|
|
| Frygteligt svampe angreb. |
|
|
Kære alle sammen. Min hoppe har igennem de seneste måneder været plaget af svamp. Først i hovedet og senere under halen der indledningsvist blev behandlet med virkson S uden resultat. Efterfølgende fik jeg udleveret Malacep shampo af dyrlægen, som jeg vaskede hende med. Det begyndte at virke og hun blev i en kort periode fri for sin kløe.. men nu er det tilbage for fuld styrke og jeg aner ikke mine levende råd... hun klør sig helt fuldstændig vildt.. Hendes boks bliver smadret. min dyrlæge mener ikke hun kan gøre noget for hende, idet kun ikke vil give hende en kløestillende sprøjte idet der så vil være risiko for forfangenhed (hun er ikke overvægtig) jeg er bare så ked af det. Det er frygteligt at hun klør sig så meget hele tiden.. Mit spørgsmål er om nogen af jer kender en dyrlæge med speciale i hestehudsygdomme der kan hjælpe mig. Jeg kan ikke bare "lade stå til" og kun vaske som min egen dyrlæge anbefaler... Jeg håber virkelig nogen kan hjælpe mig og min stakkels hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eller.... |
|
|
Hvis nogen af jer har et godt råd til foder, shampo, klipning, dækner, healing, eller hvad i nu har af erfaringer modtages det med kyshånd. Jeg er desperat og villig til at give alt et forsøg..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
tisse traels.... mit hingstefoel doejer lidt med det pt pga den uendelige regn... det ser grimt ud i ansigtet... jeg har brugt Hypocare og det er helt fantastisk, saa er det desuden uskadelig for sundt vaev selv hvis du sprayer i oejne saa du skal ikke vaere saa forsigtig som med malaseb eller imaverol. http://www.horseware.com/hypocare/ hvis du ikke kan faa det i dk kender en jeg butik herovre der gerne sender til DK, saa du kan emaile mig hvis du skal have hjaelp til at bestille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffffff |
|
|
Du kan prøve at smøre det med noget alm. solsikkeolie. Men jeg vil under alle opstædigheder smøre med kløestillende Stakkels hyp. Find en anden dyrlæge som som kan hjælpe dig.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kløestillende |
|
|
xylokain liniment er kløestillende/lokalbedøvende. Jeg havde engang en hest der var blevet solskoldet og derfor kløede sig voldsomt. Dyrlægen ordinerede dengang xylokain liniment og zink liniment. Ingen af delene er skadelige og fåes i håndkøb på apotheket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere behandling |
|
|
jeg tror du skal behandle mod svamp igen, det er angiveligt ikke forsvundet helt og derfor klør hun sig igen. derefter skal du finde ud af hvor svampen kommer fra, så du kan få behandlet hesten korrekt. jeg tror også jeg ville skifte dyrlæge jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg havde engang en dyrlæge ude, som jeg havde stor tillid til, og han anbefalede mig at bruge ganske almindelig atamon. Min pony var så kun angrebet i hovedet, og det var det første (og eneste) middel vi benyttede. Tror kun jeg smurte med det et par gange, og så var det væk.. Atamon kan købes i alle supermarkeder, og bliver brugt til konservering da det er svampedræbende 
Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frygteligt |
|
|
Pyha, det lyder da godt nok frygteligt. Jeg ville tænke tilbage. Hvornår startede det? Hvilke skift har du måske gjort da det startede, fold? Stald? Stråfoder? Krybbefoder? Dækken? Er der skimmelsvamp i stalden måske? Er du begyndt på noget andet strøelse? Og så ville jeg få taget en blodprøve og få analyseret om der er nogle udsving, der kan give en idé om hvad der er galt. Jòrun fra Hippolyt ville jeg kontakte. Rigtig god bedring med din hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Redox signaling |
|
|
Du kan skrive en mail til mig på ehasfeldt@gmail.com så skal jeg sende dig noget information om noget der helt sikkert hjælper. Det har reddet livet på en tysk hest der havde uhelbredelig Herpes og skulle aflives, det hjælper Også på eksemer, psoriasis og svamp. Det virker på celle niveau og menes at være det største gennembrud siden opdagelsen af penicillin og det menneskelige DNA. Det er mainstream forskning, og jeg kan sende mere information til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svampeangreb |
|
|
Hej for mange år siden havde min hest også svamp. Den blev vasket i noget som jeg har glemt navnet på.... Som hjalp. Men det jeg tænker nu er at der er flere slags svamp. Hvad med at kontakte en dyrlæge der kan akupunktur det bliver mere almindelig til mennesker og dyr i dag. Det handler om ubalance i kroppen. Er lige selv begyndt på behandling og læst om flere der har kæmpet med læger og medicin uden resultat og efter få behandlinger hjalp akupunturen. Bestiller selv tid til en hest nu her for første gang......... Held og lykke det er træls for dig og din hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak |
|
|
For alle jeres gode råd.. Jeg har selv tænkt om det kunne være noget i stalden, men det hele startede da de gik på døgnfold, så det er virkelig et mysterie... Jeg vil kontakte en anden dyrlæge i morgen evt. for alternativ behandling og blodprøve.. Jeg er jo villig til at batale hvad som helst for at få det fixet, så det er jo også bare lidt ægerligt at min dyrlæge ikke selv kommer med forslag til hvad jeg kan stille op.. Jeg vil også kontakte hende fra Hippolyt, det var en god ide. Jeg fodre allerede med hippolyt foder, og har også givet hende en "microvital kur" der skulle rette op på ubalancer i kroppen.. Billedet er fra i sommers.. Når jeg har klippet hende i dag vil jeg lægge nogle friske billeder op som i kan bedømme ud fra..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
vil bare lige sige din hest ser ret slem ud, mit foel har slet ikke bare pletter med bare fortyndet pels naa naeseryg og i panden... jeg ville faa en anden dyrlaege ud ASAP hvis jeg var dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skift dyrlæge |
|
|
Skift dyrlæge - NU !!! Er det binyrebarkhormon hun ikke vil give?? Sikke noget f*s ! Især hvis den ikke er overvægtig!! Få en anden dyrlæge ud, for at give sprøjten. Min har altså fået det flere gange, og er faktisk en hest, der godt kan blive forfangen, men er IKKE blevet det!! Selvom folk har så travlt med, det kan give forfangenhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror også |
|
|
skift til en anden dyrlæge, kunne være en god ide. Der vil du sikkert få noget Imaverol. Meget effektivt. God bedring med hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak igen |
|
|
For endnu flere gode råd.  @ Skønager: Fungatro sprayen er bestilt fra england, så nu venter jeg bare på den kommer. Hele hendes boks er nu vasket ned med clorin og derefter sprayet med atamol. Boksen blev desuden tømt ud, og der er kun 100% rene spåner/tørv i den nu. Jeg har klippet de værst ramte områder lige pt. men må jo klippe mere af senere.. @ Hestene: Jeg ved ikke om det er Binyrebakhormon hun ikke ville give den. Hun ville slet ikke give den noget som helst andet end det shampo. Jeg tror det er en rigtig god idet at få lavet en blodprøve fra hende og se om der er nogle tal der ikke passer... To billeder fra i dag efter vask, klip og pudder mod svamp:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pøj pøj pøj |
|
|
Pøj pøj. Huske, hvis du alligevel skal have fat i Hippo. Jórun er også dyrlæge  Kommer hesten stadig på græs? Tænker om det kan have været en giftig plante dengang det brød ud? Har den fået noget andet foder ved siden af døgngræs? Wrap eller halm eller krybbe? Eller giver du den nogle tilskud? Dækken på som kan være vasket i et eller andet den ikke kan tåle?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er ikke noget jeg selv har prøvet, men måske sensistop kan hjælpe? Overvejer det selv til min egenhest som har en reaktion immunforsvaret som ingen dyrlæger kan gøre noget ved. SensiStop er et hømopatisk middel som bruges til både mennesker og dyr som har allergiske reaktioner eller anden form for reaktion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Græs mm |
|
|
Ja, hun går stadig på græs, men hun spiser dog mest halm nu hvor det er blevet serveret på folden. Jeg havde selv en mistanke til smørblomsten på et tidspunkt, men dyrlægen mente ikke det kunne være den. Hun mente at det var fluerne der havde skylden.. Mens hun gik på sommergræs fik hun udelukkende vitaminpiller, men jeg begyndte at give et tilskud af hippolyt naturmysli, som er det hun har været vant til. Wrappen er det samme som hun fik hele vinteren, endda fra samme slet, lidt endnu. hun fik ikke wrap mens hun gik på sommergræs. @Rosenholm: jeg glæder mig til at få en god snak med hippolyt i morgen... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sensistop |
|
|
Jeg har kigget lidt på sensistops hjemmeside og er en lille smule skeptisk overfor produktet. Når man Googler produktet kommer der gode historier frem, men selve hjemmesiden virker lidt skræmmende... Er der nogen der har erfaringer med produktet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Husk at rense klipperen godt af, nu du har brugt den på de angrebne områder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Muk/svamp |
|
|
Du skal have fat i hestaplus zink fra St. Hippolyt - ring evt til St. Hippolyt, som en anden skrev tidligere ... Svamp og muk forekommer oftes, når hesten mangler zink, og jeg har selv med stor succes brugt dette produkt fra St. Hippolyt til min egen hest. Det er fint at supplere med div shampoo og salve/gele. Jeg bruger selv Aloe Vera fra Forever Living (det skal være fra Forever Living - de andre er ikke nær så gode). Du kommer kun dette helvede her til livs, hvis du sørger for at bekæmpe baktierne INDENFRA. Det vil hele tiden komme igen, hvis du kun behandler udefra. Det er også en rigtig rigtig god ide med MicroVitalen ... Håber det lykkes for dig og din stakkels hest. Judy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svampeangreb |
|
|
Hej, Jeg har de sidste to vintre døjet med svampeangreb på min hest, som var svære at få nedkæmpet. Det, der virkede for mig var: 1) Fjern årsagen (hvis du kan finde den). For mig handlede det om, at jeg havde strøet med letfugtede halmpiller (fordi hesten ville æde dem og så var jeg bange for spiserørsforstoppelse, så jeg blandede vand i og blandede pillerne op med den tørre strøelse. Desværre var fugtniveauet højt nok til at give problemer med svampevækst, åbenbart) 2) Vask med Sporal-D. Det er en genial shampoo til svamp og kan vist også mere end det. Den er mild og svier ikke, mens Imaverolen svier ganske forfærdeligt. 3) Vask ALT med Virkon-S. Vægge, udstyr, strigler o.s.v. hver gang du har vasket hesten. 4) Tilskud kan hjælpe. Mikrovital virkede som om det var det, der hjalp min hest til at kunne bekæmpe infektionen mere effektivt. Men det har nu nok også været en kombination af de 4 tiltag. Held og lykke med projektet! MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny dyrlæge |
|
|
Godt at høre at du vil skifte dyrlæge - det er "desværre" ofte den mest effektive behandling... Især hvis dyrlægen har givet op, så er det rigtig godt at få nye øjne på. Jeg har to gange kæmpet med svamp på min. Sidste år var det et mindre aggresivt anfald, som kunne klares med nogle uger på Virkon S. Denne gang var det noget mere aggresivt og eksploderede på en uge, så dyrlægen blandede noget til mig, som var MEGET kraftigt, og som jeg absolut ikke skulle røre ved med fingrene. Det var vist ikke helt lovligt, men til gengæld virkede det meget hurtigt. Og det er jeg glad for, for hesten endte alligevel med at stå en hel måned, fordi den havde så mange sår, at den ikke kunne bruges. Så det er noget skidt at komme af med - er spændt på at høre, hvad en anden dyrlæge synes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har prøvet det |
|
|
fra april til juli stod min hoppe med svamp også. Hun så lige så slemt ud som din og hendes pels faldt af i store plamager fra mellem forbenene, under maven og op i flanken. Jeg fik noget sporal D Shampoo af min dyrlæge som jeg fuld vaskede hende i hver anden dag. Samtidig kogte jeg samtlige af mine strigler og vaskede alt af i rodalon. Det gik lidt i sig selv efter små 4 uger, men så kom det igen i plamager, og det kostede faktisk hendes kåring som jeg trak hende fra fordi hun så frygtelig ud! Jeg ændrede taktik og fik noget imoveral på apoteket (efter aftale med dr dyr -drægtig hoppe), det er forresten håndkøb, og kogte samtlige af mine strigler igen. Alt andet hun havde været i kontakt med blev endetn lagt i blød i rodalon eller vasket ned i det. Klokker, gjord, longetilbehør, fortøj, sadel, stigremme, mine leggins og støvler, spore osv. ALT. Herfra valgte jeg 2 strigler som blev lagt i en spand. Disse var de eneste strigler jeg brugte til hende og de blev lagt i blød i spanden efter brug. Andet som rørte hende blev også vasket af efetr brug, inkl mine hænder. Underlag blev skiftet hver gang og vasket med den grønne fra vanish. Det lyder måske som overkill men ca 3 uger efter denne taktik gik svampen væk, og den er ikke kommet igen! Svampen kan side i ALT og bare vente og hvis du har rørt ved den kan du nemt smitte hende via dine hænder. Muk spore kan f.eks ligge i jorden i flere år. Tro r desværre det er op ad bakke hvis hun har dækken på. Håber det løser sig for dig.
"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed" - Wilhelm Müseler -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hudproblemer |
|
|
Det første du gør er at få din nye dyrlæge til at tage et skrab af de angrebne steder og finder ud af hvad du er oppe i mod, det værste du kan gøre er at begynde med alt muligt forskelligt at din nuværende dyrlæge ikke selv har forelået det er mig en gåde da det er fremgangsmåden ligesom man bør når hesten får muk eller andre tilstande med bakterier involveret. Det kan være ekstremt farligt at gå ind og behandle på noget man ikke ved hvad er så undlad at gå igang med at selvmedicinere før dyrlægen har været der da det kun forstyrre billedet, vask grundigt dagligt i mediscrub og intet andet diverse cremer og andet uden antibiotika i har lille eller ingen effekt og kan i nogen tilfælde gøre tilstanden værre da du overlade pladsen til de forkerte bakterier. Jeg har en staldkammerat hvis hest har en meget farlig stafylykok infektion som direkte stammer fra fejlbehandlet mug og muligheden er faktisk tilstede at den aldrig kommer sig fordi nogen har leget for længe med alle mulige gamle husgeråd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I morgen |
|
|
Kommer den nye dyrlæge. Han forslog selv i telefonen at vi tog et skrab, og det var jo det jeg håbede han ville foreslå... Jeg talte også med hippolyt i dag. De foreslog jeg skiftede hendes natur mysli ud med hests mix og begyndte med en zink kur. Jeg tror dog lige jeg venter til jeg har prøvede fra dyrlægen. Det er en god ide at vaske hende med mediscrup inden dyrlægen kommer i morgen. Så bliver der ikke blandet alt muligt ind i resultatet. Jeg ser frem til at give jer en update fra dyrlægen i morgen. @Paddesø: hun har desværre dækken på... Jeg gav hende et helt rent på igår, efter hun havde været i svampebad....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dermatofilose |
|
|
Sagde dyrlægen. Der blev dog taget et skrab, der silver sendt til Tyskland og analyseret for at være på den sikre side.... Hun har fået antibiotika og kløestillende, så håber hun meget snart får det bedre det lille pus....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt med ny dyrlæge |
|
|
Hvor var det godt du fik en anden dyrlæge ud og se på din hest. held og lykke fremover jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
jamen det er da skønt at høre, god bedring fortæl gerne hvad prøverne ender op med at vise 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Vaccination |
|
|
Ja, hvis da bare der var en ende på det hele. Efter at det blev koldere i vejret begyndte det hele at blive meget bedre.. Så jeg tænkte selvfølgelig om det kunne være noget i luften. Af de blodprøver dyrlægen tog kom det frem at hun er blevet mutiallergiker. Det hun ikke kan tåle er de mest almindelige græsformer, samt støvmidder. Så nu er det jo pludselig mega nemt at være hest  Dyrlægen har dog lavet en vaccine til hende med alle de ting hun ikke kan tåle. Vaccinenen skal gives over 144 dage. Hvor jeg starter med små hyppige doser og over tid er det så mere og mere og sjældnere og sjældnere... Jeg startede i lørdags med 5 units, som er det mindste. Og der begyndte hun at klø sig efter 2 timer... Slet ikke som da det var værst i sommers, men jeg kan se på pelsen at den er kløet. I dag skal hun så have 10 units, og da det er en fordobling er jeg ærlig talt lidt nervøs. Har talt med dyrlægen i morges... Han mener at hvis kløen er til at holde ud, skal jeg ikke give op, eller give kløestillende endnu... Å jeg holder ud. I hvert fald til en start.... Desudden bliver foldene lagt om, til græs hun kan tåle.... Hun står kun på spåner nu, så jeg håber det bedste....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|