Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hørfrø hvordan?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2013 09:30

Hvordan fodrer i med hørfrø?

Hvor meget giver i en 500 kg. hest, og giver i fast hver dag?

Hvor længe skal det stå opblødt?

Den mængde i regner med, er det i tør eller opblødt tilstand?

Hvor længe kan hørfrø holde sig når det står i blød?

Håber der sidder nogle hørfrø-kloge ænder derude som kan hjælpe :-)

Adfærdstræning, trailertræning,

beskæring tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar..
Forfatter: 
Dato:  23-01-2013 10:35

Jeg udfodrer dem helt rå, bare fra posen og så en håndfuld i foderet..

Jeg giver 50-100 gram til en stor hest, jeg giver dem ikke fast, men i perioder med fældning ellers hvis de går på en fold hvor de vil grave efter rødder..

Hvis du vil udfodre dem våde, så skal de koges i en rum tid, til det bliver til slim.. Dette udfodres så..

Man kan vidst have held med at koge til en hel uge ad gangen..

Men de to sidste ting må du altså ikke helt hænge mig op på, det er ikke en metode jeg bruger..

Grunden til man ikke må give ret meget er blåsyre, der er skadeligt for heste.. Men der skal større mængder til end 100 gram, det har min dyrlæge i hvert fald lovet mig.. Blåsyre kommer når de bliver fugtige (men ikke kogt efterfølgende) og jeg mener også frost kan fremprovokere blåsyren..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Kogte hørfrø
Forfatter: 
Dato:  23-01-2013 10:41

Hej,

Lige nu giver jeg ikke hørfrø (har faktisk tænkt på at begynde på det igen), men tidligere har jeg i perioder givet en "kur" til min hest med en portion kogte hørfrø 1-2 gange ugentlig i perioder, hvor jeg syntes pelsen var kedelig eller jeg var bekymret over jordspisning.

Jeg går ud fra et gammelt råd jeg har læst mig til - selv om mange nok vil sige, at det ikke er nødvendigt - og det er lidt omstændeligt:

Først lægger jeg hørfrøene i blød i koldt vand en dags tid eller natten over. 1 del hørfrø til ca. 3 dele vand - jeg plejer at bruge ca. 1 dl hørfrø pr. portion. Derefter koger jeg hørfrøene i dette vand ved svag varme, indtil det bliver en gele-agtig masse. Pas på med kogningen, for stadset er det bedste klister jeg har mødt. Det hænger fast i alt og er drønbesværligt at få af, hvis det får lov at tørre ind! Så straks efter kogning over i en bøtte, du tager med i stalden.

Jeg ved ikke, om dette er den bedste måde at tilberede hørfrøene på, men indtil nu har det set ud til at være ok for hesten.

Jeg plejer at blande det op med foderet, men min hest kan godt lide det, så den spiser det også gerne alene.

God fornøjelse!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Tør tilstand
Forfatter: 
Dato:  23-01-2013 15:23

Jeg giver det i tør tilstand, max. 100 g pr. hest. Så skulle man være sikret mod, at de danner blåsyre.

Til gengæld har jeg læst, at man IKKE må lægge dem i vand. Medmindre man koger dem, altså. Man skal heller ikke give dem i vådt foder. Det er også pga. risikoen for blåsyre, da det nemmere bliver dannet i forbindelse med vand.

Alternativt kan man koge dem, så er man sikker og kan godt give mere end 100 g pr. hest. Men jeg synes ikke at alle heste kan lide den der grød, der kommer ud af det :-)

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  23-01-2013 16:11

Jeg giver mine 4-500kgs-heste hørfrø dagligt vinteren igennem.

Det er ENTEN tørt på tørt foder - ca. 4x 15ml måleskeer passer til ca. 80g - ELLER kogt og blandet i vådt foder, fx hvis der skal roepiller i maden.

Når jeg koger, koger jeg dem blot et par minutter og den lækre, slimede grøde kan fint holde en lille uge i køleskab.

Alle mine heste støvsuger hhv. slubrer dem op med fornøjelse ligegyldig om de er kogt eller rå.

Jeg køber en kæmpe sæk i Land og Fritid. Der er til hele vinteren til to heste og det koster ca. 100,-

0
0
Svar på denne tråd

Blåsyre
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 12:55

Generelt skal man ikke sætte hørfrø i blød pga. risikoen for, at det danner blåsyre, her er jeg helt enig med Anna.

Giv det tørt eller kogt. Jeg bruger det perioder og koger det og giver det nogle gange om ugen. Det bliver fuldstændig geleagtigt ved kogning, så jeg ser ingen grund til at iblødsætte først.

Jeg tror at fordelen ved hørfrø bedst udnyttes ved at koge det.

Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu med ny hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

du skal
Forfatter: 
Dato:  26-01-2013 16:57

Du skal give det tørt, 1 dl om dagen, 2-3 gange om ugen.

Giver du hver dag, så vænner maven sig til det. Det er fordelen ved loppefrø, der må du gerne give så meget "du vil", og så stoppe igen.

Er den lidt forstoppet, kan du give 2 dl om dagen.

0
0
Svar på denne tråd

Hørfrø
Forfatter: 
Dato:  28-01-2013 11:01

Tak for jeres svar allesammen :-)

Jeg må i gang med at koge dem, for alle heste får roepiller så jeg kan ikke udfodre dem tørt. Det havde ellers været nemt...

Så ca. 100 g. til en 500 kg. hest? Går ud fra det er i tør tilstand? De fylder jo noget mere når de er kogt :-)

Jeg må i gang med at koge, og vil forsøge at lave til en uge af gangen.

beskæring tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

100 gram er mest..
Forfatter: 
Dato:  28-01-2013 11:11

rettesnoren i tør vægt, altså hvis du udfordre i tør vægt og vil undgå for meget blåsyre..

Men jeg vil da tro at hvis du koger 100 gram pr. stor hest er det meget passende.. Det er jo slimen der skal trække sand osv med ud af tarmene..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Tillægsspørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 10:19

Og det er ikke nok at overhælde frøene med kogende vand og lade dem stå i nogle minutter? Jeg mener, så er de jo blevet "skoldet", og det er jo noget nemmere end at skulle have dem i en gryde på komfuret :-)

beskæring tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskellig virkning
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 11:28

Jeg læste et sted at der er forskel på virkested alt efter om hørfrø udfodres kogt eller rå. De kogte virker i mavesækken, altså mod fx mavesår. Mens de rå udkvældes i mavesækken og derefter virker i tarmen.

Så det er ikke et spørgsmål om hvad der er nemmest, men om hvilken effekt der ønskes.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 2-års hannoveranerhoppeplag

Velgående 2-års DV-hingsteplag

0
0
Svar på denne tråd

bummelum....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 09:02

Hvis man nu hælder de tørre hørfrø oven på roepillerne, og så serverer det for hesten med det samme, så når det vel ikke at være blandet med noget vådt så længe, at det kan blive et problem?

Det kommer jo RET hurtigt ind i hestens mund det hele, hvor det alligevel bliver vådt (ellers får den vel lidt svært ved at få de hørfrø til at glide ned ).

Hvor i mod det selvfølgelig må være noget andet, hvis man blander hørfrø sammen med roepiller noget tid inden udfodring.

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2013 19:17

Hvor lang tid må man give hørfrø og hvor længe skal man holde pause? Jeg mener på et tidspunkt at jeg hørte at alle tilskud som kan gøre hesten "afhængig", i mangel af bedre ord ligenu, skal man max give i 30 dage, så 30 dages pause og forfra igen... Nogen med viden omkring dette når det gælder hørfrø?? :)

*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

her er ...
Forfatter: 
Dato:  05-03-2013 19:57

Her er Fakta om hørfrø:

Du må max give 1 dl 2-3 gange om ugen. Præcis som mash (samme årsag), hørfrø vænner maven sig til.

Loppefrø bliver de IKKE "afhængige" af. Men koster også 10 gange så meget, og virker kun en smule bedre.

Du kan dog godt give en kur med hørfrø, op til 3 dl fordelt over 3 gange om dagen, op til en uge, siger min dyrlæge.

Der findes også bukkehornsfrø. De har ikke så mange slimstoffer som ovenstående, men virker super på diarre.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-03-2013 20:01

Heste: Har du en kilde på de ting? :)

For i USA giver man gerne 150 gram flaxseed (hørfrø) om dagen fast i en foderplan, så tænker der måske var noget dansk kilde på det du skriver? :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-03-2013 20:47

Charlotte har ret i at hørfrø virker forskelligt udfra hvordan de behandles. Derudover er der endnu en forskel, nemlig om man giver hørfrø for at få de essentielle fedtsyrer omega 3 og omega 6 i sin foderplan, eller om man giver hørfrø for at forebygge mave/tarmproblemer som f.eks. sandkolik. Hvis man gerne vil bibeholde hørfrøens indhold af fedtsyrer er det bedst at give tørt, og her kan man give 100 gram per dag uden problemer. Det må bare ikke få fugt, heller ikke under opbevaring. Der er desuden forskel på gule og brune hørfrø, hvor de gule indeholder mindst risiko for udvikling af blåsyre.

Der er desuden hørfrø i rigtig mange foderblandinger og mash-blandinger.

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, god avlshoppe drægtig med BH Zack

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-03-2013 22:27

Ja, jeg har netop valgt at købe gule hørfrø, da de kan gives rå uden problemer, da blåsyre toksinen er "udløst" ved de gule der er let valset.... :)

De eneste gule hørfrø jeg har kunne finde i DK indtil videre er disse: shop.hippolyt.dk/shop/linustar-10- kg-758p.html

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider