Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Spånder, problemmer
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 08:05

Nu har vi haft heste på spånder de sidste 12 år uden de store problemmer.

 

Men nu er det helt tosset, fra at bruge ca. 1 pakke pr. boks, er vi oppe på 3 pakker pr. boks????

 

Det virker som om at spånderne slet ikke suger...

 

Normalt tager vi klatter hver dag og "de våde pletter" 1 gang i ugen. Når de våde pletter er fjernet, kommer der en pakke spånder på.

 

Min tanke er at spånderne ikke har den sugerevne de plejer, har spurgt hos leverandøren, men de siger at de ikke har hørt om andre med samme problem??

 

Har du oplevet noget tilsvarende? og hvad har du gjort?

 

Det bliver sku for dyrt i længden.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 mindre i pakkerne
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 08:12

jeg har også brugt spåner i mange år- og har ikke problem med de ikke suger, men der er færre i kg i pakkerne idag end der var for år tilbage, så måske derfor dit behov er større ?

 

før i tiden var der ofte 25-27 kg i pakkerne- det reklamere de stadig med der er men vejer man pakkerne er der som regel kun 22-24 kg.

 

 

 

Karina

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 spåner at ligge dejligt i
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 09:25

 

 

 

halm - heste på spåner skal stå med 30 cm , det er over

3 pr. boks.


Hej

Jeg er over de 4o og rytter af den gamle skole

og glad FEI og Dyreværn og forskning og sund fornuft

Jeg mener man lærer hele livet og fra hele verden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 pariserpige
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 09:53

jeg bruger nu 5 til opstart for mine bokse er 3,5x3,5m- men jeg tror denne tråd er vedligehold dvs hvad der fyldes efter med hver uge

 

 

Karina


0
0
Svar på denne tråd
 
 det er ...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 10:19

Det er vedlighold der er det store problem.

 

Problemmet er først opstået, her i de sidste 1-2 måneder.

 

Normalt har de en god fast madrasbund ca. 10-15cm og så "løse" spånder oven på.

 

Vi overvejer at skifte over til træpiller, da de har noget størrer sugeevne.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 du har været
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 16:52

Du har nok været uheldig. :)

 

Træpiller er også forskellige. Dem med meget sand i suger mindre, og giver mere aske hvis de puttes i fyret.

 

Ved dem jeg har er der i år en spildprocent på i al fald 5-10%, sidste år "intet". Og det sand, der ikke kan brændes, suger heller ikke, når det ligger i boksen. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uvidenskablig undersøgelse
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 11:01

Nu har jeg testet mine gamle spånder + de nye og så træpiller.

 

Jeg vejdede 100g spånder/piller af og tilsatte afmålt vand, og efter noget tid hældte jeg det overskydende vand fra og målte hvad jeg hældte fra.

 

100g "gamle spånder" optog 1,7dl vand, slutvægt 243g

 

100g nye spånder optog 2,75dl vand, slutvægt 357g

 

100g træpiller optog 3,2dl vand, slutvægt 396g

 

 

Så min konklusion er at mine gamle spånder har været af en dårlig kvalitet, gamle og nye spånder er af samme mærke, så kvaliteten burde værer den samme.

 

Vores spånder opbevares inde og de "gamle spånder" fik vi leveret for ca. 2 måneder siden.


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 træpiller
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 12:28

jeg bruger træpiller som strøelse.

 

og jeg har brugt 4 forskellige mærker nu. og har ikke på nogen måde kunne mærke forskel.

 

de billige er mindst lige så gode som de dyre træpiller.

 

når man bruger dem til strøelse skal man jo ikke bruge brændværdien.

 

og jeg bruger med min nye hest,hoppe, en 4x25 kg pr md i vedligehold.

den gamle vallak brugte 4x15kg.

 

den nye er så også en svin uden lige.

 

min har flere som bruger spåner som efter at have set min boks og regnestykket skifter fra spåne til træpiller fordi det er nemmere.

 

jeg giver 50 kr for 25kg træpiller. så nu er det jo så 200 /md. hvor jeg bruger max 10-15 min.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mærke på dine spåner
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 17:49

Hvad mærke spåner bruger du ??

Jeg bruger som regel Vida. str på spånerne kan variere i pakkerne dvs hvor grove/fine spånerne er- men sugeevnen har jeg ikke set forskel på.

 

 

Karina


0
0
Svar på denne tråd
 
 det har været..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2012 09:45

Det har i mange år været Staben spånder vi har brugt.

 

Men jeg har aldrig før oplevet at de ikke har suget som forventet

 

Vi er nu skiftet over til træpiller, da vi lige nåede at ændre vores bestilling. Så må vi håbe at det går bedre med piller.

 

Hvordan gør i andre på piller?

 

Fjerner klatter hver dag, men hvor tit tager i "våde pletter"?

Og hvor meget fylder i efter med?


mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Luftfugtighed
Forfatter: 
Dato:  18-12-2012 12:58

Hej,

 

Jeg bruger halmpiller (og er meget glad for det) og jeg kan tydeligt mærke på min bund, hvordan luftfugtigheden er. Hvis der er lav luftfugtighed, holder bunden sig tør og blød og jeg skal ikke bruge så megen strøelse. Hvis der er høj luftfugtighed, bliver bunden hurtigt fugtig, kommer til at lugte hengemt og den pakker sammen og bliver rigeligt fast (efter min smag), så jeg skal bruge mere strøelse.

 

Derfor spiller vejret altså også meget ind på, hvor meget strøelse jeg bruger.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strøelse
Forfatter: 
Dato:  21-12-2012 21:50

Halløj (:

Jeg bruger også halmpiller - Easy bedding og har samme problem som du forklare med at bunden skifter fra tør til våd. Jeg har aldrig oplevet det før men er lige flyttet sted og nu bøvler jeg en del med bunden, synes ikke jeg kan få det til at være tør og blød, som før i tiden. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre og bruger ret meget strøelse men føler ikke det hjælpe /: Har du/ i et forslag - har selv overvejet træpiller - siges det ikke at de suger en del?

 

:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 halmpiller
Forfatter: 
Dato:  21-02-2013 09:22

hej

 

hvilket mærke bruger du i halmpiller

 

er det easy bedding?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 equsana bedding
Forfatter: 
Dato:  22-02-2013 20:48

Jeg har tidligere prøvet stort set alle typer spåner , men har indtil nu ikke været tilfreds. Jeg valgte at prøve de nye spåner fra Equsana og de er helt vildt lækre og nemme at arbejde med. For at få styr på at hesten ikke laver "hul" i bunden fylder jeg en smule træpiller i til at stampe det lidt med.


Seven Up er ikke noget man drikker.....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 opfølgning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2013 09:47
Nu har vi så brugt træpiller i ca. 2 måneder. Det fungerer bare fint, der tages klatter hver dag og det våde en gang om ugen. Og der fyldes efter en gang om ugen.
Så træpiller får helt klart min anbefaling.

mvh


Julle




DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg kan
Forfatter: 
Dato:  23-02-2013 15:48

jeg kan stemme i med luftfugtigheden.

 

Men udover det, så drikker jeres heste nok mere lige for tiden på folden altså, hvor vandet er frosset på folden. De drikker også meget mindre, når vandet bare er koldt, viser undersøgelser.

 

Min drikker derfor 40 liter i boksen nu, hvor om sommeren er det 15 liter!!

 

Så væsentlig forskel på sommer og vinter!

 

Prøv selv at hælde en spand med 15 liter ud i boksen, og derefter en på 40 liter. Og det er jo HVER DAG, den tisser det ud, den drikker. :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider