Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hø ad lib. på fold. Hvor mange kg?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 08:24

Hej HN'er.

Jer, hvis heste har hø ad libitum på folden:

Hvor mange kg. hø spiser hver hest ca. om dagen nu her, når der er sne? Og hvor mange timer går den på fold?

Vores 3 heste får stråfoder med på folden hver morgen, men jeg synes ikke der går mange timer, før de har spist det meste og trådt resten ned. Derfor overvejer jeg at bygge en lille vogn, som kan indeholde mere hø, og så de ikke træder det ned.

0
0
Svar på denne tråd

Mange kilo
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 09:12

Hvis vore Fjordheste har stråfoder ad libitum, så æder de mellem 10 og 15 kilo hver i løbet af de ca. 8 timer, de går ude.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

ad libitum
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 09:24

nogle af vores går på løsdrift og får en balle wrap ud ca 1 gang om ugen, når det er så koldt som nu - her taler vi om 7 små ponyer i løsdrift og 2 plage der kommer på boks om natten - ballen veje 450 kg så ca 7-8 kg per hoved, hvor ponyerne normalt får 3-4 kg dagligt så det må være ca dobbelt op, nu hvor det er så koldt.

De store heste som er på boks om natten få ekstra i boksen og har halm og wrap på folden. Hver hest får en skive (tror den veje ca 7-10 kg) med på folden. De er på fold fra tidlig morgen til kl. ca. 15-16 stykker eller til det betynder at tusse.

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Mine 2 får..
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 09:55

en skive fra en minibig med ud om morgenen.. Den er vel væk omkring 11-12 stykker..

Men så lusker de ned på græsset og fornøjer sig så der indtil de skal ind..

Der er selvfølgelig ikke den store nærring i græsset, men de får noget i maven..

Da de ikke havde græsset, fik de vel halvanden skive hø med ud og det syntes jeg var fint.. Ellers begyndte de at svine med det..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 10:36

Tak for jeres svar.

Vores hestebestand består af min søsters DV, min araber og min fjordhest. Jeg kan forestille mig at de to brune går til og fra høet i løbet af dagen, mens Bianca (fjordhesten) vil stå klinet til høvognen fra hun kommer ud til den er tom ;) Så jeg overvejer om den skal bygges som en slags "slowfeeder" for at regulere hendes indtag.

De får egentlig hvad de skal have af foder og hø i boksene om natten, så hø på folden er bare for at holde deres maver i gang, da de går ude mange timer om dagen.

0
0
Svar på denne tråd

hø ad libitum
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 14:02

jeg har også en rigtig "labrador" han elsker mad og kan spise meget af det. Ham og hans kammerat får en bigballe hø, som de har adgang til døgnet rundt. De første par dage spiser han rigtig meget, men så finder han ud af, at den bliver stående og der er nok til alle.

Så tror din "labrador" nok skal regulere sit indtag og ikke bare æde uafbrudt efter et stykke tid

0
0
Svar på denne tråd

mængde
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 14:32

...vi har 4 dv'er. De får en 400 kilos wrap balle sat i foderhæk, den holder en uge. Hesten går på fold ca 10 timer pr døgn.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 14:37

bulldoggen ?cæsar?: Hehe, tak for svaret. Jeg håber, at Bianca drager samme konklusion efter et par dage med kæmpe-indtag ;)

0
0
Svar på denne tråd

fri wrap
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 18:15

Ja heste grov æder vis der kun bliver fodret minimalt også slås de som gale fordi de er sultne.Hos mine heste har de også stor baller wrap + halm baller og de slås aldrig og er glade og mætte.da de selv regulere det selv som i naturen.vores heste bliver også redet ret tit og derfor er de ikke fede men har ekstra huld om vinteren til at holde varmen med somgår af om foråret når de går optimalt igen.

Susanne Von Mehren

0
0
Svar på denne tråd

Ad libitum og huld
Forfatter: 
Dato:  21-01-2013 19:17

Det er svært at svare på hvor meget hestene spiser når de får ad libitum. Vi forsøger at give en passende mængde så der bliver spist op, men at de ikke står i mange timer uden stråfoder.

Vores heste er ude 6-8 timer hver dag, og får hø med på fold. De får også hø i boksen om morgenen og til natten.

Jeg har 4 heste som fint tåler hø i større mængder og er i perfekt huld de spiser ca:

Hoppe, 600 kg - 12 kg hø

3-års, 450 kg - 10 kg

2-års, 400 kg - 8 kg

3/4-års, 200 kg - 4 kg

Det svarer til 2-2,5 kg hø pr. 100 kg. kropsvægt.

Så har jeg 2 heste som bliver alt for tykke hvis ikke høindtaget reguleres, de vejer omkring 500 kg og får ca. 7,5 kg hø. Det svarer til 1,5 kg hø. pr. 100 kg. kropsvægt.

De mængder jeg har skrevet er totalmængde de spiser i døgnet. De får ca. halvdelen på folden, den anden halvdel deles mellem morgen og nat-fodring.

De døgn hvor der er rigtig koldt (-10 grader eller koldere) får de 1-2 kg ekstra på fold pr. hest. Blot for at de har energi nok til at holde varmen.

HORSELUX-FORHANDLER I NORDJYLLAND:

Mellem Hjallerup og Dronninglund, ca. 25 km. nord for Aalborg

For mere information se www.av-larsen.mono.net

0
0
Svar på denne tråd

kan anbefale
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 00:28

en hjemmelavet slowfeeder . Hos os har vi i forvejen foderkasser til høet. Men vi ville gerne ud i at vores 4 drenge som går i løsdrift, kunne få adgang til strå hele døgnet. Så staldejers mand byggede sådan et "stativ" oven på kasserne, og fra det stativ hænger der så to net i hver kasse. Så skal hestene(islændere) så "arbejde" lidt for at få deres mad, (vi har to slags net, et net med 4 cm huller og et med 3cm huller.)

I starten åd de, som var de betalt for det. Men efter kort tid opdagede de, at maden altså ik forsvandt, bare fordi de gik væk. Så nu blir der sovet, leget og spist i go rytme. Og de 4 drenge i alderen 8-17år står i flot huld og nyder de altid kan spise. Det har så betydet, at vi har måtte løse problemet med, at de ret konstant mætte heste pludselig ikke altid syns krybbemad/vitaminer er sagen, så der måtte vi prøve os frem til hvornår man ku klemme "en ekstra bid ned", når nu man er hest. Så vi døjer heller ikke længere med problemet at "naboens krybbe smager bedre". Selv grovæderen på 17 er faldet helt til ro i madsituationer. Og kan man gøre det med islændere-så kan man gøre det med alle;)

De fire drenge kværner 2 baller hø i døgnet-og løber aldrig tør.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 06:41

jeg har også en "labrador" fedt udtryk forresten

Min lab er en fjordhest, og uanset hvor længe han har det stående lærer han aldrig at spise med måde, han spiser i døgndrift, og bliver tykkere og tykkere.

Mine 2 fjordheste og 2 shettere æder derfor en 450 kg rundballe på 4 dage. Vi prøvede det i 2 mdr sidste år, og til sidst var de så fede de nærmest kunne trille, så den måde har vi opgivet

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-01-2013 16:13

En rundballe wrap på godt 300kg, holder 3-4 dage her hos os.

3 heste og en pony, som går i løsdrift.

Caroline

Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider