|
|
| Fodring af tynd Fuldblod |
|
|
Hjælp mig lige her. Jeg har en Oldenborg med meget fuldblod i, som er enormt svær at fodre på. Sidste vinter fik hun en hulens masse forskelligt foder og lige meget hjalp det. Nu har jeg ikke lige hendes gamle foderplan her, men hun fik en blanding fra Equifirst (som skulle være ligesom HesteKraft Ekstra - bare bedre fordi den var mere optagelig) Hun fik olie oveni, majsflager, lucerne, Betfor og lidt gulerødder.Og så fik hun wrap og spiste også noget af det halm hun stod på. På folden fik de wrap 3-4 gange dagligt. Men ville bestemt ikke kalde hende tyk, trods det at jeg brugte en mindre formue på hende. Mine andre heste ser fine ud, det er kun hende her der er "problemet" Hun bliver ikke redet ret meget, bruger nærmest kun energi ude på marken. Hun får dækken på her efter weekenden og hun skal have noget foder fra på mandag. Ved bare ikke helt hvad. Hvad fodrer du din Fuldblod(sblanding) med? Er blevet anbefalet kalvevalse, men er det godt til en 16-års dame? Har også tænkt på wrap ad libitum, men det er jo svært her til vinter, da hun jo ikke går alene og et par af de andre vil eksplodere hvis de har fri wrap. Det skal ikke koste en formue og det skal være relativt nemt at skaffe. Sidder du med løsningen så spring endelig frem. Modtager gode råd med kyshånd
................................ Sorgen er den pris vi betaler for at holde af ...................................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Min fuldblod foderet jeg med roepiller, med god resultat. giv roepiller inden den skal på fold (hvis jord fold, eller meget lidt græs), så er den mæt, og kan nøjes med det stråfoder der tildeles på fold. så lad den spise det wrap eller godt hø, den orker på stald. Og der skal du så ikke fylde den med roepiller, eller store mængder af foder. men et godt og kalorieindholdig foder. feks 16+ og olie. for den for meget foder, kan den ikke rumme så meget stråfoder. og dette er det eneste den bliver i pæn hul af. jeg har selv haft en ren XX er. Så er motion vigtig, for en fuldblod har ikke nogle fedt depoter, som kendes ved vores almindelige rideheste, så taber de muskler, taber de det dobbelte i fedt. God vind til dig/jer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Vælg 1 ordentligt vitamin/mineral produkt, så hun er dækket ind på den front, kan anbefale Horselux easy, Equsana Balance eller Perform Bit... Derudover er Horselux Fiberpiller geniale til at fede op med, har selv brugt det til 2 rene XX'er, de fik ad libitum grovfoder i løsdriften og hvis de lige manglede det allersidste men ikke kunne spise mere grovfoder i døgnets 24 timer, så var fiberpillerne geniale til det  Men grovfoder er altså det mest optimale, især for en med fuldblod, hvorimod stivelse ikke er super, da de netop skal bruge energi på at forbrænde den hurtige energi stivelse tilfører og det kan være med at til hesten ikke kan holde huld, især når den ikke bruges... Går ud fra du har styr på ormetjek og tænder 
"Kun den der lytter, hører hestens sande sprog" Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder selv om der er græs |
|
|
Du må se og komme igang med og fodre dyret, vores går stadig på ok græs, men alle får wrap og foder ved siden af vi giver en blanding ag roepiller og fiberpiller.
Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. vi har ledige bokse som lejes ud på ridecenter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Riskild. |
|
|
Har haft flere ren fuldblodsheste der har været svære at fodre på alene af den grund at de har en meget høj forbrænding. Olie og linamix har haft nogle efekt, men aldrig helt nok. Så fandt jeg risklidpiller og så skal jeg love for der skete noget. Første gang jeg har set en fuldblod være buttet og det var sådan at andre kommenterede det. Og så skal de ikke en gang have særlig meget af det. Ca. 2-300g. Så det vil jeg helt sikkert anbefale dig at prøve det først. Og selvfølig alt det hø/wrap den kan spise. Min. 10kg. og gerne meget mere hvis muligt. Risklidpillerne kan du tilsætte det andet foder du bruger til de andre. Og prøv det inde du begynder at blande alt muligt i. Måske behøver du det ikke hvis riskilden har samme virkning så på min.  Kalvevalse feder også godt, men der er jo en hel del stivelse i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap adlibitum |
|
|
Jeg har en hoppe som jeg for nogle år siden overtog, hun var så tynd og forhutlet at selv dyrlægen ikke helt troede på projektet. Jeg fik fodret hende op og hun har være fin og pæn siden, men hun er svær at holde huld på, så hun er på: wrap ad libitum, krybbefoder er en blanding af roe-, grøntpiller mikroniseret byg, mikroniseret majs, lucerne, hørfrø olie samt vitaminer. Hun er fin i dag, men det skal ikke meget til at skubbe til hendes vægt og derfor er hun også stadig på wrap adlibitum. Umeddelbart er det vigtigt at du giver meget wrap, herefter fibre, og proteiner, olie, samt selvfølgelige vitaminer og mineraler. hvis du holder fast i dette, kan du bruge næsten hvilket som helst krybbefoder, men jeg vil ikke anbefale at der er havre i - specielt ikke hvis der er meget fuldblod i hende (det kan hun risikerer at tabe sig af) jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ooooooooooo |
|
|
Tusind tak for alle de gode råd og erfaringer, hvor er det dejligt I vil dele ud af Jeres viden. Jeg var godt nok noget rådvild, da jeg sidste år bare nærmest hældte foder i lange baner i den og der intet skete. Hun har set fint nok ud her hen over sommeren, men er begyndt at tabe sig noget, så jeg vil sætte ind nu. Men jeg har nok simpelthen givet hende for meget i misforstået godhed . Jeg har læst Jeres indlæg grundigt igennem og iiih hvor giver det mening det I skriver . Så nu skal det hedde wrap, ad libitum til natten, når de kommer ind og pt. hver 3. time dagen igennem + til natten alle mand. Hvis jeg så supplerer med fiberpiller/risklidpiller, lucerne og Betfor + mineral/vitaminblanding og olie skulle det kunne give en effekt. Kronlykke: Hvor købes risklidpiller? De lyder da effektive.
................................ Sorgen er den pris vi betaler for at holde af ...................................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mit forslag |
|
|
Hejsa Jeg har næsten kun fuldblodsheste da det er dem jeg har det bedst med men så har man næsten også et foderproblem og de sidste to har jeg fodret således, hvilket har virket:) 1 slet wrap af god kvalitet ad libitum i boksen, da de ikke kan få wrap på foldene. Jeg har købt en høbold som kan rumme 15 kg plus så det ikke ligger og flyder på gulvet. En pilleblanding med mange foderenheder i og lav stivelse. Før brugte jeg Trottingcubes fra Brogården og bruger nu Duvils basis, pillefoder fylder mindre og hestene bruger mindre tid på at sortere, hvilket mine har gjort. Jeg har brugt masser af olie hvis de har kunnet lide dette max 4 dl. dagligt men det giver også en del huld. Derudover har jeg givet poppet byg op til 800 g dagligt. dette foder optager de meget bedre en alm. valset byg. Jeg har fået anbefalet fra div. dyrlæger at altid fodre med lucerne så optagelsen er bedre men de gad hestene ikke spise og derfor blev det grøntpiller istedet, som de spiser med glæde og de er også meget billigere. Jeg giver dagligt lidt b vitamin for at øge appetiten. jeg synes at nogle heste godt kan gå fra foderet hvis de fx ved ferie ikke rides i en uge, så regelmæssig motion kan jeg anbefale. Det har i hvert tilfælde hjulpet mig. Samtidig har jeg næsten hele sommeren haft en helt tyndt regndækken på hesten som den selvfølgelig kan ånde i. Det har hjulpet meget med at holde huld. der er mange meninger ang. dækkener og jeg ville også helst have en hest helt uden dækken, men det har bare ikke virket her. Derfor er følgende foderplan. 4,5 kg duvil piller eller trotting cubes, alt efter hvor meget der må fodres med. 800 g. poppet byg 4 dl. olie 1 kg grøntpiller 1 slet wrap som giver mest fe ad libitum. Jeg har kun mulighed for at fodre to gange om dagen og giver derfor også 1 kg. mash dagligt. Generelt fylder dette foder ikke meget, så hesten spiser op og ser sig ikke mæt i mængden. Håber at du kan bruge det til noget:) Jeg har også set på risklid men men 400 for en pose til en måned er godt nok dyrt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billigt foder |
|
|
Vi har brugt kalvevalse til vores xx da hun også var ret tynd - et råd jeg fik fra en anden xx avler. Hun fik det som tilskud til Linamix og da hun var drægtig og efterfølgende skulle malke fik hun i stedet mener jeg det hedder Equilac et godt foder til diegivende hopper - men på trods af godt græs, 2x fodring så lignede hoppen en KZ straffefange fordi hun var så tynd og føllet lignede en tromle og blev fravænnet da hun var 5 mdr! Trist de ikke kunne få længere tid sammen, men jeg ville ikke risikere hoppens liv for den var virkelig tynd.
R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009 5 års RDH BH Don Romantic/Hertug/Leonardo II SÆLGES - skriv for info - er i ridning Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 000000000000 |
|
|
Det med dækken hen over sommeren fortryder jeg faktisk jeg ikke har gjort, da det måske kunne have taget noget af vægttabet . Nu er der et par stykker der nævner kalvevalse. Det er jeg også selv blevet anbefalet, men gik egentlig lidt fra det idag. Jeg har ikke kigget på endnu hvad det indeholder, men hvis der ikke er for meget stivelse i, var det måske værd at prøve... Men atter tak for alle de gode råd omkring fodring af "pinden", mon ikke jeg kan finde en sammensætning der passer....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring af fuldblod |
|
|
vi har 3 fuldblod herhjemme, der er lavet bokse i en gammel togvogn og med kun en låge i, så frisk luft hele døgnet også om vinteren! Den ene af vores fuldblod er en ældre dame på 17 år som normalt har været meget kuldskær, efter vi fik lavet bokse og gik over på 1 liter Hestespark og 1 liter hel havre pr fuldblod 1 x dgl om sommeren og 2 x dgl om vinteren, masser af græs omsommeren og wrap næsten af lib om vinteren på fold + wrap i boks om natten ser de allesammen supergodt ud, ingen dækken på de sidste 3 år (bortset lige fra 2 dage i vinters hvor vi rundede godt -20 C) Det man også skal huske på er at man altså godt kan fodre en hest tynd, jo mere foder man hælder i den jo mere energi skal den bruge på at omsætte det og jo tyndere bliver den. Har haft en XX som vel manglede 50-100 kg da vi købte ham, ham fodrede vi også op på den blanding men det tager lang tid! Den ældre dame vi har nu får ikke andet motion end det hun selv sørge for på folden. Pøj pøj med projektet PS vores får også en skovlfuld betfor om aftenen sammen med deres foder og aldrig har de set bedre ud mvh Vipse
Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves Pris 2000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 000000000 |
|
|
Vipse: Jeg tror det var netop det jeg kom til sidste år, at jeg gav hende en masse mad, men med modsat effekt  Så i år vil jeg både gøre det mere enkelt, basere på grovfoder og mndre stivelse, det tror jeg virker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min fuldblod fik kalveF, det er til at fede kalve op, uden det ville den ligen skind og ben, og der skal ikke ret meget til.. Hvade prøvet alt, kun det hjalp.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvevalse |
|
|
Eller bare kalvefoder generelt - hemmeligheden bag er at kornet er varmebehandlet og derfor skal hestene ikke bruge ekstra energi på at omsætte kornet - det var derfor vi valgte kalvefoderet frem for varmebehandlet byg da det var dyrere /kg Og med kalvefoder er du sikker på kornkvaliteten er i top da deres maver ikke kan tåle dårligt korn som der ofte bliver brugt i kvæg/slagtesvine foder. Vi har også med god effekt brugt roepiller (betfor) kan også bruges - igen er der stor prisforskel på roepiller og betfor - og forskellig indhold af sukker så man skal ha øjnene med sig og måske gå lidt på kompromis ind imellem.
R.I.P. Arina 29/4 1996 - 10/12 2009 5 års RDH BH Don Romantic/Hertug/Leonardo II SÆLGES - skriv for info - er i ridning Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 0000000000 |
|
|
Hmmmm kan se temmelig mange anbefaler kalvevalse, det råd har jeg også fået, men vidste ikke om det var godt, da hende der foreslog det har Nordbagge og der er jo lidt langt fra sådan en til en fuldblod  Men hvis jeg nu ender ud med at give kalvevalse, som godt kunne være en mulighed, hvor meget skal hun så have af det? Hun er 163 i højden. Jeg har mulighed for at give hende mad 3-4 x dagligt Og skal der suppleres med andet end wrap? Olie... Vitaminer....? Iiih hvor er det altså dejligt med alle de erfaringer I deler ud af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd fuldblod |
|
|
Jeg har stået med samme problem, min er dog kun 5. Jeg bruger Kompeet - det er godt nok en af de dyrere løsninger, men det virker på min. Og jeg har også prøvet ALLE tænkelige fodertyper... Hvis jeg glemmer at give ham det (ups ja) - eller ikke lige får købt en ny spand, så kan det ses efter ganske kort tid. Bruger 50 gram - så det er jo langt under anbefalingen. Mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kalvevalse. |
|
|
Det skal være kalvevase el. ligne, da ikke alle kalveblandinger er varmebehandlet. (Fandt jeg ud af da jeg kiggede rundt.) Så du skal lige kigge dig for. Men der er jo som sagt en del stivelse i da det meste er korn. Men den varmebehandlet optager de så meget bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Altså kalvevalse |
|
|
er ikke altid lige nemt at afstemme i en foderplan, så du skal ihvertfald få lavet en foder plan, hvis du vælger at fodre med det og brug kun det hvor alt korn er varmebehandlet. Jeg fodrer selv fuldblod og blandinger med meget blod pt. Jeg er enig med hende der skriver foderpiller med højt indhold af fedt. Det er fedtet i risklid der er rigtigt godt og fedende. Men uanset hvad så er GODT grovfoder det vigtigste, køb fra et sted med analyse, så du er sikker på der er mange FE pr kg. Og så derudover et godt pille foder og så evt. ekstra olie/risklid/linamix. Hold stivelse på et minimum når den ikke laver noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ooooooooooo |
|
|
Udover "pinden" har jeg 2 trunter En Connemara/Oldenborg og en Islænder/Hannoveraner, begge let at fodre på og falder let til den runde side. Og så har jeg en Knabstupperplag på et par år, som ikke må blive tykkere end hun er nu. Vi får noget rigtig godt wrap til dem, vi køber det lokalt og det er rigtig godt. De elsker det og kigger mærkeligt på os, hvis vi en sjælden gang løber tør og giver dem noget af kaninernes ellers udemærkede hø. Vi fik samme sted fra sidste år og det er bare iorden. Sidste år fik de en hel masse forskelligt. C/O-damen fik Hestekraft ekstra fra Dangro, (den anden har vi først fået i år) og den tynde fik Eauifirst Omega 3, Knabben fik Omega 3 Junior. Derudover fik de alle Betfor, primært for at undgå kolik, en rigtig god lucerne, og den tynde fik desuden varmebehandlede majsflager og olie i maden. Og så fik de wrap til natten, wrap på folden 3-4 gange dagligt og en balle halm på folden om morgenen til tidsfordriv. I år er planen er basere fodringen på grovfoderet. Dvs wrap ad libitum på folden og en masse i boksen om natten, samt et par plader byghalm (+ de står på halm) Morgen og aften er det planen at de skal have roepiller, lucerne og en god vitamin/mineralblanding. Vil gerne prøve at gøre det mere enkelt og vil gerne fodre ud fra at hesten jo er et steppedyr der primært er lavet til at indtage stråfoder og vil prøve at skære så meget af stivelse og protein væk som overhovedet muligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder. |
|
|
Ja det må da have været noget af en opgave sidste år. Jeg syntes det er en god ide det du vil gøre i år. For jeg tænkte da også det var nemmer og billigere med en god vitamin/minralblanding. Især når de andre er runde. Det kan du også bruge til den tynde og så suplere med det der federe. Risklid, fiberpiller, linemaix og evt. olie. Og selvfølig alt det wrap hun kan spise. Gerne en 20kg. Hun skal selvfølig være tjekket for orm og tandspidser. Ellers kan du proppe nok så meget i hende, uden efekt. Og hvis hun stadig ikke kan holde huld, så ville jeg få hende tjekket for mavesår. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oooooooooo |
|
|
Dejligt at høre at det ikke ser helt umuligt ud  De får wrap ad libitum nu på marken, så jeg håber det kan give noget og fra mandag går jeg igang med fodringen. Jeg er obs på evt mavesår. Også fordi hun har været ret stresset her hen over sommeren. Først i juli mistede vi nemlig flokkens leder, min datters dejlige springhest, som bare styrede de andre tøser med bestemt hånd. Og derefter blev det et helvede på folden! Kenya (som hun hedder den tynde) blev ufrivilligt den nye flokleder, især fordi de andre slet ikke var egnede. Problemet er bare at hun slet slet ikke kan administrere den rolle. Hun var så stresset at hun flere gange bare travede formålsløst rundt på folden. Var de inde på ridebanen for at støvbade stressede hun de andre ved at gå ind i dem og få dem til at følge sig, nogle gange vadede de rundt som en flok rideskoleheste på rad og række. Hun gik endda så vidt at hun med overlæg gik ind i mig når jeg stod og snakkede med en af de andre, fordi hun var så stresset og forvirret og slet ikke kunne styre det. Det var virkelig slemt at se på. Det kunne jeg godt se ikke var holdbart. Heldigvis havde en af mine naboer en hoppe som hun da min datter mistede sin hest havde tilbudt at hun måtte låne. Det viste sig at hun var en stærk førerhoppe, så det endte med at vi lånte hende til vores flok og 2 dage efter, var hierakiet på plads og der blev ro på. Pyha. Så hun har været meget stresset, og jeg er derfor meget obs på symptomer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|