Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 22:05

Hej

Er der nogen der har erfaringer med en gaffelbåndsskade?

Er jeres heste kommet over det, eller er der en dårlig statestik??

Vh Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbånd skade
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 09:27

ja min fik en slem gaffelbånds skade- stod på boks ro i 3 mdr, da han ikke kunne finde ud af at gå stille på fold!! derefter derefter blev han skridtet ud og da han var haltfri kunne han komme på fold-- et år efter begyndte jeg at ride ham.

Jeg brugte magnet gamacher , som hjalp med at hele.


Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 11:39

Det kommer an på rigtigt meget. Hvor sidder den, og hvor slem er den? Min egen hoppe fik konstateret en lille læsion i tilhæftningen (altså lige under hasen) på bagben i midt maj. Dyrlægen sagde, at den var så lille, at den skulle hun kunne komme sig over. Vi prøvede at have hende på alm. fold, og det gik også godt de fleste dage, mens hun en gang i mellem spassede ud i vilde bukspring osv. Efter 2 måneder fik jeg lov til at skridte, men scanning efter 3,5 måned viste, at den var blevet værre (på trods af, at jeg intet kunne mærke, og hun var kun en halv grad halt i bøjeprøve).

Herefter blev hun sat på sygefold (6x6 meter), fik specialsko (JMD Suspensorix) på, fået Cortaflex HA dagligt, staldbandage døgnet rundt og fik en PRP behandling. Det er to måneder siden nu, og hun skal scannes til januar, men jeg tror desværre ikke på bedring, og så er der kun den kedelig vej tilbage. Generelt er gaffelbåndsskader rigtigt svære at komme sig over, og jeg har hørt om flere, hvor de får tilbagefald.

 

 

 

 

 


"What is right is not always popular and what is popular is not always right."

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 09:57

Jeg følger lige med.

 

vi står selv med en hest med en gaffelbåndskade, det er nu 5 måneder siden hun fik den, er på venstre bagben, har kun haltet en enkel dag, men benet hæver, og går det stadig, ikke når hun er på fold, men når hun står på boks, og så er benet hævet.

 

skaden sidder næsten helt nede ved koden.

 

Så synes det er begyndt at se sort ud for hende.


 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 utroligt
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 14:32

Jeg har haft en hest som havde sådan en skade det tog ½ år hvor den gik i løsdrift og fik fuldstændig fred og hun kom sig helt.nogle gange tror jeg altså folk har for travlt med deres hest og giver dem altså ikke den ro og hvile de har brug for og provokere benene med div behandlinger som gør mere skade en gavn også kommer hesten i boks og kommer ikke ud og bevæger sig som de skal.min hoppe gik i løsdrift jeg ville da også spasse ud hvis jeg kom i en lille boks 20 timer af døgnet på på minimalt fold.Jeg droppede alt det sandkasse ridning da sand gør heste halt da det belaster hestens ben utrolig meget.


susanne von mehren.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-12-2012 16:31

hvor hoppe kan ikke gå i løsdrift, da hun stresser hvis alle hestene ikke går sammen, men hun er til gengæld ude mindst 14 timer om dagen.

og bliver ikke presset til noget som helst, går kun og hygger sig.


 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 09:49

hej min springpony har desværre haft to milde gaffelbåndskader og en rigtig slem og han er kommet sig fuldt over dem allesammen.

 

ved den slemme stod han inde i den første uge og derefter kom han ud på en lille enefold (fordi han godt kunne finde ud af at stå stille)

og der stod han i tre måneder hvorefter jeg måtte gå tur med ham på asfaldt i en måned da han var halt fri.

 

så måtte vi begynde at skridte kun ligeud ogh igen på asfaldt.

og så måtte vi langsomt begynde at trave og så videre, helst kun lige ud så genoptrænede ham i skoven.

 

kydser fingre for din hest kommer sig over den.

 

hilsen Ninett

0
0
Svar på denne tråd
 
 :) tra la la
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 11:26

Min havde en gaffelbåndsskade i venstre bagben som han er kommet sig helt over, og han er i fuld vigør igen. :) Men det tog lige et lille års tid med ro og stabil og rolig genoptræning...

 

Mvh Henriette

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 13:53

Min hest fik en gaffelbåndsskade konstateret i marts måned i år. Det var på venstre forben ved tilhæftningen til koden. Det var ikke en stor skade, men han var dog temmelig halt. Doktor dyr beordrede minimum 4 måneders fri fra ridning. Hesten kom på fold hver dag i hele perioden, stod med back-on-track på stald og kom på døgngræs fra juni til september.

 

Allerede i slutningen af juni blev han scannet helt OK. Vi begyndte genoptræningen med 4 ugers svømning tre gange om ugen i august måned og derefter ridegenoptræning fra 1. september til slutningen af november (lige ud på hårdt underlag efter program fra dyrlægen).

 

Der har ikke været noget som helst med ham siden! Hans genoptræning er færdig og han rides normalt (hygge-dressur og tur). Han bliver dog ikke hverken longeret eller sprunget, da jeg synes, det er for risikabelt i forhold til skaden og ingen af delene har min interesse.

 

Pt. går han i løsdrift og synes, det er det nye sort :-)

 

Så ind til videre en opmuntrende historie herfra.

 

Mvh, Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres respons
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 14:07

Hej

Tak for jeres indlæg,

jeg håber bestemt at min lille hest kommer sig , læner mig op af den med at lade ham gå så vidt muligt i ro.

Nu skal jeg ha det testet efter jul, så har han haft et halvt år fri.

Og er det ikke helet må jeg ta en grim beslutnig !!!

men håber selvfølgelig på det bedste .

vh Helle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 06:53

Jeg har haft 2 hopper med gaffenbåndskader, begge er rentgående og i fin form.

 

Jeg ville bestemt ikke afskrive en hest med en gaffelbåndsskade, men der skal behandling til samt tid.

 

sender lige et link

 

jette

 

 

 


 

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

 

Pony Rideskole

 

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

Se Kursus Tilbud

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du kan vente
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 18:34

med et svar til om en mdr. eller to...

 

Min fantastiske 4 års røg ned med en alvorlig gaffelbåndsskade i 2010 gaffelbåndet var afgrevet ved vedhæftningen på grenen...

Hun blev behandlet og beordret ro.

Scanningen var klart bedre efter 3 mdr. men stadig halt så 3 mdr. mere ro... ingen ændrig så dyrlægen sendte os hjem med den triste besked at der ikke var mere at gøre andet en tid.
Vi fik en tid 3 mdr. efter hvor han så ville skrive papirene til forsikringen.

Da vi kom igen mener det var marts 2011 var hun klart bedre i longe men stadig langt fra klar til genoptræning, så han ville skrive hendes papir, men tilbød så at de kunne låne hende som rugehoppe og blev hun i fol fik hun jo 1½ år mere og så kunne det jo være at der var sket et lille mirakkel

Jeg takkede ja da mit hjerte ikke kunne nænne at slå hende ned hvis der bare var et lille håb om at hun kunne blive fin igen.

 

Hun nedkom 4. maj 2012 mener jeg det var og hun røg tilbage til Højelse Hesteklinik 12. okt. 2012 tog ned og var der da hun blev tjekket tirsdag den 16 og ja umiddelbart så det ud til at der var sket et lille mirakkel, Jill var rengående og klar til genoptræning

Vi har nu været igang i 8 uger og både traver og galopere, dog stadig mest på lige spor, hun er stadig gående, dog har der været et par dage hvor hun har været lidt uren gående de første skridt for derefter at være fin i takten igen...

 

Jeg tør jo ikke tro hun er i orden igen og frygter dagen hvor hun bryder ned men indtil den dag kommer nyder jeg hende i fulde drag og det kan jo være hun kan holde, det lover ihvertfald fint indtil videre at hun ikke er brudt ned endnu...

 

Så hvis hun stadig er gående om et par mdr. så tror jeg alle kan komme sig over en gaffelsbånds skade hvis altså de får tid nok...

 

Jeg ønsker og drømmer om hun fortsat vil være gående, for hun er bare drømmehesten, men lige meget hvad har jeg ikke fortrudt at hun fik chancen for at komme sig..

 


Billede

 

Her som 4 års på Roskilde, hvor hun allerede var skadet fandt jeg senere ud af...


 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Min tidligere
Forfatter: 
Dato:  15-12-2012 19:29

skønne Lipton, fik gaffelbåndsskade i venstre for.
Han fik chok-wave behandlinger og det virkede forbedrende i nogle uger efter behandlignen, men min blev ved med at få tilbagefald..

Vi opdagede så at skaden var pga overbelastning og det skyldtes hans nakke-knogler var smadret (formegentlig traume som føl) så han blev ved med at belaste det ben for voldsomt trods boksro osv.
Da man ikke kunne gøre noget som helst, heller ikke i Tyskland, var der kun en vej...

Så nogen gange skal svaret findes andre steder end lige der hvor problemet giver udslag.. =(

Tilgengæld har jeg set flere og hørt om rigtig lykkelige slutninger efter gaffelbåndsskader. Og har hørt meget godt om behandling af netop disse med chok-wave. Fakse-dyrehospital udøver det, hvis du vil høre mere om det ;)

(undskyld hvis jeg gentager andre, har ikke læst ALLE indlæggene)


Team Le Mans


0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan endte det.
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 18:35

Hej

jeg vil lige kort fortælle at Rusty blev ved med at være halt, og han endte ved slagteren. trist!! men jeg føler det var den rigtige beslutning. og jeg tog selv op med ham og tudede som pisket.

Men han tog det nu ret roligt og de er meget erfarne på Ålestrup slagtehus!! Og nu tænker jeg ikke på det som en dårlig oplevelse.

Venlig hilsen den hesteløse Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kedelig opdatering
Forfatter: 
Dato:  16-02-2013 20:23

herfra også....

 

I onsdags var Jill super gående, torsdag blev hun halt efter ca. 7 min. trav. ringede til Højelse med det samme og fik en tid allerede få timer efter.

Desværre var det gaffelbåndet igen, så det endte heller ikke lykkeligt i vores tilfælde

Var ellers så optimistisk da hun nu har været igang i snart 4 mdr. og 3 forskellige dyrlæger har været inden over og trykke og mærke på hendes gaffelbånd uden nogen reaktion. Så var begyndt at drømme om stævner osv. med hende, men det endte som sagt bradt i torsdags.

 

Nu nyder jeg bare den sidste tid sammen med hende inden hun får lov at sove ind.

 

Hun er den mest fantastiske hest og vil aldrig glemme hende, elsker hende utroligt højt. Men må trøste mig med at alt nu er prøvet samt 2½ års ro.

Hun er genoptrænet efter alle kunstens regler, problemet tror vi er at hun er ekstrem stort gående og skåner ikke sig selv, så hun har simpelhen ikke kunne holde til det desværre.


0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndet
Forfatter: 
Dato:  18-02-2013 21:32

min dressur vallak fik det for 3 år siden til sommer.... jeg valgte at forlænge genoptræningen x2 så jeg var på den sikre side..... han har ikke haft en halt dag siden, og går nu george/inter....og han bliver ikke skånet i træningen.... så hold modet oppe :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider