Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kræsen hest - Melasse??
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 09:56

Da jeg havde pony for ca. 10 år siden fodrede vi med ren melasse - det rigtige tykke brune masse der var ligesom Brun farin og hestene elskede det.

Jeg har holdt pause fra hestene i nogle år, men fik sidste år heste igen og skulle ind i fodringsjunglen igen - puha.

Jeg valgte dog hurtigt at fodre med Hestespark, som er en müsli og så får de lucerne med melasse i fra Equsana.

Men hoppen er lidt kræsen og jeg mistænker at hun ikke kan lide når det knaser, da hun spytter det ud når hun har knast et stykke.

Så jeg overvejer at blande ren melasse i og lade det stå hver dag, så det kan 'trække' lidt og bløde müslien op og samtidig kan give hende nogle flere kalorier.

Men jeg er tabt i foderjunglen og mangler hjælp.

Hvis nogle desuden har forslag til foder til min haflingervallak er de velkomne. Han er evig sulten og spiser ret hurtigt. Pt. får han 1-2 kg. gulerødder i hver portion, men tænker om der er andet foder som tager længere tid at spise/gør ham mere mæt? Han får nu 1½ kg. müsli (hestespark) og 3 liter lucerne dagligt samt biotin, gulerødder, wrap og hø.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror du skal..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 10:47

ændre fodringen lidt..

Din haflinger får dobbelt så meget hestespark som min varmblodvallak der rides..

Der er blandede meninger om HesteSpark, men jeg bruger det.. Det er det foder min hest har været allerbedst på.. Både huld, pels og energimæssigt.. Men han får langt fra fuld mængde, jeg bruger det mest til at justere efter hvor meget han bruges..

Jeg ville i dit tilfælde fodre med lucerne (jeg ville så skifte til Equsanas Alfa Omega, som er med olie), Fiberpiller (købes i Miljøfoder og de kan opblødes med vand til din hoppe).. Og så en god vitamin/mineralblanding, her vil jeg foreslå et Equsana produkt f.eks. Pleasure Vit..

Fiberpillerne er et godt produkt, det giver fylde, det giver fibre, det giver tyggetid og de kan udfodres både tørre og våde..

Så kan du spæde op med HesteSpark alt efter hvor meget hestene bruges..

Jeg ville helt droppe melasse, sukker er ikke godt hverken til maven eller tænderne..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 11:23

Jeg har rodet rundt i foderjunglen nu og har kig på Horselux Basic eller HippoBas Basic som kan gives sammen med Alfa Omega lucernen.

Kunne dette være en mulighed til haflingeren?

Vil helst fodre med en müsli fremfor roepiller...

0
0
Svar på denne tråd

tænder...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 13:45

Du siger, den ikke kan lide, når det knaser, og spytter det ud.

Hvornår har den sidst fået raspet tænder? Min opgiver nemlig også hurtigt, når den trænger til det. :) Og så kan du ellers bruge mange penge på foder.

Melasse gør ikke gavn, kun skade i kroppen, især ved en haffer. Hvis du vil have HULD, så skal du vælge noget med fedt i. Som du rigtigt er inde på med alfa omega lucerne etc.

Hvad med www.equifirst.dk/produkter.html med linamix.

Er den tyk/tynd? En haffer plejer at være meget nøjsom.

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 14:18

Hende der knaser er en polsk varmblodhoppe. Hun har netop haft dyrlæge til at kigge på hendes tænder og de er fine.

Haflinger skal have noget som kan holde ham mæt i længe...

Haflingeren er i fin form.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 00:16

Jeg synes også du skal kigge på haflingerens foder igen :) Det lyder temmelig vildt at den skal have alt det mad, som oven i køber er musli med meget korn, så meget lucerne - med melasse, plus så mange gulerødder.

Det er sukker med stivelse på - ikke så sundt :)

Som andre siger, en haflinger er ret nøjsom, og man kan risikere at gøre den syg, vel at fodre den "for godt" :) - Fx livsstilssygdommen EMS er ret almindelig efterhånden.

Jeg taler af erfaring, har gjort samme fejl med min pony :/

Hvis du vil have noget der mætter og fylder bør du nok genoverveje roepiller. Jeg synes det er en fantastisk ting at fodre med, og det er super nemt at have med at gøre :)

Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

kræsen hest
Forfatter: 
Dato:  22-12-2012 15:04

Hejsa

Har du overvejet at skifte muslien ud med et rent vitamin/mineral produkt?

Min gamle hoppe nægtede at spise musli etc. men da vi efter at have prøvet et par produkter, endte på salvanas vit.min produkt blandet med lucerne røg foderet gladeligt ned.

Din haflinger lyder til at få en del, og er han typen der spiser hurtigt er roepiller/fiberpiller ofte et supergodt alternativ, men ellers flyt fokus til grovfoderet, så længe der er nok af det betyder det ikke så meget hvor hurtigt de spiser det de får i krybben.

Mine to voksne heste får 120g. hestemineral fra salvana og så 200 gr lucerne fra horselux, og det er alt hvad de får af krybbefoder, herudover får de godt med hø/wrap, og de er rigtig godt dækket ind på dette.

Min holdning til foder er hold det så simpelt som det er muligt, og se på hesten. er den dækket ind med vitaminer og mineraler, så er det grovfoderet man bør justere på oftest.

Men som de andre siger ren melasse er no go, alt for meget sukker til hestene.

Mvh

Mie

Med de tre skønne arabermuler :)

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider