Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

halt.... tegn/symptomer
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 20:39

hej alle hnér

jeg ville lige høre hvad er det i kigger efter hvis i skal bedømme/se om en hest er halt

håber der er nogle der kan forklarer det på skrift (jeg tror måske godt det kan være svært men ved det ikke??)

tak for svarene på forhånd :-P :-D

Sandheden om sandheden er at den gør ondt...

heste er de bedste venner man kan få i verden<3

0
0
Svar på denne tråd

okikiuuub
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 21:39

Om den er hævet, jeg sammenligner altid benene, og så tjekker om den er ekstra varm der hvor hævelsen er. Og hvis den er rigtig halt, kan man se det på dens gang. Hvis jeg er i tvivl, ringer jeg efter dyrlæge.

Behandl hesten, som du selv vil behandles!

0
0
Svar på denne tråd

Flere måder
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 07:32

Hej,

Hvis hesten er meget halt, er man aldrig i tvivl - så vil den gå meget ujævnt og nikke med hovedet.

Det er altid sværere, hvis hesten kun er let halt. Jeg plejer at kigge på hesten i trav i longe på begge volter. Som regel vil man kunne se, at hesten er mere regelmæssig i bevægelsen på den ene volte i forhold til den anden. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvilket ben hesten faktisk halter på, hvis den ikke viser særligt tydelige tegn på halthed.

En anden metode er at gå/løbe ved siden af hesten og få sine egne skridt til at passe 100% med hestens - først forbenene og bagefter bagbenene. Så kan man mærke på sig selv, om der er lidt forskel.

Ofte er det lidt en fornemmelsessag at finde frem til det halte ben, hvis der ikke er sår, skrammer, hævelse, ømhed el. lign. til at give én et fingerpeg.

Hvis jeg rider en hest, kan jeg ofte mærke, hvis der er noget, der ikke helt er, som det skal være, også selv om ingen kan se det fra jorden.

Alle metoderne kræver lidt øvelse, men med øvelse kan man blive meget bedre til at opdage halthed.

Jeg håber, at det kan hjælpe dig.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

det kan det
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 17:02

det vil hjælpe meget for nu har jeg da et overblik over hvad jeg kan kigge efter :-D

Sandheden om sandheden er at den gør ondt...

heste er de bedste venner man kan få i verden<3

0
0
Svar på denne tråd

Halthed
Forfatter: 
Dato:  06-10-2012 21:53

Man ser haltheder på forbenene, ved at longere hesten i trav, kik kun på hovedet, nikker den , så er den halt på et forben, det ben der er i jorden når hesten har hovedet nede, er det ben den er rengående på..

Ved haltheder på bagbenene, kan man få en anden til at mønstre hesten på et ligespor i trav, kik derefter kun på det øverste af bagparten, siderne øverst oppe over hofterne skal bevæge sig ens op og ned, er der uenshed, er hesten halt på det ben, hvor det øverste over hofterne er mest nede..

Håber du forstår ...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider