Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad er lav stivelse???
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 14:50

Har en hest der er krybbebider, som skal undgå stivelse og sukker.

Men folk snakker bare om lav stivelse, men HVAD er LAV stivelse?

Er det alt mellem 0-15% stivelse? Eller???

Kom med Jeres erfaringer :-)

Med Venlig Hilsen

EVa

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

For mig er lav stivelse
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 17:18

For mig er lav stivelse og sukker under 10%.

Det kan godt være mega svært at få opfyldt for ikke alle oplyser om sukker %.

Jeg bruger horselus easy, men ville helt vild gerne prøve equigard fra hippolyt.

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Sukker og stivelse!
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 20:19

Jeg er i samme situation som dig mht sukker + stivelse. Jeg har gået efter ca 15% stivelse og langsom energi kilder.... Jeg vil IKKE anbefale equigard fra hippolyt, selvom indholdet af stivelse er ekstremt lavt.

Fodrede med det i en kort periode, men hyppen fungerede slet ikke på det. Overhovedet ingen energi!!! Og jeg har altid været lidt energi-forskrækket mht foder (har en varm fuldblod).

Har fodret med mühldorffer, som jeg var rigtig glad for. Men har nu fået lavet foderplan fra pavo. Og har nu sund, pæn og arbejdsvillig hest.

0
0
Svar på denne tråd

Vigtigt..
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 20:34

...at sætte tingene lidt i perspektiv .

Korn indeholder 70-80 % stivelse, så selv et foder med 30-40 % stivelse (som mange synes er højt) indeholder jo kun det halve i forhold til korn. Et produkt med mindre end 10-15 % stivelse (olie og mineraler undtaget) vil ofte være et grovfoder (og ofte et dyrt et af slagsen) fremfor et egentligt foder - også selv om det udfodres i krybben, idet et grovfoder defineres som noget med min. 18 % fibre. Når stivelsesindholdet i et foder er meget lavt må der nødvendigvis være en stor andel af enten protein, sukker eller fibre for at man kan nå op på de 100 % .

Husk også at se på den samlede mængde stivelse i foderplanen fremfor at stirre Jer blinde på en bestemt %-værdi. Hvis hesten skal have en større mængde af noget med lavt stivelsesindhold fremfor en mindre mængde af noget med højere stivelsesindhold er man lige vidt - bortset fra at det sidste ofte er billigere, da man så i stedet kan fodre med mere af det allerbilligste grovfoder med lav stivelse og mange fibre = hø og wraphø

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-09-2012 20:34

Hmm. JEg ved ikke hvor meget der er for meget. Og ved ærlig talt heller ikke hvad der er i mit. MEN jeg går efter så lidt som muligt... Og derfor har jeg valgt et produkt, som ikke tilsætter stivelse i deres foder - hverken i form af melasse, korn eller olier. Foderet indeholder kun naturens egne gode egenskaber, hvilket også er et sundt alternativ for hesten :)

Man skal desuden være påmærksom på ikke bare at stole blindt på foderproducenterne herhjemme i DK. Desværre er det sådan at tallene på foderet og dermed også mængden af stivelse må variere rimelig meget fra det faktiske tal. Hvilket vil sige at du ingen jordisk chance har for at kunne regne ud, hvor meget hesten får dagligt.

Det er jo meget fint, hvis der "kun" er 10% stivelse i. Men hvis hesten så skal have 2 kg om dagen for at være dækket ind, er vi alligevel oppe på for meget stivelse i forhold til, hvad man bør give.

Ydermere, må foderproducenterne jo reklamere med noget som er jah - for at sige det mildt, lodret løgn. Har til et foderforedrag hørt om et foderprodukt (mærke vides ikke), som skulle være super godt til nøjsomme heste, EMS heste, og med fx Cushings. Og i min verden betyder det jo ingen stivelse.

Men når man så regnede på det, kom man op på et stivelsestal, der hed 34%. Det er for meget, til sådan en type hest! Og det var jo med de tal, som der stod oplyst på sedlen - men hvad var der så rent faktisk, med de rigtige tal? :s

Konikponyen Masca Z Nadziei!

Kig gerne min blog

masca-z-nadziei.blogspot.com/

Og mød os på Epona.Tv

HornskovVindberg Inkasso

0
0
Svar på denne tråd

stivelse
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 11:40

Tak for alle Jeres svar, jeg synes bare det med stivelse + sukker, er en ren jungle.. Det er da helt vildt..

Men når man f.eks vælger et produkt med 10% stivelse, hjælper det jo ikke at give f.eks 2 kg.

Men et andet produkt på f.eks 20% hvor hesten skal have 4-500 gram. var måske mere rimeligt.

Jeg har idag fået fortalt, at hesten MAKS må få 100gr. stivelse pr. 100kg. hest. OG i de fleste tilfælde holder det stik..

Mai, hvilket produkt fra Pavo er du blevet anbefalet, lavet foderplan udfra?? :)

Med Venlig Hilsen

EVa

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 14:00

Jeg fodrer en voksen ridehest (dressur) på knap 200 g. stivelse og sukker pr. dag, og en stor DV-plag, der vokser meget på 350 g. stivelse og sukker pr. dag. + Hø

Dette ikke engang på det mest stivelsesfattige alternativ, jeg har kunnet finde. Fx får plagen sådan en stivelsesbombe som Linamix, og begge får 700 g. Equsana Champ, som trods alt har et stivelses/sukker indhold på lidt over 20%. Sagen er bare, at udover disse hhv. 1300 og 700 g. om dagen i alt, får de ikke andet, med et så højt stivelsesindhold. Derfor: Stir dig ikke blind på %-tallet, men kig også på, hvor meget de skal have. Regn simpelthen ud, hvor mange gram stivelse, de får fra foderet, hvis de skal være dækket ind. Det er jo ganske simpel procent-regning.

En lille del af den samlede mængde, kommer også fra deres roepiller. En mulighed, man helt klart skylder sig selv at overveje, hvis målet er at nedbringe stivelsesprocenten. Roepiller, fiberpiller, lucerne, etc. kan altså udgøre en ret stor del (stort set det hele) af hestens portion krybbefoder til en almindelig ridehest.

Så det kan fint lade sig gøre, at komme ned på i hvert fald en 300 g. stivelse pr. dag til en voksen ridehest + det fra høet, hvis man vælger de rette produkter (det vil for det meste sige; så lidt færdigblandet müsli som muligt). Og det burde i hvert fald være muligt at komme under de 100 g. stivelse pr. 100 kg. hest.

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

Præcisering
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 14:24

De max. 100 g stivelse/100 kg er pr. fodring - IKKE pr. dag, en ret væsentlig forskel .

Nedbrydelse af stivelse skal helst ske i mavesækken og pga. dennes lille størrelse og foderets korte opholdstid her er man nået frem til denne max. mængde, hvis man gerne vil værre sikker på at stivelsen er nedbrudt, inden det sendes videre ud i tyndtarmene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider