Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

træpiller/ halm i løsdrift.
Forfatter: 
Dato:  22-12-2012 23:24

jeg lavede løsdrift til mine to drenge her i efteråret, og er blevet super glad for det. det er så skønt de selv kan bestemme hvor de vil være og man ikke skal have dårlig samvittighed over at sove længe i weekenden, som da de stod i boks.

da jeg har brugt træpiller i flere år i deres bokse ville jeg jo helst kunne fortsætte med det, da det har været så nemt.

men, nu har jeg mest af alt mest lyst til at gå over til halm.

syntes de tisser rigtig meget i bunden og fik muget alt vådt ud for ca 4 uger siden og fyldt op igen med nye piller (og det var rigtig meget) allerede nu igen er bunden gennemvåd hvor de tisser.

det vil den selvfølgelig også blive ved halm, og noget hurtigere og jo mere man skal køre ud, men det bliver da noget dyrt i piller hvis jeg skal bruge næsten 150 kg piller en gang om måneden når jeg før kun brugte under det halve.

halmen koster mig ikke rigtig noget (presser selv) og har en masse liggende som jeg gerne vil have udryddet.

hvad gør i andre med løsdrift? har i prøvet både halm og træpiller og hvad virkede bedst? både til dagligt og langsigtet.

en anden ting der irreterer mig er at de roder mere bunden sammen med pillerne nu i løsdrift så det tager mig mere tid at muge klatter end det gjorde i boksene. der skal rystes meget smuld fra. og de er ellers flinke til at lægge klatterne i den ene del af løsdriften. og der er ca samme mængde klatter dagligt, som der var i boksene.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-12-2012 16:03

slet ingen der har prøvet både halm og træpiller i løsdrift???

0
0
Svar på denne tråd

Måske et forslag
Forfatter: 
Dato:  25-12-2012 17:01

Har du evt prøvet at lægge halm ude på folden ?

Mine vil rigtig gerne tisse i halm, og gør det rigtig meget ude. Jeg ved at Odense Zoo har deres ponyer på spåner, og havde samme problem indtil de lavede en tisseboks med halm i. De fleste heste foretrækker nemlig halm at tisse i, idet de undgår at det strøjter på deres ben.

0
0
Svar på denne tråd

halm....
Forfatter: 
Dato:  29-12-2012 20:22

ikke lige i år, men ja de foretrækker klart strøelse i det hele taget at tisse i, så det ikke sprøjter om det er træpiller eller halm tror jeg er lige meget.

jeg tømte simpelthen løsdriften i går for træpiller, samlede det tørre op i en bigbag da jeg ikke kunne nænne at smide det ud, også hvis jeg senere fortrød.

så nu er der fyldt snittet halm derind. så må jeg se om det kan fungere og hvor hurtigt det bliver vådt. det gamle halm jeg har fra sidste sommer er snittet rimelig fint, så det bruger jeg først. det fra i år er længere i stråene (lidt sjovt da det er fra samme mejetærsker)

mit problem med halmen før jeg gik til træpiller var at især min plag ikke løftede benene og derfor slæbte halmen rundt så der i midten af boksen var en bar plet efter et par timer. håber at kunne undgå dette ved at det er snittet.

det er nu mere indbydende med en halm bund end træpiller. troede ellers aldrig jeg ville gå fra de gode træpiller, men nu må det komme an på en prøve.

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet både halm og træpiller
Forfatter: 
Dato:  30-12-2012 19:06

Da vi havde halm i vores løsdrift tog vi klatter dagligt, og fjernede alt hver sommer/forår.

Vi lagde træpiller derud sidste sommer, og vi elsker det!
Der stinker ikke, bunden er altid frisk og lækker, det er nemt at muge, og vi har ikke fjernet bunden siden vi lagde den ud...

Vi muger hver dag og fjerner klatter og våde pletter, og så fylder vi efter med træpiller når vi synes....

Ja, det er billigere med halm, men det støver, det suger ikke i nærheden af hvad træpiller kan, det lugter...

Ja, vi går aldrig tilbage til halm...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

Opstaldning tilbydes på Stald Dalen, 4684 Holmegaard.
www.stald-dalen.dk/ side.asp?Id=46232

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider