Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skal jeg frygte......
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 17:09
mit næste dyrlæge besøg? ?:-)

Det startede med at min 4 års som er under ridning blev halt for fem uger siden. :-(

Jeg lod ham stå stille i to uger,men da der ikke var nogen bedring kontaktede jeg dyrlægen,han tog en bøjeprøve på alle ben og venstre forben så langt fra godt ud samtidig fandt han et par ømme punkter i halsen.
Vi blev enige om at lade den stå i endnu tre uger og så skulle det gerne være bedre.

Dyrlægen var her så igen i fredags og der var ingen bedring han reagerede stadigvæk kraftigt på venstre forben i bøjeprøven. :-(

Vi snakkede frem og tilbage og dyrlægen er meget bekymret da hans sener ser fine ud og han har tøre lemmer og alt tyder på det sider i koden,han fortalte også at det i halsen reagere de ikke på i bøjeprøven,så det er desværre ikke det.

Han skal i røntgen i morgen og jeg er helt rundt på gulvet,da jeg frygter det værste :{-(
Han er mit et og alt og frygter at han får dødsdommen :{-(

Jeg spurgte dyrlægen om det kunne være en kodeledsforvridning,men det mente han ikke da han stadig var lige halt efter fem uger.

Hvad erfaring har i andre,har jeg grund til mine store bekymringer.

Vh.Den fortvivlede.

"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."

Lækker tophest sælges.(mere info på min præsentation.)
0
0
Svar på denne tråd

Uhm...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 17:15
Når han nu fandt ømme punkter i halsen, kan han ikke have spændte muskler og trænger til massage, hvis hesten spænder kan den jo godt blive halt...

Men nej, tror i finder udad hvad der er galt med ham, så held og lykke...
0
0
Svar på denne tråd

Et ømt punkt i halsen...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 17:19
Vil ikke blive fremprovokeret i forbindelse med en bøjeprøve,da det er knæ og kodeled man tester der.

Og havde det været en skade i knæet ville man kunne se det ude fra og derfor ved vi at det sidder i koden,og da koden ikke er varm eller hævet tyder det på det er noget med knoglen eller evt. en mus og derfor er dyrlægen ikke optimistisk. :{-(

Vh.Susanne.

"Det er ikke den erfarne træner,der kan få en hest til at optræde,det er den erfarne træner,der kan få en hest til at ønske at gøre det."

Lækker tophest sælges.(mere info på min præsentation.)
0
0
Svar på denne tråd

Uhm...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 17:39
Nej, men nu skrev du jo at han samtidig opdagede ømme punkter, hesten kan sagtens have haft dem før...

Mine egen hest er lige blevet tilmeldt slagt da den har hovsenebenssyndrom, og ja man er nervøs inden de kommer røntgenfotografere den, og vente tiden bagefter er ulidelig...
0
0
Svar på denne tråd

Man ved aldrig !!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 17:41
Hej Susanne..

Min gamle pony var halt i meget lang tid.. Vi havde dyrlægen ude utalige gange i løbet af den periode hvor han var halt (hvilket han sammenlagt var i næsten 10 mdr., dog ikk i skridt)..

Vi havde ham til røntgen og der var intet i vejen.. Jeg blev ved med at insistere på at så længe han ikk havde ondt når han stod stille skulle han ikk aflives(det skal lige siges at jeg ikk var særlig gammel dengang)..

Min dyrlæge foreslog så at min pony skulle have fuldstændig boksro i 3 mdr.. Han måtte kun komme ud af boksen når der skulle muges i bund(én gang i ugen) og der måtte han endda kun stå bundet(altså ikk noget med at trække rundt med ham i de ti minutter det handlede om)..

Da de 3 mdr. var gået fik vi et strengt genoptræninsprogram som skulle følges ned til mindste detalje.. Da genoptræningsprogrammet var færdigt var han rengående, men var dog ikk ren i bøjeprøven..

Han var rengående resten af hans liv (4 år frem).. Den dag i dag ved jeg stadig ikk hvad der var galt med min pony..

Det endte jo godt selvom det var en dyr omgang..

Så jeg ville tage den med ro, og håbe på det bedste.. 5 uger er ikk lang tid i forhold til hvor længe andre heste har gået..
Så hvis du har tålmodighed til det, så kæmp for det(men husk at det ALDRIG må ske på hestens bekostning) :-)

Held og lykke med den :-)

Knus fra Mette :-)

Life is wonderful... as long as you don't die :-)
0
0
Svar på denne tråd

ledmus
Forfatter: 
Dato:  15-08-2004 17:44
Hvis det er ledmus, kan den fjernes ved en lille operation. Og sådan en ung hest er fin igen om 2 måneder.
En kodeledforvridning kan også vare flere måneder, men det er da bedst at få den fuld røntgenfotograferet.
Der kan jo være OCD i flere led.
Hilsen
Annette
0
0
Svar på denne tråd

jkljljljljkjlkjlkjlkj
Forfatter: 
Dato:  16-08-2004 08:48
Tiden læger måske ikke alle men MANGE sår.

Min efterhånden halvgamle øjesten er "dødsdømt" tre gange, men beskeden om 15 % chance for at komme sig.

Hun fik ordinerert fuldstændig boksro, men da jeg er en af de der dumme tøser, der altid skal have min egen mening om tingene, kom hun selvfølgelig ikke i boks.

HUn skulle stå i boks i tre måneder. Istedet fik hun someerferie i 8 måneder. Det var næsten en tredobling ag tiden, da jeg godt ved at en helningsproces tager meget længere tid, når jeg ikke følger dyrlægens råd.

Rask blev hun dog alle gange og i en rigtig god form, på trods af den lange sygdomsperiode.

Jeg vil sige til dig, ligesom ange andre herinde.

Prøv at slå koldt vand i blodet. Det kan rent faktisk godt være en kodeledsforvridning og sådan en kan tage rigtig lang tid. Det var bla. sådan en der anden gang sendte min på en meget lang ferie.

Giv ham tid også selvom dyrlægen mener noget andet.

Held og lykke
0
0
Svar på denne tråd

Halthed
Forfatter: 
Dato:  16-08-2004 12:07
Jeg sidder lige og tænker på hvor du kommer fra... for du skulle næsten kontakte dyrelæge Flemming Reinholdt Christiansen- han er specilist i heste og deres ben.
Jeg har selv lige haft min hest indlagt hos ham i 5 dage... Først blev hun grundigt bøjeprøvet og viste halthed på højre forben og begge bagben. Hun er nu blevet sprøjtet i alle 3 kodeled og har stået stille siden.
Det kan være din hest er alm. slidt og bare trænger til at blive behandlet. Eller måske har han noget ledbetændelse... Min havde ledbetændelse.
Man skal aldrig male fanden på væggen! Ved godt at det er frygteligt, at tænke på, at skulle miste sin bedste ven- men op med humøret! Hvis du er interesseret, så kan jeg give dig tlf. nr. til Flemming. Han har heste- hospital lige uden for Århus!
0
0
Svar på denne tråd

Håber....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2004 06:54
... at det er en positiv besked du får efter røntgen. Det er altid rædselsfuldt at stå i den situation som du gør. Det gjorde jeg i januar måned i år. Min hest var også halt og der var ikke umiddelbart nogle synlige tegn uden på benet (jo måske en anelse hævet nogle dage, men ikke meget). Det viste sig efter røntgenundersøgelsen at hyppen havde dannet brusk i det ene kodeled, noget brusk der desværre medførte at han måtte aflives d. 1/6 i år da behandlingerne ikke virkede.

Så pøj pøj, jeg håber det bedste :-)

Pia

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider