Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet lige bag kæben/start af hals
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 12:43

Hej alle.

Min hest var hævet i går da jeg tog ham ind fra folden... Kan ikke huske hvad det hedder ganasterne? Sted er overgang fra hoved til hals...det var værst på ene side. Ikke varmt og ikke voldsomt. Hvis nogen skriver kværke, så mener jeg det er under kæben de skal være hævet?

Det eneste der er sket fodermæssigt er at jeg købt Alpin fra st. hippolyt og blandet en håndfuld i foder fra - st. hippolyt - har fået det i flere år...Mon det kan være reaktion fra Pre alpinen? Jeg vil kontakte foderleverandør og dyrlæge i morgen..

Nogen bud?

Hilsen Pia

Har en dejlig frieser dreng på 7 år. Han er sød, smuk og rolig. Han elsker at spise....så det med at ride dressur keder ham!

Tidl. hest Mille, en smuk oldenborg; frisk, og energisk - rigtig dame.

0
0
Svar på denne tråd

Hævet kirtler
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 12:48

Det hedder ganacherne, og der sidder en kirtel lige der, så når hesten er hævet er det som regel tegn på, at noget er galt.

Det behøver dog ikke være alvorligt, men kan, som du selv nævner, være foderrelateret.

Min fik det en sommer pga. noget han havde spist på folden. Det forsvandt igen efter et par dage.

Jeg ville dog være opmærksom på det, og tageh hestens temperatur.

Vh Maria

Med smuksakken Harmonie og dejlige Max

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 13:58

Skrevet af Nanna Luthersson, som er foder ekspert...

Mange hesteejere oplever i denne tid, at deres heste får et "hamster-look" hvor de hæver op i ganascherne eller spytkirtlerne, som hævelsen egentlig består af. Mange bliver bekymrede for kværke eller andre farlige sygdomme, når de ser at deres hest ligner en patient med fåresyge! Men jeg kan berolige de bekymrede hesteejere med at denne tilstand oftest er ganske harmløs. Hvis hesten ellers har det godt, spiser sit foder uden problemer, kan tygge og synke og ellers opfører sig normalt, så skyldes tilstanden højst sandsynligvis en ophobning af spyt i hestens spytkirtler. Disse spytkirtler sidder på begge sider af hovedet, ved overgangen mellem hals og hoved.

I det tidlige forår, når græsset og ukrudtsplanter begynder at spire frem, indeholder de grønne vækster på folden en utrolig masse smagsstoffer som sætter gang i hestens spytproduktion. Det behøver ikke at være de store mængder som hesten indtager og mange hesteejere er meget skeptiske når de hører denne forklaring. "Der er jo næsten ingenting på folden", er deres kommentar. Men selv små mængder af disse saftige spirer kan sætte gang i spytkirtlerne. Hvis spytkirtlerne udførselsgange er lidt snævre har hesten svært ved at komme af med spyttet og derfor hæver den op. Men som sagt, det er ikke en farlig tilstand og oftest går den over af sig selv. Hesten kan dog være generet af hævelserne og forhindrer den først og fremmest i at bøje nakkeleddet. Dressurheste især, kan derfor være generede under arbejde, hvis de skal gå med en stor samlingsgrad. Et gammelt råd bruges dog ofte med stort held. Hvis hesten spiser en halv afskallet appelsin eller får sprøjtet lidt citronsaft ind i munden sætter det yderligere gang i spytproduktionen og det bevirker ofte at hesten får tømt sine spytkirtler for det ophobede spyt. Hvis dette gøres en halv time inden ridning er man ofte så heldig at hævelsen aftager så meget at hesten kan arbejde uden gener.

Hvis hesten derimod er sløj, har nedsat ædelyst, ondt ved berøring af de hævede spytkirtler og eventuelt feber, kan hævelsen selvfølgelig skyldes en infektion i området. I de tilfælde skal dyrlægen kontaktes.

I det tidlige forår vil mange heste også reagere med hævede ben, især bagben, når de vænnes til græsset. Disse hævelser skyldes oftest at hesten har indtaget for meget græs i forhold til hvad den er vant til. Denne foderændring forårsager en "fejlgæring" i hestens stortarm og det resulterer i produktionen af forskellige affaldsstoffer. Disse affaldsstoffer forstyrrer blodomløbet i benene og resulterer i hævelser. Disse hævelser medfører ikke at hesten er halt og de er ikke varme eller ømme ved berøring. Hesten har ikke feber, den har normal appetit og virker alment upåvirket. Hvis dette er tilfældet skal hesten tages væk fra græsset i nogle dage indtil hævelserne er aftaget, samtidig med at hesten motioneres for at få blodcirkulationen i benene til at fungere normalt. Efterfølgende skal hesten græsses langsomt ind igen, samtidig med at den får godt hø eller wrap og eventuelt et tilskud af tarmregulerende fodertilskud som YSY eller Probiotikum Plus. Men hævede ben kan selvfølgelig skyldes mange andre ting. Hvis hesten er halt og benene ømme ved berøring skal dyrlægen kontaktes. Det samme er også tilfældet hvis hesten er alment påvirket og har nedsat ædelyst eller feber.

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd

Men altså
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 19:28

Det jo ikk forår nu...

jeg ville tjekke om den havde feber, og så have kværke i tankerne. Så evt tage hensyn til hvor mange heste den og du er i kontakt med

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 21:20

Jeg synes jeg oplever fænomenet året rundt på min hoppe.

Så længe hesten ellers ikke virker påvirket negativt på nogen måde, så ville jeg ikke være bekymret.

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

Hele året
Forfatter: 
Dato:  25-11-2012 21:56

Sådan ser min ud i perioder hele året, det er dog værst om foråret.

Den kan have så store hamsterkinder at grimen laver mærker i dem...

Citrusfrugter hjælper.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Efterår
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 00:18

Nu snakker i godt nok forår, men jeg synes altså at jeg oplever det lige så tit i efteråret. Som jeg har fået det afvide er det fordi de spiser rødder og gnasker helt ned af det sidste græs og planter der er :) Du kan prøve at give hesten citronsaft enten i sit foder eller i en sprøjte ind i munden, det kan i nogen tilfælde tage lidt af hævelsen. Det hjælper ikke på min dreng, men nogle andre fra stalden har gode erfaringer med det.

Mvh. Line Vennekilde

Kashmir.. <3 Den eneste der rigtig dur<3

0
0
Svar på denne tråd

hamster hest
Forfatter: 
Dato:  26-11-2012 09:32

Der hvor jeg har mine til at stå, står næste alle hestene med hamster kinder, men vi tager det ganske roligt for ingen af dem virker påvirkede af det og så fortager hævelsen sig når vi rider.

Det ser voldsomt ud og man frygter hesten er syg, men så længe hesten har det odt, ville jeg tro på den forklaring lidt længere oppe.også selvom det ikk er forår, det er sandsynligvis rødder og andet godt på folden her i efteråret

Mvh Kathrine

Arents Design

- personligt udstyr til din hest

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider