Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mider i pelsen?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 16:43

Hej med jer

Min gamle pony på 19 har kløet i pelsen on/off det sidste halve års tid. Jeg havde naturligvis dyrlæge, og det viste sig at hun var angrebet af lus, ligeledes var et par af de andre heste i stalden. Pony fik en skrap sprøjte, som "slår alt ihjel bortset fra hesten", og resten af stalden fik et passende middel mod lus. Vi har givet en ekstra behandling til alle, bare for at være sikker.

Imidlertid er hendes kløe ikke forsvundet, og i sommers tabte hun ikke så meget af sin lange pels, hun bibeholdte en "forårspels" vil jeg kalde det. Jeg gik og ventede, og gik ud fra at det nok kom, når vi fik bedre vejr, men nej. Så nu er hun blevet klippet, og set i bagklogskabens lys skulle vi jo have gjort det tidligere på sommeren, men af uransagelige årsager havde hun det aldrig for varmt, og jeg forventede, at hun tabte resten af pelsen når det blev bedre i vejret.

Det med den manglende sommerpels kan naturligvis skyldes sådan noget som cushings, men hun har ingen andre symptomer på dette, tvært imod, så det er der intet andet der tyder på. En ung pony, som var i tilridning under luse-episoden, har haft samme problem, så dette har ikke været aldersbetingede, og kunne måske tænkes at skyldes lusene.

Nå, men hun klør stadig rigtig meget i pelsen, og hun skæller helt vildt. Hun har et par bare pletter under halsen til den side, hvor manen falder, og jeg tænker lidt, at det måske har kløet ekstra her, fordi der har været lige rigelig med isolering under manen + den lidt for varme pels.

Jeg spekulerer på, om det blot kan være lusene, som har rodet lidt for meget rundt i systemet, eller om hun kan fejle andet? Jeg ved at tinkerne på stedet kæmper med mider i hovskægget, men kan det angribe min? Hun deler skind til handicapridning med handicap-hestene, så der er en mulighed for overførsel af diverse der.

Den åbenlyse tanke er, at vi endnu ikke er sluppet godt nok af med lusene, men jeg kan altså ikke finde nogen... Min umiddelbare tanke er dog, at der ikke er noget galt, men at hun nærmere opretholder tør hud ved at klø, så det er en ond cirkel. Jeg kan selvfølgelig "bare" ringe til dyrlæge, men min erfaring er, at de famler i blinde med den slags her, og at jeg får lov til at betale inden de får jackpot og rammer det rigtige... Så vil jeg hellere prøve kræfter med råd fra HN først ;)

0
0
Svar på denne tråd

Lus og kløe
Forfatter: 
Dato:  09-10-2012 13:25

Hej,

Forrige vinter blev min hest angrebet af lus som den eneste i stalden (der var en del udskiftning og min hests immunforsvar var nede i samme periode), og jeg gravede i sagen for at få klarhed over, hvad, hvordan o.s.v. Det viser sig, at der findes 2 slags lus. En slags, der suger blod, og en slags, der lever af hestens hudskæl. Min hests lus var af den sidste slags. Den blev efter dyrlægens anbefaling behandlet med Frontline til store hunde nogle gange med et bestemt interval, og hver gang blev den efter nogle dage vasket godt igennem med almindelig hesteshampoo. Efter et antal behandlinger var den kløefri og der var ingen lus tilbage (jeg kiggede den igennem med lup). Alt udstyr (strigler, trense, sadelunderlag, dækkener o.s.v.) blev desuden hver gang vasket og frosset i minimum 24 timer. Siden har den ingen problemer haft.

Hvis det middel, din dyrlæge gav hesten, virker mod de blodsugende lus og det så tilfældigvis er den anden slags lus, din hest har, så er det jo muligt, at den stadig har lus. Har du prøve at checke den med lup? Desuden er det jo ikke sikkert, at 1 behandling var nok - hvis der sad æg tilbage i pelsen. Måske skulle du snakke med dyrlægen igen. Det er jo synd, at din hest klør så meget - det går meget ud over dens trivsel.

Desuden kunne du give den noget, der styrker hud og pels, så den kan sætte ny, fin pels. B-vitamin (nu er vi jo også i pelssætningssæson, og der kan de sagtens have behov for lidt hjælp, hvis pelsen ikke er helt i orden) eller forskellige andre tilskud, måske urter (bl.a. morgenfrue skulle vist være god til hud og hår).

Hvis der er lus i stalden (hos din eller andre heste) så skal de heste, der har kontakt (på fold eller deler f.eks. strigler eller underlag) jo alle behandles igen - og husk rengøring af udstyr, boksvægge o.s.v.! Lus smitter desværre nemt - spørg bare forældre med børnehavebørn...

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-10-2012 15:16

Hej Jette

Tak for dit svar. Der var ingen tvivl om, hvilken slags lus min pony havde, for de var pænt store og kunne let ses med det blotte øje. Om hun har mere end det, det er jo så spørgsmålet. Hun er som sagt behandlet med den der kradsbørstige indsprøjtning, som tager alt på og i hesten, og efterfølgende er de behandlet med flusa, tror jeg det hedder, flere gange. Det skulle være ligeså effektivt som frontline, men beregnet til heste (eller køer, er det vist), hvor frontline er beregnet til hunde. ALLE heste har fået denne behandling, både privatheste og handicapheste, og ingen af de andre heste udviser gener af det.

Jeg har vasket med alt muligt mærkeligt, har givet B-express masser af gange, og intet hjælper. Nu har jeg købt noget speciel olie til at smørre på huden, så må vi se om det gavner. Jeg er bare lidt træt af, hvis jeg bliver nødt til at betale en dyrlægeregning en gang til, fordi "nogen" har slæbt noget med ind i stalden - jeg fik jo også fornøjelsen af at betale sidst, eftersom jeg var den eneste, som synes at hestenes kløe var lige i overkanten. Og jeg har da haft ponyen her i 15 år, så jeg ved da, at det ikke er os der kommer med utøjet...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider