|
|
| Hjælp! Hest med lille seneskade |
|
|
Hej derude. Jeg håber, at jeg kan få lidt råd med på vejen, da jeg ikke selv har så meget erfaring og forstand på nedenstående. Jeg går med købstanker, og har nu endelig fundet en hest, som matcher mine krav rigtig godt. Hesten er en fuldblod på 5 år som, ifølge sælger, er en super dejlig hest med hovedet på det rette sted. Dog har den haft en lille seneskade tidligere, som dyrlægen har vurderet uden betydning for fremtiden, og sælger har aldrig mærket noget til den. Men skal jeg tro på det? Hvad er jeres erfaringer med dette? Hesten ser super ud! Vi skal mødes snart, hvor jeg får muligheden for at se og prøve den. Så jeg ville meget gerne have lidt viden med på vejen! Håber der sidder nogen derude, som kan komme med lidt input! På forhånd tak! Knus Nanna 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Hvilken slags seneskade? På hvilken sene?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seneskade |
|
|
Hej, Ja jeg vil også sige: Hvor sidder skaden, og hvad skal du bruge hesten til? Hvis det er en minimal skade, og den er helet rigtigt, skulle du nok kunne ride hesten normalt til almindelig blandet ridning, men hvis du stiler efter f.eks. svær military, så er det lidt en anden sag. Hvis jeg var i tvivl, ville jeg nok ved handelsundersøgelsen få dyrlægen til at ultralydsskanne stedet for at være sikker på, at senen er helt ordentligt... MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum |
|
|
Hvis det er en helt almindelig seneskade som er helet af sig selv ville jeg ikke være bekymret  Min egen fik en seneskade som 5-års, efter spark fra en foldkammerat, og har ingen gener overhovedet  Han er i dag 9 år gammel og går middelsvær dressur på konkurrenceplan 
Karen "Don´t cry because it´s over - smile because it happened!" .: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sålænge du |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
22-10-2012 14:24 |
|
får dyrlægens mening ved handelsundersøgelse er det vel OK. Man har jo før hørt om at sælger vurderer noget "ikke betydende", som sidenhen viser sig køber har et andet syn på  VH Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for hjælpen så langt! |
|
|
Sælger skriver, at hesten har pådraget sig en klapsene på venstre forbens overfladiske bøjesene. Det er 1.5 år siden skaden skete, derefter kom han under genoptræning og siden har de ikke mærket noget til det. Han blev redet ca. 1 time hver dag, og de har også sprunget lidt på ham. Jeg skal bare bruge den til dressur på mellem niveau. Jeg står ikke med nogen drøm om at starte stævner, tager det mere som det kommer . Sådan nogle handelsundersøgelser, er de ikke dyre? Specielt hvis den skal ultralydscanes eller lign? (Tusind tak til jer, som gerne vil hjælpe! )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo hvis |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
23-10-2012 07:47 |
|
det er en relativt billig hest du er på vej til at købe, så kan handelsundersøgelsen andrage en temmelig stor andel. Du kan også bare købe den uden at have dyrlæge ind over, hvis du vurderer at sælger er ærlig og hesten fit for fight til dit brug. Men du må så også vide at tabet er dit, hvis det ikke går med hesten og vi vil ikke bagefter læse nogle smæde indlæg om sælger  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aaaaaaaa |
|
|
Jeg kunn ALDIRG finde på at skrive grimme ting om sælger. Har udelukkende oprettet denne tråd, for at få noget hjælp af folk, som måske ved noget mere end jeg selv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor |
|
|
ja hvorfor skal det lige være den hest ? Der er såå mange heste til salg. en handelsundersøgelse med bøjeprøve, tjek af hjerte/lunger/øjne osv koster 1500-2000 dkk. en scanning ca 600-1000 dkk priserne er forskellige fra landsdele til hver enkelt dyrlægeklinik. en hest med skadet sene kan koste mange tusindekroner at behandle på........ Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Thjaaaa |
|
|
Den matcher bare mine krav rigtig godt. Den har stangen, alderen, kapaciteten og for ikke at nævne prisen.
Jeg er nok lidt kræsen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nej ... |
|
|
Efter at have haft en hest med seneskader var min første tanke altså nej! Jeg ville aldrig købe en hest med en seneskade. Men så igen, så kender jeg da flere heste, der er kommet sig fint over det. Én går dressur nu, én går jagter og terrænspringning ... Jeg ville nok være interesseret i, hvorfor skaden kom (spark på folden eller overbelastning?) og hvor godt den er helet op. En tidligere skadet sene bliver aldrig så stærk igen som en ikke-skadet. Men det kan være forskelligt hvordan den er helet op, hvor meget arvæv der er osv. Venlig hilsen Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
jeg ville ikke roere den med en ildtang hvis den har haft en klapsene... jeg har set mange der helede fint og efter 2 aar kunne gaa loeb igen men de gaar ALTID i stykker igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| handelsundersøgelse |
|
|
Det kan blive rigtig dyrt ikke at få lavet en handelsundersøgelse med evt. scanning og røngten. når du allerede inden køb bliver oplyst om en skade, skal man have ualmindelige meget is i maven for ikke at ofre en handelsundersøgelse. samtidig vil jeg råde dig til at få hesten både liv og sygeforsikret. du kan jo lade handlen være betinget af at du kan få hesten fuldt forsikret - kan den ikke det så ville jeg nok se mig om efter en anden hest. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh.. |
|
|
jeg kender ikke noget til klapsene, men min har haft en lille gaffelbåndsskade på et forben for snart 3 år siden. Han blev behandlet, stod en måned, blev genoptrænet og der har ikke været noget siden. Han går nu military og jagter.
/Line Fuldblod, hesten med xx faktor!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
klapsene er altsaa naar senen er sprunget eller kun ca 10% sammen haeftning ellers faar den ikke den facon, saa jeg ville bestemt ikke kalde det en lille skade.... i oevrigt er der rigtig mange forsikringsselvskaber der ikke vil forsikre heste for skader paa det ben hvor de har haft en klapsene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak! |
|
|
Tusind tak til jer alle for jeres hjælp! Det har givet stof til eftertanke, så jeg skal lige have tænkt det godt igennem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seneskade |
|
|
Jeg har lige købt en hoppe der fik en mindre seneskade højre for i 2009 hun blev behandlet straks sælger så skaden ske på marken. hun kom sig hurtig og er efterfølgene scannet, og da jeg købte hende var hun gennem alm klinisk undersøgelse og der blev kigge på de billeder der var fra 2009. Hun er redet fast siden skaden og hun har gået distance med rene a ved dyrlæge tjek der efter. hesten er forsikret for 50000. uden forbehold her den 2210-2012 da jeg købte hende forsikringen er gjort bekendt med den været skadet . Siger ikke man skal købe sig til problemer, men der er ingen garntier lige meget om en hest er ok i røngten eller ej. Men selfølgelig skal der en kompitent dyrlæge ind over sådan en handel, ellers skal man ha is i maven og råd til og sige holder den så er det godt går den i stykker ja så er pengene spildt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
Tina (Fimpe) hvis det er en mindre seneskade er det stort set umuligt at se skaden ske, du kan se noget der goer du undersoeger og saa scanner, det anbefales dog at man ikke scanner foer efter 7 dages tid da der ved skadens opstaaen vil vaere inflamation som kan goerre scanningsbillederne mindre praecise.... og ja en mindre seneskade er oftest ikke noget problem hvis man er opmaerksom paa sin hests ben, jeg har da selv haft en hest med en stoettebaands skade der fint gik LA klasser i baade spring og distance (men han braekkede nu ned igen med stoettebaands skade efter 7 aar)... en gammel klapsene ER et problem og saelger er meget uerlig hvis de vil vaere bekendt at kalde en klapsene en LILLE/ MINDRE seneskade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234356567 |
|
|
Min pony fik en seneskade i venstre forben (klapsene) i en alder af 21 år. Hun er i dag 27 år. Hun var opgivet af tidligere ejer, og fordi det havde været min første pony så købte jeg hende, uanset om skaden kunne hele. 1 år senere gik hun stævner, og er nu pensioneret. Hun har på INGEN måder mén af skaden og har aldrig været halt, kun under behandlingen som varede i knap et år, og med 5 min trækture på staldgang pr dag i LANG tid! Hvis det er en hest som du mener passer til dig, så skal du selvfølgelig købe den. Så må man tage de dårlige købte erfaringer bagefter. Jeg ville aldrig udelukke en skadet hest. Men det kommer an på hvad jeg skulle bruge den til, og om jeg havde muligheder for at passe den selvom den havde en lang sygdomsperiode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seneskade |
|
|
Jeg er ikke ikke enig med araber damen , hesten gled på marken da hun blev lukket ud så at du siger det ikke kan opdages med det samme er dog en gang vrøvl, hun gled og lavede et overstræk i senen, fik behandling med det samme. alle papir scanning behandlings forløb ligger ved højgaard. at din hest efter 7 år går i stykker på det forben den tidliger var skadet i kan være et uheldig sammentræf , jeg vil på ingen måde gi en tidliger skade skylden for at min hest går i stykker 7 år eftern den første sene skade, hvis hesten har været gående uden problemer. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
jamen saa maa "araberdamen" lige forsvare sig, jeg har trods alt arbejdet med galopheste i 10 aar og paa dyrehospital af flere omgange, jeg naevnte bare min gamle galophest som eksempel paa en LILLE skade... faktum er jeg har mnaaske haft 200 heste taet paa livet med seneproblemer, og har endnu tilgode at se en klapsene hest der ikke gaar i stykker igen ved haardt brug, altsaa spring, dressur paa M plan, millitary eller galop. og jo du kan selvfoeldig se hesten glider paa fold men du kan jo ikke se den faar en seneskade fordi den glider, det at den glider faar dig til at undersoege den og dertved finder du den lille seneskade. som sagt kan du sagtens scanne med det samme, men paa grund af inflamation fra skaden vil du ikke faa et praecist billede som du vil hvis du venter 7-10 dage.... af samme grund scannes en galophest aldrig naar den faktisk braekker ned, den scannes naar den har haft boksro med stoette bandage, equipalazone og norodine i 7-10 dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for nu |
|
|
Tusind tak for jeres hjæp alle sammen. Jeg har taget det med mig, og så må vi se hvad det bliver til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lille skade |
|
|
Kære Araber dame nu kender jeg også galop sporten særdeles godt og ved jo de ret tidlig skal tjene penge så tiden til og hele får de ikke . og hvor er det dog dumt og sige at den kunne have skaden før. men du har din viden jeg har min. så lad os lukke den der
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
er faktisk lidt traet af at blive kaldt araber dame.... saa kaere FIMPE dame du vaelger nok saa fint at misforstaa alt hvad jeg siger... hesten du naevner har da mere end sansynligt faaet skaden ved det glid, men ejer havde nok naeppe tjaekket med det samme hvis hun ikke saa den gled... jeg siger INTET om den har en gammel skade som bliver fundet fordi den gled. traadstarter taler jo netop om en 5 aars hest som har paadraget sig en klapsene for MINDST halvandet aar siden = den er jo startet tidligt saa har ret sansyneligt gaaet loeb, eller bare vaeret mere end ualmindelig uheldig hvis den ikke har. og saa gider jeg ikke diskutere hvad jeg har lavet med galopheste og paa dyrehospitaler med dig jeg aner ikke hvem du er men du har tydeligvis taget antiparti til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmm |
|
|
lige en tilfoejelse.... traadstarter talete jo netop on en fuldblodshest. og jeg kender MANGE klapsene hest der har haft op til 2 aar fri men stadig gaar i stykker ved at blive brugt til alm middel haard ridning eller selv ved jagt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjov debat |
|
|
til tina(fimpe) og little arabians det er ellers lidt af en debat i får skabt her - men jeg tror godt vi kan blive enige alle sammen om at en seneskade kan være lille eller stor, at en lille skade ved forkert behandling og forkert genoptræning kan blive meget stor og grim og at en stor skade ved rigtig behandling og fornuftige genoptræning på det nærmeste kan forsvinde. det som jeg synes i glemmer i jeres debat er at senen der har være skadet altid vil være svag, og en hest vil altid have et svagt ben - nogle gange, de fleste gange sker der intet og hesten er rentgående resten af livet, andre gange får hesten en skade som får det svage ben til at blusse op igen og det er så her vi har problemet. et svagt ben (med en repareret sene) og en ny skade i sammen ben det giver næsten altid problemer og det er her man skal være yderst opmærksom. når jeg fx. rådgiver ts til at være yderst opmærksom og få lavet en handelseundersøgelse så hesten kan sygeforsikres så er det den problematik jeg har i tankerne - for det ville da være synd og skam at købe en dejlig hest og så få år efter stå med en stor dyrlæge regning der kan tilbagedateres til den oplyste skade. og det er vel i bund og grund det tråden handler om, nemlig at vi der har trådt vores barnesko i hesteverden og set lidt af hvert, skal forsøge at rådgive så godt vi kan ud fra de givne oplysninger. TS virker ret sikker på at hun ønsker sig netop denne hest, sene skade eller ej, og så er det bedste vi kan gøre at rådgive sådan at, ts har mulighed for at gøre sig klart hvad hun formentlig går ind til. jeg ser som behandler rigtigt mange seneskader, nogle lige opdaget andre har været kendt i årevis - fælles for dem alle er at det er til stor gene for ejer og hest, at der skal et langt genoptrænings forløb til (ikke kun 1 mdr)nogle gange skal hesten stå i lang tid og behandles flere gange og det er både opslidene økonomiske og psykisk. men jeg ser også ejere der tager denne process i stiv arm, der har ønsket denne hest og gerne gør det der skal til for at kunne få deres dejlige ridehest igen. og jeg tør godt sige at i mange tilfælde går det faktisk godt. vi kender alle de sager der bestemt ikke er gået efter planen, og specielt måske dig little arabiens, der har være inden for gallopsporten, men det betyder ikke at det er de eneste vi skal vuderer udfra. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|