Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hjælp til krybbebider
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 09:28

Hej Hn`er.

Jeg har brug for lidt hjælp.

I den stald jeg har mine heste i er der netop kommet en ny hest.

Og den er krybbebider.

Desværre er det sådan her i sverige hvor jeg er, at det ikke er forbudt med halsrem...

Jeg har tilbudt damen at prøve at hjælpe med en foderplan til hendes hest for at se om det virker og for at hjælpe hesten.

Den krybbebider hvor den kan komme til både i boksen og på folden på stolperne.

Det drejer sig om en svensk halvblod, samme som dv. Den er 175 cm, kraftig type, lettere stresset.

Den har jo højst sansynligt nogen med maven, men det er ikke noget jeg kan gøre noget ved da det ikke er min hest. Kan kun oplyse ejeren hvad jeg observerer.

Pt får den salsa havrefri müslie og betfor samt tør wrap. Den er ret trivelig og kan derfor ikke få wrap ad libitum.

Jeg tænker at tilbyde hende hjælp til en foderplan der ser ud sådan her :

Roepiller

Hørfrøkager

vitaminer og mineraler evt salvana som jeg selv bruger.

evt lucerne for mere tyggetid

Helt præcis hvor meget den skal have ved jeg ikke endnu, men måske der er en der kan hjælpe med det?

Den er pt på vedligehold.

Håber på at jeg kan overtale hende til at sætte den op i mere grovfoder.

Den er temmelig frisk så extra energi er ikke nødvendigt.

Er der evt andre ting som i ville kunne anbefale til den?

Det er en rigtig sød, flot og dejlig stor hest, men jeg bliver bare så ked af at se den med sådan et stramt tortur instrument om halsen, som jeg syntes en halsrem er.

Mvh Trine

Lækker landejendom med stald og folde på falster sælges.

Se mere her : www.estate-maeglerne.dk/maegler/ pages/property-presentation/ property.action?caseno...pno=270081

0
0
Svar på denne tråd

vores krybbebider
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 10:30

holdt helt op på denne kur, hun havde ca. samme størrelse

15-20 kg hø (helst ikke wrap da det kan indehold meget sukker)

2 l roepiller (tørmål) - pas igen på betfor og speedi-beet pga sukkerindhold.

1½ l müslie uden havre og byg

salvana vitaminer

Pronutrin iht. anvisningerne (lægger en beskyttende hinde på slimhinden i maven)

Det er vigtigt at den altid har adgang til stråfoder også på fold.

Lucerne duede ikke hos os pga syren - det gjorde faktisk krybbebidningen værre. Gulerødder var helt forbudt.

Husk at se på både stivelsesindhold og sukkerindhold på de produkter I bruger - for vi lærte at det var kombinationen af stivelse og sukker som ændrede hendes adfærdsmønster.

Før vi ændrede kosten krybbebed hun så voldsomt at hun havde slidt sine fortænder helt ned.

Den virkede indtil hun fik en skade som gjorde meget ondt - så faldt hun i igen. Desvæære overlevede hun ikke skaden, så jeg ved ikke om det havde virket når smerterne forsvandt.

Hilsen Anette

Sælges: hoppeføl efter RDH Keep Cool Dancer/Bøgegårdens Boney M født 24. maj 2012, se www.stroeyer.dk

0
0
Svar på denne tråd

krybbebider
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 11:03

Hej og tak for svar.

Desværre er det ikke muligt at give den alm hø da der ikke er mulighed for opbevaring af dette.

Wrappen er dog ganske tør og grovstruktureret.

Lige nu får den det bare i boksen men tænker at det ville være bedre med et hønet så den har til længere tid.

Lucernen bliver da droppet og vil anbefale hende pronutrin som jeg kan læse mig til at mange er glade for.

Gav du det som en kur eller løbende hele tiden?

Jeg tænker også at ca 2 kg roepiller i tørvægt er ideelt til hesten samt 200-300 gr hørfrøkager og så salvana.

mvh trine

Se mere her : www.estate-maeglerne.dk/maegler/ pages/property-presentation/ property.action?caseno...pno=270081

0
0
Svar på denne tråd

pronutrin
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 14:13

Jeg gik lidt mere drastisk til værks, så hun fik først en kur med gastroguard (ca. 1 måned)

Herefter pronutrin i 3 mdr.

Så var krybbebidningen stoppet og jeg stoppede kuren.

Jeg har ingen erfaring med hørfrøkager - men hønettet er en god ide - jo længere tyggetid jo bedre.

Jeg hængte en transportkrybbe op med roepiller til natten, så hun altid havde roepiller eller hø at spise.

I vores tilfælde blev krybbebidningen også mindre, hvis hun blev beskæftiget fra jorden. Vi klikkertrænede med tommeflasker, bolde osv. - jeg havde hende endda med rundt og luge i haven :)

Hilsen Anette

Sælges: hoppeføl efter RDH Keep Cool Dancer/Bøgegårdens Boney M født 24. maj 2012, se www.stroeyer.dk

0
0
Svar på denne tråd

uden rem
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 14:37

Jeg er af den helt klare mening at men ikke "bare" skal give en krybbebider hals rem på. Jeg syntes faktisk det er synd!

Jeg syntes det er dejligt du beder om gode råd, så du kan hjælpe hesten.

Der er mange fine forslag, så du har noget at teste.

Jeg var faktisk ikke klar over, at der er forbud mod halsrem i Sverige.

hilsen Joan

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 15:59

Jeg ville give den en spand med EquiBoost fra www.horselab.dk

Det er et probiotisk vitamin/mineral tilskud, som i første omgang vil hjælpe immunsystemet som sidder i maven, til at fungere og rette op på eventuelt begyndende/eksisterende mavesår... Når spanden er tom, kan man fortsætte med dette produkt, nok endda på halv dosis, men der anbefaler jeg at kontakte Lars fra Horselab, han yder en super serice og er ikke bleg for at anbefale andre produkter til sådan en hest, som de ikke selv forhandler, hvis han finder det bedst...

Så egentlig, smid en mail til Lars og hør om han har nogle gode forslag og om ikke EquiBoost ville være vejen frem for den store dreng? :)

Hønet med små masker er klart en god ide, hvis den netop ikke kan tåle ad libitum, men hold øje med om den stresser over det, det gør nogle og det forværrer egentlig bare adfærden... En hest må jo ikke forhindres i at udføre denne stereotyp adfærd, da hesten udløser endorfiner på denne måde i hjernen, som kan virke smertelindrende, så jo, en halsrem er tortur som du selv er inde på!

*Sød vallak og føl tilbydes plads i løsdrift i 8740, send pb for info*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

krybbebider
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 08:47

tak for jeres input.

Jeg er glad for at damen i første omgang vil prøve at skifte foderet og se om det hjælper.

om jeg så kan overtale hende til at prøve evt pronutrin må jo komme an på en prøve.

Men det er billigere end at hesten skal indlægges pga blødende mavesår.

Det er en rigtig skøn hest med god kapacitet til dressur. Damen har tidligere startet på den men hun blev så syg og red næsten ikke.

Det er en hest som trives med at lave noget og ikke bare gå og glo på folden.

Udover det lider den temmelig meget af seperationsangt så den reagerer ret kraftigt på hvis jeg skal lukke mine heste ud først om morgenen.

mvh trine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider