Hej med jer
Min gamle pony på 19 har kløet i pelsen on/off det sidste halve års tid. Jeg havde naturligvis dyrlæge, og det viste sig at hun var angrebet af lus, ligeledes var et par af de andre heste i stalden. Pony fik en skrap sprøjte, som "slår alt ihjel bortset fra hesten", og resten af stalden fik et passende middel mod lus. Vi har givet en ekstra behandling til alle, bare for at være sikker.
Imidlertid er hendes kløe ikke forsvundet, og i sommers tabte hun ikke så meget af sin lange pels, hun bibeholdte en "forårspels" vil jeg kalde det. Jeg gik og ventede, og gik ud fra at det nok kom, når vi fik bedre vejr, men nej. Så nu er hun blevet klippet, og set i bagklogskabens lys skulle vi jo have gjort det tidligere på sommeren, men af uransagelige årsager havde hun det aldrig for varmt, og jeg forventede, at hun tabte resten af pelsen når det blev bedre i vejret.
Det med den manglende sommerpels kan naturligvis skyldes sådan noget som cushings, men hun har ingen andre symptomer på dette, tvært imod, så det er der intet andet der tyder på. En ung pony, som var i tilridning under luse-episoden, har haft samme problem, så dette har ikke været aldersbetingede, og kunne måske tænkes at skyldes lusene.
Nå, men hun klør stadig rigtig meget i pelsen, og hun skæller helt vildt. Hun har et par bare pletter under halsen til den side, hvor manen falder, og jeg tænker lidt, at det måske har kløet ekstra her, fordi der har været lige rigelig med isolering under manen + den lidt for varme pels.
Jeg spekulerer på, om det blot kan være lusene, som har rodet lidt for meget rundt i systemet, eller om hun kan fejle andet? Jeg ved at tinkerne på stedet kæmper med mider i hovskægget, men kan det angribe min? Hun deler skind til handicapridning med handicap-hestene, så der er en mulighed for overførsel af diverse der.
Den åbenlyse tanke er, at vi endnu ikke er sluppet godt nok af med lusene, men jeg kan altså ikke finde nogen... Min umiddelbare tanke er dog, at der ikke er noget galt, men at hun nærmere opretholder tør hud ved at klø, så det er en ond cirkel. Jeg kan selvfølgelig "bare" ringe til dyrlæge, men min erfaring er, at de famler i blinde med den slags her, og at jeg får lov til at betale inden de får jackpot og rammer det rigtige... Så vil jeg hellere prøve kræfter med råd fra HN først