Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

dækken hvornår?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 07:53
Hej
hvornår er det lige hestene begynder at sætte vinterpels?
kunne godt lige tænke mig at vide det,så jeg kan se hvornår jeg skal ligge et dækken på, inden ponyen er blevet for lang håret,da den ikke kan klippes...
Knus Anja
0
0
Svar på denne tråd

Den er svær....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 08:20
Min ene hest er ved at sætte vinterpels nu,mens den anden er fin og korthåret,så det er svært at sige.

Vh.Susanne.

"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."

Lækker tophest sælges.(mere info på min præsentation.)
0
0
Svar på denne tråd

dækkentid
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 09:19
Hej.
Jeg synes, at det har været forskelligt fra år til år, hvornår jeg er begyndt med at lægge dækken på min ridehest. Det afhænger af vejret og af hvor længe, hestene går på døgnfold samt hvornår man rider!

Et par gange i ugen får jeg undervisning om aftenen og er først hjemme med hesten temmelig sent. I september først efter mørkets frembrud. Hvis der så også er kraftigt dugfald, ja, så bryder jeg mig ikke om at lukke en stadig halvvarm ridehest på døgnfold. Så får han et godt regndækken på natten over.

Normalt går mine heste på døgnfold frem til oktober. Måske vælger jeg i år at tage ridehesten ind om natten, hvis ellers han vil stå i stalden natten over alene! Hvis han kommer på stald om natten, får han ikke dækken på allerede i september.

Avlshoppen og ungdyrene og ponierne har aldrig dækken på. Avlshoppen kan dog godt få et godt regndækken på midt på vinteren, hvis jeg synes, at vejret er meget dårligt, for de går ude hele dagen. Ungdyrene kunne jeg ikke drømme om at give dækken på uanset vejret.

/Lene
0
0
Svar på denne tråd

Øhhhh...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 09:27
Knapt er vi sluppet af med sommerheden før I begynder at snakke dækkener....
Der er stadig 20-25 gr. Syns godt nok det vil være synd at lægge dem på allerede...
Håber da kun det er om natten I snakker om...

Knus Sus
0
0
Svar på denne tråd

Om natten er
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 10:49
det da stadig 16-19 grader, det er da alt for varmt!!!!

Det er da ikke så svært og se, når hesten begynder og sætte pels. Og på en pony, er det da meget tydeligt.

Start med og tage den ind om natten, om en måneds tid ca. Og så vent med dækkenet, til det er omkring 10 grader!!

Og hvorfor kan den ikke klippes, det er da noget ævl. Kender man ikke nogen med en klipper, er der da massere her på MP, der gerne vil klippe for en skilleng. Så det er da ikke umuligt.
Og lidt plegicil så er den dejlig afslappet, hvis det er problemet.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

plegicil
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 12:00
problemet er at den skal chippes for at få plegicil... men det kan jo ogås løses. de fleste står jo også stille med en brems. Vi plejer at ordne tænder og klippe samtidig, så bedøver Henrik Walsøe brun før han ordner tænder og så er det lige til at klippe efterfølgende.

Jeg smider dækken på når det er under 15 grader om natten, s får han det tynder overgangsdækken på. og så ryger pelsen så snart han begynder at svede mere end ellers. Når han så er blevet klippet får han nummeret tykkere på.
0
0
Svar på denne tråd

SusKn & andre
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 13:33
Sikken et humør?

Anja siger jo ikke ligefrem at hun lægger dækken på hesten nu vel?

Nej - hun spørger pænt om hvornår man sådan ca bør lægge dækken på! Giv dog et svar istedet for at drage forhastede konklusioner?

Anja: Jeg tror det er meget forskelligt hvornår man lægger dækken på.
Min står inde om natten. Når jeg selv begynder at fryse om dagen, og må finde en vindtæt eller lidt tykkere jakke frem - så får han dækken på på fold.
Starter som regel med et regndækken engang i september...og øger så alt efter hvor hurtigt det bliver koldt (nogen gange skifter det jo fra dag til dag)
Når det er under 10 grader får han så dækken på det meste af dagen i hvert fald. Så er jeg helt fri for at klippe min. :-)
De bedste hilsner
Christel
0
0
Svar på denne tråd

vindjakke/vinterjakke
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 14:57
Jeg har de seneste år haft den regel, at når det var for koldt til at gå uden vindjakke, fik hesten overgangsdækken på, og når jeg måtte finde vinterjakken frem, var det tid til at skifte til vinterdækken. Det har passet helt perfekt til min hest og den regel vil jeg blive ved med at følge. Har aldrig haft behov for at klippe ham (tror desværre også han ville slå frisøren ihjel!).
0
0
Svar på denne tråd

grader?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 15:31
Hvor mange grader skal det være før i ville lægge dæken på?
0
0
Svar på denne tråd

Nanna S
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 16:07
I flere indlæg i denne tråd er der allerede svaret på dit spørgsmål ;-)

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

hehehehe
Forfatter: 
Dato:  17-08-2004 22:25
Tak :)

0
0
Svar på denne tråd

panisk hest
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 09:50
Ponyen går fuldstændig amok når den bare høre hesteklipperen.. derfor vil jeg ligge dækken på de inden den sætter vinterpels, så jeg slipper for en panisk hest...
0
0
Svar på denne tråd

ikke døgngræs
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 11:40
den går forresten ikke på døgn græs... men kun 6 timer... stævne sæsonen begynder nu nemlig...
0
0
Svar på denne tråd

Det er for tidligt
Forfatter: 
Dato:  18-08-2004 12:26
og lægge dækken! Det er alt for varmt!!

Vent til det bliver 10 grader. Og så må den altså lære og blive klippet, det er vel dig der bestemmer.

Det er vel bedre, at hesten bliver klippet, og den skal skabe sig lidt. End og lægge dækken på, så den får hedeslag.

Når det bliver koldere i vejret, og det eks. regner, som det gør her nu, kan man lægge et regndækken på. MIn skal helst heller ikke sætte for meget pels, men idag er det for varmt og lægge regndækken på, synes jeg.

Det er jo 20 grader, og stadig sommer.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider