For to år siden, da min hest var 3, skulle hun til at gå med dækken for første gang, hvilket gik helt fint, hun har været vant til dækkener, som en del af træningen da hun var plag, så hun var helt cool.
Efter ca en uge, kommer jeg ud og henter hende på folden. Hun går uden dækken, og er ret hysterisk. Det viser sig så at hun har været gået i hegnet. Hendes dækken er fuldstændig splittet af og hun har knækket en hegnspæl og fået et mindre brændsår, sikkert fra en bagbensstrop.
Men jeg får hende ind, og hun får et nyt regndækken på, hvilket hun er helt ligeglad med. Men på folden begynder hun at blive mere og mere underlig, og det er kun blevet værre på de sidste to år.
Hun er simpelthen bange for at være i løbegangen, som går mellem jordfolden og græsfolden, og som også var der hun hang fast. For det meste går hun med ned om morgenen, men hvis de andre går op for fx at drikke og hun går med, så bliver hun stående deroppe alene bagefter. Hvis hun endelig er nede på græsset om eftermiddagen når jeg kommer, så er hun så langt væk fra løbegangen som hun kan komme, også selvom det betyder hun skal stå der alene.
Når jeg skal have hende ind er hun fuldstændig oppe at køre, tonser rundt, masser mig og presser mig ud i hegnet. Fnyser og sk*der og er helt vildt stresset. Så snart hun er ude af folden er hun 100% sig selv igen. Når hun skal ud igen, har jeg prøvet at trække hende ned på græsset til de andre, men der er hun også helt sindssyg, og så når jeg slipper hende så fræser hun rundt, indtil hun får alle de andre med sig op på jordfolden igen, hvorefter hun så bliver deroppe når de andre går ned.
Nu har jeg så pillet dækkenet af hende igen, fordi jeg ikke kan bære at se hende sådan, men ville jo helst at hun kunne gå med det, det er noget mere praktisk, og det er altså også bedre for hende ikke at skulle træne med bjørnepels på.
Sidste år gik det ligesom over med tiden, og det var heller ikke så slemt, så der fik hun bare dækkenet på, og til foråret kunne man slet ikke mærke det. Men for pokker det er slemt lige nu og kan slet ikke trænge igennem til hende. 
Nogen der har prøvet noget lignende eller har gode råd?? Vil virkelig gerne hjælpe min stakkels hest.