Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Atypisk myoglobinnuri
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 09:07

Hej HN'er

 

Vi står i den uheldige situation at vores gamle hoppe (15år) i søndags fik konstateret atypisk myoglobinnuri :(

 

Hoppen lever imod alle forventninger endnu, da de fleste dør indenfor 48 timer.

 

Dyrlægen siger at hun har 20% chance for at overleve :(

 

Har i erfaringer med denne sygdom?? eller kender i til andre tilfælde??



Tophorse st.Martin sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 gør mig utrolig ondt for jer
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 20:05

det er en forfærdelige sygdom og det gør mig ufatteligt ondt for jer.

 

Det er en sygdom der stadig er et mysterium, fordi det er en rimelige ny opdaget sygdom.

 

det jeg har hørt/læst mig til er at den normalt angriber unge dyr,

 

Hvis hesten mikrakuløst overlever er genoptræning og sygdomsforløbet langt.

 

Jeg ved der er forskningsprojekter i usa, tyskland og frankrig, men har ikke være i stand til at finde link til dig.

 

Jeg håber sammen med jer at jeres hoppe klare skærene og kommer sig.

 

jette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min unghest
Forfatter: 
Dato:  15-09-2012 01:30

havde det i 2009. Han lever i bedste velgående idag. Dyrlægen sagde, at han aldrig havde set så syg en hest rejse sig igen. Han blev syg en søndag og tirsdag kom han op og stå... Siden gik det fremad hurtigt. Det var meget underligt at se på... Han ville utroligt gerne spise og drikke, men lå i sideleje med strakte ben.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 08:36

Hej igen :)

 

Her er der lige en lille opdatering :)

 

Hun lever endnu :) På trods af de små ods :)

 

Hun var rigtig frisk fredag :) Men skræntede rigtig meget lørdag :( hun kunne slet ikke komme op og stå og ville helst bare ligge helt fladt ned, med benene lige ud i vejret.

Dyrlægen kom og gav hende noget smertestillende og drop lørdag og få timer senere kommer hun op og stå :)

 

Søndag er hun så frisk og hendes urin har set flot ud både lørdag og søndag så dyrløgen sagde go for at hun kunne komme ud på en meget lille græsfold ved siden af nogle andre :)

 

Så vi går lyse tider i møde :)

 

Dog tror vi at hun måske kaster føllet..men bare hun overlever, så må det med endnu et føl fra hende vente :)



Tophorse st.Martin sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 dejlig opdatering
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 16:30

Hvor er det dejligt du har overskud til at opdaterer os.

 

jeg kan ikke tilføje andet end at jeg håber alt godt for både jer og hoppen.

 

jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 18:18

 

Hvad går sygdommen ud på?

 

 


Hilsen LouiseN


Langsomt er hurtigt


0
0
Svar på denne tråd
 
 LouiseN
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 18:28

Den starter lidt ligesom nyreslag, bare hvor det er en baktetie der bliver dannet, som nedbryder hestens muskulatur...

 

Det rammer kun heste der går ude i løsdrift eller 24 timer i døgnet, ved træer og/eller bakker.

 

Hoppen her gik ude med 4 andre på samme fold i bakker med skov. De andre er ikke ramt. Det smitter ikke.

 

Stadig en sjælden sygdom som man ikke ved ret meget om.

 

Der er 20% chance for at overleve..De fleste dør indenfor 24-48 timer.

 

Man kan tjekke hestens urin for at se om den er i bedring. den er meget mørk når den er syg.

 

Vores hoppes diæt bestod i starten af drop, vand, gulerødder, hø og smertestillende...og 100% boks ro.

 

Nu går det så godt med hende at hun må komme på en mindre græsfold, får lidt foder med højt protein indhold, gulerødder, hø og masser af vand.



Tophorse st.Martin sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 bummelum...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 23:21

 

Puha, det lyder meget ubehageligt for en hest at blive ramt af det.

 

Håber jeres klarer sig helt igennem :-)

 

 


Hilsen LouiseN


Langsomt er hurtigt


0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  15-10-2012 17:32

Hoppen er kommet sig 100% over bakterien og hun overlever.

 

Men hendes muskler i bagparten har taget en del skade, hun kæmper stadig med at komme op om morgenen og skal ofte have hjælp.

 

Hun har stadig besværet gang.

 

Men hun er dagligt på fold og det går stille og roligt fremad.

 

Så ja vi har en meget lang genoptræning i vente endnu.



Tophorse st.Martin sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider