Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fodring 1 x dagligt
Forfatter: 
Dato:  03-12-2012 19:04

Billede

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt det er ok, blot at fodre mine heste 1 x dagligt. Flokken er meget blandet, men hver især for de følgende:

De to shetlænder: 150 g. salvana minimax

Hoppeplag, stor hest: 300 g. salvana minimax

Hoppe, 8 år, tendens til forfangenhed: 400 gram. salvana minimax plus 0,8 gram safe and sound.

Tidligere avlhoppe, ej i fol: 500 gram salvana minimax

Ældre vallak, 16 år: 400 gram salvana minimax, plus 1 kilo sixteen plus.

Desuden får de 1. klasse hø. 6 kilo pr. stor hest, de små ca. halvdelen.

De går på store folde med masser af græs, alle i løsdrift hvor der er masser af halm.

Synes hurtigt at maden er væk, omvendt så bliver det til næsten ingenting, hvis det skal spredes ud til to måltider.

Alle heste er i god stand, en rides lidt (hoppen på 8 år) ellers er de i vinterhalvåret bare kysse/klappe dyr.

Er det efter ovenstående forhold ok blot at fodre en gang om dagen?

Kh

Linda

Brun ponyhoppe efterlyses. Se præsentation. Dusør gives!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-12-2012 19:42

Det kan du sagtens med så små mængder :)

*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  03-12-2012 19:53

Det vil jeg mene du sagtens kan med de mængder.

her fodres de voksne også kun 1 gang dagligt normalt, 130 gr salvana hestemineral og så ½ kg lucerne.

plagen fodres 2 gange dagligt da hun får ca 900 gr pr fodring.

og den drægtige hoppe bliver også fodret 2 gange dagligt når hun kommer over på følhoppe foder.

mvh

Mie

Collie hvalpe sælges www.guloggratis.dk/dyr/hunde/hunde/ collie/annonce/17181120-collie- hvalpe-saelges

Wrap fra 2 slet i år sælges, minibig, ca 300kg, priside ca 250 kr pr balle

0
0
Svar på denne tråd

fodring 1 x dagligt
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 06:50

Hvis dine heste er dække ind med den mængde så kan du jo næsten ikke fodre flere gange, for så bliver det næsten forlidt hver gang.

men du skal sørge for at dine heste har stråfoder til rådighed hele døgnet og selvfølgelig afstemme mængden af hø.

det jeg synes er svært er at give hø i afmålt mængder til blandede heste med forskelligt behov i løsdrift - så det ville i min verden være det største problem.

vi har selv løsdrift, men de heste der har større behov for wrap hø end resten af flokken kommer på boks til natten for at give dem mulighed for at få den mængde jeg synes de skal have.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

Se Kursus Tilbud

0
0
Svar på denne tråd

Den ældre vallak
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 11:10

Jeg er enig i at fodring 1 x dagligt er OK med de små mængder. Dog syntes jeg de 1400 g til den ældre vallak er lige overkanten til kun at fodre 1 gang....

Men hvis de konstant har adgang til stråfoder, så afhjælper det jo problemet :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 11:28

En hests mave kan rumme 2-2,5 kg. pr. måltid. Og så længe du holder dig under det, så ville jeg fodre 1 gang.

Her bliver der også kun givet foder en gang i døgnet, dog lige med undtagelse af nu, hvor den ene meget gerne skulle tage på, og derfor er maden delt i 2 og portionen blevet større.

Hvis jeg herhjemme, skal give mere end 2 kg. pr. måltid, så bliver det delt ud i flere måltider. Men e der til under 2 kg. foder på en dag, så får de det af en omgang.

Jeg ville dog fodre hø ud 3 gange.

Mine har wrap ad libitum og går i løsdrift, men det lyder ikke muligt for dig.

God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 12:55

Husk det er kraftfoder man skal være varsom med når det kommer til mængder pr fodring, fiberrigt foder kan man udfodre som hesten gider spise...

*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

reglen
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 15:17

om de 2- 2,5 kilo som max krybbefoder pr. måltid er noteret.

Hestene er delt på to folde (med hver deres løsdrift!) De tre store får 18 kilo hø til deling. Plagen og de små ponyer ca. 8-10 kilo. Høet strækker over hele dagen og de går til og fra det af flere omgange. På begge folde er der tæt og godt græs. Der er adgang til halm i begge løsdrifter og der bliver ofte strået med nyt og frisk halm. Har dog aldrig oplevet at de spiser af det. - Det bruges kun til toilet og dovne timer :)

Som det ser ud pt. så tør jeg godt forsætte med blot at fodre om morgen. (og så nøjes med at tø vand og fjerne klatter om aften)...

Brun ponyhoppe efterlyses. Se præsentation. Dusør gives!

0
0
Svar på denne tråd

Får de alt
Forfatter: 
Dato:  08-12-2012 12:17

høet af en gang? I så fald ville jeg dele det op i 2 portioner, morgen og aften.

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Shetlandspony udlånes

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 22:41

Mine 3 (2 ismuler og en shetter) får nu også kun kraftfoder 1 x dagligt .. De skal have så små mængder at jeg næsten ikke kan dele det mere ud ...

I denne kulde får de så dog deres varme måltid også nogle gange om ugen.. (hver dag så længe vi har minus 10 grader) ... Så de dage får de jo 2 gange - men som udgangspunkt kun 1 ...

De har stråfoder ad libitum... :)

ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

Lidt grovfoder
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 22:54

Jeg synes sagtens man kan fodre med kraftfoder en gang dagligt, hvis det ikke er større mængder, dog vil jeg passe på med at give al energi i form af stivelse på en gang (f.eks. havre), da det kan gå ned og forstyrre i bagtarmen, hvor det intet har at gøre.

Derimod synes jeg at 6 kg grovfoder lyder af meget lidt, også selvom de står på halm. Det anbefales som minimum at der fodres med 1,5 kg grovfoder pr. 100 kg kropsvægt. Hvis hesten ikke får så meget energi fra kraftfoder, hvis det kun er vitaminer og mineraler, så ville jeg fodre med endnu mere grovfoder.

Selvfølgelig hvis hestene er trivelige og nærmest kan leve på en sten er det noget andet, men så ville jeg sørge for at de får en del halm eller frøgræshalm at spise og ikke kun at stå på.

Hilsen Malene

BSc studerende i Husdyrvidenskab

Heldig ejer af Chateau W

0
0
Svar på denne tråd

Fodre mine....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 13:19

Fodre mine løsdrift en gang om dagen, har dog valgt at supplere foderet, ca 500 g. med vitaminpulver! Der er jo grænser for mængden af foder mavsen kan tåle.

Men er sikker på, det(foderet) bliver bedre udnyttet, hvis man gør det flere gange!

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Fodre mine....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 13:20

Fodre mine løsdrift en gang om dagen, har dog valgt at supplere foderet, ca 500 g. med vitaminpulver! Der er jo grænser for mængden af foder mavsen kan tåle.

Men er sikker på, det(foderet) bliver bedre udnyttet, hvis man gør det flere gange!

frederiksborger.dk

en linksamling til frederiksborghestesider på nettet

Destrier.dk

mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider