|
|
| Kronisk tarmbetændelse |
|
|
Min hest har netop fået konstateret kronisk tarmbetændelse ala Morbus Crohn hos mennesker. Nogen der har erfaringer med dette? Evt tilskud eller andet som kan hjælpe? Eneste mulige behandling er med binyrebarkhormon. Dyrlægen mener ikke han er dårlig nok til at starte denne behandling, da den kan give bivirkninger som forfangenhed og i øvrigt ikke helt sikkert virker  Jeg er opmærksom på sukkerindholdet i stråfoderet og er derudover blevet anbefalet olie og organiske vit/min (hvilket jeg heldigvis i forvejen fodrer med) og et par måneder med equishure + ysy. Loppefrøskaller er prøvet periodevis. Havde god effekt af det i starten, men det har ikke kunne gøre den store forskel de sidste par måneder. Jeg har prøvet Alpengrün mash og Pavo care4life uden anden virkning end at jeg har konstateret at herren er lidt af en kræsenpind, som blev træt af begge dele Han er tjekket for mavesår, der var ingenting at komme efter. Jeg ville gerne bare fodre med vit/min og stråfoder, men har brug for noget at blande tilskuddene op med. Jeg vil meget gerne høre om erfaringer med denne sygdom (gode som dårlige) ang foder/tilskud, træning, behandling og hvad der ellers kan være... Hilsner fra en temmelig frustreret hesteejer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anyone? |
|
|
Er der slet ingen der kender noget til kronisk tarmbetændelse hos heste? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
jeg har ikke hørt om det hos heste. Hvordan fandt I ud af det? Går ud fra, den har diarre? Vil anbefale pronutrin ! Det afbalancerer mavesyren, og det gives ikke kun til mavesår! Men også til alm. diarre, pga. indholdet. Jeg ville mere give probiotikum plus end YSY, af egen erfaring. Og så 3-4 skeer, ikke mindre end det! Hørfrø , 1 dl et par gange om ugen, eller loppefrø. Og alm. hø. Og varme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for svaret  Dyrlægen har stillet diagnosen på baggrund af en biopsi taget fra tarmen. Min hest har ikke decideret diarre, pærerne er fine, men der kommer gødningsvand med ud. Han kan også være oppustet. Pronutrin er prøvet. Det fik ham til at gå fra mashen Equishure neutraliserer mavesyren, så må være lidt den samme effekt. Men jeg vil give pronutrinen endnu et forsøg, når han er færdig med equishuren. Loppefrø og probiotikum er prøvet af flere omgange. Det første med god effekt indtil for et par måneder siden, det sidste har aldrig haft nogen synlig effekt. Hø havde en rigtig god virkning sidste vinter, men den er udeblevet denne vinter. Han er god til at holde varmen, pånær når han bliver våd, så når der er nedbør i sigte, får han dækken på. Har godt tænkt på hørfrø, det vil jeg prøve 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har ikke erfaringer med det ved heste, men ville bare lige sige at jeg har en søster der har haft morbus crohn siden hun var 12 år, og hun har ikke konstant fået medicin. Lægen mener hun burde, men hun har fravalgt det og trives fint sådan - hun får medicin når sygdommen er i udbrud, men ellers fungerer det fint uden. Måske det er det samme for din hest Jeg ville i hvert fald være MEGET betænkelig ved at medicinere mine dyr regelmæssigt med binyrebarkhormon - det er noget skrapt stads med rigtig træls bivirkninger.
Med venlig hilsen Line Madsen Fotografering: www.Line-Madsen.dk "Take nothing but pictures, leave nothing but footprints, kill nothing but time"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Line Tak for din erfaring  Så vidt jeg har forstået, gives binyrebarkhormon som en kur. Nogle heste reagerer positivt efter en kort kur, andre skal have det i længere tid og så er der nogen det slet ikke virker på. Og så er der selvfølgelig risikoen for bivirkninger. Jeg er selv meget betænkelig ved denne behandling og ikke sikker på at jeg overhovedet har lyst til at sætte den i værk. Desværre må jeg bare konstatere at min hest er blevet tiltagende dårligere og de ting der ellers har virket, virker ikke mere. Jeg ringer og snakker med dyrlægen i morgen om det videre forløb. Ved ikke om det overhovedet kan sammenlignes, men hvor tit får din søster udbrud og hvor længe varer de?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til mennesker |
|
|
Kender desværre ikke noget til sygdommen hos heste men prøv altetnativt at søge info om behandling til mennesker indenfor ernæringsterapien.
Gætter på visse mineralbalancer er ret vigtige at være obs på bla zink...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Spørgsmål til forløbet |
| Forfatter:  |
Lise *Damfryd* |
| Dato:  |
12-02-2013 21:11 |
|
Hej Jeg har en hest opstaldet, hvor jeg har mistanke om det samme. Han er 4 år og har hver vinter haft lind afføring, som du beskriver - til tider tynd - og ondt i bugen. Han får hø/tør Wrap ad lib, suregrow, lucerne og drikker store mængder vand. Havre blev fjernet sidste vinter. Så har han periodevist fået tilskud af profeed (probiotika), ølgær, Premium E (var muskelfattig), noget Colon et eller andet og noget til at opbygge tarmslimhinden. Han er træt og bliver skubbet ud af flokken, når han har det træls. Han har en cyklus på ca. 5 dage med god til dårlig mave, hvorefter det starter forfra. Det kommer kun om vinteren. Han har indtil i sommer suget alle de orm til sig han kunne finde og havde en ret massiv omgang for et par år siden. Jeg ved ikke om tarmen er skadet. Der er taget blodprøve som viser, at alle værdier er ok, og han har fået behandling mod candida. Kan du genkende forløbet eller skyder jeg ved siden af? Indtil videre har ejer kun lavet fodringstiltag, men jeg mangler nogle konkrete tiltag? Jeg mangler oplysninger om, hvilke undersøgelser, der kan laves. Hvordan er din dyrlæge nået frem til at tage biopsi? Og er der lavet andre undersøgelser? Jeg synes, der har været nok gætteri nu. Vil du fortælle lidt mere om selve forløbet op til diagnosen? Vh. Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Lise Det er et ret langt forløb, men jeg vil gerne prøve at ridse op. Jeg købte min hest forrige sommer. Der havde han haft diarre nogle måneder pga wrap han ikke kunne tåle. Hele sommeren var hans mave fin. Vinteren startede han op på fin tør wrap, men efter et par måneder begyndte hans mave at reagere. Forskellige tilskud gjorde ingen forskel, først da han kom over på hø og en kur med loppefrøskaller blev den fin. Foråret og græstilvænning forløb fint, men der kom reaktion, hver gang der var ændringer, som ny fold. Det eneste, der gik rigtig godt, var når han gik i engen med gammelt græs. I løbet af efteråret og vinteren blev maven tiltagende ustabil og nu hjalp hverken hø eller loppefrøskaller. Heller ikke probiotikum eller forskellige foderprodukter til sart mave. Der var ikke rigtig noget system i det. Der kunne være tre gode dage, så en dårlig, to gode, tre dårlige osv. i skiftende mønster. Indtil videre havde han været glad og frisk, men nu begyndte energien at svigte lidt og han begyndte at være lidt mere indadvendt. Han har ikke på noget tidspunkt været udstødt af flokken og ligger stadig højt i rang. I januar kom han så på klinikken til en grundig undersøgelse. Dyrlægens bud var en eller anden form for forstyrrelse af tarmene og hun anbefalede biopsi og blodprøver samt test for bændelorm. Det skal lige siges, at han løbende er passet med ormetest og kur, men bændelormene kan jo være lidt drilske. Han har i den tid jeg har haft ham kun været moderat angrebet af orm. Jeg valgte også at få lavet en gastroskopi for at udelukke mavesår. Biopsien viste kronisk tarmbetændelse og blodprøverne viste at hans immunsystem er presset. Lever, nyretal og muskelværdier var fine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender en hest |
|
|
der efter flere år med diarre on and off blev undersøgt for mavesår og fik taget en prøve fra tyndtarmen, som viste tarmbetændelse. Der var også gode perioder og dårlige perioder og tilsidst blev han uridelig når han havde dårlig mave. Han havde også været temmelig forfangen tidligere, så det med døgngræs kunne ikke gå. De blev enige om at prøve kuren med binyrebarkhormon, desværre uden resultat. Jo andet end at han selvfølgelig reagerede i hovene, ved at blive stikkende og fik efterfølgende en hovbyld:0( Dyrlægen mente den havde smerter og burde aflives og det blev den så. Ejer havde også prøvet rigtig mange ting for maven uden det helt store held. Hø og minus wrap virkede en god lang periode hvorefter det heller ikke gjorde det for den. Egentlig tror jeg at der er rigtig mange heste der går med det her uden at det er diagnosticeret. Faktisk trækker de fleste dyrlæger blot på skulderen. Jeg synes jeg har set den her form for kronisk diarre hos mange heste med forfangenhedstegn og især ved cushing heste. Jeg vendte det med Katie Watts http://www.safergrass.org og hun gik videre med det til en anden meget anerkendt forsker indenfor cushings der hedder Johnsson og han kom med en mulig forklaring på hvorfor deres tarmslimhinde og bakterie flora var mere udsat. Men diarre kan jo skyldes så meget. jeg synes de fleste ejere med diarre heste har prøvet mange produkter uden den langvarige virkning.
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fat mod |
|
|
Jeg har en hoppe med samme diagnose og fik efter tre år, styr på skidtet. Det gode forløb startede med en ordentlig kur med prednisolon, antibiotika og loppefrø. Sidenhen har jeg kunne holde den løbende mave (altid ok pærer)nogenlunde i orden på en foderplan bestående af icelandic power muesli, hartog grasmix, YSY, speedibeet og tørt hø. ALDRIG wrap- så er der et par dårlige dage. Om sommeren går hun på græs og det er helt klart det optimale. Hesten har det godt, ser super ud, er frisk og nem at holde huld på. Dyrlæge Nanna Lutherson ordinerede kuren og hun kan varmt anbefales. Lyttede, var grundig, behagelig og meget dygtig. God fornøjelse - det kan lade sig gøre at få bugt med det  - Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sart mave |
|
|
Jeg har en fjordhoppe på 4,5 år, i de 3 år jeg har haft hende har hun haft diarre i varierende grad. Har prøver alle tilskud uden effekt. Blodprøver o.a. viste ikke noget unormalt. Det eneste der virkede var predensolon men kun så længe hun fik det. Hun har aldrig fået en diagnose da dyrlægerne var enige med mig i at der ikke var grund til at udsætte hende for en tur til KVL til en undersøgelse der højst sandsynligt ingenting ville vise. Så fik jeg kontakt til en gammel erfarne hestemand han anbefalede følgende. Naturmüsli Irish mash Linus star Equimall. Der ud over hø og tør wrap (hun har altis fungeret bedre på wrap end hø) Det hele fra hippolyt (og nej han er ikke ansat hos hippolyt) Hun har nu været på denne diæt i 14 dage og jublen vil ingen ende tage. Maven larmer ikke mere. Hale og bagben er helt tørre. Før fik hun roepiller, lucerne og perform vit, da jeg jo lyttede til alle dem der sagde ingen korn og ingen stivelse og masser af fibre. det virkede bare ikke. Da jeg startede på ovenstående stod hesten med sprøjte diarre og en mave der lød som tordenvejr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for alle jeres erfainger  Keppie: Det er lige det forløb jeg frygter. Jeg vil lige kigge hjemmesiden igennem du linker til. Umiddelbart ligner min hest ikke en med cushing. Han har heller ikke spækkam eller andre tegn på at være disponeret for forfangenhed. Men i sommers nåede han at få øget puls efter de var flyttet på en lidt for frodig fold, fordi den anden er hjemsøgt af ranunkler. De blev straks flyttet til nedbidt græs og hø og det hjalp hurtigt. Ved ikke om det kan ha været nok til at have en skadelig virkning på de i forvejen belastede tarme.. Pernille: Dejligt det også kan ende positivt Bare ærgeligt der ikke er garanti på behandlingen med binyrebarkhormon Det er Nanna der er dyrlæge på sagen  Silita: Lyder spændende Jeg tænker jo også umiddelbart der er meget sukker og stivelse i den diæt, men der er jo ikke altid logik i alting. Hvor meget giver du af hver? Min hest står i løsdrift og får kun krybbefoder 1 gang om dagen, så det er begrænsede mængder, jeg kan give ham. Lige nu får han 350 g Struktur E fra Hippolyt suppleret op med vit/min fra Havens. Selv tilskuddende glider ned, når bare müeslien har stået i blød så det blir mash agtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mængde |
|
|
Ja jeg har også måttet sluge et par kameler mht stivelse og sukker. Dags dosis 400g natur müsli ( 100g pr. 100kg hest) 500 g Irish mash Et bæger Linus Star (der er målebæger i spanden) Et bæger Equimall (samme bæger som til Linus star) Jeg fodre to gange om dagen og hesten er ikke tyk. En absolut fordel er at hesten er helt vild med diæten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bio sponge |
steerpike |
13-02-2013 20:00 |
|
Hej
Har læst nogle engelske forums hvor mange anbefaler Bio sponge. Kender det ikke. Kan ses hos netdyrlægen.dk bla.
Lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Silita: Hmm, det ville være en stor mængde at give på én gang. Men måske det kunne justeres lidt. Vil have det i tankerne  Lisa: Interessant Nogen der har erfaring med dette produkt? Det er noget af en udskrivning for min i forvejen slunkne heste-konto  Snakkede med Nanna i dag. Nu kommer han på antibiotika i 14 dage og så skal vi snakke sammen igen. Han fik en kur på 8 dage i forbindelse med biopsien og det gav to gode uger, hvor energien også kom tilbage for fuld styrke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Kan godt se det er meget foder. På En gang. Jeg er blevet anbefalet af alle jeg har spurgt til råds at det er bedst med flere måltider. I min stald bliver der også kun fodret en gang om dagen. Jeg har så haft mulighed for at melde mig ud af foder ordningen og selv fodre morgen og aften. Du kan jo evt prøve uden natur musli og give andre vitaminet har fået anbefalet natur mineral fra Hippolyt. Man skal åbenbart også passe på hvilke mineraler man giver disse heste de sarte maver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv... |
|
|
Prøv en kur med ulmus rubra / rødelmsbark. Kan købes ved Helsam på deres hjemmeside. Har fået det anbefalet til min hest for hoste, men hjalp osse på vandig afføring efter bare 4 dages behandling. Dosering 2 spskfulde 2 gange dagligt i foderet. Produktet har en helende effekt på slimhinder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bio sponge |
steerpike |
13-02-2013 22:56 |
|
Du kan jo høre nanna ad om hun kender det. Mange dyrlæger i udlandet bruger det iflg Google hvor der står en masse i div. Forums.
Lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har været igennem forløbet |
|
|
med min vallak. Han levede med det i 8 år, hvor jeg prøvede stort set alt hvad der var tænkeligt at prøve (også på den alternative base). Desværre endte hans dage med akut tarmbetændelse, der desværre ikke lod sig behandle og da hans kredsløb til sidst også var på en hård prøve, så måtte jeg gå den tunge vej og få ham aflivet. Han havde til sidst kronisk diarre og de ting der ind imellem kunne skabe ro i maven og bedre gødningeklatter virkede til sidst ikke. Jeg kæmpede virkelig en kamp med ham, så længe han havde det godt skulle alt prøves, men i mit tilfælde holdt det desværre ikke i længden. Dyrlægen mente at hans tarme var ødelagte, han har siden han var unghest døjet med vilde ormetal og imens jeg havde ham, fik jeg ham testet 3 gange årligt og der blev gjort en kæmpe indsats hvad angår folde, foder osv. I mit tilfælde har det været heldigt at jeg havde ham hjemme, så jeg kunne sætte ind med alt nødvendigt. Ellers tror jeg næppe det var gået så længe. Jeg håber for dig at din hest er i meget bedre stand i tarmene end min var og at den kommer sig  :o) Lillian
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for de gode råd Nu får min hest lige de 14 dage med antibiotika og så vil jeg snakke med Nanna om at prøve nogle af de ting I anbefaler. 1 ting ad gangen så jeg ved hvad der virker, hvis jeg er så heldig... Silita: Ja, helt sikkert det er godt med flere måltider. Det er desværre ikke muligt til dagligt. Det har også fungeret ganske fint indtil videre, da hestene bare har fået vit/min og stråfoder som de så har adgang til 24/7. Jeg har så bare suppleret med lidt mash til at gemme tilskuddene i. God ide med vitaminerne Har faktisk prøvet Naturmineral og han elskede dem. Kunne bare ikke finde nogen forhandler i nærheden, som havde den store sæk og synes de er dyre at købe i den lille spand. Derfor gik jeg over til Havens urtemineral. Ulla: Har fået læst lidt om rødelmsbark. Meget interessant Jeg kan bare kun finde det som kapsler eller pulver. På Helsams side er der kun alm elmebark og de understreger at det ikke har samme virkning som rødelm. Har du set det for nylig? Ellers må jeg ned i en butik og høre om de evt kan bestille det hjem. Lillian: Sikke en historie Puha, jeg føler med dig. Kan kun næsten forestille mig hvor mange frustrationer du har været igennem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rødelmsbark |
|
|
Jeg har lige selv bestilt det på Helsams hjemmeside, så de burde have det. Ellers kan det købes hos natur og helse på deres hjemmeside, der fik jeg det fra for en uge siden. Det er pulveret du skal bruge, det er i 100 grams bøtter. Du skal søge på ulmus rubra på hjemmesiderne, så skulle du meget gerne kunne finde det (-:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Colitis |
|
|
Min hest havde i sommers colitis. Hun var meget dårlig, men kom igennem ved intensiv intravenøs væskebehandling i den akutte fase. Min hest er rask nu - men ovenpå den omgang er jeg ret (læs: MEGET ) orienteret mod hendes foder. Jeg vil aldrig mere stå med så syg en hest. Sukker er absolut og helt og aldeles "no go" til en colitis-hest. Det betyder ingen æbler, helst ingen eller få gulerødder og absolut og slet ingen mash. Jeg troede, at det sidste var godt for rekonvalescent heste...men der var dyrlægen godt nok tydelig - den MÅ IKKE få det. Og så tørt hø fremfor wrap (et helvede at finde i DK i god kvalitet ). Og ellers så er vi bare dér, hvor du også selv er med masser af grovfoder - og da min hest går i sporten er vi nødt til at fodre med noget mere energigivende end bare hø. Her er umelasseret lucerne, opblødte roepiller UDEN sukker og et sukkerfrit müsli-foder, der ligesom roepillerne opblødes i vand, løsningen...med 4 daglige fodringer og 3 daglige tildelinger af hø. Min hest er kræsen og det har taget noget tid at vænne hende til at spise "vådt foder" uden sukker - men i dag gør hun det. Det er hamrende besværligt, når det er koldt som nu, for så synes hun, at foder er for koldt - og når det bliver varmere, så bliver især roepillerne sure, hvis de skal stå i blød 8-12 timer uden for køleskabet. Du kan måske få glæde af denne artikel om colitis hos heste: infolink2003.elbo.dk/DVT/dokumenter/ doc/12595.pdf Held og lykke med din hest. Mvh Nat
Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Nu fik jeg jo aldrig en diagnose på min. Men en positiv effekt af predsolon. Jeg har også fået rådet af samtlige dyrlæger. Masser af tørt hø, masser af fibre, ingen sukker ogminmal stivelse. Hesten har hidtil fået roepiller, vitaminer og lucerne. Har også prøvet fiberpiller, uden effekt. Det virkede bare ikke. Wrap skulle jo også være absolut no go, men det var betydeligt bedre end hø. Jeg har ingen forklaring på hvorfor en diæt, der indeholder alt det der skulle være forbudt,tilsyneladende virker. Men det gør den. Jeg var så også nødt til at prøve noget andet for hesten nægtede til sidste at spise alt det "sunde".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diagnosticeret og udredt |
|
|
Måske er jeg sådan lidt vel meget videnskabelig  MEN Silitas Fjordhoppe er jo aldrig diagnosticeret med colitis og dyrlægen har tilmed frarådet udredende undersøgelser, da han/hun vurderer, at de ikke vil vise noget. TS's hest er diagnostiseret med kronisk colitis. Jeg synes, at der er stor forskel på en udredt og diagnosticeret hest og så en hest, der viser symptomer på colitis, men ikke er endeligt udredt eller diagnosticeret. Jeg siger ikke, at Silitas hest ikke kan have colitis - men i bund og grund ved ingen, hvorfor netop hendes hest har diarre. Derfor ville jeg også være meget påpasselig med at teste foder, der godt nok ser ud til at have effekt på en hest med diarre, men hvor hesten ikke er diagnosticeret med colitis - og hvor netop den type foder af fagfolk vurderes som direkte skadeligt for en colitishest. Colitis er ikke ufarligt. Akut colitis kan være dødeligt - og i denne tråd er flere sørgelige eksempler på heste, der har udviklet kornisk colitis og som ikke har overlevet på den lange bane. Jeg krydser fingre for, at TS og hendes hest finder en vej. /Nat
Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ulla: Tak Pulveret kan jeg godt finde, blev bare forvirret fordi jeg så at elmebark ikke var pulver. Hvor langt rækker 100 g? Nat: Du har helt ret Jeg er bare ved at være en anelse desperat og enormt frustreret over at min hest overhovedet ikke reagerer positivt på optimal fodring og oven i købet er kræsen og kun gider det så længe det er nyt og spændende Jeg ville ingen problemer have hvis det var nok med vit/min, men når han nu skal have tilskud og medicin i tide og utide, så har jeg brug for noget at blande det op med. Hvordan har du fået din vænnet til at spise nul sukker?? Hvis han stod i boks, ville jeg bare lade det ligge i krybben og håbe han kastede sig over det i løbet af natten. Men jeg aner ikke hvad jeg skal finde på? Kender du forskellen på kronisk og akut colitis? Og ja, ordentligt hø på denne årstid er jo nærmest umuligt at opdrive... Nanna gjorde mig dog opmærksom på at det ikke nødvendigvis er et spørgsmål om hø eller wrap, men det kommer an på hvornår og hvordan det er slået/wrappet. Man kan godt komme ud for store mængder sukker i hø af 2. slet lavfruktan blanding. Der er bare heller ikke noget der skal være nemt eller ligetil  Og hun kunne i øvrigt oplyse at Bio sponge er rigtig godt til føl med diarre, men hun har ingen gode erfaringer med det til heste som min.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skfjlsje |
|
|
Jeg har en hest med milde men lignende symptomer. Vi er startet med en blodprøve, da han er tjekket for sand, orm og i forvejen går på stivelses, sukkerfrit foder og tørt kvalitetshø. Hvad blev der kigget efter i blodprøven på din og hvad var resultatet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nyre, lever og muskelværdier var fine. Men de hvide blodlegemer var i underskud. Han var positiv ang bændelorm, så har fået kur. Om han så havde nu eller har haft tidligere, er jo ikke til at vide. Jeg har også tjekket for sand efter Nannas anvisning, der var ingenting. Håber du får et mere positivt svar end jeg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jskfjwoer |
|
|
Tak det lyder meget som min. Han har et lidt lavt lymfocyt-tal. Hvad med mineraler, blev de ikke tjekket?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det var netop også lymfocytterne der var i undertal. Godt spørgsmål med mineraler.. Jeg kan ikke lige huske noget om det, så vil tro det ikke blev testet. Blev de tjekket på din?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| djfwojfw |
|
|
Ja, jeg fik også tjekket mineraler samt fedtopløselige vitaminer. Han ligger for lavt på selen, zink og jern, men fint på resten. Min dyrlæge mener på basis af blodprøven samt omhyggelig undersøgelse efter tegn på autoimmune tilstande mv, at det skyldes dårligt mineral optag i tarmen, og hun har god erfaring med at genoprette den type tilstande via tilskud til foderet. Nu venter jeg på en plan. Indtil da holder jeg ham varm med et tykt dækken og jeg tager ham ind allerede ved 17 tiden selvom de har adgang til løsdrift. Det sammen med fiberrig kost holder smattet væk. Jo mere ro jeg kan holde i hans tarme jo bedre. Han er ikke påvirket på humør, energi eller sociale realtioner, så hans betændelse eller hvad det er, er ikke så slem endnu. Tilstanden er sandsynligvis udløst af en kombination af irriterede tarme pga orm (han havde en kraftig bændelorminfektion, da jeg købte ham) og så for våd wrap. Det har startet en ond cirkel, hvor mineraloptaget bliver for dårligt i tarmen, og mineralmanglen derefter gør tarmen mindre effektiv og mere sart, og så er der skabt en ond cirkel. Forklaringen er blot vores hypotese - ikke noget bevist på nogen måde. (hans tal for segmented neutrophils var lidt for højt - også et tal for immunrelateret funktion)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det lyder umiddelbart som et andet forløb end med min. Held og lykke med at få ham på ret køl igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er til... |
|
|
Der er til ca 14 dage i en bøtte med 100 gram. Er du interesseret kan jeg sætte dig i forbindelse med hende der har anbefalet mig at bruge det. Hun ved rigtig meget om behandling med ulmus rubra og osse om andre naturpræparater og deres virkning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sfjwejfs |
|
|
Hmm jeg synes nu det lyder som to meget ens forløb, bortset fra at din hest har gået med det et år længere end min. Jeg har lige læst dine indlæg igen, og forløbene er synkrone bortset fra tiden. De har jo begge en form for betændelse i tarmen og samme udslag på blodprøven. Min har godt nok ikke fået en biopsi (endnu da), men den ville sandsynligvis også vise en grad af betændelse. Du skriver, at din dyrlæge mener, at eneste behandling af Morbus Chron er medicin, men det er ikke rigtigt. I Danmark er der ikke så meget opmærksomhed omkring kosten og betændelse i tarmen, som der er mange andre lande. Der er flere gode erfaringer med at reducere symptomer eller helt komme af med tilstanden via kosttilskud. Der skal dels sættes ind i forhold til tarmflora, dels optankning af bestemte mineraler og sporstoffer. Så det skal prøves her. Jeg melder tilbage, når jeg har prøvet en ny kostplan af, om det virker hos os. God bedring med din hest, det er så frustrerende at symptomerne bare bliver ved at vende tilbage, selvom man gør alt man kan for at undgå det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kronisk vs. akut colitis |
|
|
Jannie, jeg kan godt forstå, at du er frustreret. Jeg starter lige med forskellen på akut og kronisk colitis i en "light-udgave". Akut colitis er kort sagt en betændelsestilstand i tarmen. Vi ved at bl.a. prasitter, bakterier (fx salmonella), NSAID-præperater (fx Metacam), antibiotika og forædning i kraftfoder kan give aktut colitis - og så er der, som med min hest, nogen gange at man ikke kan finde en konkret grund. Men det korte af det lange er, at hestens tarm er betændt og irriteret og så får hesten diarré. Diarré medfører tab af bl.a. væske, salte og protein - og det er faktisk det, der er farligt. Hesten dør så at sige af væskemangel og ubalance i hele systemet. Derfor giver man ofte heste med akut colitis store mængder væske med de rigtige salte i drop. Ved rigtig slem colitis, hvor vi ikke kender årsagen (Colitis X, hvor "x" betyder, at vi ikke kender årsagen), er overlevelseschancerne under 20% (dvs. at mere end 80 % af hestene dør på trods af intensiv behandling).Colitis X er også kendt som Tarok-syge, da den kendte travhest Tarok døde af det. Betændelsestilstanden i hestens tarm giver, især hvis den varer længe, arvæv på hestens tarmslimhinde. Det betyder, at tarmen ikke længere kan fungere, som den skal, og så er tilstanden kronisk colitis - og hesten har tilbagevendende eller konstant diarré. Heste med kronisk colitis vil derfor have sværere ved at udnytte deres foder, da noget af deres tarm ikke rigtig virker. Det er derfor, at de skal fodres på en særlig måde. Med hensyn til hvordan jeg fik lokket mit ellers meget kræsne dyr til at spise sukkerfrit foder, så var jeg så heldig at have hende i boks. Det betød, at vi kunne fodre hende i krybben og hele tiden se hvor meget, der blev spist. Hun spiser helst ikke sit krybbefoder, hvis der er hø, så høet får hun først, når hun har spist sit foder. Hun vil nemlig heller ikke spise sit foder, hvis det har ligget for længe i krybben. Særligt hendes roepiller kræver overtalelse og "krydres" med et minimum af tør müslie på toppen - og så går det. I dag ser hendes foderplan sådan ud (udviklet sammen med dyrlægen og Brogården) - og det spiser hun gladeligt: Dagligt: Halm på folden 10 kg. hø (fordelt på 3 fodringer) 3,4 kg. Brogårdens Fase III (opblødt i vand og fordelt på 4 fodringer) YSY-tilskud (probiotisk) 0,3 kg. tørre roepiller uden sukker 0,1 kg. tørre lucernepiller uden sukker (Roepiller og lucernepiller får hun opblødte som et 5. måltid) Derudover skal det nævnes, at hun ikke får "slik" (hesteguffer, brød, gulerødder og æbler...allerhøjst kan hun få op til 5 gulerødder om dagen, hvis de skal bruges til træning). Min hest går fint i sporten på sit foder og er i en alder af knapt 9 godt på vej mod M-klasserne. Det skal siges, at hun jo er rask og vi ikke siden har set diarré hos hende. Det bare er mig, der er lidt hys, men når man én gang har set sin bedste ven tage livtag med døden...og vinde...så synes jeg, at jeg skylder hende de bedste forudsætninger. Endnu engnag held og lykke /Nat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ulla: Tak Så er det jo en billig omgang og det er noget jeg sagtens tør kaste mig ud i Jeg har dog også kontaktet en kinesiolog, som jeg vil have med ind over. Måske hun kan finde noget dyrlægen ikke kan. Prøver ikke at sætte alt for meget i gang på én gang, men vil meget gerne have lov at vende tilbage, hvis jeg får brug for at gå dybere med barken  Lebech: Ok, jeg kunne ikke sammenligne forløbene, men når du skriver de er synkrone, så er der da nogen lighedspunkter Har din også fine pærer og så splatvand? Ja tak, lad mig gerne høre planen for din Nanna har ikke udtalt sig om behandling af Morbus Crohn, blot brugt sygdommen som sammenligningsgrundlag for det min hest fejler. Og hun mente ikke der var noget at komme efter i min fodring, bortset fra at vi ikke havde analyse på høet. Nat: Tak for forklaringen Jeg forstår det som at kronisk colitis er en mildere, men længerevarende (uhelbredelig) udgave af akut colitis? Tænkte nok det var noget i den stil i kampen mod kræsenpinden Vi havde en kort overgang halm på folden, men fik en negativ reaktion, så vi skiftede tilbage til frøgræs, så gik det gik fint igen (var mens der stadig var gode lange perioder med fin tør mås). Er lidt nysgerrig på lucernepiller kontra alm lucerne? Jeg bruger alm med olie (uden sukker) og har kigget lidt på Videbæks med olie og linamix. Kan sagtens forstå du er hys 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sfjoews |
|
|
Så har jeg fået talt med foderkonsulenten. Kuren er som følger: Hø og vit/min som før 300 g Irish Mash 100 g mikrovital 1½ ske zink 5 dage i ugen Om en måned skal jeg ringe til konsulenten igen. Hesten skal muligvis have en selenkur derefter. Min hest har også hele tiden lavet pære, men med sjap. Dog kunne han få rigtig dårlig mave, hvis det pludseligt blev koldt eller hvis han fik wrap. Jeg synes, det her er ved at være meget interessant. Man giver smågrise hvedeklid og zinktilskud, hvis de får dårlig mave. Gæt hvilket mineral der er meget af i hvedeklid....selen. Min hest manglede zink og selen, og det har jeg hørt om flere heste med tendens til løs mave, der også manglede. Jeg tror, der er tale om en ond cirkel, hvor dårlig mave fører til dårligt mineraloptag, og mineralmanglen medfører sarte slimhinder i tarmen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så vidt jeg husker er microvital den der til underskud? Hmm, helt sikkert interessant. Jeg har fuld tiltro til Nanna, men jeg vil da lige høre hende om min er tjekket for mineraler og jeg bare ikke kan huske det eller om der er noget andet, der gør det irrelevant.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irish mash |
|
|
Jeg følger spændt med...og håber på en opdatering. Som allerede nævnt, så ville jeg selv have givet min Irish Mash, da jeg havde læst, at det skulle have gavnlig effekt på fordøjelsen - og colitis handler jo også om fordøjelse. Men dyrlægen frarådede det meget stærkt, da det har et alt for højt sukkerindhold. Nu tjekkede jeg det lige - og helt gennemsigtigt er det jo ikke, men prøv at se her: Sammensætning: Hvedeklid · bygflager · æblekvas · havreflager · majsflager · hørfrø · sukkeerroemelasse · æblesirup · drueskind · sukkerroesnitter · snittet græs varmlufttørret · fintformalede solsikkekerner · ølgær · havsalt · koldpresset hørfrø-/solsikkeolie · hvedekim · koriander · havalgekalk DEKLARATION Råprotein Råfibre Råfedt Råaske Kalcium Fosfor Magnesium Natrium Kalium Ford. råprotein: Ford. energi: 10,9 11,0 4,2 7,2 0,4 0,5 0,3 0,4 0,9 92 10,5 % % % % % % % % % g/kg MJ/kg Sakset fra: www.miniwrapshop.dk/14-irish- mash.html Hvis man kigger videre, så er foderdata.dk jo en fantastisk side: http://www.foderdata.com/mash.html Her kan man se, at både sukker- og stivelsesindholdet er relativt højt i mange mash-produkter. Derfor er jeg meget nysgerrig på, hvordan jeres colitisheste reagerer på foderet...nogle gange er videnskab jo én ting og virkelighed noget helt andet  /Nat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sukkerfri mash ! |
|
|
Så er jeg her igen. Ja, nogle kan ikke lide pronutrin (som giver tarmen et beskyttende lag). Så lad være at prøve igen! Så brug gastrolar, de er de fleste vilde med. Det er også billigere. Her er en sukkerfri mash: Hipplyt prealpin. Den er lidt dyr, men anbefales til EMS/forfangenheds heste! shop.hippolyt.dk/shop/pre-alpin- alpengrun-856p.html Fiberpiller har mindre sukker i end alm. tør hø. Nogle mener også, olie giver en hinde på tarmvæggen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har selv tidligere fravalgt Irish mash fra Hippolyt fordi sukkerindholdet overraskede mig. Alpengrün mash spiste han en sæk af og så blev han træt af det. Selvfølgelig først da jeg lige havde købt sæk nr. 2  Kan ikke huske om jeg har skrevet det længere oppe, men lige nu får han 350 g Struktur E fra Hippolyt og så supplerer jeg op med Havens urtemineral. Han får også lidt lucerne og olie. Nanna anbefalede omega 3 og 6, kan ikke lige huske præcis hvorfor.. Jeg sætter müeslien i blød, så glider tilskud og antibiotika fint ned. Han er pt på 6. dagen af en 14 dages kur. Og også denne gang har det en god effekt. Skal kontakte Nanna igen i næste uge. Jeg er kommet til at tænke på, at det hø han blev fin på sidste vinter var økologisk, det har det ikke været denne vinter. Nogen der har erfaring med forskel på økologisk/ikke for maven?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slfjseojof |
|
|
Så er den første uge af de fire gået på "diæten". Pærerne er stadig delte, så der kommer lidt vand før og pærerne er løse. Men nu lander der altså 2-3 faste, mørke og glinsende pærer øverst i bunken  Han er super frisk og veloplagt, så jeg tror blodprocenten, der var lidt lav, er på vej på plads. Glæder mig til at se resultatet om 3 uger. Det samlede stivelses + sukker indhold i Irish Mash er alt for højt, hvis hesten skulle leve af det og ikke får motion, men jeg giver kun 300 g, der gode ting for tarmfloraen i og det giver en god smag så mikrovital og zink glider ned uden problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fremgang? |
|
|
Vi har jo fået helt gang i HN's lille "Hvad-hulen-gør-vi-med-heste-der- har-løs-mave-fosøg"  Det lyder i hvertfald som om, at lebech oplever fremgang med selen-kuren på sin. Jeg glæder mig til endnu en opdat på, hvordan det er gået om et par uger. /Nat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Jeg har haft en hest med kronisk tarmbetændelse. Jeg havde ham ikke da han blev syg, men fik ham efterfølgende. Har fået at vide at da det startede, havde han voldsom tynd mave, hvor det stod ud af ham. Jeg ved ikke hvad og hvordan dyrlægen behandlede ham. Han stod meget syg fra november til februar. Jeg fik ham omkring et halvt år senere. Inden jeg fik ham blev han stribegræsset og fik hø samt et foder som er udgået nu. Da jeg overtog ham kom han på jordfold (løsdrift). Den første vinter fik han warp...det gav ham kokasselignende klatter. Jeg gav ham dobbelt portion YSY hele vinteren, hvilket fik samlet afføringen noget. Da jeg i foråert fik fat i noget 2. slet hø, gav halm i boksen og frøgræshalm på folden, blev det rigtig godt. Jeg mener at det var muligheden for at få strå hele tiden som gjorde udslaget. I begyndelsen gav jeg ham Suregrow, men skiftede senere til Horselux easy. Hesten er nu aflivet af andre årsager.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Siden sidst.. |
|
|
En lille opdatering herfra.. Jeg har nu haft kinesiolog til min hest. Hun fandt at hans lever var ekstremt overbelastet pga en gammel forgiftning. Kroppen er inficeret med svamp og skal renses ud. Wrappen var alt for kraftig på trods af fin analyse. Equishure og ysy uden effekt. Mueslien gør ikke noget godt for ham, men skader heller ikke. Vit/min fine, men for lav dosis. De vitbolsjer jeg før har givet, kunne han slet ik tåle. Behandlingsforløb: To slags homøopati, marietidselfrø, massage på leverpunkter, moderat ridning. Foder: Ingen wrap, kun frøgræs. Fortsæt med 350 g StrukturE, dobbelt dosis Havens urtemineral. Som med al naturmedicin kan jeg forvente at se en forværring inden det bliver bedre. Er meget optimistisk og glæder mig til at se hvordan de næste mdr forløber. Det føles helt rigtigt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med fibere |
steerpike |
09-03-2013 10:36 |
|
Skal han leve af frøgræs? Giver det nok fiber til maven at arbejde med?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er en rigtig fin frøgræs vi har og de har adgang til en kæmpe græsfold hvor de går og nipper en hel del. Det er ikke sådan det skal være altid, men det han kan tåle lige nu. Glemte lige at skrive han også skal fortsætte med lucerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sljfowjeo |
|
|
En lille opdatering. Forhistorie: Min hest har haft dårlig mave et par dage en sjælden gang i de to år jeg har haft ham, men denne vinter blev hans mave meget sart. Hans pærer var lyse og løse, og der kom væske før og efter pærerne. Mønstret var et par dage uden problemer og så et par dage med smat ned ad lårene. Han har ikke været påvirket på humør og energi. Dyrlægen tog en blodprøve, der viste Zink- og Selen-mangel, og jeg blev henvist til en bestemt foderkonsulent, som min dyrlæge har god erfaring med. Status: De første to uger af kuren gik det bedre, så fik han lidt smattede pærer igen. Nu nærmer jeg mig slutningen på kuren, og hestepærerne er mørke, faste og ingen smat ned af lårene \o/ Det er bare så dejligt, at jeg ikke længere skal bekymre mig om min søde ponys velbefindende Og at mit hovedfokus sammen med hesten ikke længere er studiet af hestepærers farve og konsistens  Behandling: Han har i en måned fået: 1½ ske zink (hesta zink) 100 mikrovital 300 g Irish mash Hø og det normale foder (½ equigard/½ Equisana)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tillykke med den vellykkede kur Det må være en kæmpe lettelse! Min hest er blevet mere klar i øjnene og stadig ingen splat. Så fedt! Så jeg er optimistisk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak! |
|
|
Hej lebech, Tusind tak for opdateringen - hvor er det fantastisk, at det er lykkedes. Jeg gemmer "opskriften" og krydser fingre for, at jeg aldrig kommer til at bruge den. Mvh Nathasja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kronisk |
|
|
Hmm.. Jeg har fået en lidt anden diagnose fra kolding dyrehospital Tarmbiopsien fra ... viste at det lider af en syndrom kaldet Eosinofil Enteritis Dette vil sige at der i tarmslimhinden er fundet en øget mængde af en bestemt type hvide blodlegemer (Eosinofile granulocytter) Lidelsen kan have forbindelse med ormeinfektion eller fødemiddelallergi, men det er ikke altid muligt at finde en specifik årsag. For at afhjælpe lidelsen vil man typisk forsøge med ormemidler og foderændring i første omgang, hvis dette ikke giver et tilfredsstillende resultat kan man forsøge en behandling med binyrebarkhormon. Men historien med tynd mave, nogle gange fine pærer men med væske før/efter.. gennem 4 år.. Er det det samme som TS?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
I min hest´ journal står følgende Fået svar: blodprøver viser lavt antal leukocytter, 3,9 (5-10) med for lavt antal lymfocytter 433 (1500-4000) i diff tælling. Tyder på en kronisk inflammation. Samtidig viser tarmbiopsier fortykket tarmvæg som medfører sammenpresning af krypterne i mucosa. I mucosa og submucosa ses massive celleinfiltrationer, domineret af eosinofile gran. med tilgang af mononuklære celler: Diagnose eosinofil enteritis, kronisk. Så her er også eosinofile granulocytter på spil. Kender dog ikke forskellen på de to diagnoser. Men forhistorien er, at jeg købte min hest for snart to år siden. Der står han med splat pga wrap. Den første sommer går det helt fint. Om efteråret reagerer maven. Det kommer i bølger, men det store billede bliver værre og værre. I den tid jeg har haft ham, har han ikke haft decideret diarre, men gødningsvæske før/under/efter pærerne og nogle gange bare dryp alene. Hvilke foderændringer er du blevet anbefalet? Håber det bedste for din hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enteritis |
|
|
Nu er jeg jo ikke dyrlæge, men jeg tror nu nok, at jeg kan "oversætte" diagnosen. Enteritis betyder tarmbetændelse. Easinofil henviser til det, der skyldes tarmbetændelsen. I de hvide blodlegmer er forskellige undertyper - fx granulocytter, lymfocytter, monocytter og eosinofile celler (eosinofile granolytter). Det betyder altså kort sagt, at din hest har en kronisk betændelsestilstand i tarmen foresaget af nogle typer af hans hvide blodlegmer. Hvis I er intresserede, så kan I læse (på engelsk) om sygdommen og mulig behandling her: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/ PMC1476428/?page=2 Generelt synes der at være begrænset reel viden omkring om både årsag og behandling. Forskellige cortison-præperater er anvendt i behandlingen med nogen succes - men jeg har rigtig vanskeligt ved at finde underbygget viden i forhold til fodring. Det, jeg kan læse mig frem til, er, at det anbefales, at der fordres med højenergifoder med lav sukker/stivelse, mange små fodringer og godt med fibre i foderet. Her på HN har vi lavet vores eget meget uvidenskabelige forsøg baseret på erfaringer med fodring af heste med diarré. Det må være op til den enkelte hesteejere, hvorvidt man vil afprøve de foreslåede diæter. Men der er kommet rigtig mange gode forslag, drøftelser og erfaringer i denne tråd. Held og lykke alle sammen med jeres heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Godmorgen, jeg var vist ikke helt frisk, da jeg sammenlignede diagnoser. Eneste forskel er jo, så vidt jeg kan se nu, at min hests er kronisk  Tak for info  I går fandt jeg nogle notater fra da jeg selv prøvede at oversætte journalen. En bestemt type af de celler, der er til stede relaterer til forgiftning. Det passer jo meget godt med hvad kinesiologen fandt frem til. Og så en lille update: Min hest er stadig uden splat og virker bedre for hver dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slfjerwe |
|
|
Hvordan går det med jeres heste? Her går det stadig godt Fine faste pærer. Desuden skal han for første gang ikke behandles for orm, så immunforsvaret har haft godt af at tarmfunktionen er blevet optimal. Han har ellers haft rigtig mange orm alle de andre gange han er blevet tjekket. Skønt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forever aloe vera drik |
|
|
Hej Jannie Jeg har sendt en besked til dig om aloe vera Mvh. Bente Stald Helios
4 års Romanov/Schufro/Fruling hoppe sælges samt helbror på 3. 4 års Dicardo vallak meget ridelig og fornuftig med super galop solgt til Norge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
|
|
Dejligt at det går bedre med din hest  Min historie havde desværre ikke så glædelig en udgang, men du/i må gerne læse den. Selvom man kæmper er det ikke altid nok.
Annemarie mor til: Laura og Emma 20/07-06 og Nanna 13/8-09 "If you can dream it, you can do it" RIP. Adriano d. 15/4-13
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte link... |
|
|
Annemarie mor til: Laura og Emma 20/07-06 og Nanna 13/8-09 "If you can dream it, you can do it" RIP. Adriano d. 15/4-13
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Annemarie: Tak fordi du deler din historie. Jeg føler virkelig med dig og sender dig de varmeste tanker. Det er mit skrækscenarie. Er dog fuld af håb. Min hest har kun haft enkelte dage med splat siden kinesiologen var her. Hans mave er så småt begyndt at komme lidt op på plads igen (var blevet meget hængevommet). Har været noget energiforladt de sidste par uger, men jeg tilskriver det indtil videre fældningen. Han går i løsdrift, så der er noget at tage af og han er jo endnu ikke helt fit for fight. Håber b vit kan gøre lidt underværker. Han har stadig nogle dage tilbage på den ene slags homoøpati.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Så skal jeg lige love for at energien kom tilbage! Og alle spøgelserne også.. Maven har været fin siden kinesiologen var her, det er to måneder siden. Jeg kan slet ikke få armene ned! Nu er jeg i gang med at få en tid til kiropraktor, så han lige kan få det årlige tjek og at finde underviser, så sku vi snart være kørende igen! Når min fod altså lige blir god, den er i mellemtiden blevet skadet  Nå, men jeg var faktisk også i gang med at finde en halvpart inden al det her sygdom, måske det kan lykkes nu  Tusind tak for gode råd, erfaringer og opmuntring undervejs!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| animal biosa |
|
|
hej, jeg kom til at tænke på at Animal Biosa (pro biosa fra frederiksværk)måske kunne være et sundt tilskud til din hest, hvis den stadig er oppustet og gødning lidt væskende. det er et dansk produkt som kort fortalt holder maven iorden! (og en masse andre positive ting som blank pels, afhjælper mug mm) det er et produkt man kan give dagligt og altid, der kræves ingen pauser i fodringen med det som det gør med andre produkter. jeg bruger det hver dag og kan justere op og ned i dosis alt efter hvad jeg "føler" hesten har behov for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg er meget interesseret i en opdatering på jeres heste. Er der noget der har virket?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jclsfsdfs |
|
|
Blodprøve og opfølgende kur beskrevet oppe i tråden virkede her. Han får lucernepiller som proteinkilde, og det lader også til at have en god effekt på ham, mens sojaskrå gør pærene mere løse (sådan helt uvidenskabelig observation) Han havde et mindre tilbagefald, fordi han åd løs af en saltsten. Jeg gav ham en kort kur lig den første og gav ham adgang til en komineral uden salt. Det lader til at løse problemet. Alt i alt har han kun haft to dage med smat ned af benene siden kuren Han er velfungerende turhest med masser af energi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Det lyder rigtig spændende lebech, jeg overvejede netop at afprøve din kur på min. Jeg tænker lidt at det kan jo ikke skade og bestemt et forsøg værd  Han får horselux easy, lucerne med olie, cortaflex og omega olie og så får han pt pga pelssæning b vitamin. Tror du jeg skal fjerne hans normale foder under kuren eller kan jeg fortsætte med det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afkjoweq |
|
|
Det ved jeg ikke. Min fortsatte på sit sædvanlige foder ved siden af, men det var jo i samråd med dyrlæge og foderkonsulent.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bukkehorn måske |
|
|
Vores den gamle kunne da vi købte ham ikke tåle wrap og olie, - der kom vandig gødningsvand med ved gødningsafgang.... Hos os fik kan bukkehornspulver i foderet, for det gør vi her, og nu æder han wrap uden problemer... Bukkehornsfrø er bla godt for fordøjelse og når maven er god er imumforsvaret bedre stillet. Det virker inflammationshæmmende, og hjælper på rigtigt mange ting... Om det hjælper på din skal jeg ikke kunne sige, men det kan formentlig heller ikke skade,,, Du kan købe det i spande a 2,5 kg og 5 kg i Dlg... Der køber jeg det... Held og lykke og god bedring med ham,,, eneri
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slfjsjrsw |
|
|
Ej øv, lige som jeg havde skrevet det positive indlæg, gik min hest i saltstenen og åd løs. Så nu er maven løs igen, men på vej i bedring. Jeg prøver nu et produkt fra lifeforce, som også afgifter tarmen, så må jeg se om det kan holde ham af saltstenen. Den er selvfølgelig fjernet fra folden, til hans mave er ok igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
|
|
læsning, alle hesteejere kan blive klogere af  Hvordan er det endt med historien? (Undskyld, har læst tråden helt til ende). Jeg er en af de hesteejere (eller rettere VAR, for pt har jeg ingen hest), der var temmelig sukker - og stivelses-forskrækket. Jeg har så længe jeg kan huske tilbage, fodret med tørt wrap/hø ad lib og undgået korn. Men alle de fibre får jo uundgåeligt tarmen til at arbejde lidt på højtryk. Så måske giver det netop mening ikke at give alt det fiber? Altså jeg tænker at det måske er én af grundende til at diæten, som Silita nævner, har virket (sammen med indholdstofferne i det forskellige selvfølgelig)? Ikke at man skal skrue ned for høet, men måske bare skrue ned for øvrige fibre...? Blot en tanke..
Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre! Venter på at blive hesteejer igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tisser meget ... |
|
|
Hej alle Nu er det her jo en gammel og laaang tråd, men jeg håber, der stadig er nogen med. Jeg synes der var en der skrev, at en hest med tarmbetændelse eller tarmproblemer også drikker og tisser mere. Er der nogen der ved mere om det? Jeg er nemlig i gang med at finde ud af, hvorfor min plag drikker og tisser unormalt meget. Og hun har også altid haft problemer med maven on/off. Venlig hilsen Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bukkehorn |
|
|
Har nu givet min bukkehornfrø i 3 dage og nu er det slut med dårlig mave hvor længe giver man det ? men han prutter stadigvæk, nogen der ved hvad det skyldes han har altid pruttet meget
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min pony har |
|
|
Min pony har fået det konstateret. Men hans diagnose hedder så: Kronisk lymfoplasmocytær/efosinofil enteritis i moderat form. Det er sådan at det findes i 3 grader. Let, moderat og svær. Men jeg opdagede det ved at min pony overhovedet ikke trives. Han var meget trist, træt og ja fungerede slet ikke. Så men han har så været igennem mange blodprøver og kikkertundersøgelse før at man direkte kan konstatere om hesten har det. Håber det var svar nok på dit spørgsmål ellers er du meget velkommen til at sende mig en privat besked 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vetcur |
|
|
Prøv at kontakte vetcur, tror de kan hjælpe din hest, de er altid hjælpsomme �� de har hjulpet min dreng �� godt nok med bentøjet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|