Den starter lidt ligesom nyreslag, bare hvor det er en baktetie der bliver dannet, som nedbryder hestens muskulatur...
Det rammer kun heste der går ude i løsdrift eller 24 timer i døgnet, ved træer og/eller bakker.
Hoppen her gik ude med 4 andre på samme fold i bakker med skov. De andre er ikke ramt. Det smitter ikke.
Stadig en sjælden sygdom som man ikke ved ret meget om.
Der er 20% chance for at overleve..De fleste dør indenfor 24-48 timer.
Man kan tjekke hestens urin for at se om den er i bedring. den er meget mørk når den er syg.
Vores hoppes diæt bestod i starten af drop, vand, gulerødder, hø og smertestillende...og 100% boks ro.
Nu går det så godt med hende at hun må komme på en mindre græsfold, får lidt foder med højt protein indhold, gulerødder, hø og masser af vand.