Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Sorte hestepærer
Forfatter: 
Dato:  05-01-2013 09:55

I den sidste tid når jeg muger i boksen, har jeg set at hestepærerne er næsten helt sorte. De er fint faste.

 

Han er lige blevet tjekket for orm, der var ingen. I boksen får han müsli fra st. hippolyt, og wrap. Han har før været slem til at spise jord og grave efter rødder, selvom der er fri adgang til wrap på folden.

 

Kan det være derfor hans pærer ser sådan ud? Og hvis han har sand/jord i maven, skal jeg så prøve med loppefrøskaller eller evt. hørfrø? Bare for at være sikker?

 

Han har aldrig haft kolik,og jeg vil gerne fortsætte den gode trend

 

Forslag?


Mvh Annette



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2013 10:19

Ang. sand i tarmen

Ta en god håndfuld 'pærer' i en klar pose (frysepose f.eks) put vand i, opblød pærerne, hæng posen, så et hjørne hænger nedad.

Efter 1 - 2 timer vil du kunne se, om der samler sig sand/jord i hjørnet.

 

Hvis der gør og afhængigt af hvor meget, så kan man se om loppefrø er nødvendigt - MEN nu skader en loppefrøkur ikke, så hellere forebygge end vente.

 

Der kan også være andre faktorer, der spiller ind.

Men hvis du er usikker, så ta en pose pærer med til dyrlægen, så han/hun lige kan se det.


MVH.

Betina

 


3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift.

 

Har opdateret hestepas/fuld stamtavle.

Flere salgsponyer på w ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 super saigon
Forfatter: 
Dato:  05-01-2013 19:52

Det lyder som en rimelig nem løsning for at se om det muligvis er sand/jord der kunne være problemet. Det vil jeg prøve som første forsøg. Ellers er det klart at dyrlægen bliver involveret.

 

Tak for input


Mvh Annette



0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  06-01-2013 00:46

altså nu ved jeg ikke om det er lige sådan med heste. Men hvis afføringen er sort hos mennesker, er det fordi der blod i. Evt mavesår eller andet...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  06-01-2013 11:13

Vores hestes @!#$ er oftest også temmelig mørke i farven. Er wrappen en enkelt gang lidt vådere end ellers er de endnu mørkere. Vores 5-års har lige været på opfedningskur med Eguie Jewel og her blev de helt kamouflerede i halmen, hvorefter jeg troede, at hun var dødsulten og åd alt for meget halm, men det var altså den gule farve fra opfedningsfoderet..... phewwwww

 

Lad os høre fra dig, når du har fundet problemet/ eller en løsning.

 

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-01-2013 15:04

mine hestes er også meget mørke, nærmest sorte, hvor de om sommeren på sommergræs er helt grønne

 

Tror da bare det hænger sammen med foderet

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er en let
Forfatter: 
Dato:  06-01-2013 16:19

Det er en let forstoppelse. Pærerne bliver sorte udenpå, når de opholder sig for længe i tarmen, siger min dyrlæge. Det er derfor, de er faste, som du skriver.

 

Så enten -

 

sæt den op i hø

 

Loppefrø

 

Nogle kan sagtens have lidt forstoppelse, selvom de får rigeligt hø! Faktisk - får de for meget hø, kan de ikke fordøje det, og får... forstoppelse.

 

Får den nok vand??

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 nyt i sagen
Forfatter: 
Dato:  06-01-2013 20:32

Har tjekket prøven i posen. Den var negativ. Så ingen sand/jord. Er tjekket for mavesår. Det har han ikke. Så det må være wrappen der er "synderen". Men godt at der ikke er noget i vejen med ham. Han er begyndt at få loppefrøskaller dagligt og ligeledes St. hippolyt Irish mash, så han skulle være dækket ind. Men jeg holder stadig øje.

 

tak for jeres input. Det har virkelig været hjælpsomt.


Mvh Annette



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider