Hej,
Hvis hesten er meget halt, er man aldrig i tvivl - så vil den gå meget ujævnt og nikke med hovedet.
Det er altid sværere, hvis hesten kun er let halt. Jeg plejer at kigge på hesten i trav i longe på begge volter. Som regel vil man kunne se, at hesten er mere regelmæssig i bevægelsen på den ene volte i forhold til den anden. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvilket ben hesten faktisk halter på, hvis den ikke viser særligt tydelige tegn på halthed.
En anden metode er at gå/løbe ved siden af hesten og få sine egne skridt til at passe 100% med hestens - først forbenene og bagefter bagbenene. Så kan man mærke på sig selv, om der er lidt forskel.
Ofte er det lidt en fornemmelsessag at finde frem til det halte ben, hvis der ikke er sår, skrammer, hævelse, ømhed el. lign. til at give én et fingerpeg.
Hvis jeg rider en hest, kan jeg ofte mærke, hvis der er noget, der ikke helt er, som det skal være, også selv om ingen kan se det fra jorden.
Alle metoderne kræver lidt øvelse, men med øvelse kan man blive meget bedre til at opdage halthed.
Jeg håber, at det kan hjælpe dig.
MVH
Jette