Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Foderskift. Hvordan gør I?
Forfatter: 
Dato:  05-09-2001 18:20
Da min hest har fået et lidt forhøjet levertal og en lidt for lav blodværdi, har min dyrlæge lavet et meget præcis foderplan for at undgå medicinsk behandling af "sygdommen" (eller hvad man nu kalder det). Denne indebærer bare, at han skal skifte fra en lucerneblandning til Green Power og fra en fuldkornsblandning til Phase Three fra Dodson & Horrell + at han skal sættes 1 kg om dagen i fodermængde.

Jeg har derfor taget den mængde han skal op på ialt og delt den i to således, at han får 750 gr. af den gamle foderblandning og 750 gr. af Phase Three + 500 gr. af den gamle lucerne og 500 gr. af den nye lucerne om dagen. Han fik før 900 gr. fuldfoder og 800 gr. lucerne om dagen.
Lyder det helt forkert?

Han er 13 år og har aldrig haft et koliktilfælde og har før klaret et foderskift uden problemer (med tilvænning naturligvis), men jeg er blevet lidt usikker på mine evner til at holde hest her på sidste, at jeg lige ville tjekke med jer kloge mennesker herinde. Jeg har iøvrigt tænkt mig, at ringe til dyrlægen for at tjekke med hende i morgen eftersom hun ikke var til stede idag.

Forøvrigt: Plejer man ikke give Sojaolie til heste, der skal tage på og ikke som et mineraltilskud?

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Foderskift. Hvordan gør I?
Forfatter: 
Dato:  06-09-2001 20:47
Vi får mange heste til træning her og vi forlanger at de tager tre dages foder med, som hesten er vant til. Når hesten er her så skifter vi ovwer til vores foder plan med deres tre dage foder over en periode over fem dage. Når hesten så forlader her giver vi så tre dages foder med så at de kan skifte over til deres foder på en læmpelig måde.

Vi har endnu ike hørt om nogen der har haft problemer med den system, og vi har nok haft de første 150 heste igennem her over de diste 10 år. Jeg håber det hvil hjælpe. mvh ariel
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Foderskift. Hvordan gør I?
Forfatter: 
Dato:  07-09-2001 19:34
Takker mange gange:-)

Det er rart at vide jeg ikke er den eneste, der benytter mig af en uge til foderskift istedet for 3 uger.

MVH

Wivian.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Foderskift. Hvordan gør I?
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 03:10
Olie er ikke et mineraltilskud, det er hvad det er, fedt. Fedt indeholder dobbelt så meget energi pr.gram end protein og kulhydrater. Så Olie bruges bla. til opfodring, til holde pels blank, men også som langsom energikilde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Foderskift. Hvordan gør I?
Forfatter: 
Dato:  09-09-2001 19:46
Takker (selvom jeg stadig ikke fatter, hvorfor min dyrlæge vil give ham det, for eftersom han ikke må tage mere på....).

MVH

Wivian - der er en anelse forvirret:-)
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider