Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Forebyggelse af muk (shampoo??)
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 21:30

Hvordan forebygger man bedst muk?

 

Ja, udover korrekt fodring etc.

 

Nogle mener, man skal sjaske benene ind i olie, så mudderet ikke "sidder fast".

 

Så er der shampooer mod muk, hvad synes I om dem?

 

Min dyrlæge anbefalede en, men da en anden dyrlæge læste på bagsiden, mente hun ikke, det var godt.

 

Hesten har IKKE muk nu, og er altid den eneste i stalden, der ikke har muk. :)

Men kommer til at stå på en mudret fold. Så tager mine forholdsregler.

 

Man kan vist også få et foder-tilskud, men er mest ude efter noget direkte hud-barriere !! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den bedste forebyggelse ....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2012 22:49

 

.... er naturligvis at undgå mudder på foldene! (= få heste på store folde). Uanset hvad du smørrer på benene, så vil det jo før eller siden forsvinde, hvis der er meget mudder på folden.

 

Der findes dog et produkt, der hedder Seven Day Mud Away, som beskytter til en vis grad.

 

I øvrigt er der nogen der mener, at et tilskud af Zink i foderet forebygger muk og lign.

 

Men er "skaden" sket, så vil jeg helt klart anbefale Equine Surgical Shampoo

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den bedste
Forfatter: 
Dato:  18-10-2012 00:17

forebyggelse er korrekt fodring. Har hesten et godt immunforsvar og fodres korrekt, så vil den være mindre modtagelig.

 

Hvis der opstår mudder ved leddet, så kan man med fordel lave et led et andet sted, så man har to led at lukke igennem.

 

Så bør hesten strigles hver dag efter indluk og koderne skal holdes rene og tørre.

 

Hvis skaden opstår, så vask grundigt og smør med en god muk salve. Er det slemt så er sokatil genialt, men det fås på recept fra dyrlægen. Er det rigtig, rigtig slemt så vask og lad få luft i en TØR boks natten over og så forbind det med gaze og vet flex og så på en tør sygefold til det er helet.

 

Jeg har kun haft muk et år, og der fik hesten musli med en del stivelse og kun 5-6 kg wrap. Ellers har jeg ikke haft problemet, når jeg har haft fokus på at undgå dette.


Sagde Janne




0
0
Svar på denne tråd
 
 ny forskning
Forfatter: 
Dato:  18-10-2012 09:06

Den artikel der er i oktober nr af Ridehesten nikker jeg genkendende til. Nanna Luthers omtaler EMS og Cushing heste.

 

Min gl hoppe har lid af muk de sidste 5-6 år og intet kan fjerne det, heller ikke diverse binyrebark ting dyrlægen har givet dyret.

 

Det der bedst holder det nede er vask med mediscrub- herefter tørring af benet og afpilling af skorperne(er skorperne store så pak benen ind med vådt omslag med mediscrub og plastikpose og bandage i 30 min). Når det er 100% tørt puttes vandskyende salve på sårene, udleveret af dyrlægen med diverse cortison præp. i.

 

 

Ville aldrig pakke benet ind- for luft er heling i sig selv har jeg erfaret.

 

Mine heste går på store folde, så mudder er ikek årsagen- men nærmere det der omtales i Nannas artikel, for hesten er ældre, begyndende cushing og en anelse EMS da den er overvægtig.

 

 

Karina

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 mukken væk
Forfatter: 
Dato:  18-10-2012 09:56

Ja zink tilskud er godt.

Gav salvanas zinkfit i 3 uger for at teste, og vaskede så ikke eller noget.

Alle små skorper forsvandt, men der var altså heller ikke så meget.

 

Ellers vask med mediscrub fra apoteket, tør det rigtig godt, benene skal være helt tørre, og smør så med zinksalve.

 

Meget slemme tilfælde skal dyrlægen ind over.

 

Vi har store folde her men alligevel kommer der altså mudder på trods af kuperet terræn.

Det er dog værst ved leddene og ca 10 meter rundt. Resten er fint tørt.

Har sagt til mine heste at de altså ikke skal stå i mudderet men de gør det dog alligevel af og til

 

mvh trine


Lækker landejendom med stald og folde på falster sælges.

Se mere her : www.estate-maeglerne.dk/maegler/ pages/property-presentation/ property.action?caseno...pno=270081

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider