat i.

 

hun er lidt langtået og er holdt lidt langtået med vilje, da hun ellers bliver ømtået i denne frost periode.

 

men hvad vil i anbefale??

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forhåbentlig ankomst i marts :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 altså...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2013 20:32

Hvor lang tid har den været varm?

Hvis ikke hun er halt eller viser tegn på ubehag ville jeg vente og se tiden lidt an.

Hvis hun er/bliver halt, så ring til smeden, så kan han jo tage en "trykprøve" (eller hvad det hedder) for hovbyld.

En varm hov behøver ikke betyde noget, hvis hun har tendens til at blive ømtået og hun er "højgravid" kan det være derfor..

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lige opdaget
Forfatter: 
Dato:  06-02-2013 21:41

jeg har lige opdaget det her til aften, så er bare mig der er meget obs på hende, da jeg jo ønsker det bedste for hende, og hun mangler ca. 5 uger til termin.

 

men smeden skal bestilles til snarest alligevel og dyrlægen kommer forbi næste uge til vaccinationer :)

 

men jeg vil da prøve at se tiden an, og se i morgen tidlig.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forhåbentlig ankomst i marts :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 yderlig spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  07-02-2013 13:00

skal en hov normalt være kold eller lidt lun eller hvordan? synes jeg har været rundt ved all mine 3 hyppere og blev vist bare mere forvirret over det.

 

mvh

Mie


Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forhåbentlig ankomst i marts :)

 

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd
 
 hoven..
Forfatter: 
Dato:  07-02-2013 15:49

En hov skal normalt være kold.

 

Dog betyder det ikke nødvendigvis noget, at den nogengange er lidt varm, det kan der være 100 forskellige grunde til, måske har den lige stået i en varm hestepære ;)

Ved gravide hopper er det ret almindeligt at hovene nogengange bliver lune, lidt ligesom gravide kvinders fødder hæver op.

Det eneste man skal være obs på, er om hesten lader til at føle ubehag, om den støtter på hoven/går ordenligt.

Hvis hesten ellers virker frisk og normal, så bare tag det roligt, du skal selvfølgelig holde øje med om det vedvare/bliver værre.

 

Der er også nogle heste der generelt bare har lune hove, uden at det har nogen betydning, men som hovedregl skal hestens hov være kold.

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 normalt
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 11:52

Det er meget normarlt at hesten hove er varme også når der er drægtige og går normalt uden sko.Mine hopper som går uden sko og hvor den ene af dem var drægtige havde de begge varme hove pga af blod tilførsel i hoven og de har aldrig været syge eller ømme.Jeg ville ikke ringe dyrlægen bare pga af dette.


Susanne Von Mehren

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider