Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halt hest efter smedebesøg...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 19:36
Hej HN...
Nu er jeg simpelthen nødt til at høre om nogen af jer har stået i en lignende situation.
Min islænderhoppe havde forrige fredag smed, og fik som sædvanligt 4 sko på.. Hun virkede lidt hoppet og urolig men ikke noget jeg stillede spørgsmål ved.
I torsdags (aften) fik jeg en SMS af en fra stalden: vinda var halt, hvor meget vidste pågældende ikke. Så jeg kørte i stalden og kunne konstatere st hun var ret halt og lun på v.f
Hun røg i sygeboks og fredag morgen tilkalder jeg dyrlægen.
Skoen af og hoven blev trykket på uden respons, hun havde svag puls.
Hun fik smertestillende og beordret ro weekenden over, med lidt trækketure på blød bund. I løbet af weekenden stabiliserede halteriet sig til lidt stikkende trav og ingen halt i skridt. Hoven var minimalt lun.
Mandag (igår) kommer smeden så og visiterer for hovbyld og hun rokker ikke med ørene uanset hvor der bliver trykket. Skoen kommer på igen ... Hesten er nu igen STOKhalt!! Så status er nu at skoen er kommet af igen, sæbebader hende hver dag og hun står på boks igen (resten af ugen efter aftale med dyrlæge) og så skal jeg snakke med dyrlægen på fredag.
Jeg selv og dyrlægen er sikre på at der er tale om et sømtryk (IKKE STIK) men det siger smeden at er umuligt for så ville hun ha været halt fra dag 1... (Har så læst at der kan gå op til 8 dage ved sømtryk)

Hvad faeen gør en klog?!

Hun var ikke ligeså halt idag som igår men stadig stikkende og lun på hoven.... Blir idiot af bekymring!!

Majse

Nu med Vinda

Ég elska litla íslenska gullmoli minn

0
0
Svar på denne tråd

har han
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 19:47

har han taget for meget af?

Jeg skal ikke lyde for klog, jeg har selv tit oplevet det samme. Nå ja, ikke stokhalt, men som du skriver, stikkende i gangen efter smed, og ja, det bliver værre efter nogle dage, så bliver de varme på hovene etc.

Er den skæv på hovene - altså følsom for den mindste smedefejl?

Min går nu uden sko og med boots, og der er intet, der forhindrer hovspillet mere, så hesten er ikke så stiv og tænker ikke så meget over, hvor den sætter benene.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 19:51

Nej hun har fin benstilling og der har aldrig været problemer ved smed.. Men skal da ikke udelukke at der er taget for meget af... Bare underligt for hverken dyrlæge eller smed har nævnt det..

Majse

Nu med Vinda

0
0
Svar på denne tråd

sammenhæng
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 20:23

Ud fra din beskrivelse virker det ikke helt sikkert, at det er smeden/skoen, der er årsagen. Hesten bliver halt en lille uge efter smed. Det behøver vel ikke skyldes skoningen direkte. Du skriver, den stabiliseres over weekenden, men hvis den får smertestillende fredagen, kan det vel bare være effekten af dette, der virker 1-2 døgn frem. Det holder så helt op med at virke mandag, hvor din hest så bliver halt igen?

Kunne det tænkes kodeledsforvridning i stedet? Der har jo været meget glat disse dage. Hvis hovene har været lidt lange og der er taget meget af ved smed, ændres benstillingen jo lidt. Men byld er da meget sandsynligt, måske den bare ikke er fundet endnu. Går ud fra, din dyrlæge har lavet bøjeprøver.

0
0
Svar på denne tråd

Anne Charlotte
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 08:34

Hej Anne Charlotte.

Den smertestillende holdt i 24 timer, dvs hun stadig skulle være halt søndag og mandag hvilket hun ikke var.

Inden smeden kom havde jeg hende inde i longe hvor hun stak en smule men da smeden havde lagt skoen på igen var hesten stokhalt...

Så der er min logik altså bundet sammen på den måde

- ingen sko/småstikkende - sko på/stokhalt.

Ja dyrlægen lavede bøjeprøver og hun reagerede ikke og var ikke varm, hævet eller lign. i koden.

Majse

Nu med Vinda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider