Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bomløse til karperyg
Forfatter: 
Dato:  12-11-2012 11:58

Hej alle.

Min søde hest har karperyg, altså han hvælver let hen over lænden/lige før lænden og jeg tænker om det måske er en ide at ride bomløs? Han er kun lige påbegyndt ryttertilvænning, så jeg kan ikke sige om han får ondt af anden sadel.

Er der nogle af jer andre der har erfaring med dette?

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

ingen sadel på lænden
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 10:58

Da en sadel uanset om den er med eller uden bom ikke må rage udover det sidste ribben, kommer der ikke en sadel ud på lænden af hesten :-)

Men der kan være mange gode grunde til at vælge en bomløs sadel :-D - også til heste uden karperyg ;-)

Flexisadler

http://lusitano.mono.net

Salg af fleksible og semifleksible sadler og traditionelt spansk og portugisisk rideudstyr - det meste håndlavet og på mål.

0
0
Svar på denne tråd

luftsadel
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 14:20

Min gamle hest havde også karperyg og havde tendens til ondt i ryggen, men efter at være gået over til en windsor med luft havde han ingen problemer og fungerede 100% i de 7 år jeg nået at have fornøjelsen af ham og vi nået til LA2 hvor jeg desværre måtte aflive ham af andre årsager :-(

Billede

Firfod - Heste med "glimt i øjet"

Har gjort min drømmen til virklighed,

er den heldige ejer af Arabezk Firfod

www.collatz.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville aldrig
Forfatter: 
Dato:  06-12-2012 22:54

vælge bomløs til sådan en hest, en god bom sikrer jo netop at sadlens vægt hviler på puderne, væk fra hestens rygsøjle. Så men en hest som din er det super vigtigt at sadlen komme væk fra ryggens midte.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Tak ska i have
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 08:22

Billede

Tak alle sammen, hans ryg er som på billedet, lidt utydeligt, men der var en dyrlæge/kiropraktor, der "diagnosticerede" karperyggen, dog i forbindelse med en hovbyld og ikke rygproblemer.

Jeg er selvfølgelig opmærksom på at sadlen ikke kommer ud på lænden :) jeg kan bare ikke beskrive hans rygstillinf bedre (kan måske finde et billede)

Med de bomløse jeg har kigget på, er der masser af rygsøjlefrihed og han bliver selvfølgelig udstyre med korrekt trykfordelende underlag også, jeg synes bare at kunne læse mig til at skulderfrihed osv er bedre i en bomløs.

Jeg har pr investeret i en cheyenne bomløs (den af læder) og et underlag, som er trykfordelende. Han virker ikke generet af sadlen og den trykker ikke de forkerte steder, så vidt jeg kan se (vil prøve tricket med at ride på et hvidt klæde under sadlen og så hvordan det ser ud)

For en god ordens skyld vil jeg tilføje at han reagerede lidt på min wintec cair ( med korrekt kopfjern) ikke meget, men han virker mere fri under den bomløse, igen alt det her er kun i skridt da hesten er ved at blive tilredet. Derfor er den korrekte sadel vigtig for mig.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Få tilpasset
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 21:09

en god sadle med bom, evt med læder bom hvis du godt kan lide friheden. Af en dygtig, uddannet sadelmager.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Årsagen til karperyg..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2012 10:18

Årsagen til karperyg er som oftest hestens holdning. Min erfaring er at det i mange tilfælde forårsages af at hesten forsøger at aflaste ømme forhove.

Det er svært at sige noget generelt om bomløse sadeler, da de er konstrueret meget forskelligt.

- Men de bomløse Contact sadler kan fint ligge på en hest som din, med den korrekte indretning af korrektionspuden.

www.contact-saddle.com/shop/cms-om- sadlerne.html

- Og hvis hesten virker tilfreds med den sadel du har nu, så kan den vel også fint gå med den.

Det kan være svært i teorien at regne ud hvad og hvordan noget virker til den enkelte hest. Den sikreste måde at finde ud af det på er ved at prøve i praksis og så mærke efter hvad hesten syntes :-)

:-) Zoe

Contact® - Sadler til heste i bevægelse

www.contact-saddle.com

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  09-12-2012 18:26

Tusind tak Zoe, jeg synes umiddelbart en bomløs nemlig giver mere rygsøjlefrihed/pasform end fast bom, set ud fra de sadler jeg har prøvet på ham.

Han har ligget forkert i mors mave og er derfor ret skæv på bagbenene, dog er han ikke øm i hovene. Han er købt (meget meget billigt) til totalt hygge/skovturshest, men jeg vil jo gerne at han kan holde til det og ikke har flere gener af det.

Egentlig tænkte jeg helt sadelfri, men tror faktisk i dette tilfælde ville være en ulempe for ham.

Dejligt at høre om andre sadler :)

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det var da så lidt
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 20:03

Ummidelbart tænker jeg at en karperyg ikke burde gøre det yderligere problematisk at ride uden sadel.

Men det kan jo altid være en fordel for hesten at rytteren får støtte til at sidde så roligt som muligt.

Pøj pøj Med at finde den rigtige løsning for jer.

:-) Zoe

Contact® - Sadler til heste i bevægelse

www.contact-saddle.com

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider