Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gaffelbåndsskade og PRP
Forfatter: 
Dato:  24-09-2012 21:31

Sagen er den, at min hest for 4 måneder siden fik konstateret en lille læsion i gaffelbåndet på venstre bag. Hun har så siden hen været i bedring rent halthedsmæssigt og jeg havde fået lov til at skridte i tre uger, hvorefter jeg skulle trave 14 dage, og så skulle hun kontrolscannes... Det var så i dag.

Desværre var hun blevet værre (hvilket jeg blev noget overrasket over, da jeg absolut intet har kunnet mærke og hun har været ganske arbejdsvillig). Hun reagerede mere i bøjeprøve, og havde nu en større læsion ved tilhæftningen. Dyrlægen anbefaler special sko og PRP behandling.

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer (skadeperiode, blev den ridehest igen osv.) inden for skader i tilhæftningen på gaffelbåndet. Både dem hvor der er brugt PRP, og også dem uden brug af PRP.

"What is right is not always popular and what is popular is not always right."

0
0
Svar på denne tråd

Erfaring gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  25-09-2012 10:37

Vores pony på 5 år fik gaffelbåndsskade i december 2011. Ligeledes i et forben i tilhæftningen. Skanninger viste at skaden ikke var stor.

Vi har prøvet 3 x shock wave behandlinger, konservativ behandling både med lille sygefold og efterfølgende sommergræs i 3 mdr., specialbeslag med sål på forbenet, hvor gaffelbåndsskaden er osv.

Er blevet skridtet på skridtbånd og for hånd x flere dagligt for at mindske arvævet.

Vi har efter Hørsholms anvisning forsøgt genoptræning x 2, hvor den desværre er blevet halt igen indenfor få dage, når der er lagt trav ind. I hele forløbet er den skannet regelmæssigt.

Nu er den kommet hjem efter 3 ugers ophold hos Healthy Horse, hvor den har fået massage, gået i aquatræner og stået på vibrationsgulv dagligt.

Vi er så småt (igen) begyndt genoptræningen og startet med små travintervaller op. Så nu er der tilbage at holde vejret og krydse fingre for at den denne gang er helet ordentlig op i senetilhæftningen for ellers er behandlingsmulighederne desværre ved at være opbrugt.

Vi har ikke forsøgt PRP behandling.

Men indtil videre har vores forløb strakt sig over 10 måneder. Men har hørt om flere "succes-historier", hvor forløbet er endt godt.

Vi har i hele forløbet også anvendt back on track staldgamacher

Rigtig god bedring til hesten.

Mange hilsner Anne

CARPE DIEM - GRIB DAGEN!

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 11:33

Hej

Jeg er lige blevet færdig med genoptræning af min hest som også pådrog sig en gaffelbåndsvedhæftningsskade i højre forben.

Han blev idømt 13 ugers boksro, og måtte skridtes 2x20 min om dagen. Det gik ikke særlig godt, han blev total bims.

Så jeg sendte ham afsted til Hjorlund i Esbjerg, som har erfaringer med seneskader. Her stod han i 2 1/2 mdr. hvor den daglige "træning" bestod af skridtbånd, vandskridtbånd og spa.

Efter de første 6 uger blev han scannet og her var skaden allerede godt i gang med at hele.

Et sted der varmt kan anbefales, selvom det koster spidsen af en jetjager. Jeg fik en dejlig velafbalanceret hest hjem, der var klar til genoptræning efter dyrelægens råd.

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider