|
|
| Træpiller som strøelse - hvordan? |
|
|
Jeg overvejer at bruge træpiller som strøelse, men hvordan bruger man dem? Er det noget med, at de skal vandes? Hvor tykt et lag skal der på? Hvor tit skal der muges i bund? Erfaringer søges, tak! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der er lidt forskellige måder at gøre det på, men her er min måde: - Til opstart i en 3x3 meter boks, smider jeg ca. 9 sække ind. Jeg vander træpillerne en lille smule, så det øverste lag er nemmere for hestene at træde ud.
- De første uger er det som regel ikke nødvendigt at fylde nye træpiller ind
- Jeg fjerner klatter og tispletter hver dag, og river toplaget jævnt igen.
- Jeg fylder ca. 1 sæk træpiller i boksen pr. uge
- Jeg muger ikke boksen i bund.
- Jeg strøer med Staldren en gang om ugen for at mindske eventuelle bakterier
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX
Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Når jeg starter en boks op, smider jeg ca 15 sække af 16 kg ind, og så sørger jeg for at få revet det hele op indtil alle pillerne er trådt ud.. Vander aldrig.. Fjerner klatter og tispletter hver dag, strør med stalosan en gang om måneden for at tage bakterier og fugt.. Hver dag rives toplaget plant og eventuelle strå fjernes.. Fylder nye på, når jeg kan fornemme der er røget noget ud... 
*Sød vallak og føl tilbydes plads i løsdrift i 8740, send pb for info* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak :-) |
|
|
Tak for jeres svar. Det lyder til, det er rimelig nemt at have med at gøre . Hvor tykt et lag vil I mene, der skal på? 20 cm eller deromkring? Jeg regner nemlig med at få træpillerne i én stor sæk, hvor der er ca. 1 ton 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Jeg fjerner klatter, vådt og strå-rester hver dag, samt jævner hele bunden ud, giver ca. 1 sæk af 16 kg. træpiller om ugen, nogen dage kan der være behov for lidt ekstra. Skal lige nævnes at jeg vender bunden HVER dag, så jeg for derfor ALT med ud.. Kan ikke nøjes med at vende bunden én gang om ugen eller lign. da jeg har dårlige håndled. Men dette fungere for mig, jeg har en fjedrene bund UNDEN at den er løs og der bliver IKKE skabet ned til selve gulvet, på trods af min hoppe ligger ned hver nat  Jeg startede min boks med 100 kg. træpiller og 1 sæk spåner FINE, og blandede det, vandede det ØVERSTE lag ganske let, lige præcis så meget at det ikke støvede. Men at du vil starte med 20 cm. træpiller er ALT for meget, så kan du ikke styre det, når først pillerne er trådt ud og fylder meget mere.. Jeg startede godt nok min boks op med 100 kg. men 150 kg. ville ikke have gjort noget, samt 1 sæk spåner FIN.. - Hvis jeg én dag skal starte en boks op igen, bliver det sådan her 
Med Venlig Hilsen EVa Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3 D.21/1-2002 til D.14/2-2012 <3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3 Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva..... |
|
|
Du skriver 20 cm er for meget.... Snakker vi så 10 cm eller? Jeg synes, det er svært at forestille sig det, når man ikke har prøvet træpillerne i praksis . Men man kan selvfølgelig altid komme mere på, hvis det ikke er nok. Hvor stor er din boks?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
nok også starte med omkrign 10 cm, du kan altid fylde ekstra ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja, man skal huske at pillerne ikke fylder meget indtil de er trådt ud, så 10 cm piller er rigelig til opstart  Jeg vender aldrig bunden forresten, det behøver man ikke, men nogen gør det... Min bund i løsdriften kører på 1 år nu, uden problemer, på den måde jeg holder den 
*Sød vallak og føl tilbydes plads i løsdrift i 8740, send pb for info* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
jeg starter boks op 3x5 m med 10 poser af 16 kg lyse træpiller og vander IKKE, fjerner klatter og tis pletter hver dag. og tømmer kun bokse en gang om året, når hestene kommer på døgnfold. det fungere rigtig godt, det er nemt og ikke så hårdt for ryggen, det var mit broblem før hen. dette er min anden seson med træpiller, og hvis man er i tvivl er der altid råd at finde på HN :0) -Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er rigtig godt, I nævner det med, at træpillerne bliver trådt ud og derfor kommer til at fylde mere. Det vidste jeg nemlig ikke (ja, jeg er vant til spåner! ). Mia..... Jeg er rigtig glad for, du nævner det med ryggen. Det er nemlig også mit problem, så det er jo meget positivt, at det hele går nemmere med træpiller. Tak for jeres gode råd! Jeg skifter helt sikkert over til træpiller!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boksopstart |
|
|
Jeg har lige startet op for 2 uger siden. Boksen er ca. 3 x 4 m. Der kom 6 poser træpiller af 15 kg og 2 pakker spåner. Det fungere super fint. Jeg har så efterfyldt med en enkelt pakke træpiller efter. Vi får 3 pakker træpiller og 1 pakke spåner med i vores opstaldning. Dem som står på rene træpiller har brugt 10 sække træpiller af 15 kg. til opstart. Jeg synes dog det virker lidt bedre med spåner, da jeg synes det bliver mere luftigt.
Vh Maria Med smuksakken Harmonie og dejlige Max
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Er det lige meget om piller er 6mm eller 8mm? Og hvorfor er nogle henholdsvis for/imod at vande og/eller vende bunden med jævne mellemrum? På forhånd tak. Hilsen Sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Grunden til at jeg ikke vander er fordi så suger de jo mindre. og der er ingen grund til det, pillerne holder længer:0) jeg vender bunden for at udnytte alle pillerne + at hvis man ikke gør bliver den meget hård. og tro mig det er ikke sjovt den dag man skal muge i bund med håndkraft. så vil helt klart sige 1- smid pille i boksen og lad hesten træde dem ud 2- fjern klatter og tis hverdag 3 vend bunden en gang om ugen+ nye træ piller/ efter ca.14 alt efter om hesten er et boks svin dette er det nemmeste efter min mening :0) -Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vand dem.... |
|
|
når du har fyldt en ny boks op, så brug 1-2 liter vand fra vandkande. Ikke mere! Meget vigtigt. Jeg ville aldrig vælge at undlade de 1-2 liter 1. dag. Det er ikke mere, end hesten tisser, og det er kun det øverste lag. Lad være med at blande det rundt. Jeg vender bunden - kun der hvor hesten tisser - hver eller hveranden måned. Du opdager nemt hvor hesten har tisset, ved at lufte bunden med en halm-greb. Bare kør ned til bunden, og løft nogle cm. Er den meget tung, så vendes den lige der. Jeg bruger 1½ pose om ugen, startede vist op med 10-12 sække. Vender man bunden hver dag, går der rigtig mange træpiller til spilde, det skal først ud, når tisset er blevet til plader, og mørke rød agtig. Ellers får man jo ikke gavn af sugeevnen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller... |
|
|
jeg giver hestene fuldstændig ret. har prøvet mange forskellige måder at muge på. den måde der er mest økonomisk og så hestene stadig står tørt er for mig: tage klatter hver dag. tage tis pletter hver 2-3 uge. alt efter hest. som hestene beskriver tager man kun tispletten når den er hård, klumpet sammen så det er en mørk flage. det kan tages med en greb. det kommer næsten frem i overfladen, og tager det kun når det gør det. tager man det før suger pillerne ikke nok og man smider piller ud der kunne suge mere. venter man længere tid bliver bunden fugtig da hele overfladen på pletten bliver våd. dette er selvfølgelig helt afhængig af hvor meget hesten er på stald, og hvor meget den tisser. jeg bruger stalosan hver gang jeg tager vådt. og fylder kun nye piller ind når jeg fjerner nogle. jeg vender bunden hver 2-3 gang jeg muger vådt. vender man den ikke bliver overfladen kedelig og pillerne bliver ikke brugt i bunden. den kan også blive ret hård. vender man den oftere syntes jeg bunden bliver meget løs og dum. du skal gå efter de lyseste piller, de suger mest. og jeg syntes 8mm er bedst, men ikke helt så vigtigt som at pillerne er lyse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum.... |
|
|
Undskyld TS, men jeg låner lige hurtigt din tråd  Til jer der bruger træpiller - er det ikke en dyr løsning ifht. fx. halm? Jeg vil super gerne bruge træpiller da det er enormt hårdt for ryggen at bundmuge 1. gang ugentligt med halm, men jeg er i tvivl om jeg kan finansiere det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er dt nemt |
|
|
jeg bruger til 2 heste, en der er ret renlig og en der griser meget, der bruger jeg ca 10 poser tilsammen det vil sig ca 350 kr. om måneden for dem begge syntes det er billigt men det er efter opstart . det er det der ka være dyrt. jeg vender ikke bunden men river det dagligt og tar pøller hver dag og tisseplet 1 til 2 gange om ugen.
mvh sussie.. nu med ceduina ox..og jasmin. cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pris på træpiller |
|
|
til mine to heste der dog kun stod inde i 9- 12 timer. (9-10 timer i hverdagene) brugte jeg 800-1000 kg på en hel vinter, og det er til to heste. det er så uden opstart som er det der koster. jeg lader bunden ligge sommeren over, og genbruger den nu meget tørre bund igen til efteråret. så rundt regnet på en vinter sæson (fra oktober til maj, ca) bruger jeg 4-500 kg pr hest. det koster mig 6-800 kr da jeg har købt piller billigt gennem min mester (løsvægt) ellers er normal prisen 1800-2200 kr for en palle på 900 og noget kg. når det skal være i sække. sidste vinter brugte jeg faktisk kun 6-700 kg til dem begge. nu har jeg lavet løsdrift og er fortsat med træpiller. og indtil videre ser det ud til at fungere. kun 4 dage efter den er taget i brug. (opstartet på den "gamle" bund fra boksene) jeg laver selv halm og kan få alt det gode halm jeg vil til nærmest næsten ingen penge. men nej, jeg vil helst bruge træpiller. selv om det er noget dyere for mig end halm. det er så meget nemmere at arbejde i og fylder ingen ting på møddingen. så håber det kan fungere i løsdrift også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jajajjaja |
|
|
jeg brugte træpiller noget af en vinter for et par år siden. Jeg har 4 bokse. Jeg syntes at det var voldsomt dyrt at starte op. Mine heste kunne slet ikke li at gå på dem da det knasede og skred under hovene.. de stod helt stille og turde ikke bevæge sig, og normalt er de ikke bange for mange ting. Jeg syntes hurtigt at pillerne blev våde og måtte ofte tage store områder ud der var helt brune-røde og våde og klamme. Da hestene også skulle have både lidt halm og ellers wrap at tygge på blev dette natten over ofte trådt ud i hele boksen og dermed blandet med pillerne så der var et stort sorteringsarbejde dagen efter når boksen skulle rengøres. Det positive var at der ikke var store mængder halm mm der skulle køres ud. Men for mig var det en alt for dyr løsning så i løbet af vinteren fik de mere og mere halm i boksen og jeg er for længst tilbage på hlam. Mere arbejde til mig men meget billigere. Og der er "tøm-mødding" med i min staldleje så betyder ikke noget at der er mere mødding. Hvis du kan få pillerne billigt er det da bare at komme i gang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|