Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Glucosamin: bedst og billigst?
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 11:08

Hej HNere

 

Jeg må desværre få hesten med på glucosaminvognen pga. slidgigt. Men det er da en jungle at finde ud af, hvilket produkt, man skal vælge. Cortaflex er det lette valg, da rigtig mange kan tale godt om det, men @!#$, hvor det er dyrt!

 

Jeg har læst mig frem til, at det vigtigste er, at produktets glucosamin er på HCl-formen, da det letter optagelsen betydeligt. Desværre vil ingen producenter særligt gerne oplyse, hvilken type glucosamin, deres produkt indeholder. Desuden er det også svært at gennemskue, hvor høj koncentrationen af glucosamin er; nogle prudukter skal man give 30 g. om dagen af, mens andre kun skal gives i 7 g. pr dag for en 500 kg. hest.

Er der nogen af jer der har brugt tid på at undersøge markedet og ved hvad der bedst kan betale sig? Det er jo ikke altid sådan, at dyrest bare pr. definition er bedst. Jeg ved også at Innordic har lavet et produkt, men det vil de åbenbart ikke reklamere for på deres hjemmeside, er der nogen der kender til det?

 

På forhånd tak.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortaflex/cortavet
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 15:51

ALTID...!

 

Det er et fantastisk produkt, bestil det hjem fra england, i store portioner, så bliver det billigere...

 

Cortavet får du til 8 måneder for under 2000 kr... (ca 250 kr om måneden)

Cortaflex får du til 8 måneder for under 1600 kr... (ca 200 kr om måneden.

 

 

Link:

www.nutrecare.co.uk/Category-164/ Horse-Joint-Supplements

 

Det er et absolut fantastisk produkt, der har givet mig over 5 år mere med min nu 20 årige vallak...!

 

Men køb produktet i england, der er penge at spare, især hvis pund'et er lavt... det er desværre ikke vildt lavt lige nu, desværre...

 

MVH. Lotte


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glucosamin
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 22:27

Vil ALDRIG anbefale dig at købe det i england for det er ulovligt at indføre og tolden napper det hvis de ser det.......

 

Glucosamin er et lægemiddel jvnf lægemiddelstyrelsen.

 

Omkring mængden af Glucosamin så har du ret at det er en Jungle.

 

Hvis et produkt ikke viser indhold samt koncentration, så mener jeg man skal holde sig langt væk. Blandt tilskudsprodukter er der ingredienser som heste kan blive meget syge af ved overdossering.

 

En masse producenter/importører gør en dyd ud af, at man ikke kan sammenligne produkterne 1:1 pga konkurrencen.

 

Jeg brugte rigtig lang tid på at sammenligne og teste og mit valg faldt på

 

www.horselab.dk/mervue- tilskudsprodukter-sene-ledproblemer- c-21_15.html

 

Jeg bruger den flydende pga Hyaluron-indholdet.

 

PS: Hvis Glucosamin bliver kaldt Kitin, så er det pludselig ikke ulovligt..... underligt land vi lever i :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan roligt regne med...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 22:28

...at der er tale om glucosaminsulfat, hvis der bare er oplyst "Glucosamin", der er en meget uspecifik betegnelse.

 

Glucosaminsulfat er den billigste udgave og derfor den mest almindelige.

 

Den mest virksomme form for glucosamin er hydrochloriden (HCl), hvor man får en bedre virkning ved samme mængde eller den samme virkning på en reduceret mængde. De producenter der anvender Glucosamin HCl reklamerer derfor ALTID med det og er MEGET villige til at oplyse om det, hvis du spørger .

 

Optagelsen er lige god for begge, men hydrochloriden er mere virksom pga. den molekylære struktur.

 

Den nødvendige daglige dosis til en hest der har ondt er 20 mg/kg beregnet som hydrochlorid, hvilket svarer til 10 g ren glucosamin HCl til en 500 kg hest/dag. Til vedligehold og forebyggelse ca. det halve. Man skal derfor være meget opmærksom på koncentrationen i blandingsprodukter.

 

Du finder næppe nogen der reklamerer for glucosamin her i DK, da det ikke er lovligt at sælge herhjemme med mindre der er tale om et lægemiddel. Det er heller ikke lovligt at købe det på nettet i udlandet og mange bliver overraskede over, hvor dyrt der er hvis det bliver opsnappet i tolden, da det ofte koster en bøde udover at produktet bliver beslaglagt. Imidlertid må det gerne sælges i DK under diverse synonymer. Du kan derfor finde det alligevel ved at søge på bl.a. muslingeekstraktmel, chitinhydrolysat eller hyaluronsyre (HA). Det sidste er ikke glucosamin, men spaltes til glucosamin i hestens fordøjelseskanal.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar :)
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 08:45

Tak for svar allesammen, især Helle (Christinesminde) - du ved bare alt (i mine øjne ;) ). Helle, ved du om det gør nogen forskel om man køber det som væske eller i pulverform?

 

Jeg forstår dog ikke det med, at det godt må sælges herhjemme, hvis bare man kalder det noget andet... Anyways, jeg fik fat i min dyrlæge, og han siger, at Cortavet er det eneste rigtige, fordi de VED, at det virker. Og med det min hest fejler, så kan det vist hurtigt blive en dyr fornøjelse at købe noget, som kun har en moderat effekt, så jeg kan ligeså godt købe det "rigtige" fra starten. Er der nogen af jer der ved, om Cortavet i det hele taget kan købes herhjemme?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortavet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 09:25

Du kan rolig købe cortavet i England

 

Der er ikke påført på labelet på flaske at det indeholder glucosamin, hvilket det faktisk heller ikke gør, det indeholder nemlig hyalyronsyre, og andre mindre molekyler, som gerne må importeres.

 

www.equestriansupplements.co.uk/ image.php?watermark=wa...l_0002.jpg

 

Du kan derfor roligt bestille det, jeg har betilt det et utal af gange og det er endnu ALDRIG blevet stoppet i tolden.

 

Hvis du vil købe det i DK, skal du købe det gennem din dyrlæge og det er DYRT...!

 

Min hest har forresten gigt i alle 4 ben, og hvis han har været af det henover sommeren, (det har han ikke været i år, men de sidte to somre har han fået en "pause" på 2 måneder) så kan jeg se en forskel på ham på helt ned til 3 dage!

Det kan desværre ikke holde ham helt fit for fight længere. Og har ikke kunnet ride ham seriøst på bane de sidste mange år. Men han er frisk på tur, glad på fold og stald, men kun pga. Cortavet.

 

Lyt til din dyrlæge, det er udentvivl det aller bedste valg.

 

Mvh. Lotte

 

 


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortavet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 09:30

kan også købes her til fornuftig pris www.vetuk.co.uk

 

mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 09:31

Du burde kunne købe det hos din dyrelæge :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt at høre
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 10:03

Det var godt at høre, at man måske ikke behøver frygte at gøre noget forkert ift. tolden (omend andre er af en anden mening). Jeg kan nu også finde både cortaflex og cortavet et par få steder til salg i dk, så det skulle da være mærkeligt, om det var et problem at bestille det udenlands.

 

Heidi Frederiksen: tak for linket, det er faktisk det billigste, jeg endnu har set!

 

Og så fik man forklaringen på, hvorfor min dyrlæge siger, det skal være cortavet:


"Per g. Corta-Vet provides you with at least twice as much Chondroitin Glucosamine and HA than Cortaflex; but priced at far less than twice the price....."

 

Hvis nogen har noget billigere end ca. 75 pund for 908 g, så sig endelig til. Eller hvis nogen ved, at fragten er billig et sted, så det bedst kan betale sig at købe der. Det skal man jo også lige have med i overvejelserne :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis et produkt...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 10:55

...i sin reneste form er et pulver, får man altid mest for pengene ved at købe det i pulverform.

 

Samtlige indholdsstoffer der kan forekomme i produkter til led er på fast form i deres reneste form, det være sig alle former for glucosamin, chondroitin, MSM, hyaluronsyre (HA), m.fl. Når man køber et flydende produkt med et eller flere at disse indholdsstoffer er min. 50 % af produktet derfor bare vand, sirup eller lign. Der er intet som helst belæg for at sælge sådan noget i flydende form, da optagelsen er ligeså god i den faste form og det er muligt at opnå en langt højere koncentration - det skulle da lige være at det klistrer bedre til det andet foder, så de kræsne heste også spiser det.

 

Selvfølgelig siger din dyrlæge at de produkter han sælger er det bedste. Det ville jeg også gøre i hans situation. Udover at tilbyde en rigtig god avance inviterer producenten af de produkter han sælger jo på alt fra dyre middage til kroferier, golfturneringer og konferencer til eksotiske steder med alt betalt . Sådan fungerer lægemiddelindustrien og det er bl.a. på den måde de får læger og dyrlæger til at anbefale og udskrive lige netop deres produkter og det er også derfor at de bruger astronomiske summer på advokater, patenter og fogedforbud på at forsøge at standse parallelimportører af billigere og nøjagtig lige så gode produkter. Parallelimportørerne svarer så igen ved at markedsføre de deres produkter under synonymer, dvs. andre navne for de samme indholdsstoffer. Det er nemlig tilladt - endnu .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for det :)
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 12:09

Tak for svaret. Min tanke var også, at det flydende havde en mere praktisk funktion.

 

Mht. min egen dyrlæge, så er det ikke noget, de sælger, så det er ikke derfor, de anbefaler det. Heldigvis ;) Men jeg gad godt vide, om billigere produkter kan gøre det ligeså godt... Vi vil jo gerne det bedste for vores heste - men jeg gider ikke tages ved næsen. Det er bare rigtig svært at gennemskue, hvad der er pengene værd...

0
0
Svar på denne tråd
 
 VetCur ReVet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 13:40

ReVet er super til heste med slidgigt og bevægeapparatet, se evt følgende link:

 

Video

www.youtube.com/watch?v=olgdB00n60U

 

vetcur.dk/Produkter_files/ Vetcur%20brochure_DK_web.pdf

 

Olierne koster 240 kr. og en hest på 500 kg. skal have 30 g om dagen, og når halv delen af flasken er brugt kan man fylde den op med økologisk raspolie, ved flaske nr. 2 kan man fra start dele flasken i to og fylde dem fra start.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nogle billigere produkter ...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 14:16

...kan nøjagtig det samme som de dyrere. Prisen på et produkt påvirkes i højere grad af antallet af distributionsled og leverandørens faste udgifter (lønudgifter, husleje, firmabiler, sponsorater, annoncer, m.m.) end af kvaliteten! Hver gang der kommer et ekstra distributionsled på stiger udsalgprisen med min. 40-50 %. Man skal derfor se sig om efter produkter med så få distributionsled som muligt.

 

Når du kigger på et produkt, skal du gøre dig klart hvilke aktivstoffer du er interesseret i. Jo højere koncentration, jo mindre fyld. Koncentrationen af alle aktivstoffer, (min. pr. kg og evt. også i en dagsdosis, så man kan sammenligne) skal fremgå af etiketten og helst på dansk. Glem alt om at nogle producenter undskylder manglende oplysninger med konkurrencehensyn, produktbeskyttelse, o.lign. Det skal fremgå da du ellers ikke aner hvad du betaler, eller rettere, hvad du bliver snydt for. De få der kunne være interesseret i at aflure sammensætningen kan bare gå i laboratoriet og lave en analyse, så har de den alligevel

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 14:34

Helle: med din store viden, kunne du så ikke aflure den slags for os? ;) Tænk hvor mange der kunne spare sååå mange penge hver måned, hvis nu man vidste, at det gode produkt nede fra møllen var ligeså godt som det dyre fra England...

For mit vedkommende har jeg en hest med slidgigt, og jeg har indtryk af at det er den lidelse, de fleste behandler deres heste for...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 14:57

.... 2 sekunder efter Helle måtte komme med sådan en anbefaling ville hun blive beskyldt for, at være i lommen på producenten :-)

 

Jeg synes Helle's indlæg er interessante (fortsæt endelig) og jeg er enig i hendes betragtninger for de afspejler den research-proces jeg selv har været igennem.

 

Jeg løftede dog et øjenbryn, da jeg læste at billige kan nøjagtig det samme som dyre.....(det er ikke lige min erfaring men selv guld kan selvfølgelig blive for dyrt).

 

Jeg valgte Horselab udfra nogle af de samme kriterier som Helle skitserer:

- Koncentration af aktive stoffer (samt kun chelaterede sporstoffer)

- Tydelig DK-ingrediens-mærkning

- Helst både importør og forhandler

- Valg mellem både pulver og flydende

- Dansk forbruger beskyttelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 DonN....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 15:13

DonN: så tror jeg bare, at jeg holder mig til cortavet'en, @!#$ hvor det, du anbefaler, er dyrt! ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Love4horses....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 15:45

Selvfølgelig dit valg :-)

 

Men bed mærke i at Asfaloth skrev ingen Glucosamin og du selv indsatte ref. der sagde: "Per g. Corta-Vet provides you with at least twice as much Chondroitin Glucosamine and HA than Cortaflex; but priced at far less than twice the price....."

 

Kigger man på front-etiketten synes jeg der står Glucosamine hvilket betyder, at det kan blive en dyr tur igennem tolden. Noget som jeg bed mærke i var hvor svært det var at få afklaret hvor meget Glucosamin, HA, Chondroitin der præcist var i CortaVet pr. kg.

 

Men det er uden tvivl et fornuftigt produkt...

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er du ikke sikker....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 17:01

...på indholdet fordi der ikke oplyses noget konkret, kan du altid vælge at købe ren glucosamin, der normalt har en renhed på 99 procent. Synes det er en lidt underlig formulering, at man skriver at koncentration af glucosamin i et blandingsprodukt er "mindst dobbelt så høj". Betyder det mon at den varierer fra gang til gang? Eller kender man den mon slet ikke nøjagtigt .

 

Og ja, de fleste foderstoffer og butikker har eller kan skaffe glucosamin. Det står jo bare ikke fremme på hylden . Men der findes også lovlige produkter med aktivstoffer i høj koncentration hvor der er oplyst den nøjagtige koncentration af alle aktivstoffer og hvor prisen er langt lavere end de dyreste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad der fungere til din hest.
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 17:04

Jeg har en fjordhest med gigt.

 

Da han fik konstateret gigt måtte jeg også igang med at finde glucosamin til min lille dreng.

 

Beslutningen var ikke så svær for vi havde i forvejen kendskab til HAVENS HESTEFODER i Dalby.

( Min mands hest har ikke så gode hove så den får EquiForce Foot i hans mad hver dag )

Så vi kiggede på deres hjemmeside om de havde noget vi kunne bruge mod gigt.

Og det havde de, EquiForce Matrix HA.

I EquiForce Matrix HA er der 4 ud af 5 vigtige ingredienser mod gigt.

Jeg har været rigtig glad for at bruge det og efter knap en måned var min pony godt gående igen og har ikke haft problemer siden. Der er knap 10 mdr. siden nu.


Hyggelig stald i dejlige omgivelser.


www.stald-fruetoft.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortaflex gratis fragt
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 17:56

Jeg køber Cortaflex i England billigt og gratis fragt. www.cortaflexsupplements.co.uk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 19:55

Helle: det var en sammenligning af cortaflex og cortavet, det jeg satte ind. Så sådan set kunne man vel give halv dosis af cortavet, og så få samme effekt som af cortaflex...

 

Jeg kan dog vældig godt lide ideen om at købe glucosamin rent, det vil jeg lige undersøge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortavet
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 16:13

Man kan roligt importerer cortavet og cortaflex fra UK, det indeholder ikke rent glucosamin, men det er deimod delt op i mindre molekyler som nemmere passerer cellemembraner. (en af grundene til at det virker SÅ godt!)

 

Vi kan godt blive enige om at det står på front lablet, men det gør det ikke bagpå.

Tror mest at det der står forpå er et slogan af en art; at det så er et mindre åndsvagt slogan er jo en helt anden sag...

 

Cortavet er nok ikke verdens mest gennemskuelige produkt, men man kan bare ikke komme uden om at det ret faktisk virker, og til langt mere end UG...!

 

Anyway... hvis man vil give rent glucosamin skal man være opmæksom på at man skal tilføre MSM, ved siden af for at hesten kan optage det.

Min dyrlæge siger desuden at produktet skal indeholde Chondroitin og hyalyronsyre også for at det har en effekt...

 

Derfor bruger jeg Cortavet HA...

 

Ved godt det lyder lidt som en dårlig reklame, men det her produkt har givet mig 5 ekstra gode år med min gamle vallak, som jeg på ingen måde ville have undværet...!

I min verden er der bare ikke noget der slår det her produkt...!

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Sikke noget vrøvl...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 16:54

...du skriver. Det lyder fuldstændig som noget jeg hørte én af deres (nu tidligere) sælgere prøvede af bilde én ind til en messe. Det er hverken særlig seriøst eller tiltalende at forsøge at sælge sine produkter med den slags usaglige argumenter.

 

Glucosamin er det mindste molekyle til ledunderstøttelse der findes overhovedet, dvs. det har den laveste molekylevægt af dem alle. Der er lavet radiotracerforsøg med glucosamin (mærkede molekyler der udsender gammastråling), der viser over 90 % optagelse, så det bliver næppe bedre! Mange af de andre molekyler (f.eks. chondrotin og HA) er mange gange større og bliver netop nedbrudt til glucosamin i hestens fordøjelseskanal, for at hesten kan optage det.

 

Hvis det står noget sted på produktet at det indeholder glucosamin er det hverken lovligt at sælge i DK og eller købe det på nettet i udlandet. Man skelner ikke mellem for- og bagside på en emballage.

 

MSM er IKKE en forudsætning for at hesten kan optage glucosamin. MSM virker derimod antiinflammatorisk og det kan derfor være en fordel at tildele det sammen med glucosamin, da heste med ledproblemer ofte har en ikke-bakteriel betændelsestilstand/irriitation i leddet. Chondroitin og HA virker også synergitisk med glucosamin, men er heller ikke en forudsætning for at glucosamin kan optages.

1
0
Svar på denne tråd
 
 eller fra Tyskland...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 17:36
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vrøvl hvorfor...?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 19:45

Nu er Glucosamin et meget stort molekyle (sagde hende der har haft kemi på b niveau, og bioteknologi på a niveau) og så vidt jeg har forstået, indeholder cortavet og cortaflex mindre molekyler som indgår i det store molekyle, glucosamin.

Derfor passerer det cellemembranen hurtigere end ren glucosamin, og man kan derfor se en effekt hurtigere når man bruger Cortavet, end når man giver ren glucosamin.

 

Jeg har ALTID hørt at man skal give hesten MSM sammen med glucosamin ellers har det ingen effekt. Der kan været kommet ny viden, men det er altid hvad jeg har fået afvide af rigtig, rigtig mange mennesker herinde...

 

Jeg siger heller ingen steder at man skal give chondroitin og HA for at hesten kan optage det, jeg skriver at min dyrlæge anbefalede meget kraftigt at det produkt jeg valgte (han var egentligt ligeglad med hvad jeg brugte) skulle indeholde det, da det var det han havde set de bedste resultater med, gennem hans karrierer som dyrlæge...

 

Hmm, altså hvis man læser produktbeskrivelsen bag på flasken hvor der står hvad produktet indeholder, står der ingen steder at det indeholder ren glucosamin, (se evt. det link jeg lagde ind tidligere) og derfor bliver det altså ikke taget i tolden!

 

Jeg har bestilt det hjem de sidste 5 år, min 4 til 5 gange om året, og det er ALDRIG blevet taget i tolden (har desuden ikke mindre end to bekendte der har bestilt både cortavt, og cortaflex hjem, og det er heller aldrig blevet stoppet.)

Det nægter jeg simpelthen at tro på er "held", er ret overbevist om at mit har været tjekket en gang eller to, uden at være blevet stoppet, og jeg ved det samme gælder for den ene af mine bekendte.

Det er gået igennem hver gang, uden at det er blevet konfiskeret eller at vi har fået en bøde...

 

Det kan godt være at du syntes at det er noget vrøvl jeg siger, men fact er at produktet virker, det kan man hvis ikke diskutere...!

 

Mvh. Lotte

 

 


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Cortaflex
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 20:58

www.equestriansupplements.co.uk !!! (y)

 

Der køber jeg cortaflex fra Equine America til 54 pund for 4 mdr. forbrug! ... det er det billigste sted jeg kan finde...

 

 


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne




*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg betvivler skam ikke...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 22:02

...at produktet har en virkning, men jeg ved med sikkerhed at vedkommende der har fortalt dig at glucosamin er et meget stort molekyle ikke ved nok om emnet, hvilket er beklageligt - især hvis hun arbejder inden for området

 

Desværre har mange leverandører/forhandlere/sælgere (ikke kun i hestebranchen) alt, alt for let spil, fordi de udnytter at de fleste kunder er endnu mere uvidende end de selv er.

 

Glucosamin er et aminosukker (glucose). Molvægten er blot 179 g/mol og kan ganske enkelt ikke blive mindre, da man så ikke kan have den stabile, hexagonale glucosestruktur, der er skelettet i alle stoffer der virker på ledfunktionen. Det kræver nok lidt mere viden end gymnasieniveau at kunne indse dette.

 

MSM kan forstærke virkningen af glucosamin, men er IKKE en forudsætning for at glucossamin optages og glucosamin kan sagtens virke uden. Det var dog det, du skrev og det er slet og ret forkert - uanset hvad du måtte have hørt.

 

SKAT tager kun stikprøver af forsendelser og er en forsendelse blevet kontrolleret er der sat en mærkat på pakken hvor der står "ÅBNET af SKAT", så det er ikke sket for dig - endnu . Jeg kender en gigtpatient det er sket for. Det er Rigspolitiets afdeling for Særlovskriminalitet der behandler disse sager. De kontaktede hende og havde nær skræmt livet af hende. Den var lidt svært at løbe fra, da navnet jo stod på pakken, så det kostede hende 1.500,- kr i bøde (incl. pensionistrabat) + konfiskation. Der tages ikke hensyn til renheden eller hvad det skal bruges til, kun om produktet indeholder lægemidler og glucosamin betragtes i DK som et lægemiddel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 22:15

...jeg lytter med store ørelapper til dig og lærer en masse synes jeg.

 

Jeg synes, jeg selv har været igennem et stort reasearch arbejde på ledprodukter og min konklusion endte på Elite Flex'en...

 

www.horselab.dk/eliteflex-forte- ultimative-ledprodukt-markedet-p- 12.html

 

... fordi den indeholt Gluco HCL, MSM, Chondroitin og HA i en ret høj koncentration (set i lyset af det næsten er et multi produkt).

Samtidigt kunne jeg godt lide at deres produkter arbejdede med chelaterede sporstoffer som mange herinde taler for.

 

Hvad er din mening om dette produkt ?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Cortavet
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 22:56

Jamen det er jo netop hvad jeg altid har fået afvide, og hvordan skal jeg så kunne vide andet...?

Når folk alle steder siger at man skal bruge msm så regner jeg med at det skal man...

 

Jeg syntes måske det er lidt unfair den måde du snakker ned til mig på, hvor ved du fra at skat ikke har tjekket min post på, just asking...?

 

Men lige meget hvad du siger, indeholder Cortavet og cortaflex ikke rent glucosamin, og det bliver derfor ikke stoppet i tolden, at du kender en der har købt rene glucosamin piller der er blevet stoppe kan du jo ikke bare sammenligne med, for det har jo absolut ingen forbindelse...

 

Jeg køber jo netop ikke rent glucosamin, både fordi det er for besværligt, syntes jeg, men også fordi det er alt for dyrt, når man skal købe det gennem en dyrlæge...

 

Og ja cortavet virker, helt fantastisk!

Og jeg vil altid anbefale det til heste med slid på bevægelses apparatet, for det virker...! Og jeg har set det virke på mere end én hest, og meget hurtigt...!

 

Nå i må hygge jer, har andet at lave end at diskutere størrelsen på et Glucosamin molekyle...

 

Mvh. Lotte

 

 


Med


Heimdals Knut
Stenhedegårds Dorién

Rædkær´s Le Louvre


"My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!"

It takes all kinds to make this world!

0
1
Svar på denne tråd
 
 Et kig på det nævnte produkt...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 15:13

...fortæller at det indeholder flg:

 

10 % omega-3, 7,5 % chitinhydrolysat (=glucosamin), 20 % MSM, 4,8 % chondroitin, 0,05 % HA, 0,3 % zink, 2 % E-vit og 5,5 % lysin, hvilket giver 50,15 % aktivstoffer i alt og dermed ca. 50 % bærestof, i dette tilfælde nok en emulsion af olie/vand/sirup.

 

Omregnet til en enkelt dosis på 50 ml flg, idet vi antager at vægtfylden er 1:

 

5 g omega-3, 3,75 g chitin, 10 g MSM, 2,4 g chondrotin, 0,025 g HA, 0,015 g zink, 1 g vit-E og 2,75 g lysin.

 

Produktet indeholder de 4 vigtigste indgredienser; chitin, chondrotin, MSM og HA. Da man regner med 10 g ren glucosamin HCl som behovet til en 500 kg hest med ondt i leddene, skal doseringen dog være noget højere end de 50 ml og så skrider budgettet lidt. Men et fornuftigt produkt og ros til importøren for en detaljeret indlægsseddel på dansk. Det er faktisk et lovkrav, men bestemt ikke en selvfølge .

 

Det findes dog flere andre produkter i handlen i DK som er noget (eller meget) mere koncentrerede, bl.a. fordi de er pulvere.

 

Til Lotte:

Jeg beklager hvis du føler dig talt ned til, men det var dig selv der begyndte at argumentere med at dine udtalelser måtte være korrekte, fordi den person der havde bildt dig noget ind, troede hun havde hørt godt efter i gymnasiet . Jeg skal nok lade være med at trætte dig og andre med hvilke niveauer jeg selv har i diverse fag, da jeg kun alt for godt husker hvor meget jeg selv troede jeg vidste, da jeg blev student for efterhånden mange år siden . 5 års studier på universitet efterfølgende og ikke mindst arbejde og erfaring har heldigvis gjort mig klogere, mindre påståelig og langt mere behagelig at omgås (siger dem der kender mig i det mindste). I dag ved jeg at man skal vide rigtig meget før man indser, hvor lidt man egentlig ved .

 

Udfra din formulering "er ret overbevist om at mit har været tjekket en gang eller to", er det jo ikke så svært at ræsonnere at du ikke har oplevet det. Havde du det, ville du kende det nøjagtige antal gange, da SKAT ikke må åbne forsendelser uden at give modtageren besked. Pensionisten der fik en bøde havde i øvrigt også købt et blandingsprodukt til heste, da hun havde fundet ud af at indeholdt det samme (til lavere pris) som et produkt til human brug .

 

Når "folk" fortæller dig noget, skal man ikke altid tage det for pålydende. Især skal argumenter som "det siger alle" eller "det har vi altid gjort/hørt" altid tages med forbehold, da de netop ikke i sig selv er argumenter.

 

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Kloge HNere
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 09:52

Jeg vil godt lige støtte Helles forklaring, for man skal nemlig ikke tro på alt, hvad man læser ;) Jeg blev på et tidspunkt overfaldet af en flok, som mente, at jo mere mad man gav hesten, desto mere ville den tabe sig. Og det var de tilsyneladende ret enige om - selvom det er det værste vrøvl jeg endnu har været udsat for. Men de støtter jo hinanden i, at de har ret, selvom det er dybt godnat. Så man skal ikke tro, man skal vide. Og så er det vigtigt at holde fornuften for øje, så kan man sortere det meste braller fra ;)

 

Helle: jeg tror det er en fejl at antage, at densiteten er 1 g/mL. Det stads, jeg har set, er temmelig tyktflydende, så jeg vil formode, at det har en noget tungere massefylde, 2-3 g/mL vil ikke være helt skævt. Så jeg tror egentlig ikke, at de 50 mL er så galt. Det ville være mere nærliggende at regne på pulveret, hvor vi jo kender vægten, jeg kan dog ikke umiddelbart finde en indholdsliste nogen steder....

1
0
Svar på denne tråd
 
 Love4horses
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 11:12

Uha, jeg måtte lige grine lidt - undskyld Love4horses - men du trådte selv lige i spinaten:

 

Massefylde og viscositet (om væsken er tykt eller tynd) er 2 vidt forskellige ting. Både kviksølv og Heavy fuel oil er MEGET tyktflydende, olien flyder oven på vand, mens kviksølvet synker til bunds.

 

Jeg har selv købt noget Corteflex-noget-agtigt på et tidspunkt og det passer meget godt at den liter ca vejede 1 kg = 1 g/ml.

 

2-3 g/ml svarer til marmor, altså sten! Så tung er den væske heller ikke :-)

(beton = 1,8-2.2 g/ml)

 

 


- Hilsen Micro -

 

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til nøjsomme heste

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 LuckyBen
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 11:22

LuckyBen: ja det er jeg skam udemærket klar over. At antage at densiteten er 1 g/mL, er for grov en antagelse til sådan en udregning. Som skrevet, så vil det være noget mere nærliggende at bruge pulveret, hvor man kender vægten. Problemet i udregningerne er også, om der er tale om vægt%, volumen% eller ? - det er ikke angivet (så vidt jeg kan se), blot en procent. Og så ER sådan en bøtte altså ret tung, i min verden. Nu taler vi jo ikke om rene stoffer, men om en temmelig sammenkogt blanding, og heraf kan densiteten altså godt blive ret høj. Især hvis det er sådan noget sirups-agtigt noget.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg handler her :
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 11:50

www.strohmedico.com/ group.asp?group=23

 

De veterinære produkter er nederst på siderne.

 

Jeg har haft ondt i alle led i begge hænder og begge knæ hver vinter i mange år (gigt er en familiesvaghed), men ikke de tre seneste pga disse: www.osteobiflex.com/Labels/ B044959RF11J.PDF


Venlig hilsen


Charlotte, Krafur og Engill

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 12:17

Love4horses: Jeg er ked af at sige det, men du laver stadig nogle forkerte antagelser.

 

"Nu taler vi jo ikke om rene stoffer, men om en temmelig sammenkogt blanding, og heraf kan densiteten altså godt blive ret høj. Især hvis det er sådan noget sirups-agtigt noget."

 

Bare fordi at det er mange stoffer der bliver blandet sammen, så stiger massefylde ikke nødvendigvis af den grund (men mindre de blander sten i, og det gør de forhåbenligvis ikke). At det er sirup agtig, har intet at gøre med massefylden at gøre overhoved.

 

Om man bruger vægt% eller volume% er jo kun er spørgsmål om hvilke enheder man regner i, men det skal selvfølgelig fremgå, men er man tæt på 1 g/ml, så er det også underordnet. De mængder en hest skal have (50 - 100 g ~ ml), vil det også være underordnet, for folk kan ikke måle det så præcist af alligevel og der kan ligge en rest i kryppen/spanden som hesten ikke får med.

 

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad selve massefylde/densiteten er for de forskellige produkter. Jeg siger kun at dine antagelser er forkerte - du resonere ud fra nogle forkerte antagelser.


- Hilsen Micro -

 

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til nøjsomme heste

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 LuckyBen
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 12:36

LuckyBen: jeg tror vi får lettere ved at debattere, hvis vi er enige om, hvilket niveau vi taler på? Jeg gider ikke skrive og forklare en masse, hvis du alligevel ikke forstår det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glucosamin
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 12:37

Hej

 

Jeg køber glucosamin og MSM gennem Husdyr Helse, mobil nr. 40338430

 

Birthe

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 12:44

Ja, det er vist ikke værd at spilde mere krudt på. Men mine ovenstående forklaringer er en del af min uddannelse og indgår jærnligt i mit arbejde, så jeg har mit på det rene.


- Hilsen Micro -

 

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til nøjsomme heste

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 LuckyBen
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 13:11

LuckyBen: grunden til at jeg spørger er, at det kan være utrolig svært at formidle, hvis man ikke skal gå på køb med fagligheden. Så er det lettere at debattere på et fælles niveau. Jeg er cand. scient. i kemi, men ved dog ikke alt. Tabelværdier for densitet er ikke ligefrem min spidskompetence, deraf sikkert overdrivelsen herover. Men densiteten for vand kan jeg dog huske ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 14:00
.... at du måske tænker på mol tal/vægt og det er en hel anden historie mht stoffers sammenblanding. Det kan jeg dog ikke huske som meget om og kemi var ikke min stærke side. Jeg har til gengæld hel styr på fysikken og densiteter og de ændre sig ikke ret meget ved den slags væsker. Derfor skrev jeg beton på for at give en fornemmelse for densitet. Vi har nok ca samme uddannelsesniveau. Jeg er maskinmester.

Pulver har også den ulempe at man selv kan "ændre" densitetet alt efter hvor meget det pakkes. Men det ved du jo
At regne med at densitetet er 1, mener jeg at man godt kan antage uden de store problemer. Dog skal man huske at densiteten ændre sig alt efter tryk og temperatur. Så vand er ikke bare
1 g/ml.

- Hilsen Micro -

 

 

For things to get better, you have to get better.

 

 Luksus løsdrift tilbydes til nøjsomme heste

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt så..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 14:19

meget spændende debat, når tonen ikke lige kammer over et didaktisk mudderkaste orgie...

 

jeg synes det er posistvt, at så mange heste-ejere gerne vil holde deres smertefri og veltilpas, og det gør os selvfølgelig sårbare overfor floromvundne salgsløfter! det er svært at huske på sin kritiske sans, når man nu gerne vil gøre det bedste for ens gamle og/eller skadede kammerat...

 

Jeg kan godt læse på mange af de labes, som sidder på produkter til ledproblemer, at vi betaler meget for vand og andre fyldstoffer. Og det er jo ikke det, nogen af os har lyst til.

 

Så derfor, og dette er helt uden sarkasme eller hovenhed, blot et spørgsmål fra en ejer til en ældre hest med slidte led:

 

Helle: Hvis det var din hest, hvad ville du så give den?

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 LuckyBen
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 14:46

LuckyBen: jeg er faststof- og analysekemiker, så væsker er absolut ikke min stærke side. Men jeg tænker bare, at jo højere koncentration af en væske, jo større densitet, eftersom der er pakket flere tungere (g/mol) molekyler på mindre plads. Derfor tænker jeg, at en tyktflydende blanding, som cortaflex i hvert fald er, kan have en noget større densitet, fordi man har kogt tingene sammen, så at sige presset flere større molekyler ned i en højere koncentration.

 

leonidas:

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det letteste...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 17:13

...er da at spørge leverandøren om rumvægten. Man kan dog også selv beregne den, hvis man har en nøjagtigt vægt og man vejer de 50 ml

 

Meget få væsker med så meget vand/olie/sirup vejer mere end 1,3-1,5. Husk også at olie trækker den anden vej, da det normalt har en rumvægt på 0,80-0,85.

 

Når jeg en sjælden gang har brug for det, blander jeg selv glucosamin, MSM, chondroitin og HA (kun til eget brug, desværre), da jeg har adgang til dem alle og alligevel ofte laver små forsøgsblandinger på mit arbejde. Disse 4 stoffer er de vigtigste aktivstoffer til ledfunktionen.

 

Derudover synes jeg det er vigtigt for gennemskueligheden og økonomien at et produkt er fuldt deklareret og gerne på dansk så man kan se hvad man får pr. kg, pr. dosis og beregne dagsprisen, så man også kan sammenligne med andre produkter - det er jo trods alt en halvdyr fornøjelse, så man bør i den mindste kunne se hvad man får for sine penge

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 19:01

ok, jeg forsøger lige at være med her:

altså: Glucosamin skal betegnes under HC1 eller hydronclorigen for at være at den virksomme slags.

samtidig får vi at vide at:

Mange af de andre molekyler (f.eks. chondrotin og HA) er mange gange større og bliver netop nedbrudt til glucosamin i hestens fordøjelseskanal, for at hesten kan optage det

Det tolker jeg som om at Hyaleronsyre og chondrotin er en anden form for glycosamin? eller er det forkert forstået?

MSM har en antiindflamatorisk effekt, som kan biddrage positivt.

 

hvis jeg skal konkludere på disse oplysninger, skal man altså gå efter et produkt som indeholder ren HC1 og MSM, men HA og chondroitin blot er andre kilder til glycosamin.

eller er jeg helt gal på den?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Både ja og nej
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 22:48

Både glucosaminsulfat og glucosamin hydrochlorid kan bruges og optages lige godt, men HCl er knap 40 % mere virksom pga. den molekylære struktur. Det betyder at bruger du HCl, kan du nøjes med en mindre dosering, 20 mg/kg, og bruger du sulfat skal dosis være tilsvarende højere for samme virkning. Prisen skal selvfølgelig også være tilsvarende lavere for sulfaten . I praksis vil HCl ofte være lidt billigere, hvis man beregner pris/dag.

 

HA og chondroitin er ikke glucosamin, men hører til en stofgruppe, der hedder mucopolysaccharider eller glycosaminglycaner (GAG). De er, i lighed med glucosamin, sukkerstoffer, men består af meget lange kæder af disaccharider. Glucosamin, der er et monosachcharid optages direkte uden yderligere nedbrydning pga. dens meget lille molekylestørrelse. Det andre to optages kun begrænset, da de er meget store molekyler, men lidt optages der dog. For at hesten kan optage resten er der nødt til at ske en nedbrydning i fordøjelseskanalen inden. Derfor spaltes HA og chondroitin til glucuronsyre og glucosamin. Dette glucosamin har dog en lidt anderledes molekylær struktur og hedder N-acetylglucosamin. Man ved faktisk ikke helt nøjagtigt hvorfor, men forsøg med heste med bl.a. hovledsarthritis har vist at glucosamin der tildeles sammen med chondroitin og HA tilsyneladende har bedre effekt. Man kan godt sige (med lidt god tilnærmelse) at chondroitin og HA er andre kilder til glucosamin, men udover dette har de også en anden virkemekanisme, som man ikke helt kan forklare, men som nok har forbindelse til den lille del der optages uden forudående nedbrydning .

 

MSM ligner ingen af de andre stoffer, hverken mht. til struktur eller virkning. Det virker antiinflammatorisk, men har ingen direkte effekt på ledbrusk eller ledvæsken.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helle....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 09:10

.... har du en mening om det produkt som hedder Cosequin ? (altså bortset fra det er møj dyrt :-))

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 10:21

mange tak, Helle

jeg synes det er helt utroligt spændende, til trods for det er nogle år siden jeg har bladret i bøger med organisk kemi.

 

Noget helt andet jeg kom til at tænke på:

Hvad med dosering? hvor sikkert er det at bruge den "rene vare"?

 

jeg har længe været med på cortaflex HA vognen et stykke tid, har dog brugt den flydende model, da jeg netop har synes, det er nemmere at dosere. Men det er da ikke særligt sjov at betale mange penge for vand og sukker....jeg bruger pt dette produkt.

equine-america.co.uk/media_files/ file/product_catalogue/ Cortaflex%20HA%20450gm...bel%20669A- UK%20040411(1).pdf

 

Jeg har ledt med lys og lygte efter et produkt som indeholder de 4 elementer, Helle omtaler, og dette her gør det faktisk! dog er jeg noget i tvivl om doseringen? og hvordan er dette anderledes end det andet?

equine-america.co.uk/media_files/ file/product_catalogue/ Kentucky%20joint%20sol%20682A- UK%20113010.pdf

 

og igen: hvor meget af hvert element indeholder det? ja det står der jo ikke....

hold op man skal have tungen lige i munden, på det marked...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alle 4 elementer...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 10:24

.... var i EliteFlex Forte (flydende udgave).

 

I pulver udgaven gik man glip af Hyaluron syre.

 

www.horselab.dk/mervue- tilskudsprodukter-sene-ledproblemer- c-21_15.html

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gigt - Slid
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 10:25

www.havens.dk

 

Matrix HA

 

Har islænder, med konstateret SPAT. Har været på det 1 år, og gjort en h....... forskel!

 

Pris for et år for 1 hest. 1.400 kr.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 10:31

og så kan man jo blande selv, via disse produkter:

 

equine-america.co.uk/media_files/ file/product_catalogue/ Lubric%208%20675A-UK%20031411.pdf

 

som skal mikses med:

equine-america.co.uk/media_files/ file/product_catalogue/ Glucosamine%20+%20MSM+%20ASU%20670B- UK%20080211.pdf

 

hvis jeg har forstået det rigtigt?

 

det bliver vel også et spørgmål om prisen, min hest er stor (170 cm, 650 kg/and not getting any thinner...)

så der skal nok max dosering til.

 

Og Helle, hvis du sidder og vrider dig af grin over vores blinde tiltro til forhandlere, så har du helt ret: vi er nok bare nogle tilskudsjunkier....

men jeg har gjort hvad jeg kunne for at finde produktbeskrivelser. Men som du skriver, så kunne det jo være rart, hvis der stod HVOR meget, der er i en dosis!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg køber det her..
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 11:21

www.vital-horse.com

 

Hurtig levering og dansk girokort med i forsendelsen.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dosering
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 12:16

det eneste jeg lige finde, som indeholder de 10g. ren HCl per anbefalet dagsdosis, er dette:

equine-america.co.uk/media_files/ file/product_catalogue/ Glucosamine%20+%20MSM+%20ASU%20670B- UK%20080211.pdf

 

langt de fleste produkter har enten ikke oplyst mængden af virksomme stoffer pr g. eller man skal bruge en langt højere anbefalet dosis for at komme op på det anbefalede.

 

jeg ved ikke om disse sender til DK, men her kan man muligvis få den "ægte" vare:

vital-horse.com/combi-products-c- 26.html

 

Hvis man følger deres anvisninger, burde man kunne give sin 500 kg hest en dagsdosin for under 10 kr om dagen...de har faktisk en fin fodringsguide her, ja bortset fra at den regner i ml, men du køber pulveret i kg, så med mindre at 1 mg er lig 1 ml, så er man på herrens mark.....

vital-horse.com/feedingguide.pdf

og her får du ikke hyaleronsyre med i handlen...

 

med cortaflex HA giver jeg 14,5 kr pr dag, skulle jeg blande selv mellem de tidligere nævnte produkter, skulle jeg give 5,14 (lubric8) og 9,6 (10.000 glycosaminen) ialt 14,47 pr dag. Men det er vel at mærke med deres maximale anbefalede dosis. Hvis nu koncentrationen i Cortaflex HA er mindre end de 10 g ren glycosamin pr. dag, ja så skal jeg jo ikke give 30 ml dagligt, men måske 60ml og så er prisen pludselig 29 kr om dagen.!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 leonidas
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 13:02

leonidas: så vidt jeg kunne læse mig frem til, så er cortavet dobbelt så "stærkt" som cortaflex, og der står også flere steder, at man kan nøjes med at give 3,5 g. af cortavet til vedligehold, fremfor de ellers anbefalede 7 g. Uanset, så giver det med de 7 g. en dagspris på lidt over 5 kr., så det er faktisk ret billigt. Det er for en ca. 900 g. bøtte pulver købt til ca. 800 kr. i udlandet. Det er ca. samme pris for cortaflex på væske, hvor en 3,8 L koster ca. 1500 kr. Men hvis man så kun giver de 3,5 g dagligt af pulveret, så er vi jo nede på en pris, som ligner peanuts...

Det er muligt, at det er bedre at blande selv, men jeg kan nu meget godt lide at få mine produkter leveret færdige, så jeg ikke risikere at gøre noget forkert. Det er også mange penge at smide ud af vinduet, hvis man får lavet en blanding som ikke giver den ønskede effekt. Så jeg betaler gerne lidt ekstra for, at mange har oplevet gode erfaringer på cortavet - for mig er det også penge værd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ganske rigtigt
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 15:47

men med den hest jeg har, altså en 650 kg varmblod, så er minimumsdosis nok 10 gr dagligt af cortavet-en og så rammer jeg en dagspris som hedder 14,77 kr.

vel at mærke hvis hesten skal have sine 10 gr ren glucosamin, som Helle anbefaler. Jeg ved godt at det er til heste som har ondt, men hun regner med en 500 kg hest, hvilket min nok ikke kan betragtes som. Det er faktisk de færreste 168cm varmblod som vejer under 600 kg......

 

Det hvor mine små grå begynder at røre på sig, er når jeg læser alle de ting, som cortaflex/cortavet indeholder UD OVER de aktive stoffer. For hvis jeg giver min hest 10 gr, men 50% af dem er fyldstoffer som Lucernemel, rismel, sojaprotein, dextose og glyserin, så for min hest jo i virkeligheden kun 5 gr og så er en dosis, som den anbefalede ikke nok....og 7 eller 3,5 gram bliver reelt set helt ubetydeligt og det er jo ikke det, vi betaler for?

0
0
Svar på denne tråd
 
 EquiForce
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 17:55

Jeg har anvendt Corta-vet i noget tid, men er gået over til EquiForce Matrix HA til min oldenborghoppe med et dårligt hovled. EquiForce laver rigtig gode og reelle produkter uden fyldstoffer og med høje koncentrationer af de aktive stoffer,fx 300 mg hyaluronsyre pr kg, er min erfaring. Du kan sagtens købe corta-vet i DK via Vejen dyrehospitals hjemmeside. Cortavet indeholder mget små mængder aktive stoffer, dog i en mindre molekylær form. Corta-vet er baseret meget på avocado-soyabønne-middel, ASU er det vist, som du også kan læse om på gigtforeningens hjemmeside, hvor man i øvrigt kan læse om, at meget få af de midler, der sælges som gigtmedicin såvel til dyr som mennesker, virker iflg forskningsrapporter. Man ved med sikkerhed, at C-vitamin og Omega-3 fedtsyrer er gavnlige ved gigt. Derfor vil jeg også anbefale Linamix fra Equifirst, som er et kvalitets omega-3 foder. Selvfølgelig skal man også lige overveje, hvilken karakter ledskaden har, hvilket led er der tale om, osv. Og selvfølgelig at glucosamin ikke har den store effekt når det gives isoleret, men skal blandes med chondroitin (stof fra brusk fra hajer, svin, m.fl.) og evt msm (antiinflam.). Har hørt om nogle, der har oplevet effekt af midlet Vetroflex, som er et næsten rent collagen-produkt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 19:46

min gamle hest døjer med nogle slidte kodeled og hovled, med dårlig ledvæske til følge - har desværre været så uheldig at være født fladsålet, med noget stejle koder. men med godt smed, såler og fodertilskud, drøner hun rundt som om alt i i sin skønneste orden og går stadig sine 3-4 skovture på min. 1½ time. Og det nyder vi begge

 

Der er forresten ingen som har nævt dette både billige og veldeklarede produkt:www.naf-equine.eu/uk/products/ productDetail.jsp?deta...=superflex

der ser ikke rigtigt ud til at være andre ingredienser, end det som skal til og ved højeste anbefalede dosis ( alstå de 10 gr HCl om dagen) bliver det en dagspris på omkring 9 kroner! det er næsten 6 kroner billigere pr dag, hvilket altså er 180kr om måneden og det er også en slags penge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjemmeblanderi...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 21:39

..af rene produkter, kan kun anbefales, hvis der er tale om glucosamin og MSM. Chondrotin er meget dyrt og HA er ekstremt dyrt (fra 1000 kr. og op til adskillige kkr) og de sælges i mange forskellige kvaliteter og molekylstørrelser alt efter om de skal bruges oralt eller til injektion. Derudover er mængderne, der skal bruges så små at det kræver laboratorieudstyr til nøjagtig afvejning og blanding.

 

Til DonN: Det nævnte produkt findes i flere forskellige udgaver, så jeg kan ikke svare dig, udover at producenten tilsyneladende ikke er særlig gavmild med oplysninger om det præcise indhold.

 

Jeg griner bestemt ikke, men undrer mig over at der tilsyneladende sælges så meget, så mangelfuldt deklareret og til så mange penge. Det er også beklageligt at en del firmaer, udover selv at være uvidende, udnytter forbrugerens uvidenhed og mangel på kritisk sans, men det er desværre et stort problem i hele kosttilskuds- og helsekostbranchen, fordi de fleste køber ind med deres følelser, snarere end med fornuften. Som forbruger må man da kræve at få nøjagtig viden om det man køber - både for sin egen og for hestens skyld .

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jflddldldm
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 23:10

Tilskudsjunkie åh, måske man kan bekende sig til ATD - Anonyme Tilskudsjunkier i Danmark! Hold fast, hvor bruger man mange penge på at putte ting i hovedet på sin hest. Og det er jo i ren kærlighed, fordi man håber det hjælper på afskrækning af fluer, dårlige hove, luftveje, mentaltilstand, pels, generelt velbefindende, you name it.

 

Personligt tager jeg ikke så meget som en multivitaminpille og kunne ikke drømme om at købe et helsekosttilskud. Men min søde hest...for tænk hvis nu det hjalp på de pokkers hove, led, luftveje, you name it

 

Jeg betragter egentlig ikke mig selv som værende naiv, men tråden her er jo levende bevis for at selv folk, der ved noget om de tekniske/videnskabelige detaljer, molekylestørrelser, molvægt og hvad ved jeg, har delte meninger. Suk.

 

Nå, men jeg er så ATD'er. Af godt hjerte


1
0
Svar på denne tråd
 
 fellow ATDer
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 09:25

jeg jeg kan godt være med på vognen der....pinligt..

 

anyway, nu fandt jeg faktisk en deklaretion på NAF supflex:

 

Key Ingredients 13g std level:

Glucosamine HCl 5000mg MSM 5000mg Antioxidants 2210mg l-glutamine 675mg Chondroitin sulphate 13mg HA 10mg

Det skulle være ved tildeling af 13 gr, og min hest andbefaler de i vægt at give 26gr dagligt.

deres indholdsfortegnelse lyder som følger:

Glucosamine HCl, MSM, Products of tubers & roots, l-Glutamine, Chondroitin sulphate, Hyaluronic acid.

på nær det der rødder og urter, så er det jo ret ligetil, hvilket som forbruger tiltaler mig -og takket være Helle, er jeg nok blevet en mere velovervejret og kritisk ATDer.

Jeg bliver altid lidt "hmmmm" når et produkt overvejende indeholder ting som

a. jeg ikke aner hvad er

b. er vand/sukker/stabilisator

Nu er jeg bestemt ikke kemiker, så det der med at blande selv, var udelukkende et spørgmål om det overhovedet var en go ide (not)

men igen, jeg må bestemt være hestenetttes ukronede ATDer, har opnået af få julekort at min forhandler i UK....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Respekt!
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 21:40

Leonidas, jeg er bare SÅ enig i dine holdninger og tilgang til dette emne:) Julekort fra din UK forhandler - respekt! Så tror jeg man helt automatisk bliver ATD æresmedlem

 

På det mere seriøse plan - jeg følger fortsat spændt med i debatten og håber på at finde de vise sten.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider