|
|
| Dækkenspørgsmål |
|
|
Hej derude.. Jeg håber der er nogle herinde, som kan svare på mit spørgsmål, da jeg ikke føler jeg har kunnet finde et ordentligt svar på mit spørgsmål, ved at søge rundt på nettet  Jeg står i den situation, at den pony jeg låner skal højst sandsynligt klippes her i weekenden da hun sveder meget under træning. Jeg er så meget i tvivl om jeg skal smide vinterdækkenet på 300 gram på hende, når hun er blevet klippet(det skal lige siges at hun skal helklippes, dog bliver ben og hoved ikke klippet). På nuværende tidspunkt går hun med et overgangsdækken og ved ikke hvor mange gram dem er på, da det er et dækken ejeren af ponyen har købt til den.. Fordi jeg er i tvivl, er fordi jeg er bange for, at hvis hun får vinterdækkenet på nu, så kommer hun måske til at fryse når det bliver endnu koldere... Og har ikke rigtig lyst til at skulle ud og invistere i et endnu tykkere vinterdækken og har heller ikke råd, men ved heller ikke om hun kan nøjes med at fortsætte med overgangsdækkenet lidt endnu.. Hun skal jo ikke blive forkølet  Hvad ville I gøre?? .. Kan man smide et fleecedækken eller ulddækken under overgangsdækkenet og så vente med vinterdækkenet hvor der også er hals på, hvilket der ikke er på overgangsdækkenet.. Så vidt jeg kan se på DMI, så skal det være imellem 5-15 grader om dagen, måske 20 grader og de er ikke kommet på stald om natten endnu. Håber der er nogle som kan give nogle råd, sådan at jeg bliver lidt mere sikker i mit valg  På forhånd tak /Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har,,, |
|
|
Fuldklippet - har kun et 50g på venter med det andet indtil der er dagsfrost - min kommer på stald her fredag - på grund af det ustadige vejr.. og så er et 300g. ikke nødvendigt før en gang I december/afhængig af vejret. :) Knus Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| h,--...... |
|
|
Så længe dagstemperaturen er over 8 grader, vil jeg ikke give mere end 150gram på.. ! Et almindeligt overgangsdækken går som regel ned til ca. 5 graders frost..  Du kan sagtens vente - No problemo.. Ps. Hvis den sveder, ville jeg klippe !.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Hun skal også klippes her i weekenden, hvis hende som skal klippe hende kan, ellers bliver hun klippet så snart hun kan  Men så kan jeg godt vente 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TS.... |
|
|
Ja, undrer mig, men hvorfor går hesten allerede med overgangsdækken, vi er i midt septemper ? Og at skulle lægge 300 gram på snart, virker total skørt. Hvad vil du gøre til vinter ? Hvis hesten sveder så voldsomt, skulle ridningen måske ændres, eller flyttes til udendørs ? (dvs. tilrettelægge ridningen efter årstiden) Nogen gange undrer jeg mig, er det hestens eller menneskets behov, der tilgodeses ? (åbenbart mest menneskets behov) Hesten har jo ikke bedt om, at blive klippet totalt og få tøj på. For mig virker det absurd, at klippe hesten total, bare pga. egen interesse ifa. ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nybo... |
|
|
Det skal lige siges at hun rides udendørs, lige så længe vi kan.. Træningen bliver først rykket indendørs når den udendørs bane ikke kan bruges længere... Hun har allerede lagt meget pels, så det har ikke noget med træningen at gøre, da hun ikke sveder på andre tidspunkt af året, efter 5-10 minutters traven, det er jo fordi hun hurtigt får det varmt pga alt det pels.. Synes det er synd at hun skal svede så meget og vil heller ikke komme til stævne med en bamse.. Det er bare min mening!!  Jeg ville ikke have det godt med at skulle gå rundt og koge efter kort tids arbejde/motion og ikke kunne komme af med varmen på en eller anden måde.. Jeg synes ikke det er synd at klippe hesten, hvis den har det meget varmt efter kort tids træning og angående dækken kan man jo smide et dækken på, som ikke får hesten til at koge, men holder hesten varm, sådan at den ikke fryser og bliver syg.. Men det er fair nok at du ikke bryder dig om at klippe hesten, og det er fair nok hvis du ikke klipper dine heste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækner.. |
|
|
hvordan ser dæknet ud ? Nogen kalder nemlig et regndækken med fleecefor for et overgangsdækken - virkelig træls når man selv ser det som værende et regndækken, og man så søger et dækken med 150 g fyld, som jeg ser værende et overgangsdækken. Mine bliver ikke klippet, men har fået regndækken m. fleecefor på. Den pony du låner er det fjordbollen ? For så kender jeg det godt. Nogle er gode til at sætte pels i god tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| freddy ♥detvarkattens♥ |
|
|
Har fået af vide af ejeren at det er et overgangsdækken, hun kunne bare ikke huske om den var med 150 eller 200 gram  Hun mente dog jeg skulle prøve og snakke med hende som skal klippe ponyen, om hvad hun synes angående dækken.. Altså om hun skulle fortsætte med overgansdækken eller gå over til vinterdækken.. Jeps det er en fjordhest  Synes egentligt det er utroligt hun har satte pels så hurtigt, vi var knap nok kommet ind i september og synes da ikke det var så koldt der?? .. Men pels har hun sat og så må hun jo klippes for ikke at svede så meget under træningen, hvilket jeg synes der er synd, for der går længe inden hun bliver tør igen... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
De følger lyset med hensyn til pels, ikke temperaturene... Jeg ville bestemt lade hende beholde overgangsdækkenet på efter hun er klippet.. Lad være med at komme fleece eller uld under, det er ikke sundt for pelsen at gå med 24/7 og giver næsten altid slidmærker... Hun skal ikke være lun under dækkenet, når du stikker hånden derind, skal det føles som normal temp, men når hånden har ligget på pelsen/huden et par sekunder, må du gerne kunne mærke hendes egen kropsvarme, eller dvs det skal du kunne, ellers føles hun kold og ER kold derved... Men start ud med overgangsdækkenet og mærk efter....
*Sød vallak og føl tilbydes plads i løsdrift i 8740, send pb for info* Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanette |
|
|
Okay, vil prøve og ligge overgangsdækkenet på hende i første omgang, efter at hun er blevet klippet og så se om det er nok 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken.... |
|
|
Vores går med regndækken nu, uden noget under. Hun har sat det meste af sin vinterpels, meeeen det er ikke ret meget  Med det regn og rusk vinhar nu er det nødvendigt, også fordi hun nu står på en mark der ikke har så meget læhegn.
Mvh. Sanne Crosstræner sælges, se præs. Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet. Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanne. |
|
|
Overvejer om jeg skal have fat i en regndækken til næste år, ved bare ikke hvornår jeg så skal smide regndækken på hende, overgangsdækken og vinterdækken??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TS.... |
|
|
Jeg er ikke modstander af, at heste bliver klippet, det kan til tider være påkrævet, af samme årsag som du nævner. Men hvorfor skal hesten hel-klippes ? Du kunne evt. nøjes med en f.eks. jagt-klipning eller mindre, dvs. kun hals og bringe ? Mht. brug af div. dækkener, er det jo meget individuelt, alt hvilken hest det er og hvilken brug, samt hvilken klipning den får. Jeg er bare tilhænger af, at hesten har så lidt tøj på som muligt og i så kort tid som muligt. Så synes bare, at det lød voldsomt, at allerede skulle lægge 300 gram på. Et regn-dækken m. bomuldsfoer burde være nok på nuværende årstid. (til at holde hesten tør og varm ifht. regn og blæst) Når solen er fremme, har hesten det faktisk varmt og den kan så gå og svede under dækkenet, så ville aldrig lægge større gram på nu. Heste har ikke samme kulde/varme temp. som os mennesker. Men du kan altid se på din hest, når den fryser eller har det for varmt, og så må du jo regulerer derefter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor helklippes |
|
|
Personligt helklipper jeg for at undgå bakterievækst under dækkenet, såsom svampeinfektion o.l. som kan opstå - efter en ridetur og du lækker dækken på en våd hest med pels..(for at den ikke skal begynde at fryse...) ... (Ja jeg lækker ulddækken på.. men alligevel har han en tendens til svamp sidst på sæsonen.. og det undgår jeg totalt ved at helklippe ham... + at de havde lus I min stald sidste år.. det undgik min pony af samme årsag..  Personligt kan jeg udemærket godt se fordelene ved ikke at helklippe.. og alle heste ejere ville da langt foretrække en hest med pels... Min hest har det dog enormt svært ved fældsæsonens start//der I marts, april, maj.. juni... juli... (efter han er blevet ældre.. har han oftere problemer med at fælde vinterpelsen).. og dette bliver automatisk afhjulpet.. ved en helklipning, så undgår han at skulle stå I flere måneder og koge helt vildt !!!.. Så nogle gange kan man af andre årsager end ridning blive nød til at klippe !!.. Jeg har en connemara som har sat så meget pels allerede midt I september måned, at jeg klippede ham, af den simple årsag.. at han var helt stiv I pelsen af sved efter en 20 min skridttur.. Og så er det fandeme da syndt at lade være !!! Hvorfor den negativitet overfor klippede heste? Har du tænkt årsagen kan være en anden en anden end først antaget?..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PSSSS..... |
|
|
Min connemara pony så helt lettet ud efter han var blevet befriet for hans vinterpels !!!... han udviser meget mere energi og vilje/lyst... ... Snotter din hest ?... for mig vil en våd hest pels ligge og fungere på samme fod, som hvis du svedte inde under regntøjet... mod din bare hud... auch auch... Jeg ville godt nok fryse !!!.. Jeg vil til hver en tid have en tør hest frem for en våd hest hvor snotten står ud af næsen, + at den er total ude af form/har ingen muskulatur - på grund af manglende ridning, af hensyn til pelsvæksten... + Hun spurgte jo.. om det var tilrådeligt at lægge et 300g på nu eller om hun skulle vente... - Hvorfor konkluderer I altid at vedkommende gør det !!.. Hvorfor ikke bare råde, og sige - jeg ville starte ud med 150g .. eller 50g... afhængig af vejr og vind !!.. Giv hende da noget konstruktivt at arbejde med, I stedet for et slag I ansigtet... Jezzz altså !!.. Ps. <3AjA3s` ejer - Håber du fik et konstruktivt svar du kan bruge!.. Ellers så skriver du bare en pm til mig.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regndækken |
|
|
Pia - vi har lagt et regndækken på af to grunde, det sidder bedre på hende og har ikke ekstra varme i, dvs. så vi kan senere lægge fleece under. Den anden grund er, at vi købte et brugt overgangsdækken, som er tungt, sidder dårligt og regnbeskyttelsen er vasket væk. Men det er rart at ha et reservedækken  Noget af udfordringen med dækkener er, at man ofte ikke selv sætter hesten ud om morgenen. Så de er nødt til at gå med samme dækken dag og nat, indtil man kommer ud til dem. Ak ja, alle de bekymringer man har  Nå, jeg regner med at vi kommer gennem vinteren som sidste år, et fleecedækken under, som tit bliver vasket, dækkenet af hver dag så de får luft og bliver striglet. Hvis det bliver meget koldt ryger der to fleecedækkener på. Jeg manglerbare at sy det sidste for på, så de kan glide over pelsen.
Mvh. Sanne Crosstræner sælges, se præs. Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet. Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken.. |
|
|
Hej Pia  Jeg vil mene at et tyndt overgangsdækken er mere end rigeligt.. Jeg plejer først at give vinterdækken på når der er frost når hestene kommer ud.. Vi ses i weekenden..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op alle de svar |
|
|
Nybo: Jeg synes nok bare det ser pænest ud når hesten bliver klippet helt, i stedet for at der er noget vinterpels nogle steder.. Men det kan være hun bliver klippet på en anden, det kommer an på om hende der skal klippes hende og jeg finder på en god løsning  Hvis hun ikke blev redet dagligt, ikke svedte så meget og skulle med til stævner osv, så blev hun nok heller ikke klippet eller fik dækken på.. Rumletozen: Ved ikke hvorfor folk tror jeg vil ligge et vinterdækken på, da jeg jo spurgte om hvad folk synes, havde folk ment at den skulle på, så var den nok kommet på, men nu mener folk at en overgangsdækken er rigeligt, derfor beholder hun overgangsdækkenet på, til det bliver noget koldere.. Sanne: Jeg tænker bare, at hvis hun nu fik et regndækken på næste år, så kunne det være at jeg kunne undgå at hun skulle klippes + der vil gå længere tid inden hun skal have overgangsdækken og vinterdækken på .. Så ved jeg bare ikke hvornår regndækkenet skulle på.. Annemette: Okay, jamen så beholder hun bare sin overgangsdækken på når hun er blevet klippet  Ja vi ses i weekenden..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar på spårgsmålet |
|
|
Jeg syntes sagtens du kan ligge 300 gram på, med mindre din hest får det for varmt selvfølgelig Men passer 300 gram fint til den nu, bliver du nød til at få fat i et underdækken, til når det bliver frostvejr..... Min hest har fået 300 gram på, han går stadig på døgnfold, og det bliver han ved med min. en månede mere.... Han får tøj på til vejret  Heller en lun, glad og veltilpas hest med tøj på, end en kold og sur hest som "kun" må få det tøj på ejer mener er nødvendig på årstiden  Hvad man så gør til vinter, gi'r mere tøj på om nødvendigt... Onde mig min hest er glad udehest med 300 gram på og om vinteren kan han hoppe i sit Rambo Supreme + 400 gram underdyne hvis han lyster  Glemte lige han bliver IKKE klippet...........
Selv den mindste stjerne lyser.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tg1..... |
|
|
Prøver at ligge overgangsdækkenet på hende og så mærke efter næste dag, om hun har det varmt eller ikke.. Så kan jeg bedømme derefter om hun skal have vinterdækkenet på og så må jeg skaffe mig et underdækken til når det bliver koldere  Men nu ser jeg..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du kunne jo lade vær med at helklippe hende og lade den stå med pels på fx lænd/kryds/ryg og så lade den beholde overgangsdækkenet på. Min egen pony er også begyndt at sætte meget pels. Så nu venter jeg bare på lidt tørvejr så han kan få en god tur med børsten og så får han regndækken med fleece på. Ellers ligner han en brunbjørn hele vinteren. Han er 25 år og får dækkenet på til at holde varmen og hjælpe med at holde huld, så han ikke skal æde sig gennem 3-4 kg krybbefoder for at holde huld. Nu kan han klare sig på tilskudsfoder til alm. rideheste og wrap ad libitum. Synes også han har svært ved at smide pelsen igen og gennem vinteren må jeg klippe mudderkager af ham, for han elsker at smide sig i de største vandpytter/mudder. Så ridning henover vinteren er ganske umulig hvis han ikke har dækken på.
Sælges: Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy - DS hoppe Vallak (2009) e. Laurino - DS hoppe Hingsteføl (2012) e. Laurino - DH hoppe Hoppeføl (2012) e. Laurino - DH hoppe (e. Painters Row XX)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bjbæjkbjkæ |
|
|
Pia - når vi bruger regndækken er det i høj grad også fordi jeg ikke kan tillade mig at købe 10 forskellige dækkener thi hi (overdrivelse fremmer forståelsen. Hvis vi havde et godt overgangsdækken brugte vi nok det i stedet. Men jeg synes det er en god tråd, det er fint at blive klogere på hvad I andre gør, både mht. klipning og mht. dækkener. Og så er der jo megestor forskel på de forskellige heste, hvad de sætter af pels og hvor meget de arbejder og sveder. for tråden
Mvh. Sanne Crosstræner sælges eller byttes til kondicykel, se præs. Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet. Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klipning |
|
|
Ved heller ikke om jeg ændre mening på søndag, måske, måske ikke.. Sanne: Synes også det er en jungel angående dækkener, for nogle synes jo det en og andre synes det andet + hestene har forskellige behov.. Men godt du er positiv omkring tråden, for ja det er rart man kan få mere erfaring her på nettet eller selv kan spørge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|