Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mat og stiv pels
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 23:30

Hej.

I slutningen af november sidste år, fandt jeg ud af at min låne hest havde rigtige mange hårløse lyserøde pletter i pelsen, så jeg klippede hende over det hele og vaskede hende i 2-3 uger med imaverol, da jeg regnede med at det var en form for svamp. Stoppede med det, da jeg kunne se at pelsen på pletterne begyndte at komme frem igen.

Men jeg synes bare virkelig hun har en mat, grim og kedelig og meget meget stiv pels.

Idag da jeg striglede hende opdagede jeg så at at hun på den ene halvdel af bagparten har fået en masse hårde knopper. De er kommet efter jeg har smidt et tykkere dækken på hende.

Så jeg har idag vasket hende i imaverol igen, og har tænkt mig at gøre det 2-3 gange om ugen i et par uger.

Derudover er jeg også begyndt at give hende hørfrø olie i foderet, som jeg håber kan gøre underværker.

Udover hørfrø olie får hun: fiberpiller, horsepro professionel, vitaminer/mineraler, lucerne og solsikkeolie. Også får hun alt det wrap hun kan spise.

Hvis i har nogle forslag til hvad jeg ellers kan gøre, vil jeg modtage dem med kyshånd. :)

Det skal lige siges at det ikke er noget der klør på hende eller hun virker påvirket af.

Simone & Ja'thopa & DY Shahlia
- Og nu også med den dejlige Al Safiyyah OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Al Safiyyah Arabians

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 23:39

Lige et billede af hende:

Billede

Taget den 17. januar

Billede

Og deher to er taget den 11. december 2012

Billede

Som det kan ses på billederne, så er hendes pels ikke vokset så meget siden hun er blevet klippet fra ca 2 måneder siden.

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

mash....
Forfatter: 
Dato:  22-01-2013 12:19
Du kan evt. Gi hende lidt mash mine får pavo slobber ca.1l om dagen
0
0
Svar på denne tråd

Microvital
Forfatter: 
Dato:  22-01-2013 12:56

En kur med Mikrovital (Hippolyt) er altid godt givet ud til pels, fældning osv.

fin hest iøvrigt.

0
0
Svar på denne tråd

Dækken
Forfatter: 
Dato:  22-01-2013 19:01

Jeg tænker det er dæknet der er synderen.

Er dæknet behandlet/vasket i noget hesten ikke kan tåle, eller måske hesten har det for varmt i dæknet.

En anden ting det evt kunne være, er for meget protein.

Mvh Rikke

www.rideklub-vestsjaelland.dk

Klubben uden grænser

Super børnepony sælges

www.hestegalleri.dk/marked/pony/ 833019- super_kontaktsoegende_pony_saelges

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbumbum
Forfatter: 
Dato:  22-01-2013 19:32

Vi kan gætte i blinde, mit råd vil være at få en dyrlæge ud, og få taget en blodprøve.

Knopperne kan være alt fra varmeknopper til protein knopper.

Hun ser ellers fin ud.

DBH Jane

Vil du være medlem af Danmarks største spiseklub, og få 25% på regningen?

Se mere på MenuCard.dk

0
0
Svar på denne tråd

smuk pige
Forfatter: 
Dato:  23-01-2013 15:51

men som Jane også siger kan der være rigtig mange grunde til at hun har de pletter/knopper.

Dækkenet kan indeholde noget hun reagere på, det kan være varmeknopper, protein knopper, svamp etc.

jeg tænkte på skifter du dækken når du har vasket hende og får vasket det dækken hun har gået med indtil da? for hvis ikke er det jo begrænset hvor meget vasken egentlig hjælper, hvis infektionen, isåfald det er en infektion, jo stadig sidder i dækkenet når det kommer på igen.

vask med imaverol 2 gange ugentligt i 2 uger skader jo ikke men er det nu ikke det der skal til er det jo en træls process at skulle igennem, så jeg vil sige få dyrlægen til at kigge på de knopper.

Derudover kan en b-vitamin kur hjælpe hendes pelssætning, når vi klipper vores heste skal de pludselig bruge en masse energi på dette og jeg har efterhånden lært at vil jeg have mine klippede heste skal se pæne ud så skal der en b-vitamin kur til startet op inden jeg klipper og fortsat i en måneds tid frem, ellers bliver deres pels gerne stiv og ikke særlig pæn. Jeg bruger b-ekspress fra blue hors til mine og bruger det også til især min ene hoppe, der ikke er klippet, når hun fælder vinterpelsen da hun ellers kan se lidt træls ud i en lang periode.

mvh

Mie

Med de tre skønne arabermuler, og nummer 4 med forhåbentlig ankomst i marts :)

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 300 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  24-01-2013 16:03

Jeg tror mest på at knopperne er kommet af varme, da de først kom efter hun havde fået et 400grams dækken på. :)

mkc: Det er lige præcis det du beskriver med stiv pels efter klipning, som jeg prøver nu. Det er nemlig først kommet efter hun er blevet klippet. Hendes vinterpels på benene er nemlig helt helt anderledes.
Tror jeg må prøve at give hende noget b-vitamin oven i. Så burde hun da hvert fald få en bedre pels, hvis hun både får det og hørfrø olie. :)

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider